Miksi alamäessä pitäisi laittaa vapaalle, jos on diesel tai bensaruisku? Nimittäin kaasu ylhäällä = kulutus nolla, vaihde vapaalla = tyhjäkäynti. Ainakin manuaalissa.
Mä tätä aina välillä pienessä mielessäni pohdin.
Kuvitellaan esimerkiksi tilanne että alamäki on kohtalaisen loiva ja pituutta sillä on vaikka kilometri.
1)Mäen huipulla vauhti on lain sallimat 60km/h. Vaihdat vapaalle ja kilometrin päästä sulla on yhä tuo sama 60km/h vauhtia, mäen jyrkkyys riittää siis pitämään vauhdin samana kun kitkat ja ilmanvastus otetaan huomioon. Bensan kulutus on ajotietokoneen mukaan jotain luokka litra/tunti, joten bensaa menee 1/60 litraa=0.0167l.
2) Mäen huipulla vauhti on lain sallimat 60km/h. Annat suurimman vaihteen olla silmässä ja nostat jalan kaasulta. Koska mäki on kohtalaisen loiva (se riitti juuri ja juuri vapaalla pitämään auton nopeuden samana), vauhtisi alkaa hidastua ja joudut painamaan kaasua aina välillä pitääksesi vauhdin 60km/h. Paljonko kuluu bensaa? En osaa vastata, riippuu mäen jyrkkyydestä, mutta uskon että enemmän kuin 0,167 litraa.
Toinen esimerkki, lähestytään risteystä. Vauhtia on vaikkapa 100km/h ja laitat vaihteen vapaalle kilometri ennen risteystä. Risteyksen saavuttamiseen menee aikaa 48 sekuntia (olisi 36, jos vauhti pysyisi vakiona, mutta se tippuu vaikkapa 60km/h). Tuona aikana litran tuntikulutuksella bensaa kuluu 0.0125l. Toisessa skenaariossa ajat vielä puoli kilometriä 100km/h ennenkuin nostat jalan kaasulta ja sitten moottorijarrutat viimeiset 500m tuohon samaan 60km/h. 500metrille 6 litran keskikulutuksella kuluu 0,03 litraa + loppu 0l/100km koska moottorijarrutus.
Esimerkit täysin hatusta vedettyjä, mutta uskon vahvasti että vapaalle vaihtaminen on polttoainetaloudellisempaa kuin moottorijarruttaminen. Saa kyseenalaistaa, olen kiinnostunut asiasta.