Bensa vs. diesel

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Jos kyseessä on moderni auto ja teet autolla jotain muutakin kuin lasket vapaalla alamäkeen, en kyllä jaksa uskoa että sekalaisessa ajossa saat minkäänlaista eroa kulutukseen vapaalla käyttämisen kanssa. Ainakin oman dieselin kulutuksessa huomaa eroa vasta kun laitetaan peräkoukkuun 3500 kg vedettävää. Sitä ennen kulutus on alle litran sisällä, sama miten ja missä ajaa.

Huomatkaa, että esim. kuuden litran keskikulutuksella litran ero on n. 17% mikä vuositasolla on jo jonkinlainen summa.

Autoja vertaillessa hommaa sotkee eniten korjauskustannukset. Jos ostaa Volkkarin joka kuluttaa 5 litraa sadalla, mutta remppaan menee vaikkapa 1000e vuodessa, niin eipä siinä paljoa säästä.

Viimeaikoina on alkanut vituttamaan oikein kunnolla elämisen kustannukset. Ajan 30-40tkm työmatkaa vuodessa. Nyt vihreät intoilijat haluavat lopettaa työmatkavähennykset. Saatana maksoin juuri 730e autoveroa. Tankkaan joka viikko 90 eurolla naftaa, josta summasta suurin osa on veroa. Julkisilla en pääse. Kotikunnassa ei ole töitä ja muuttaa ei voi kun sitten vaimolla ei olisi töitä. Maksan vielä työkämpästä vuokraa eikä sitäkään voi käytännössä vähentää veroista. Kotikunta verottaa 21% palkasta ja samalla lopettaa kaikki palvelut. Tekisi mieli käskeä koko virkamiehiston haistaa vittu ja jäädä itse kotiin juomaan kaljaa. Jos töitä teen niin pimeästi ja varastetulla autolla.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Huomatkaa, että esim. kuuden litran keskikulutuksella litran ero on n. 17% mikä vuositasolla on jo jonkinlainen summa.

Autoja vertaillessa hommaa sotkee eniten korjauskustannukset. Jos ostaa Volkkarin joka kuluttaa 5 litraa sadalla, mutta remppaan menee vaikkapa 1000e vuodessa, niin eipä siinä paljoa säästä.

Viimeaikoina on alkanut vituttamaan oikein kunnolla elämisen kustannukset. Ajan 30-40tkm työmatkaa vuodessa. Nyt vihreät intoilijat haluavat lopettaa työmatkavähennykset. Saatana maksoin juuri 730e autoveroa. Tankkaan joka viikko 90 eurolla naftaa, josta summasta suurin osa on veroa. Julkisilla en pääse. Kotikunnassa ei ole töitä ja muuttaa ei voi kun sitten vaimolla ei olisi töitä. Maksan vielä työkämpästä vuokraa eikä sitäkään voi käytännössä vähentää veroista. Kotikunta verottaa 21% palkasta ja samalla lopettaa kaikki palvelut. Tekisi mieli käskeä koko virkamiehiston haistaa vittu ja jäädä itse kotiin juomaan kaljaa. Jos töitä teen niin pimeästi ja varastetulla autolla.

Onko ikinä tarkastettu millä polttoaineella ajat? Mieti paljonko olisit säästänyt kun olisit ajanut vuosikausia löpöllä ;)
Muutama tuttu rupesi jo ajamaan löpöllä noiden työmatkavähennys pelleilyiden takia.
 
Jos kyseessä on moderni auto ja teet autolla jotain muutakin kuin lasket vapaalla alamäkeen, en kyllä jaksa uskoa että sekalaisessa ajossa saat minkäänlaista eroa kulutukseen vapaalla käyttämisen kanssa. Ainakin oman dieselin kulutuksessa huomaa eroa vasta kun laitetaan peräkoukkuun 3500 kg vedettävää. Sitä ennen kulutus on alle litran sisällä, sama miten ja missä ajaa.
Sinullahan omituinen auto. Jos katselet esimerkiksi ihmisten raportoimia kulutuksia, niin vaihtelua niissä riittää. Autoni malli on alle vuoden ikäinen ja siinä on hyvin vähän perittyä tekniikkaa. Pidän sitä varsin modernina. Tankillisen keskikulutukset ovat liikkuneet jossain 9 ja 15 litran välillä. Uskon suomalaisessa rauhallisessa maantieajelussa pääseväni kuuden lähelle, mutta täkäläisessä nopeatempoisessa kaupunkiajossa voi melkein kuulla bensan virtauksen polttoainelinjassa.

Ajotyyli ja auton ajotila vaikuttaa litratolkulla kulutukseen. Maantiellä erot ovat pienempiä, mutta kaupungissa eroja syntyy senkin edestä. Kun kaupungissa hyödyntää eko-moodin vaapaalla rullailemisen ja muutenkin ajaa ajatuksella, niin olen päässyt jopa kympin alle. Renkaiden vetopitoa sport-moodilla testaillen menee tuo 15 l/100 km sitten helposti. Vähänkään kun kiihtdyttelee korkeammilla kierroksilla ja lämitelee jarruja liikennevaloja lähestyessä, niin bensaa palaa 10-20 prosenttia enemmän.

Noilla ajotiloilla on kyllä tuntuvia vaikutuksia. Sport-moodi pitää noin kaksinkertaisia kierroksia koneessa eikä rullaile kytkin ylös nostettuna. Ilmen turhia repimisiä eko-moodi pitää kierrokset tonnin ja kahden välillä. Tuollaisessa rauhallisessa ajossa moottorin lämpötilakin on jopa 20 astetta korkeampi kuin tehoja käytettäessä. Kyllä tuon kaltaiset asiat tuntuvat väkisinkin tankkausvälissä.
 
Onko ikinä tarkastettu millä polttoaineella ajat? Mieti paljonko olisit säästänyt kun olisit ajanut vuosikausia löpöllä ;)
Muutama tuttu rupesi jo ajamaan löpöllä noiden työmatkavähennys pelleilyiden takia.

Polttoöljyn ostaminen pistoolilta on vähän mahdotonta kameravalvonnan takia, kun sitä menee muutenkin niin vähän. Jos joku näkee, niin ihan satavarmasti soittaa polliisit. Maajussithan tuota tekee, kun on oma löpösäiliö pihassa.
 
Polttoöljyn ostaminen pistoolilta on vähän mahdotonta kameravalvonnan takia, kun sitä menee muutenkin niin vähän. Jos joku näkee, niin ihan satavarmasti soittaa polliisit. Maajussithan tuota tekee, kun on oma löpösäiliö pihassa.

What? :D

Jos käyt yömyöhään tankkaamassa jossain hikisellä kylmäasemalla niin ei varmasti jää kiinni.
Ja nesteelläkin on ne kaikki pistoolit vierekkäin, muuta eroa ole kuin väri. Ei kuumottaisi yhtään käydä illalla tankkaamassa tankkia täyteen löpöä. Miten tuo kameravalvonta liittyy mihinkään? Ai että katsovat että hei, nyt on tänään menny 50l enempi löpöö kun yleensä, katotaan nauhat onko joku tankannu suoraan omaan autoonsa xD

Joka on sekin muuten sallittua jos maksaa ne ekstra löpöverot.
 
Tiedätkö oikeasti jonkun joka tekee, vai huuteletko vaan?

Minä tiedän, monta.

Kyllähän se näin on että jos tankkaa löpöä niin ettei kukaan näe, ja ei huutele asiasta niin ei siitä kyllä kiinni jää. Tullin löpöratsiaan sattumisen todennäköisyys on samaa luokkaa kuin saada ässä-arvasta 50 tonnia.
 
Zone-sarja -42%
Rupes senverran kiinnostamaan, luin jutusta lisää ja oli että Trafi on saanut vuosina 2011 ja 2012 60-70 tapausta kiinni josta leijonanosa työkoneita/raskasta kalustoa. Ihan naurettavan pieni määrä, ja noistakin on vielä varmasti kevyesti suurin osa vihjeestä johtuvia kärähtämisiä.
 
Löpö on kyl ihan kansanhuvia maalla asuville :D. Jotkut on kuulemma jopa väsänny tuplatankit ja "dummy" letkut konehuoneeseen, siten että näkyvissä olevassa/olevissa letkuissa virtaisi normi diesel, sitten hiukan ennen konetta on jossain sopivassa välissä diesel vaihtuu löpöksi. Vaikka kuulostaa hurjalta, niin maalla jos missä osataan kyllä soveltaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
What? :D

Jos käyt yömyöhään tankkaamassa jossain hikisellä kylmäasemalla niin ei varmasti jää kiinni.
Ja nesteelläkin on ne kaikki pistoolit vierekkäin, muuta eroa ole kuin väri. Ei kuumottaisi yhtään käydä illalla tankkaamassa tankkia täyteen löpöä. Miten tuo kameravalvonta liittyy mihinkään? Ai että katsovat että hei, nyt on tänään menny 50l enempi löpöö kun yleensä, katotaan nauhat onko joku tankannu suoraan omaan autoonsa xD

Joka on sekin muuten sallittua jos maksaa ne ekstra löpöverot.
On sallittua, kun maksaa ennakkoon!
Lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen käytöstä on ilmoitettava etukäteen Trafille ja maksettava polttoainemaksu, jonka suuruus on autoilla 330–1 500 euroa/päivä ja muilla ajoneuvoilla 100–670 euroa/päivä. Ilmoitusvelvollisuus koskee niin rekisteröityjä kuin rekisteröimättömiäkin ajoneuvoja.
Trafi.fi - Uutinen - Kevyellä polttoöljyllä ei saa ajaa edes suljetulla alueella
Kiinni ei kannata jäädä:jahas:
Polttoöljyn käytöstä 26 000 euron sakot | Yle Uutiset | yle.fi
Ps yömyöhään sitä moni hämärämies hommia yleensä tekeekin:D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom