Biomekaniikka + fysiikka ja niiden variaatiot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jassoo7
  • Aloitettu Aloitettu
Sama painovoima on myös osana konsentrista nostoa että ihan sama tilanne jos konsentrisesti liike pysähtyy. 🤣 Eli täysin sama tilanne molemmissa ei vedä maa levypainoja eri tavalla liikutettiin niitä ylöspäin tai alaspäin. Ei selity eksentrinen voimantuotto vielä tuolla! 🤣

Luulit että F=m*0 = 0

Puhun nettovoimista muutama postaus alaspäin kun olin postannut tuon. @petteriT ja @Force. Onko pojat kättä vääntäneet minkä verran eksentrisen voiman turvin. 20-50% on aika paljon lisää jos ei tosiaan vastustaja tajua käyttää samaa eksentristä voimaa takaisin. 🤣

Erittäin hyvin tunnettu ilmiö että eksentrisesti on suurempi force output.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Äijä lopetti keskustelun. Tohon ei nimittäin ole kellään mitään lisättävää.

@jassoo7 Hulmin artikkelissa on mainittu sama 20-50 % ja linkit tutkimuksiin.
Nyt ei tänään enää jaksa huomenna lisää. 👍🏻 🤣

Ja kädenväännössä kannatta käyttää enemmän sitä eksentristä voimaa kun on vahvempi mitä konsentrisesti ikinä pystyy olemaan. 👊🏻
 
Tälleen vastasit joku aika sitten.

"Nuo laskut ei liity kyllä aiheeseen millään tavalla." Mutta liittyihän ne sittenkin mutta menneet on menneitä intensiivinen keskustelu. 👍🏻 mitä sulle muuten kuuluu?
Eihän ne laskut liittyneetkään aiheeseen millään tavalla, koska kukaan ei ollut lastaamassa samoja painoja hackiin kuin kyykkyyn. Sinä itse kuvittelit niin. Sillä ei tosiaan ole mitään merkitystä mikä on hackin kulma, palkonko kelkka painaa, paljonko siinä on kitkahäviöitä ja mikä on näin ollen todellinen kuorma, koska kenenkään ei tarvitse sitä tietää. Ainoa tarvittava mittari on se, että liike on tällä määrällä lisättyjä painoja riittävän raskas. Ja se selviää vain kokeilemalla.

Se, että kulmalla ei ole merkitystä, on ihan eri asia kuin se, ettei tiedä kulmalla olevan merkitystä. Mä olen ammatiltani mekaniikkasuunnittelija ja osaan kyllä laskea voimavektoreita, mutta en mä silti laske hauiskääntöä tehdessäni mikä on missäkin kohtaa liikettä todellinen voima lihaksella. Sillä ei ole mitään merkitystä. Sen sijaan pyrin kuormittamaan hauista muutamalla erilaisella liikkeellä missä voima tulee hieman eri suunnasta niin, että saan rasitettua lihasta hyvin sen venyneessä tilassa, keskivaiheilla ja täysin supistuneena. Mun pitää silloin tietää mihin suuntaan voimavektori suunnilleen osoittaa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä mikä todellinen voima on.
 
Eihän ne laskut liittyneetkään aiheeseen millään tavalla, koska kukaan ei ollut lastaamassa samoja painoja hackiin kuin kyykkyyn.
Eli ymmärränkö oikein käytät hack kyykyssä suurempaa kuormaa mitä vapaassa kyykyssä? Ja voiko hack kyykkyyn asettautua niin että se jäljittelee mahdollisimman lähelle asentoa mikä on vapaatanko kyykyssä?
Se, että kulmalla ei ole merkitystä
Eli jos yhdellä salilla teit hack kyykkyä 45 asteen kulmassa kuormalla 100kg ja seuraavana päivänä menet toiselle salille ja teet hack kyykkyä joka on 30 asteen kulmassa ja laitat saman 100kg sillä ei ole merkitystä?

Enkä haasta nyt riitaa vaan nostan nämä esille.
 
Hei muuten nyt @Powerhousu katsoppa sinä tätä graafia.

Screenshot_20220924_090414.jpg


Konetekniikan/ mekaniikan suunnittelija? Ei ole ammattinimikkeet minulle tuttuja mutta mitenkä näet tämän graafin kun mietit omaa alaasi? Unohda alkuun nuo eksentrinen isometrinen ja konsentrinen!! a) Kun nopeus kasvaa voimantuotto laskee? b) Kun nopeus laskee voimantuotto nousee.
 
Hei muuten nyt @Powerhousu katsoppa sinä tätä graafia.

katso liitettä 248094

Konetekniikan/ mekaniikan suunnittelija? Ei ole ammattinimikkeet minulle tuttuja mutta mitenkä näet tämän graafin kun mietit omaa alaasi? Unohda alkuun nuo eksentrinen isometrinen ja konsentrinen!! a) Kun nopeus kasvaa voimantuotto laskee? b) Kun nopeus laskee voimantuotto nousee.
Lisään tähän että ammattinimike jonka tuossa mainitsin voi olla väärä millä powerhousu työskentelee mutta varmasti oli se mikä tahansa luulen että sama ymmärrys asiasta on kaikilla mekaniikan suunnittelijoilla.

Niin ei tule kenellekkään paha mieli tuosta. 👍🏻
 
Hei muuten nyt @Powerhousu katsoppa sinä tätä graafia.

katso liitettä 248094

Konetekniikan/ mekaniikan suunnittelija? Ei ole ammattinimikkeet minulle tuttuja mutta mitenkä näet tämän graafin kun mietit omaa alaasi? Unohda alkuun nuo eksentrinen isometrinen ja konsentrinen!! a) Kun nopeus kasvaa voimantuotto laskee? b) Kun nopeus laskee voimantuotto nousee.
Anteeksi sivuhuomautus, jos työ on isometrista niin miksi graafissa velocity on erisuuri kuin nolla?
 
Anteeksi sivuhuomautus, jos työ on isometrista niin miksi graafissa velocity on erisuuri kuin nolla?
Ei ei tuo on hyvä kysymys!! 👍🏻 Graafi on piirretty "epäselvästi" mutta tulkitsen sen niin ja näin sen ovat piirtäjätkin tulkinneet eli isometrisestä lähdetään joko eksentriseen suuntaan tai konsentriseen suuntaan eli se on ns. 0 piste. (Tätä ei kannata vielä alkaa soveltamaan ajatuksen tasolla MIHINKÄÄN liikkeeseen koska sinne äkkiä "eksyy" vaan tarkastella pelkästään ensin tätä graafia). Lengthening suuntaan ei ole syystä tai toisesta piirretty nuolta velocity janalle.

Äärimmäisen hieno kysymys ja huomio!

EDIT!!!! Alkuperäisestä graafista tämän ovat muokanneet: Avela, Mero ja Kyröläinen 2016. Eli suomalaisten tekemä päivitetty piirros.
 
Viimeksi muokattu:
jassoo7:lle rispektit varsinkin siitä, että vaikutat pysyvän (olen seurannut keskustelua hieman tästä taaksepäin) positiivisella asialinjalla lähtemättä vastapuol(i)en mollaamiseen, mikä on niin yleistä Pakkiksen ketjuissa. Todella rasittavaa kaikenlainen negaaminen, mikä ei omasta mielestäni tuo keskusteluihin edes viihdearvoa. Puhukoot vasta-argumentit puolestaan, jos kokee että toinen on kujalla.

Sori siitä, etten itse tuonut mitään arvoa tähän keskusteluun. En ole tainnut edes miettiä näitä asioita. Olen vain nostanut ja laskenut painoja.
 
jassoo7:lle rispektit varsinkin siitä, että vaikutat pysyvän (olen seurannut keskustelua hieman tästä taaksepäin) positiivisella asialinjalla lähtemättä vastapuol(i)en mollaamiseen, mikä on niin yleistä Pakkiksen ketjuissa. Todella rasittavaa kaikenlainen negaaminen, mikä ei omasta mielestäni tuo keskusteluihin edes viihdearvoa. Puhukoot vasta-argumentit puolestaan, jos kokee että toinen on kujalla.

Sori siitä, etten itse tuonut mitään arvoa tähän keskusteluun. En ole tainnut edes miettiä näitä asioita. Olen vain nostanut ja laskenut painoja.
Kiitos. Luulen että tämä on viimeinen kommentti tätä laatuaan mutta nostan hattua ja arvostan. 🙏🏻 kunhan et itse saa nyt paskaa niskaan tämän kommentin takia.
 
Back
Ylös Bottom