Bodaamisen typeryys harrastuksena

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Penska
  • Aloitettu Aloitettu
Onko olemassa miestä, joka ei haluaisi olla lihaksikas ja hyvä kroppainen. On naiivia väittää, että miehen ihanne minäkuva näyttäisi läskiltä tai ruipelolta. Se on sitä samanlaista sössötystä kun, että en mä tykkää hyväkroppaisista naisista.

On vaan niin vaikeaa myöntää suomalaisen itsetuntoheikon ihmisen, että olispa mukavaa olla lihaksikas ja hyvässä kunnossa. Sellaista on helpompi arvostella ja vakuutella puolisolleen, että kyllä minäkin jos ja jos...

Tietysti se lihaksikkuuden raja jossain kulkee ja mitä sen eteen on valmis uhraamaan. Mutta aina on niitä ääriesimerkkejä, jotka eivät sitten enää kaikkia miellytäkkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi kateellisuus kortti on kyllä aika wanha. Jos ajatellaan ihan oikeasti isoa miestä niin aika harva pitää ulkonäköä mitenkään kovinkaan esteettisenä. Sellainen uimarantakunto nyt on hankittavissa melkein ilman salia ja siitä voi joku jopa olla kateellinen. Kyllä se "inho" monta kertaa johtuu vaan siitä, että kauneus on katsojan silmässä. Ihmiset ihmettelevät miksi joku haluaa tehdä itsestään sen näköisen. Kuten jo aiemmin kirjoitin niin monta kertaa bodaritkin osaa pilata mainettaan aika lahjakkaasti.

Nykyinen kauneusihanne on mun mielestä "sporttinen" ja 170cm/90kg kympin rasvoilla ei enää ole kyllä mun mielestä kovinkaan sporttinen.

edit. mielellään minä ottaisin monta kiloa lihasta lisää ja monta läskiä pois,mutta tiedän myös monta ihmistä jotka on mielummin laihoja/pyöreitä kuin lihaksikkaita. Ja tämä on tosi.

No joo, kyllä itsekin pidän kehonrakennusta melko typeränä touhuna, mikäli ei kyseisessä lajissa kilpaile. Mutta kuntosalilla käymistä ja siellä kovaa treenaamista sekä ruokavalion siistimistä en laskekaan kehonrakennukseksi vaan terveelliseksi harrastukseksi ja elämäntavaksi.

Ja se mikä nämä erottaa toisistaan, on mielestäni se, että ensiksi mainitun tavoitteena on vain lihasten kasvattaminen ja esteettisen ulkonäön saavuttaminen, kun taas jälkimmäiseksi mainitun tarkoitus on huolehtia lihaskunnostaan ja terveydestään hyvän harrastuksen ja terveellisen ruokavalion avulla. Ensiksi mainittu menee mielestäni samaan kategoriaan kuin kauneusleikkaukset ym. tarkoituksellinen kehon muokkaus.

Komppaan ylläolevaa täysin.

Tuo on toisaalta mielenkiintoinen asia siinä että väitän kaikkien lajin harrastajien alussa tuijottavan ensin ulkonäön muuttumiseen. Itsellä se meni siihen, tosin aika luontevaa ottaen huomioon että 30kg painonpudotuksen jälkeen alkoi näyttämään ihmiseltä ja yllättyi mitä möykkyjä sieltä laardin alta löytyi. Vuoden puolitoista sitä itsekin "bulkkaili ja diettaili" kasvaminen mielessä, mutta oikeasti kun alkoi kelaamaan onko siinä mitään aitoa hyötyä niin aika pian se mielipide muuttui.

Nykyään puntti on tosiaan ainoa säännöllinen harrastukseni (helppo sovittaa aikatauluihin) millä haluan pitää ryhdin ja yleisen kunnon yllä (en 196cm pitkänä halua kärsiä esim selkäkivuista keski-ikäisenä...). Jos treeni jää väliin, se ei harmita. Olen siistinyt ruokavalioni, mutta en koe että syöminen hallitsee arkeani.

Tervehenkinen punttailu harrastuksena on loistavaa. Mutta jos se menee överiksi, niin se tekee huomaamatta hallaa. Niinkuin toisaalta kaikki harrastukset.

Onko olemassa miestä, joka ei haluaisi olla lihaksikas ja hyvä kroppainen. On naiivia väittää, että miehen ihanne minäkuva näyttäisi läskiltä tai ruipelolta.

Tässähän ne vaihtoehdot on :rolleyes:
Itse olin läski, ja halusin näyttää normaalilta. Niin että löydän sopivia vaatteita, ja itseni kanssa on sinut. Mutta mulle se saa jäädä siihen.

No luokittelen itseni kauas bodarista. IMO bodari on kehonrakentaja (=kilpailee) jotenka oon kyllä valtavirran kanssa samaa mieltä. Lääkittää sisuskalut kipeiksi ja vetää perse säikeille minkä tähden? Pari jannua salilla tunnistaa naaman ja kaapin päälle saa jonku metallilätkän :david:

Tosin mitä eroa tällä on muihin kilpatasolla toimiviin lajeihin? Niinpä :D

Suoraansanottuna ei vois enempää kiinnostaa mitä 70kg murtsikkahiihtäjän pienessä päässä muhii nähdessään mun 100kg ikuisen natuläskin olemuksen kassajonossa. Aivan varmasti jokin % jengistä kelaa jotain "mikä tuokin luulee olevansa kun noin paljon tota rahkaa ostelee" ja "vaikka syökin noin paljon riisiä ja kanaa niin ei sillä voimaa ole" tai vaikka "ei se jaksais metsätöissä sekunttiakaan". En todellakaan ole mikään intohimoisin bodari, nautin vaan siitä fiiliksestä ja lapsenomaisesta innostuksesta kun kehityn omalla työllä. Mikäs sen hauskempaa ja vielä näyttääkin hyvältä. Harvat meistä kasvaa "liian isoksi" pelkällä ohrapuurolla.

Ei mikään stereotypia ole tuulesta temmattu. Kyllä salilla näkee semmosia keijoja että oksat pois. Joku pullukka jäkittää pukukopissa housut kintussa ja eräs toinen hyypiö ois varmaan motannut kaveria punttisalilla nokkaan jos en ois tullut siihen väliin :D :D :jahas: Jos suhun suhtaudutaan järkyttävän monesti kuten ylimieliseen urpoon niin oisko pienen itsetutkiskelun paikka? Monella bodaajan alulla kun tuppaa olemaan niin nännikireät paidat ja ego taivaissa ;) (Pakkiksellakin voi haistaa jonkin tietyn yhteisöllisyyden; on me ja tavikset)

Kun on ottanut junppaamisen ja kutakuinkin terveet elämäntavat tavaksi niin en keksi yhtäkään negatiivista seikkaa (mitä nyt on vasen olkapää niin perkeleen kipeä; noh, yleisurheilulla se ois rasahtanut varmasti ajat sitten). On kiva olla hyvässä kunnossa ja varmasti myös tietynlainen sosiaalinen status nousee, vaikka se ei mikään itseisarvo olekkaan. Itse olen kyllä välttynyt aika paljolta suunsoittamiselta (voihan se olla ihan persoonaa myös).

Mielestäni homma riippuu katsantokannasta/tasosta:

Kosmisessa mittakaavassa missään urheilulajissa ei ole merkitystä.
Henkilökohtaisella tasolla hyvä fiilis ja terve itsetunto heijastuu positiivisena ympäristöön oli se minkä tahansa lajin harjoittamisen tulosta. Jokaisella on se suhteellinen etu jossain urheilulajissa ja joku mieltymys. On luksusta pystyä harrastamaan haluamaansa urheilulajia eikä sitä mielestäni muiden kannata eikä ole suotavaakaan arvostella.

Joo.

Aiheeseen ei voi sanoa muuta kuin sen, että saatanan tyhmää edes yrittää aina rationalisoinnin kautta kyseenalaistaa mitään, tunteella kun ihmislapsi tahtoo kaikkia päätöksiään punnita.

Jos elettäisiin puhtaasti järkiperusteisten ja maksimihyötyä tavoittelevien valintojen muotoilemassa yhteiskunnassa, ei erään leffan malli olisi kaukana. Ah, kuinka ihanuutta kun minunkin nimeni olisi THX1138...:evil:

Itse näen sen varmaan samoin kuin moni muukin, eli bodaus = kun on uikkarit jalassa lavalla pullistelemassa. Vaikka omakin tavoite on kasvattaa lihasmassaa/ulkonäköä ja saada samalla naruihin lisää voimaa, en ikinä kutsu itseäni kehonrakentajaksi vaan puhun salilla käynnistä/treenauksesta.

Kuten joku jo mainitsikin niin väittäisin kyllä että 90%miehistä haluaisi näyttävänsä unelmavartaloltaan lihaksikkaalta tietyssä kohtuudessa tietysti, mutta arvelisin että osa siinä on kateellisuutta kun itsellään ei ole motivaatiota/kiinnostusta. En minäkään haluaisi näyttää samalta, kuin esim 140kg bodarit vaikka arvostan heitä paljon ja pidän heidän kehoaan tyylikkäänä.

Mikään urheilu huipputasolla ei ole järkevää. Monessa lajissa tuleekin sitten jossain vastaan dopingin käyttö kun ei pärjää. Loukkaantumis riskikin on huomattavasti suurempi kun vetää 110 lasissa ja fysiikan lakeja vastaan huimilla raudoilla.

Taitaa kehorakennus olla monen lajia tuntemattoman mielestä hirmu itserakas harrastus.Monen mielestä varmaan moinen pumppailu on huvittavankin näköistä touhua.

Joskus tulee myös ihmettelyjä ja kommenteja että miten jää voimia työelämältä punttailuun.On joskus joku suoraankin sanonut että tekisi enempi töitä niin ei tarvitsisi punttisalilla käydä.

Omalla kohdallani salilla käynti pitää vähintään yhtä paljon pääkoppaa kunnossa mitä itse kropankehityksestä tulee iloa.Sopivaa treeniohjelmaa kun pitää päällä,niin riittää voimia paremmin sinne työelämäänkin mitä ilman treeniä.

Harrastuksenani voisi olla punttailun sijasta vaikka joku pallopelikin,tai vaikka metsästys,en vaan niistä niin paljoa pidä.

edit: samoilla linjoilla olen mw2:n kanssa(tuossa ylempänä kertoo),itsekin sanon mieluummin harrastavani kuntosalilla käyntiä,ennemmin kuin kehonrakennusta.

Itse olen aina ihaillut kehonrakentajia ja humoristista kyllä, schwarzeneggeri on ollut yksi esikuvistani aina. Hänen saavutuksensa ja menestyksensä ovat huikeita lähtökohtiinsa verrattuna.

Ja itse pidän bodausta hienona lajina ja en ole ikinä kummastellut bodareita (paitsi näitä synthol kavereita, ketkä tekee kehonrakennuksesta sirkuspellejen lajin kohta...), mutta itseäni ei ole ikinä vaivannut se ikinä jos joku on lihava tai langanlaiha. Kuhan he eivät valita asiasta että pitäis laihtua tai saaha lihasta, sellainen saamattomien valitus käy hermoille, menisivät salille ja onhan bodaus terveellistäkin jos pitää tiettyjen rajojen sisällä.

Ainuat ongelmat tulee itselle siinä vaiheessa kun joku alkaa arvostelemaan lajia, yksi tuttava kerran sanoi että sali on junttien hommaa ja pitihän sitä sit vähän kertoa sille elämäntotuuksia sen jälkeen. (:D )

Mutta tarkastellaan asiaa näin, itse pelasin lätkää 11kautta ja nyt olen 2v sit lopettanut sen ja käynyt puntilla ton 2v sitten ja en ymmärrä miks bodausta sanotaan tyhmäks lajiks!!!

Jääkiekko: luistellaan jonkun kumikiekon perässä ku hullut ja yritetään saaha se rautakehikon sisään ammuttua, mitäs järkee tässä nyt on? Ja saahaan päähän kokoajan iskuja jne, luulis et se olis tyhmien laji. Tai sit muut tälläiset fyysiset lajit mis tulee kolhuja, et niitä arvosteltas tyhmille soveltuviks enemmänkin.

Entäs sit joku nascar autoilu? ajetaan satoja kierroksia ympäri ovaalin muotoista rataa? aika tylsäks käy ensimmäisen 10 kiekan jälkeen, paitsi tietenkin jos on asiaan perehtynyt. Mielestäni ei pitäisi arvostella toisia ihmisiä, urheilulajeja tai mitään muutakaan mistä ei ole ottanut selvää.

Kaikki urheilu kunniaan!!! (paitsi penkkiurheilu...)

Suunnattoman vituttavaa kun ihmiset on niin vitun ennakkoluuloisia. "Kato ku tol on iso hauis" "Joo, samaa mieltä. Kyl se on mustakin tosi omahyväinen."

Ja todella vituttavaa on myös sanoa että kehonrakentajista ei ole mihihinkään koska he eivät tavoittele voimaa vaan massaa: Bodari joka kerää rahaa hyväntekeväisyyteen 325815792876 euroa päivässä ja on bodauksen ohella maailman vahvin ihminen ja tekee sen eteen duunia enemmän kun kukaan muu maailmassa on paska jätkä koska se vaan haluu näyttää vahvalta, mutta hammastikun kokoinen maailmalle katkera koiranpentujen tappaja joka ei ole ikinä tehnyt elämässään muuta kuin istunut sohvalla on yhtäkkiä maailmankaikkeuden kovin jätkä kun saa suustaan kakistettua sanat "mä haluun olla vahva"

Aiheesta ja vahan sen vieresta

Heihoi. Pahoitteluni jos tekstini ei ole kaikkein selkeinta, pikaisesti kirjoitettu on pikaisesti kirjoitettu. Haluanpa kertoa nakemykseni kolmesta nakokulmasta: 1. mita muiden paassa saattaa liikkua vahatellessaan salillakavijaa, 2. omakohtaiset kokemukset koripalloilijana/maratoonarina/salillakavijana ja 3. mita on bodarin ongelmakayttaytyminen.

1. Onko termi diskurssi tuttu? Siitahan se kaikki lahtee. Oma keskustelukulttuuri on painottunut omakohtaisiin kokemuksiin ja sita kautta ei valttamatta osata samaistua siihen mita ja miksi ne salillakavijat oikein puuhaavat. Kun kuullaan, etta isot naiset/miehet ovat vaitetysti viela kayttaneet douppia, niin lopputuloshan on selva. Voidaan taten paatella, etta se ei ole hyva harrastus. Hiihtajat vasta douppasivatkin oikein urakalla, mutta silti media jaksaa tuulettaa naisten viestivoittoa. Vaitan kivenkovaan, etta he, jotka vaheksyvat lajia (silla puntinnosto on mielestani oma 'lajinsa'), eivat tieda siita lahes poikkeuksetta yhtaan mitaan. Taten he eivat ole paasseet ns. sisalle lajiin yhtaan ja tasta syysta kaikki on vahan uhkaavaa. Siihen kun liittaa sitten sen konkreettisen eron, mika aloittelevan ja kokeneen harrastajan valilla on (fyysinen kokoero vai tod olla uhkaavaa), niin en sinallaan yhtaan ihmettele sita selantakanpuhumisen kulttuuria (se on idiootti/silla ei ole elamaa tms. koska kay salilla).

2. Vertaillessa koripalloa, juoksemista ja salia on todettava niiden olevan tietenkin aika pitkalle aaripaita, joskin koripallo yhdistaa j:sen ja salin aika sujuvasti. Vaittaisin, etta koripallossa ei itse fyysiseen treeniin koskaan tullut suhtauduttua yhta intohimoisesti mita joko juoksemiseen (makitreenit, verenmaku on kaveri) tai saliin (pakkotoistot-tappoa, ja niin loistavaa). Mika on ollut mielenkiintoista todistaa on eri lajien valiset vaheksymiset, minka kaiketi ymmarran. Mutta en silti hyvaksy. Kunnia jokaiselle, joka jaksaa harrastukseensa aikaa, rahaa ja eforttia laittaa. Maralle treenatessa osallistuin yhden foorumin keskusteluun ja siellahan salillakavijat nahtiin kummina morkoina. Taalla taasen valillisesti nahdaan juoksemisen kuihduttavan lihakset ja sehan on ihan typeraa (olen jokseenkin samaa mielta -kuuden lihaskilon menettaminen 6kk:ssa masentaa). Koripalloillessa taasen molempiin toimintoihin tuli suhtauduttua vahan kahjoina touhuina, kuka jaksaa Vain juosta tai Vain puntata?

3. Sitten vahan kriikkia. Salillakaynnin yksi vieroksuttavimpia puolia on allekirjoittaneen mielesta se loputon itsetehostus, raivotus tai miksi kukin sita ikana kutsuukaan, mika kuitenkin leimaa monen salin aanimaailmaa. Se on varmasti osa sita isoa kynnysta, jonka uusi harrastaja kohtaa. Maskuliinisuus on viety maksimaaliseen paatepisteeseensa karjujen huutaessa aivan rajattomasti penkin aarella. En tieda toimiiko se itsetehostus, mutta tiedan, etta ilmankin selviaa. Ja jokainen, jolla juuri nyt tata lukiessa lampenee niska ja on valmis kirjoittamaan 'ei se sali ole mikaan vitun kirjasto', niin todettakoon etten sita ole miksikaan kirjastoksi haluamassakaan. Muiden ihmisten kunnioittaminen vain lahtee siita, etta annetaan muiden reenata siina samassa kun itsekin reenataan. Ei lahdeta mihinkaan desibeliskabaan. Vastavuoroisesti on viela nillitettava siita, etta myos ne tarinaniskijat voisivat pitaa tarinansa muualla. Salille on tultu salia varten ja siksi siella myoskin viihdytaan.

Okei. Meni vahan parun puolelle, mutta noita ajatuksia tuli mieleeni debatin aiempia kirjoituksia lukiessa. Olenkohan ma vahan :wanha: ?

Tsemia vaantoihin.

Meitä töissä kaksi pakkislaista, ollaan samassa vuorossa, ja kaksi muuta on 60kg tikkuja, jotka syö makkaraa ja mikropizzaa, vetää tupakkaa ja kahvia koko ajan, kun taas me vetelemme raejuustoa yms.
Taas toinen sitten veisteli pomolle, että jätkät vetää kilpaa protskuja naamaan, ja käy salilla. Molemmilla sattui olemaan raejuustoa ja banaania yms...
Pomo vaan tokaisi takaisin, että eipä ainakaan me täristä ja valiteta koko ajan, miten rankkoja hommia on, ja miten ottaa selkään yms.
Siitä sitten tämä kynis selittämään, miten tällaisella massalla ei metsässä pysyttäisi perässä, kun sinne lähdetään juoksemaan...:jahas:
Eipä onneksi tartte metsässä juoksennella...

E: Ainakin omien sanojensa mukaan tämä kynis tuntee isoja äijiä, jotka eivät käytä mitään "mömmöjä", siis lisäravinteita, kuten protskuja.
Eikä käy salilla...
Itse en ole jaksanut alkaa väittelemään asioista, kun ei se näemmä mitään auta...

Itse en ainakaan haluaisi, että minua sanottaisiin bodariksi (tosin eipä näillä mitoilla moisesta ole pelkoakaan). Koko sana bodari tuo lähes yksinomaan negatiivisia mielikuvia, ensimmäisenä mielikuvana 120-kiloisen, wifebeaterilla, vyölaukulla, siilitukalla ja salihousuilla varustetun pullistelevan idiootin :urjo:.

E: Ainakin omien sanojensa mukaan tämä kynis tuntee isoja äijiä, jotka eivät käytä mitään "mömmöjä", siis lisäravinteita, kuten protskuja.
Eikä käy salilla...
Itse en ole jaksanut alkaa väittelemään asioista, kun ei se näemmä mitään auta...

Jep. Kovia ne on semmoset äijät jotka ei käy salilla. Paljon kovempihan sellanen on joka on salilla käymättä iso. Eihän salilla käyviä pitäisi edes laskea oikeiksi isoiksi äijiksi, kun sitä varten ihan vartaasten harjoittelevat. Ja samaten urheilukentiltä vittuun ne jotka oikeasti harjoittelevat lajiaan. Kovat jätkät on synnynnäisesti hyviä.:rolleyes:

Samaan hengen vetoon voisin todeta, että on kyllä aika typerää pitää huonompana heikompia/pienempiä ihmisiä tai tupakoitsijoita jne. Muutenkin vierastan aika paljon kynis-sanan käyttöä. Tollaisethan asiat ovat omiaan lisäämään "normaalien" ihmisten negatiivistä suhtautumista tähän lajiin.

Mutta viime aikoina mielestäni "bodailun" julkisuuskuvaa on saatu kiillotettua.

Bodaus on helvetin typerää, mutta emmä siellä muuten käviskää muutaku pillun perässä. Aattelin että mikähän ois laji jolla sais nopeiten pillua ja tää se on, lisäks näyttää hyvälle ku on alasti nii mikäs siinä! Ainahan se vituttaa niitä painoja nostella, mutta pillulla on aina hintansa.

Menen salin jälkeen kotiin pelailemaan tietokonetta ja se on mun oikea harrastus, siinä ei ole mitään huonoa, se on vain viihdyttävää.

edit: Ainiin, emmä kerro kellekkään että bodaan, sanon vaan muijille baareissa että pelaan jäkistä ja kavereille sanon että salilla vähän haen voimaa, vaikka lihaksiahan mä siellä kalastelen. En vaan vittu ala jaksaa väitellä mitä järkee tässä on, koska tässä ei oo.

Trollari, olet nimesi mukaisesti turhan paskan jauhaja.

Minun mielestä treenaaminen/bodaus/kilpaileminen ei ole tyhmää eikä tyhmentävää. Se mikä taas on tyhmää ja turhaa, on sen jatkuva arvostelu ja pohtiminen. On myöskin erittäin rasittavaa jatkuvasti perustella muille miksi harrastaa kyseistä lajia ym.

"Let my pickles go" Niinkuin kurkkumooses sanoin Simpsoneissa.

Eipähän tuossa mitään typerää harrastuksena ole, enkä ymmärrä miksi joittenkin on niin pakko päästä aina kitisemään ja arvostelemaan toisten lajivalintoja. Itse en ymmärrä yhtään mitään juoksufanaatikkoja tai jääkiekon pelaajia, mutta eipä tulisi mieleenikään sanoa heidän harrastustaan typeräksi. En myöskään ymmärrä miksi joku viitsii käydä salilla kasvattelemassa lihaksiaan eli ulkomuotonsa takia, mutta immeisiä on erilaisia, kukin nauttii elämästä omalla tavallaan, ja se on vain hienoa jos on löytänyt sen oman tapansa. Minulle se on voima, lihasten kasvun pyrin tässä vaiheessa minimoimaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom