BCAA ja EAA

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juha-82
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Peptopro on paras intrajuomaan, aika kallista vaan ja Suomesta ei taida saada kuin Fitnesstukku koodi pakkotoisto15-Shopista...

Mikä siitä tekee parasta?

Paras on vähän tapaussidonnaista.. toiselle paras ei ole toiselle paras. Peptossa jotain 70% proteiinipeptidejä, jotka imeytyy nopeammin kuin yksittäinen aminohappo. Peptossa myös nuo peptidit auttaa aminoiden kuljettamisessa eteenpäin elimistössä, eli mahdollistaa isomman aminohappojen käytön esim intrassa(moni käyttää liikaa muutenkin). On toki myös melko hypoallergeeninen.

Edelleen paras on suhteellista..

Siinä on kaikki 20 aminohappoa ja ne imeytyy kohtuullisen hyvin. Juttelin tästä mm. Peterin kanssa, ku oli puhe intrajuomasta.
Mulla on jotenkin tullut taas fiilis, että kun nuo ammattilaiset puhuu mm. lisäravinteista, niin ne kovat jätkät juuri ei ylistä jotain tiettyä. Vaan sanoo että "Tämä on minun tapani, ei ole ainoa ja paras, kaikille on oma. Itse käytän tätä koska toimii."

Mikä on liikaa?

Heitin vähän raflaavasti, ainakin 30g on liikaa jos ajatellaan että sille määrälle ei löydy vatsasta kuljettajaproteiineja viemään suoleen. En siis muista mikä oli tarkka määrä sille missä kohtaa ylittävä määrä aminohappoja jäisi mahaan venailemaan, + pienet henk.kohtaset erot. Di-tripeptidit taas ohittaa suoraan vatsalaukun ja voi toimia kuljettajana tälle ylimääräiselle aminohappomäärälle.

Valmistaako joku pelkkää EAA tuotetta ilman makeutusaineita ja makuaineita. Ei vitamiineja tai suoloja yms., ihan pelkkiä aminohappoja.

Mulla on vielä vähän jäljellä myproteiinin EAA jauhetta maustamattomana, mut ei taida olla enää valikoimissa.......

Heitin vähän raflaavasti, ainakin 30g on liikaa jos ajatellaan että sille määrälle ei löydy vatsasta kuljettajaproteiineja viemään suoleen. En siis muista mikä oli tarkka määrä sille missä kohtaa ylittävä määrä aminohappoja jäisi mahaan venailemaan, + pienet henk.kohtaset erot. Di-tripeptidit taas ohittaa suoraan vatsalaukun ja voi toimia kuljettajana tälle ylimääräiselle aminohappomäärälle.

En ole kuullutkaan, että vatsaan jäisi mikään venailemaan, jos vaan suoleen vatsalaukusta tavaraa mahtuu? Vasta ohutsuolessa peptidaasit pilkkovat aminohappojen välisiä peptidiseoksia (siinä missä proteiineja pilkkoo pepsiini ja niiden kohdalla päästään tähän prosessiin, mutta sitähän tässä ei tarvita). Peptidit pääsevät verenkiertoon myöskin ohutsuolen epiteelin kautta H+ ionien ja PepT1 kantajan avulla.

En ole kuullutkaan, että vatsaan jäisi mikään venailemaan, jos vaan suoleen vatsalaukusta tavaraa mahtuu? Vasta ohutsuolessa peptidaasit pilkkovat aminohappojen välisiä peptidiseoksia (siinä missä proteiineja pilkkoo pepsiini ja niiden kohdalla päästään tähän prosessiin, mutta sitähän tässä ei tarvita). Peptidit pääsevät verenkiertoon myöskin ohutsuolen epiteelin kautta H+ ionien ja PepT1 kantajan avulla.

Aihe ei ole mun vahvinta alaani, mutta siis mä olin siinä käsityksessä että mm. juuri pepsiiniä/pepsinogeeniä erittyy vatsassa, ja tässä kohtaa voi tulla ongelma jos vetää tyyliin 50g aminoita treenin aikana, eli pepsiiniä ei erity riittävissä määrin. Tässä kohtaa sitten mm. pepro pron isompi peptidimäärä voi auttaa?

Toisinsanoen tietyn määrän ylitävä aminohappoannos ei imeydy enään yhtä nopeasti kuin pienempi annos (imeydy = koko prosessi mahasta lopullisiin prosesseihin).

Aihe ei ole mun vahvinta alaani, mutta siis mä olin siinä käsityksessä että mm. juuri pepsiiniä/pepsinogeeniä erittyy vatsassa, ja tässä kohtaa voi tulla ongelma jos vetää tyyliin 50g aminoita treenin aikana, eli pepsiiniä ei erity riittävissä määrin. Tässä kohtaa sitten mm. pepro pron isompi peptidimäärä voi auttaa?

Toisinsanoen tietyn määrän ylitävä aminohappoannos ei imeydy enään yhtä nopeasti kuin pienempi annos (imeydy = koko prosessi mahasta lopullisiin prosesseihin).

Ei minunkaan, mutta kirjoitit mielenkiintoista asiaa ja en malta olla keskustelematta :) Pepsiini on vain yksi entsyymi muiden joukossa. Tässä mennäänkin sitten siihen, ettei se ole niin yksinkertaista. Proteaaseja on hyvinkin paljon erilaisia, spesifejä mm. eri aminohapoille. Sapen ja haimanesteiden yhteiden eritystiehye laskee pohjukaissuolen alaosaan, jota kautta saadaan trypsinogeeniä, joka aktivoituessaan ohutsuolessa muuttuu trypsiiniksi pilkkomaan valkuaisaineita. Käytännössä merkitystä on koko prosessilla - massan määrä mitä käsitellään, sen koostumus = paljonko sitä ylipäätään saadaan pilkottua siinä välissä, kun se etenee suusta peräsuoleen. Juotavat aminot eivät varmaan kauaa vatsassa pyöri, siinä missä taas joku rasvainen pihvi saattaa siellä hetken hengaillakkin :D Ja olet aivan oikeassa, ei imeydy niin nopeasti, mutta kyllä ne nopeasti käytössä ovat, jos on pelkkä liuos juotu. Eriasia sitten taas alkaa olemaan mikä määrä on mihinkin tarkoitukseen tarpeellista.

Niin tottakai nestemäisenä ne aminot imeytyy aina nopeasti.

Alunperin ajatus olikin vain siinä ettei suurempi määrä aminoita imeydy enään samassa tahdissa, vaikkei siitä käytännön hyötyä esim. prot synteesiin olisikaan. Ja että olisiko suuremmasta annoskoosta enemmän hyötyä jos sen yhdistäisi suoraan peptideihin.

Tämä voisi lähinnä olla oleellista jollekkin maksasairaalle, jonka aminoiden määrää voisi kasvattaa kun proteiineja muuten lasketaan.

Kun maustamattomasta EAA:sta oli takaperin puhetta niin facebookissa tuli vastaan että myös Vatasen sponssi oli omaan mallistoonsa sellaisen teettänyt.:puntti:

Kun maustamattomasta EAA:sta oli takaperin puhetta niin facebookissa tuli vastaan että myös Vatasen sponssi oli omaan mallistoonsa sellaisen teettänyt.:puntti:

Ei taida hirveän monilla Suomalaisilla firmoilla olla maustamatonta?? Pakko ottaa kokeiluun, varmaan hyvä lisä kun tekee hiilarikombon jossa makua ja sit toi eaa maustamattomana messiin :puntti:

Ei taida hirveän monilla Suomalaisilla firmoilla olla maustamatonta?? Pakko ottaa kokeiluun, varmaan hyvä lisä kun tekee hiilarikombon jossa makua ja sit toi eaa maustamattomana messiin :puntti:

En ainakaan muista että muita maustamattomia EAA settejä olisi Fitnesstukku koodi pakkotoisto15:n ja myproteinin lisäksi tullut vastaan. Pitänee joskus jompaa kumpaa testailla ja hifistellä palkkarin seassa.

Lopetin BCAA:n ja EAA:n käytön, koska yritän säästää hampaita ja vähentää makeutusaineiden sekä päivittäisen proteiinin määrää. Ensimmäiset kaksi treeniä ilman aminohappoja tuntuivat tavallista raskaammilta, mutta sen jälkeen en ole huomannut mitään eroa, käytänkö aminohappoja treenien aikana vai en. Ehkä en treenaa tarpeeksi kovaa, mutta tällä hetkellä fiilis on se, että vaikka säästän rahaa ja hampaita, en menetä ainakaan kovin paljoa ilman aminohappoja.

Treenaan aamuisin ja otan laadukasta proteiinia sekä ennen treeniä että treenin jälkeen, se saa riittää. Aminoja tuli käytettyä toista vuotta lähinnä tottumuksen vuoksi eikä edes uskaltanut kokeilla, miten treeni kulkee ilman.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom