Bensa vs. diesel

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kyllä sen saa osaavissa käsissä kulkemaan pienemmälläkin!
Puhumattakaan, kun kuskit olisivat olleet vielä 20-30Kg kevyempiä:D
Volvo V70 häikäisi EcoTourilla


No jo on j-lauta kehittynyt vehkeet, huh huh.

- - - Updated - - -

Kyllä sen saa osaavissa käsissä kulkemaan pienemmälläkin!
Puhumattakaan, kun kuskit olisivat olleet vielä 20-30Kg kevyempiä:D
Volvo V70 häikäisi EcoTourilla


No jo on j-lauta kehittynyt vehkeet, huh huh.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sotkin sanan saturaisella satunnaiseen, jota ajattelin seka-ajoksi :D

Kyllä se varmaan kuuluu kuudella matkassa mennäkin.. Jokos on GM käytetty auki?

Noihin Volvon kulutuksiin ja yleisesti nykyautojen kulutuksiin on ihan hyvä alkaa laskea jo muutakin sekaan. Tai ei nyt varsinaisesti laskea mut ei sitten kannata yllättyä jos siitä 1.6Litraisesta 400 newtonin dieselistä alkaakin ahtimet, kakkamassavauhtipyörät tai vaihdelaatikot ollakin jo kulutustavaraa/vaihdettavaa nokkaremmin ohella 100 tkm välein..
 
Noihin Volvon kulutuksiin ja yleisesti nykyautojen kulutuksiin on ihan hyvä alkaa laskea jo muutakin sekaan. Tai ei nyt varsinaisesti laskea mut ei sitten kannata yllättyä jos siitä 1.6Litraisesta 400 newtonin dieselistä alkaakin ahtimet, kakkamassavauhtipyörät tai vaihdelaatikot ollakin jo kulutustavaraa/vaihdettavaa nokkaremmin ohella 100 tkm välein..
Jos Volvoa mietitään, niin siinä on vääntöä melkein puolet vähemmän kuin tuo 400. Ei mitään järisyttäviä lukemia.
Ja mitä kulutukseen tulee niin mahdotonhan se on antaa todellisuutta vastaavia lukemia kun suurin kulutukseen vaikuttava asia on siinä ratin ja penkin välissä ja sekin vaikuttaa paljon millaista ajo on. Moottoritiellä kuluttaa ihan varmasti enemmän kuin mitä luvataan eikä se ole mikään ihme. Jos taas ajellaan 80km/h niin kuluttaakin yllättäen vähemmän kuin luvataan. Taajamassa vaikuttaa eniten kuljettajan ajotaidot. Ei ole sellaista kuin todellinen kulutus.
 
Ja mitä kulutukseen tulee niin mahdotonhan se on antaa todellisuutta vastaavia lukemia kun suurin kulutukseen vaikuttava asia on siinä ratin ja penkin välissä ja sekin vaikuttaa paljon millaista ajo on. Moottoritiellä kuluttaa ihan varmasti enemmän kuin mitä luvataan eikä se ole mikään ihme. Jos taas ajellaan 80km/h niin kuluttaakin yllättäen vähemmän kuin luvataan. Taajamassa vaikuttaa eniten kuljettajan ajotaidot. Ei ole sellaista kuin todellinen kulutus.
Noin se on, ja monelle se tulee tosiaan yllätyksenä:D
 
Sotkin sanan saturaisella satunnaiseen, jota ajattelin seka-ajoksi :D

Kyllä se varmaan kuuluu kuudella matkassa mennäkin.. Jokos on GM käytetty auki?

Noihin Volvon kulutuksiin ja yleisesti nykyautojen kulutuksiin on ihan hyvä alkaa laskea jo muutakin sekaan. Tai ei nyt varsinaisesti laskea mut ei sitten kannata yllättyä jos siitä 1.6Litraisesta 400 newtonin dieselistä alkaakin ahtimet, kakkamassavauhtipyörät tai vaihdelaatikot ollakin jo kulutustavaraa/vaihdettavaa nokkaremmin ohella 100 tkm välein..

en muusta tie ku et öljyt juuuri vaihdettu ja huuhdottu. nätisti toimii km 483t. ei lastua
 
Joo, oon kuullu noista hulluista ihmisistä jotka ottaa etukäteen vauhtia ylämäkeen ja heittää automaatin ännälle alamäessä. Erikoinen on sun GM loota siinä tapauksessa jos se ei ole jo pöydällä levällään ollut :D
 
Joo, oon kuullu noista hulluista ihmisistä jotka ottaa etukäteen vauhtia ylämäkeen ja heittää automaatin ännälle alamäessä. Erikoinen on sun GM loota siinä tapauksessa jos se ei ole jo pöydällä levällään ollut :D
Hullua kieltämättä. Turha kiihdyttely ei ole ikinä hyvä idea. Tasakaasulla nimittäin pääsee vähimmällä kulutuksella. Käytännössä kyllä alamäessä on näppärämpää heittää vapaalle kuin ottaa pikavoitto ylinopeudesta. Sitä ei sitten tarvitse edes miettiä onko hyvä vetää jonoa perässään ja körötellä ylämäet kuuttakymppiä.
 
Miksi alamäessä pitäisi laittaa vapaalle, jos on diesel tai bensaruisku? Nimittäin kaasu ylhäällä = kulutus nolla, vaihde vapaalla = tyhjäkäynti. Ainakin manuaalissa.

Bosch "keksiny" start&stopille vitun kalliin seuraavan version. Kun nostat kaasun ylös, kone sammuu :david: sekö on taloudellisin ja ennen kaikkea kestävin ratkaisu? Tulee nykyviat tutuiksi jo puolta nopeammin. Parhaillaan jopa lohkonsisäisiä vikoja, ei mikään kone kestä jatkuvaa sammuttelua ja käynnistystä - saati ois järkevää. Eiköhän Bosch saa myytyä tuon EU:lle parin vuoden sisällä.
 
Miksi alamäessä pitäisi laittaa vapaalle, jos on diesel tai bensaruisku? Nimittäin kaasu ylhäällä = kulutus nolla, vaihde vapaalla = tyhjäkäynti. Ainakin manuaalissa.

Mä tätä aina välillä pienessä mielessäni pohdin.
Kuvitellaan esimerkiksi tilanne että alamäki on kohtalaisen loiva ja pituutta sillä on vaikka kilometri.

1)Mäen huipulla vauhti on lain sallimat 60km/h. Vaihdat vapaalle ja kilometrin päästä sulla on yhä tuo sama 60km/h vauhtia, mäen jyrkkyys riittää siis pitämään vauhdin samana kun kitkat ja ilmanvastus otetaan huomioon. Bensan kulutus on ajotietokoneen mukaan jotain luokka litra/tunti, joten bensaa menee 1/60 litraa=0.0167l.

2) Mäen huipulla vauhti on lain sallimat 60km/h. Annat suurimman vaihteen olla silmässä ja nostat jalan kaasulta. Koska mäki on kohtalaisen loiva (se riitti juuri ja juuri vapaalla pitämään auton nopeuden samana), vauhtisi alkaa hidastua ja joudut painamaan kaasua aina välillä pitääksesi vauhdin 60km/h. Paljonko kuluu bensaa? En osaa vastata, riippuu mäen jyrkkyydestä, mutta uskon että enemmän kuin 0,167 litraa.

Toinen esimerkki, lähestytään risteystä. Vauhtia on vaikkapa 100km/h ja laitat vaihteen vapaalle kilometri ennen risteystä. Risteyksen saavuttamiseen menee aikaa 48 sekuntia (olisi 36, jos vauhti pysyisi vakiona, mutta se tippuu vaikkapa 60km/h). Tuona aikana litran tuntikulutuksella bensaa kuluu 0.0125l. Toisessa skenaariossa ajat vielä puoli kilometriä 100km/h ennenkuin nostat jalan kaasulta ja sitten moottorijarrutat viimeiset 500m tuohon samaan 60km/h. 500metrille 6 litran keskikulutuksella kuluu 0,03 litraa + loppu 0l/100km koska moottorijarrutus.

Esimerkit täysin hatusta vedettyjä, mutta uskon vahvasti että vapaalle vaihtaminen on polttoainetaloudellisempaa kuin moottorijarruttaminen. Saa kyseenalaistaa, olen kiinnostunut asiasta.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^^ Nuo start&stop ominaisuudet on muutenkin ihan perkeleen keksimiä. Mahtavaa suomalaisissakin olosuhteissa että moottori ei saa käydä tasaisesti että se lämpenisi ja sinne muodostuisi kunnon öljykalvot.

Tutulla on uusi volkkari ko ominaisuudella. Ominaisuutta ei saa edes pois päältä kuin jostain viiden valikon takaa, joka tietysti aina nollaantuu kun taas moottori sammutetaan. Nyt oli ekaa kertaa huollossa kun tässä kovilla pakkasilla oli jotain häikkää ja olihan autolla jo ajettu sentään vajaa viisi tuhatta kilometriä. Ei hyvää päivää sanon minä...

e: ainiin, sitten siinä on vielä "hauska" ominaisuus. Lisälämmittemenä on webasto joka toimii jotenkin automaattisesti moottorin sammuillessa ettei tule kylmä. Mutta jos pitää erillistä sisätilan lämmitintä (ilmeisesti webastolla ei voi lämmittää etukäteen sisätiloja) niin webasto tunnistaa että sullahan on kärry jo lämmin eikä puhallakkaan lämmintä ilmaa vaikka tarve olisi. Maahantuoja oli sanonut että on tulossa joku Nordic softapäivitys millä tuo pitäisi mennä kuntoon :D ...varmaan terveellistä akulle...

Taidan pysytellä vähän vanhemmassa auto kalustossa...
 
Zone-sarja -42%
Mäkin heitän aina alamäessä auton vapaalle. Kun ajan 100 rajoituksella mäkeen ja heitän vapaalle niin se vauhti nousee johonkin 120 asti ja siitä kun antaa rullata kunnes on taas 100 niin on päästy ihan helvetin pitkä matka.
 
Hullua kieltämättä. Turha kiihdyttely ei ole ikinä hyvä idea. Tasakaasulla nimittäin pääsee vähimmällä kulutuksella. Käytännössä kyllä alamäessä on näppärämpää heittää vapaalle kuin ottaa pikavoitto ylinopeudesta. Sitä ei sitten tarvitse edes miettiä onko hyvä vetää jonoa perässään ja körötellä ylämäet kuuttakymppiä.

Itseasiassa pulse & glide taitaa olla taloudellisempi ajotapa kuin tasakaasu.

Jami2003 sanoi:
^^ Nuo start&stop ominaisuudet on muutenkin ihan perkeleen keksimiä. Mahtavaa suomalaisissakin olosuhteissa että moottori ei saa käydä tasaisesti että se lämpenisi ja sinne muodostuisi kunnon öljykalvot.

Olen käsittänyt, että start&stop menee päälle vasta kun moottorin lämpötila on tarpeeksi korkea.
 
Itseasiassa pulse & glide taitaa olla taloudellisempi ajotapa kuin tasakaasu.



Olen käsittänyt, että start&stop menee päälle vasta kun moottorin lämpötila on tarpeeksi korkea.

Niin on, mutta se menee jo niin erikoiseksi ettei peruspentti siitä mitään tajua saati sitä käytä. Mä olen joskus kokeillut mutta eihän sitä jaksa hullukaan. Ja start&stopissahan on miljoona eri sääntöä milloin se on toiminnassa ja milloin ei. Jos moottori on kylmä, se ei sammu, jos ulkolämpötila on tarpeeksi kylmä, se ei sammu, jos tarvitaan viilennystä ilmastoinnin kautta, se ei sammu... Pitäisi niiden sen verran fiksuja olla ettei häiritse kenenkään elämää tai pitäisi pois kytkeä.
 
Niin on, mutta se menee jo niin erikoiseksi ettei peruspentti siitä mitään tajua saati sitä käytä. Mä olen joskus kokeillut mutta eihän sitä jaksa hullukaan. Ja start&stopissahan on miljoona eri sääntöä milloin se on toiminnassa ja milloin ei. Jos moottori on kylmä, se ei sammu, jos ulkolämpötila on tarpeeksi kylmä, se ei sammu, jos tarvitaan viilennystä ilmastoinnin kautta, se ei sammu... Pitäisi niiden sen verran fiksuja olla ettei häiritse kenenkään elämää tai pitäisi pois kytkeä.

Ei ainakaan -12 vuoden vw transporterissa josta puhuin ollut. Se sammui vaikka -30 asteessa 5 metrin ajon jälkeen, kunnes sammui loppui lopullisesti koko toiminto.
 
Ei ainakaan -12 vuoden vw transporterissa josta puhuin ollut. Se sammui vaikka -30 asteessa 5 metrin ajon jälkeen, kunnes sammui loppui lopullisesti koko toiminto.

Onkohan se ollut alunperinkään kunnossa? Kuulostaa jo niin sairaalta, että on vaikea uskoa sen toimivan noin. Montakohan promillea on ollut suunnitteluvaiheessa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom