BCAA ja EAA

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juha-82
  • Aloitettu Aloitettu
Tulipa itekkin tilattua BCAA tuote, kun oli -40% tarjouksessa fitnesstukulla ja hemmetin kohdennettu mainonta osui ja upposi.
Mistä ne muuten tietää mainostaa mulle just esim fitnesstukun tms. tuotteita, kattooko ne jotenkin millä sivustoilla oon käyny ja sitten antavat sitä kohdennettua mainontaa.

Suunnittelin käyväni keväällä Barcelonassa, olen käynyt siellä kerran aiemminkin, niin vasiten kattelin hotelleja trivagosta kerran, nii sen jälkeen on ollu tarjolla lentoja canarialle ja aurinkolomia malagaan ja vaikka ja mitä.
Mä kun olen korvaushoidossa, niin en voi viikkoa pitemmäksi aikaa lähteä mihinkään, en varmaan nytkään ees lähe, mutta mukava bilekaupunki oli sillon ku kävin muutama vuos takaperin, ni ajattelin käyväni myös uudestaan joskus, sori ot.

Mutta BCAA:ta ei kai kannata ottaa muulloin ku itse treenin aikana, eikös se näin mennyt.
Treenin jälkeen sitten protskua ja hiilaria otan 50/50 suhteessa palkkarissa, jossa myös vähän kreatiinia.
Kannattaisiko kreatiinia lisätä myös BCAA -litkuun?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oonko ymmärtäny oiken että leusiini on se tärkein lisäaine näissä vai ravinne? Kun puhtaan että 3-5g sitä olis hyvä saada per pvä. Salilla eräs jamppa näin totes respassa.

Leusiini on vähän kuin voittavan joukkueen paras pistemies. Ilman sitä tuskin tulis voittoja, mutta ilman muita pelaajia ei se yksin tekis mitään.
Samoin voisi sanoa kaikista BCAA-tuotteista. BCAA:t on hyvä kolmen äijän hyökkäysketju, mutta ilman puolustajia ja maalivahtia (muita aminohappoja) on turha odottaa hyvää tulosta.

Samoin voisi sanoa kaikista BCAA-tuotteista. BCAA:t on hyvä kolmen äijän hyökkäysketju, mutta ilman puolustajia ja maalivahtia (muita aminohappoja) on turha odottaa hyvää tulosta.

Kyllä, mutta ei pidä sekoittaa siihen ettei bcaa-tuotteita kannattaisi tietyissä tilanteissa käyttää erikseen, ilman että ottaa muita aminoja samaan aikaan. Esim. BCAA treenin aikana ja bcaa tai leusiinia tulee käytettyä aterioiden yhteydessä missä ei tule leusiinia yli 3g.

Kyllä, mutta ei pidä sekoittaa siihen ettei bcaa-tuotteita kannattaisi tietyissä tilanteissa käyttää erikseen, ilman että ottaa muita aminoja samaan aikaan. Esim. BCAA treenin aikana ja bcaa tai leusiinia tulee käytettyä aterioiden yhteydessä missä ei tule leusiinia yli 3g.
En ole vakuuttunut punttitreenin aikana nautitun BCAA:n hyödyllisyydestä. Pientä näyttöä taitaa olla siitä että ne auttaisivat kestävyysurheilussa väsymiseen, mutta sielläkin ilmeisesti vain aloittelijoita (untrained or lightly trained individuals).

Aterian yhteydessä taas BCAA:t ovat turhaa rahan tuhlausta, koska noita aminohappoja on aterialla tarpeeksi joka tapauksessa. Tai jos ei ole, niin vetää mieluummin heraprotskudrinkin kuin BCAA-drinkin. Halvempi ja toimivampi ratkaisu.

En ole vakuuttunut punttitreenin aikana nautitun BCAA:n hyödyllisyydestä. Pientä näyttöä taitaa olla siitä että ne auttaisivat kestävyysurheilussa väsymiseen, mutta sielläkin ilmeisesti vain aloittelijoita (untrained or lightly trained individuals).

Aterian yhteydessä taas BCAA:t ovat turhaa rahan tuhlausta, koska noita aminohappoja on aterialla tarpeeksi joka tapauksessa. Tai jos ei ole, niin vetää mieluummin heraprotskudrinkin kuin BCAA-drinkin. Halvempi ja toimivampi ratkaisu.

https://www.fast.fi/2016/intrajuomat-osa-2-kaytanto-vs-tutkimustieto/

Fastin sponssaamahan Utti on, mutta hänen tietonsa pohjautuu ulkopuolisiin lähteisiin ettei mitään lisäravinnefirman myyntipuhetta ole. Kyllä noilla intrajuomilla ja niiden bcaa-aminoilla näyttäisi olevan hyötyä. Tuolla linkkejä

Kovatehoisissa treeneissä jopa huomaa eron.

Juuri siksi jos aterian leusiini jää alle 3g niin tulee otettua pieni määrä bcaa tai leusiinia. Ei tule halpisherakaan halvemmaksi kun tuijotetaan pelkkää leusiinin määrää. Ja lisäksi helppo ottaa lusikalla suuhun ja vettä päälle.

https://www.fast.fi/2016/intrajuomat-osa-2-kaytanto-vs-tutkimustieto/

Fastin sponssaamahan Utti on, mutta hänen tietonsa pohjautuu ulkopuolisiin lähteisiin ettei mitään lisäravinnefirman myyntipuhetta ole. Kyllä noilla intrajuomilla ja niiden bcaa-aminoilla näyttäisi olevan hyötyä. Tuolla linkkejä

Kovatehoisissa treeneissä jopa huomaa eron.

Juuri siksi jos aterian leusiini jää alle 3g niin tulee otettua pieni määrä bcaa tai leusiinia. Ei tule halpisherakaan halvemmaksi kun tuijotetaan pelkkää leusiinin määrää. Ja lisäksi helppo ottaa lusikalla suuhun ja vettä päälle.
Mitä nyt pikaisesti tuolta vilkaisin, niin otsikon "tutkimusnäyttöä" alla puhutaan nimenomaan EAA:sta, ei BCAA:sta.

Sehän se pointti tässä onkin, ettei ole järkeä tuijottaa pelkkää leusiinin määrää. Kyllä se pari grammaa sieltä tulee kun ottaa normisiivun lihaa, kanaa tai kalaa (tai sitä heraprotskua). Ja ne ylimääräiset grammat on vaan kukkarosta pois.

https://www.fast.fi/2016/intrajuomat-osa-4-eritasoiset-treenijuomat/

Taso 2: toimiva perussetti – BCAA + Super Malto

Seuraava taso on jo oikeastaan ihan kunnollinen intrajuoma, joka on kasattu perusaineksista. Eli hiilihydraatin ja elektrolyyttien lisäksi treenijuomaan laitetaan nyt BCAA-aminohappoja. Treenin aikana hiilarin kanssa nautittuna nämä aminohapot vahvistavat insuliinivastetta, ja suojaavat katabolialta. BCAA-aminot voivat myös vähentää serotoniinipohjaista uupumusta treenin aikana.

Ja koska treenin aikana siemaillaan BCAA-aminohappoja, ei ole yhtä kriittistä esim. juoda proteiinidrinksua ennen treeniä vaan periaatteessa jopa normaali ateria 2-3 tuntia ennen treeniä riittää melko hyvin. Sama pätee myös toiseen suuntaan, eli treenin aikana juodut BCAA:t vähentävät tarvetta juoda palkkari heti treenin jälkeen.

Toimivat määrät ovat tässä vaihtoehdossa ainakin 6-10g BCAA, ja hiilarit joko maltosta (alle 50-60g) tai isommissa määrissä osmolaliteetiltaan paremmasta Super Maltosta.

---

Yleensä aina tuleekin riittävästi leusiinia kiinteästä ruuasta ja nykyään itselleni varsinkin kun tulee syötyä 1-2 kertaa päivässä runsaasti. Joskus tuli kuitenkin syötyä esim. 3-4 kananmunaa proteiininlähteenä aterialla niin tuollaisessa meinaa jäädä vajaaksi.

Itse olen aikaisemmin vedellyt aika peruspalkkareita tai rahkaa ja banaania treenien jälkeen. Nyt kun dieetillä alkoi paino tippumaan turhan kovaa vauhtia ja päätin kokeilla kotimaisen toimijan EAA- ja BCAA-kostumuksiin nojaavaa pre-, intra- ja post-sarjaa. Hiilareita on vain tuossa post-juomassa. Noissa on myös kreatiinia ja jotain mineraaleja seassa. Vedän näitä vain treenipäivinä.

Treeni itsessään kulkee aivan eri tavalla. Voimat nousee ja voimaa treenata riittää vaikka kuinka pitkään. Treenit tuppaavat venymään ylipitkiksi, kun mieli tekisi vielä treenata lisää. Palautuminen on myös paljon nopeampaa. Vaikka treenit ovat lisääntyneiden voimavarojen ansiosta rankempia, niin se kovin treenin jälkeinen lihaskipu on selvästi vähäisempi. Siinä missä aikaisemmin meni melkein koko viikko odotellessa lihasten palautumista täyteen kuntoon, niin nyt sekin tapahtuu 1-2 päivää aikaisemmin.

Olen aidosti yllättynyt vaikutuksista ja nyt mietin jo sitä, että onko edes mitään järkeä treenata ilman vastaavia lisäravinteita.

Aika jännä että ilman intra hiilaria noin selvä vaikutus. Itse huomannut että kovatempoisissa treeneissä nimenomaan se hiilari on hyödyllinen.

Jos viittaa Zone-sarjaan niin onhan siellä pitkä liuta ainesosia joista ko. vaikutukset todennäköisesti tulee. Aminoilla tuskin mitään osuutta asiaan.

Ei ole Zone. On toki näissäkin seassa jotain taikapähkinäuuteteita, joiden pitäisi antaa vireyttä ja voimia treeniin.

Ei ole Zone. On toki näissäkin seassa jotain taikapähkinäuuteteita, joiden pitäisi antaa vireyttä ja voimia treeniin.

Varmaankin Fitnesstukku koodi pakkotoisto15 shopin sarja siis. Taikapähkinät ovat kiertoilmaus DMHA:lle

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom