Biomekaniikka + fysiikka ja niiden variaatiot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jassoo7
  • Aloitettu Aloitettu
Eli jos yhdellä salilla teit hack kyykkyä 45 asteen kulmassa kuormalla 100kg ja seuraavana päivänä menet toiselle salille ja teet hack kyykkyä joka on 30 asteen kulmassa ja laitat saman 100kg sillä ei ole merkitystä?
Siis tä? Tietysti on merkitystä.
Mutta ei siitä ehkä kovin vaikeeta tarvitse tehdä itselleen.

Kokeilee miltä laite tuntuu, ja latoo painoa vähitellen sen verran kuin tarvitsee.

Ei kai siellä salilla laskinta tarvitse. Alkaa mittailla laitteen kitkaa ja kulmia, ennen kuin voi alottaa reeninsä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis tä? Tietysti on merkitystä.
Mutta ei siitä ehkä kovin vaikeeta tarvitse tehdä itselleen.

Kokeilee miltä laite tuntuu, ja latoo painoa vähitellen sen verran kuin tarvitsee.

Ei kai siellä salilla laskinta tarvitse. Alkaa mittailla laitteen kitkaa ja kulmia, ennen kuin voi alottaa reeninsä.
Asia nostettiin esiin kun keskusteltiin voiman muodostumisen määrästä. Ja jos sinulta joku on kysynyt että minkälaisella raudalla teet esim nyt tätä hack kyykkyä niin kysyjä tuskin hoksaa että laiteen kulmalla on todella suuri rooli vastuksen määrään. Eli tulokset eivät ole suoraan vertailu kelpoisia jos laitteen kulma jätetään huomioimatta.

Kille esim laittoi jonkun videon otsikoksi että hack kyykkyä 400 kilolla. No 30 asteen kulmassa vastusta on 200 kiloa.

Hyvin skenaario riippuvainen asia. 👍🏻
 
Eli ymmärränkö oikein käytät hack kyykyssä suurempaa kuormaa mitä vapaassa kyykyssä? Ja voiko hack kyykkyyn asettautua niin että se jäljittelee mahdollisimman lähelle asentoa mikä on vapaatanko kyykyssä?
Kyllä. Ainakin periaatteessa. Jos teen yhtä pitkää sarjaa, niin kyllä hackin painot asettuu ylemmäs kuin kyykyssä. Kyllä, siihen voi asettua niin, että asento on lähellä vapaatankokyykkyä, mutta se ei ole vapaatankokyykky. Ja nyt on turha jatkaa siitä aiheesta, että eikö samankaltainen liikerata siirry voimantotoksi kyykkyyn. En aio vastata sitä käsittelevään tekstiin enää.

Eli jos yhdellä salilla teit hack kyykkyä 45 asteen kulmassa kuormalla 100kg ja seuraavana päivänä menet toiselle salille ja teet hack kyykkyä joka on 30 asteen kulmassa ja laitat saman 100kg sillä ei ole merkitystä?
En mä laita siihen 30 asteen hackiin 100 kg. Mä laitan siihen just sen kuorman mitä mun kroppa sanoo olevan sopiva. Kulmalla on merkitystä kuormituksen kannalta, mutta MULLE SILLÄ EI OLE MERKITYSTÄ. En mieti laitteiden kulmia ja laske niiden kuormituseroja, vaan asetun laitteeseen ja laitan siihen just niin paljon painoa, että saan tehtyä just ja just kasin. Mä en tajua miten tämä on sulle niin vitun vaikeaa. Täysin perusasia. Haluatko ymmärtää kaiken väärin, että saat olla muiden kanssa eri mieltä?
 
Kyllä. Ainakin periaatteessa. Jos teen yhtä pitkää sarjaa, niin kyllä hackin painot asettuu ylemmäs kuin kyykyssä. Kyllä, siihen voi asettua niin, että asento on lähellä vapaatankokyykkyä, mutta se ei ole vapaatankokyykky. Ja nyt on turha jatkaa siitä aiheesta, että eikö samankaltainen liikerata siirry voimantotoksi kyykkyyn. En aio vastata sitä käsittelevään tekstiin enää.


En mä laita siihen 30 asteen hackiin 100 kg. Mä laitan siihen just sen kuorman mitä mun kroppa sanoo olevan sopiva. Kulmalla on merkitystä kuormituksen kannalta, mutta MULLE SILLÄ EI OLE MERKITYSTÄ. En mieti laitteiden kulmia ja laske niiden kuormituseroja, vaan asetun laitteeseen ja laitan siihen just niin paljon painoa, että saan tehtyä just ja just kasin. Mä en tajua miten tämä on sulle niin vitun vaikeaa. Täysin perusasia. Haluatko ymmärtää kaiken väärin, että saat olla muiden kanssa eri mieltä?
No unohdetaan tämä asia jos se saa sinut suuttumaan (tai mitä termiä siitä haluatkaan käyttää, ei tee hyvää olla tuohtunut koko ajan.)

Mutta mitenkäs tuo graafi asia? 👍🏻 sinulla jos jollain on kompetenssia asiaa analysoida.
 
@jassoo7 Graafi on ihan perinteinen Force - Velocity Curve. Noin se menee. Ootko eri mieltä siitäkin asiasta tutkimusten kanssa?
Jos kyykky max on 100 kg niin se on just ja just konsentrisen puolella. Jos tankoon laitetaan 50 kg niin tulee paljon nopeammin, mutta voimaa on vähemmän. Jos laitetaan 120 kg niin tulee vain alaspäin, mutta voimaa on enemmän.
 
@jassoo7 Graafi on ihan perinteinen Force - Velocity Curve. Noin se menee. Ootko eri mieltä siitäkin asiasta tutkimusten kanssa?
Jos kyykky max on 100 kg niin se on just ja just konsentrisen puolella. Jos tankoon laitetaan 50 kg niin tulee paljon nopeammin, mutta voimaa on vähemmän. Jos laitetaan 120 kg niin tulee vain alaspäin, mutta voimaa on enemmän.
Kaikki nämä liittyy keskenään toisiinsa. Tämä on nyt sitä teoriaa eri tasoilla.
 
@jassoo7 Mitä merkitystä kulmilla ja painoilla on jos kuorma on riittävän raskas? Jossain laitteessa 8RM paino on 1000 kg ja toisessa laitteessa 2 kg. Ite teen vetokumeilla erilaisia liikkeitä. Ei kiinnosta paskaakaan mikä on kuorma kun haen sopivat kulmat ja tension niin että kuorma on haluamani suuruinen, vaikka 20RM. Ja lihaksiakaan ei kiinnosta lukuarvo vaan todellinen rasitus.
 
@jassoo7 Mitä merkitystä kulmilla ja painoilla on jos kuorma on riittävän raskas? Jossain laitteessa 8RM paino on 1000 kg ja toisessa laitteessa 2 kg. Ite teen vetokumeilla erilaisia liikkeitä. Ei kiinnosta paskaakaan mikä on kuorma kun haen sopivat kulmat ja tension niin että kuorma on haluamani suuruinen, vaikka 20RM. Ja lihaksiakaan ei kiinnosta lukuarvo vaan todellinen rasitus.

No kumpi on komeamman näköistä, laittaa 1000kg laitteeseen ja tehdä sillä sarja vai kuminauhoilla? Eli kyllä on suuri merkitys.
 
No kumpi on komeamman näköistä, laittaa 1000kg laitteeseen ja tehdä sillä sarja vai kuminauhoilla? Eli kyllä on suuri merkitys.
Joo tottakai varsinkin jos sillä on mahdollisuus saada esim pillua niin kyllä 1000 koneeseen ja pumppaamaan. 👍🏻
 
Totta. Kuminauhoilla ei kehtaakkaan tehdä kuin metsässä pimeällä, huppu päässä.

Kyllä pitää raudan kolista ja paskan haista salilla.

Joo tottakai varsinkin jos sillä on mahdollisuus saada esim pillua niin kyllä 1000 koneeseen ja pumppaamaan. 👍🏻

Tonni onkin sellainen lukema, että jos se ei saa naaraan pöksyjä kostumaan niin ei mikään! Varmasti saa monen miehenkin pöksyt kostumaan kun tuhannen kilon edestä kiekkoja kolisee.
 
Kyllä pitää raudan kolista ja paskan haista salilla.



Tonni onkin sellainen lukema, että jos se ei saa naaraan pöksyjä kostumaan niin ei mikään! Varmasti saa monen miehenkin pöksyt kostumaan kun tuhannen kilon edestä kiekkoja kolisee.
Joskus riittää ihan tiliotteen viivan alla oleva numero ja 8,5cm mikä saa osan naisten tenat märäksi.
 
Joskus riittää ihan tiliotteen viivan alla oleva numero ja 8,5cm mikä saa osan naisten tenat märäksi.
Nyt kun tunnelma on hieman vapautunut, pistän märkyyteen liittyvän kommentin.

Tänään työvuoroa kaupassa suorittaessani asiakas kävi kertomassa, että "Vain sitä ei voi viedä halla, mikä on hameen alla." Olin viran puolesta samaa mieltä. Asiakkaalle ei kannata osoittaa... aukkoja väittämissä. Hetken päästä hän kertoi kala- ja puolukkasaaliistaan. Mainitsi että tatteja ei oikein löydy, kun on ollut niin kuivaa. "Tatti ei nouse, kun on kuivaa."

En voinut työasussa todeta, että "Se ei uskalla nousta, kun kuivassa tulee hiertymiä."

Siksi tein sen nyt täällä.
 
Mutta mitenkäs tuo graafi asia? 👍🏻 sinulla jos jollain on kompetenssia asiaa analysoida.
Vaikea tuota on ajatella muuten kuin lihaksen voimantuoton kannalta. Jos ajattelen ihan perusmekaniikkaa, niin silloin ei ole mielekästä ajatella voimantuottoa, vaan tehoa. Silloin tuo graafi tarkoittaa sitä, että kuorman ollessa pieni, saadaan teholla X aikaan suuri kiihtyvyys. Jos kuorma on suuri, saadaan teholla X aikaan pienempi kiihtyvyys. Näin se toimii periaatteessa lihaksellakin. Tehontuotto on ääripäitä lukuunottamatta melkolailla vakio ja liikkeen nopeus riippuu kuormasta. Mutta tässä taisi olla kyse siitä miten liikkeen nopeus vaikuttaa lihaksen kykyyn tuottaa voimaa? Se on taas ihan eri asia ja siihen ei mekaniikasta löydy vastausta suoraan.
 
Back
Ylös Bottom