Autoveron hinta nousemassa jopa rajusti?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Jatkuvastihan naita vaarinkaytoksia tulee ilmi. Lappari unohtuu autoon joka sisaltaa tuhansien kansalaisten tietoja, viranomaispamput ei asioista ymmarra joten silla IT-organisaatiolle joka halvimmalla hommat hoitaa on taysi paasy kaikkeen valvomatta, epaillaan etta kumppani pettaa ja vakoillaan jne.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mainostajat, missä tankkaat, missä käyt kaupassa jne jne.

Mustasukkaiset kumppanit, olitko varmasti siellä Turussa osoitteessa missä piti vai kävitkö muualla.

Verottaja, miksi ajelet sinne rakennustyömaalle jos et ole rakentaja.

Poliisi, sakot automaattisesti kun ylität nopeusrajoituksen. Ei tarvita yhtä ainutta tutkaa mihinkään.


Ainut hyöty minkä keksin, ois että saisit autoosi tiedon missä ja miten paljon on muita tienkäyttäjiä, mutta aika pieni hyöty haittoihin nähden.


Niin ja lisäksi tämä pistäisi ihmiset takuulla optimoimaan ajojaan ja rommaisi autokaupan kunnolla. Miksi ostaa uusi auto kun autoilu kallistui entisestään, eikä siinä muutenkaan ole oikeasti paljon järkeä kun arvo tippuu kuitenkin. Että ei se aiankaan autokauppaa buustaa. Ja kun kauppa ei käy ja ihmiset vähentää ajoja niin lopulta se valtion verokertymä taas tipahtaa ja sittenhän jokainen tietää mitä tapahtuu...nostetaan sitä kilsataksaa kunnolla. Sehän on vain yksi päätös ja taas rullaa isompi lasku. Ne maksaa joiden on pakko liikkua.

Tästä jatkaen ihmisten olisi hyvä tiedostaa se, että mitä vähemmän autoillaan, sitä vähemmän on myös mahdollisuuksia liikkua (polkupyörällä ei kuljeta päivittäin satoja kilometrejä, saati rahdata mitään pientä siinä sivussa). Mitä vähemmän on mahdollisuuksia liikkua paikasta toiseen, sitä vähemmän tehdään kaupallisia aktiviteetteja. Keskivertosuomalainen keskiluokkainen perhe, jolla on hyvät tulot ja joka kuluttaa myös kaiken mahdollisen, myös yleensä autoilee yhdellä tai kahdella autolla. Helsingin kantakaupungin ulkopuolella tuo autoilu on oleellinen tekijä, joka liikuttaa ja saa kyseisen esimerkkiperheen kuluttamaan.

Me suomalaiset voimme aivan tietoisesti alkaa tehdä sellaista politiikkaa, joka tekee yksityisautoilusta rikkaiden herkkua - mutta oleellista on kysyä, että onko meillä pienenä kansana suurilla etäisyyksillä varaa siihen? Ja vain sen tähden, että muutamalla tuhannella Vihreän liikkeen edustajalla olisi parempi olla. Maapallon saastuminen ja tuho ei ole suomalaisten autoilusta riippuvaista. Tuokaa kohtuuhintainen sähköauto markkinoille ja voin siirtyä siihen. Onko kukaan ikinä ehdottanut erillistä veromallia, jossa verotetaan niitä, jotka ovat niin etuoikeutettuja, etteivät oikeasti tarvitse autoa? Autottomuusvero autonomistajuuden vapaamatkustajille nyt vain 190 euroa vuodessa. Minä en tunne tai ole ikinä kuullut yhdestäkään suomalaisesta autottomasta henkilöstä, joka ei olisi ikinä matkustanut satunnaisesti täysin ilmaiseksi jonkun autonomistajan kyydillä paikasta a paikkaan b. Miksi ihmeessä autoverotus kohdistuu niin rankasti autojen omistajiin, vaikka autojen kyydeillä me kuljemme enemmän tai vähemmän kaikki. Pakkoverotus kehiin vaan! Koskien lapsia, työttömiä, eläkeläisiä jne.
 
Yksityisyydensuojasta

Nyt siis puuhataan joitain GPS-pohjaisia valvontamekanismeja yksityisautoihin. Kenenkään suomalaisen ei pidä ikinä lähteä tähän kehitykseen mukaan. Tässä ketjussa on jo tullut karmeita esimerkkejä siitä mihin tuo voi johtaa. On täysin jokaisen täysi-ikäisen kansalaisen yksityisasia missä kukin liikkuu ja kulkee vapaa-ajallaan. Samoin kuin tv-kanavat mitä katsoo ja nettisivut missä vierailee. Työelämässä toki työnantajalla on perusteltuja tarpeita tietää työntekijöidensä tekemisistä ja kulkemisista työajalla, mutta siinäkin moni fiksu työnantaja ymmärtää mitä asioita on perusteltua valvoa ja missä mennään kyttäämislinjalle.

Hölmöintä on sanoa, ettei valvonta haittaa koska oma elämä ja toimiminen kestää päivänvaloa. Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka me kaikki olisimme 100-prosenttisesti lainkuuliaisia ja täydellisen tunnollisia kaikilla osa-alueilla koskien mitä tahansa. Ihmisten valvonta ja kyttääminen kuuluu Pohjois-Koreaan ja Kimien diktatuuriin. Sieltä nimenomaan sen toivoisi poistuvan. Lukekaa arvon kansalaiset kirjallisuutta diktatuureista ja muodostakaa vasta sen jälkeen mielipiteenne liittyen totalitarismiseen yhteiskuntaan, jonka yhtenä tunnusmerkkinä on kansalaisten liikkumisen valvonta.
 
Jännä juttu muuten, että Vihreät eivät halua vähentää koiria ja muita lemmikkejä niiden valtavan hiilijalanjäljen takia. Lemmikit on luksusta ja nimenomaan sellaista turhaa luonnonvarojen kulutusta jota pitäisi verottaa ankarasti. Kun tätä ei kuitenkaan tehdä, niin on selvää, että Vihreiden logiikka ontuu. Takana on vain jotain feelgoodia miten pahat autot pitää kieltää.
Tutkimus: Koiran ekologinen jalanjälki vastaa kahta katumaasturia ? Hilavitkutin.com
 
Polttoaineen verotuskin pitäisi tehdä alueittan, jotta se olisi tasapuolinen.
On selvää, että pohjoisessa perheellinen joutuu ajamaan vähän enempi kilometriä sillä koti-lasten hoitopaikka-duuni-kauppa-hoitopaikka-koti rundillaan.
Kilometrit voi tarkistaa jokaisessa katsastuksessa, vittuunko siinä mitään GPS-härpäkkeitä tarvitaan ?
Lisäksi noi tietäjät kertoi, että hakkeroitavissa ne GPS-järjestelmien purkitkin on...

Itselle tuli 30tkm kilomteriä tänä vuonna, missä oli jo edelliseen sellanen 15tkm:n vähennys.
Helposti pystyisin pääduunin matkat vielä kulkemaan vaikka fillarilla (jos ois kunnossa oleva), mutta useasti aikataulut ja oheiskulut ei anna siihen mahdollisuutta.
 
Mulla on työmatka 15 km, eli ihan hyvin menisi fillarilla. Mutta mihin mä kaksi lasta laitan? Fillariin kytkettävään peräkärryyn ja vedän sitten kesät talvet tuossa valtatien varrella vai?

Se kun ei vaan ole vaihtoehto aina että kulkee julkisilla tai fillarilla. Ei vaan ole. Enkä mä asu missään korvessa yksin. Tässä kaupunginosassa on varmaan 2000 omakotitaloa. Mutta ei tänne julkisia kulje kuin koulukyytien takia. Ei katsos kannata. Tai no pääsee täältä keskustaan, mutta mun duuni ei todellakaan ole siellä. Järjestääkö valtio mulle duunipaikan keskustasta sitten jotta pääsen sinne autolla? Mä voin mennä kunnallekin johonkin johtotehtäviin pyörittämään papereita, kai sieltä helposti 3000 euroa kuukaudessa tulee. Sitten ei tartte sitä kamalaa autoa.

Jos tuollainen vero tulee niin totta helvetissä se on pois kulutuksesta. Ei tule lähdettyä lasten kanssa huvipuistoon vaan mennään kävellen tuohon leikkikentälle jne. Tästäkö sitten kansantalous hyötyy?

Sekin on jo laskettu, että ihmiset alkaa optimoimaan ajojaa ja taas verokertymä sakkaa. Ei se verokertymä kasva entistään kireitä veroja nostamalla.

Ja lisäksi tiedän ilman laskemista että tuollainen GPS järjestelmä tietokantoineen maksaa muutaman vuoden verokertymän verran ja sitten se onkin jo vanhanaikainen ja uusimisen tarpeessa.

Tässä taas Ollila & co ajaa 101% omien intressipiiriensä asiaa ja poliitikos suu vaahdossa mukana. Varmaan taas käyty vähän Saariselällä tai muualla pitämässä strategiapalaveria tai tutustumassa jonkun yrityksen toimintaan.

Tässä ihan oikeasti joutuu kohta laskemaan kannattaako töissä käydä ollenkaan. Ainakaan molempien. Vai kannattaako toisen elää tuilla ja jobata vaikka nettikauppojen kamoja kirpparilla sun muuta. Ihan oikeasti, tähänkö tämä halutaan? Ei meillä ainakaan ole sellaiset liksat että tällaisen veronkorotuksen olankohautuksella kuittaisi.
 
Joo-o, nykyisellään työt alkaa klo:7.00, jatkuu sinne klo:15-16 tienoille, tuohon päälle sit kuntoilua se 1-2h, eli kotona joskus 17-18 välillä. Tuo onnistuu vain ainoastaan sen takia että kuljen omalla autolla. Jos siirtyisin julkiseen liikenteeseen voisi tuohon lisätä suoriltaan 1,5h, fillarilla noin 1h. Joko loppuis päivästä tunnit kesken tai rahat tililtä. Yksityisyys kysymykseen on turha edes ottaa kantaa, mutta verouudistuksen toteutuessa olisi luultavasti melkolailla järkevää siirtyä ansiosidonnaiselle ja paalata nykyinen kottero, rahallisesti tuskin tappiota tulis ja eipähän olisi mitään seurattavaa valtiollakaan.

EDIT: monesti tulee mietittyä, et miten helvetissä perheelliset oikeen jaksaa aikatailujen mikromanagerointia päivästä toiseen. Ilman kakaroitakin tosiaan toisinaan tuntuu ettei tässä oravanpyörässä ole mitään tolkkua.
 
Pitäis varmaan joskus hakata exceliin että mitä työnteosta oikeasti jää käteen. Jos itse lopattaisi palkkaduunissa käynnin ja alkaisi vaan tekemään oman firman juttuja joita voi tehdä kotitoimistosta ja myisi toisen auton. Varmaan aika törkeen kauan saisi tehdä pinellä palkalla jotta olisi tasoissa nykyiseen kun huomioi laskevat kulut. Kansantalouden kannalta tämä olisi perse diili mutta näköjään tällaiseen suorastaan kannustetaan.

No en mä tähän rupea vielä, mutta tiedä sitten onko ajankohtaista joskus lähitulevaisuudessa jopa. Aika hullu tilanne että tällaista pitää edes miettiä.

Siitä vaan käteiselle ja verkkosukalle terveisiä.
 
Mun persaus ei kestäis tätä lisäkynytysveroa.. käyn stadist lahdessa/hämeenlinnassa/salossa nyt vaikka.. niin mulla menee 3500 kierroksilla 130km/h ajaessa 2,5L V6 autollani puoli tankkia likimain.. ja tankkaaminen maksaa sit sen 50euroa.. eli 25euroa/100km.
Laitetaan tohon 6,8 senttiä per kilsa viel niin ollaan jo 50e + 14e = 64 vitun euroa.. ihan sairasta paskaa siis. Autoa en viitsi vaihtaa pienikulutuksisempaan.. kun just laittanut pari tonnia rahaa kii hihna/kytkin remppaan. Ihanan halpaa jo nyt.. sit jos tulee 20% lisäkulu niin hypin jo riemusta.
 
Suomi on niin iso maa, vaikka asuu Helsingissa metron varrella, silti reissaamiseen menee paljon aikaa vaikka kavisi toissa stadissa. Valimatkat on pitkia.

Olen niin paljon onnellisempi nyt ulkomailla asuessani kun paasin autosta eroon ja kaikki on sporan/kavelymatkan paassa. Pisin matka arkena on 20 minuuttia sporalla toihin.. Pieni kaupunki, vaikka vakea on suunnilleen saman verran kun Helsingissa.

Tama ei siis ollut mikaan "myykaa autonne puhe", vaan kommentti siihen etta tuo reissaaminen on suomessa hankalaa ja ilman autoa on vaikea parjata. Ellei asu ja tyoskentele jonkun isomman kaupungin keskustassa. Suomea on tavallaan turha verratta johonkin keskieurooppaan missa joukkoliikenne toimii ihan eri tavalla koska asutaan paljon tiiviimmin.
 
Ja aika harvalla on mahdollisuus asua ja työkennellä ison kaupungin keskustassa. Vaatii vähän muuta kuin perusinssin paperit ja tulot. Eli marginaalisen porukan hommaa, eikä tän suhteen voida mitään ratkaisuja tehdä.

Normimpi setti on että asut jossain lähiössä ja työskentelet nyt vaikka siellä keskustassa tai sitten jossain teollisuusalueella. Saatat olla optimoinut asumisesi niin että asut lähellä ja pääset kulkeen fillarilla. Sitten tulee yt:t ja monoa ja saat töitä toiselta puolelta kaupunkia. Sitten vaan kämppä myyntiin ja sinne? Jos sulla on vaikka 200.000 euron okt niin maksat siitä sitten vaikka 4% välityspalkkiota kun myyt, eli 8000 euroa ja toiset saman verran valtiolle varainsiirtoveroa. 16.000 euron keikka jotta sun ei tarvi ajaa jumalauta autolla sinne töihin.

Ihan oikeasti tässä on kannattavampaa myysä se talo, mennä vuokralle, nostaa korvauksia ja tehdä vähän pikkukeikkaa pimeänä ja nauttia vapaa-ajasta.

Jos siis kulkeminenkin halutaa vielä tappaa tässä maassa jossa julkiset ei ole vaihtoehto kovinkaan isolle osalle porukasta.

Kertokaa mulle monkiko kykenee pienten lasten päivähoitokuviot järjestämään julkisilla tai fillarilla? Älkääkä edes sivulausesssa sanoko että mitäs teette lapsia. Sen jälkeen voi laskea mitä tapahtuisi jos kukaan ei tee ees lapsia koska ei ole taloudellisesti mahdolista. Voi laskea mitä tilanne on 10 vuoden tai 20 vuoden päästä ja jos ei viitsi laskea, niin voi pitää naamansa kiinni tästä asiasta.
 
Itselläni on ruvennut vitutus voimistumaan päivä päivältä enemmän valtiota kohtaan, nyt ku on kämpät melkein kaikki myyty ni vittu et sitä on maksanut veroja suoraan ja välillisesti, ei jumalauta ja mitä olen saanut noista takaisin. Menin kaupungin isoimpaan terveyskeskukseen, jonotin 20minsaa että kaksi numeroa meni ennen minua, sen jälkeen pääsin huoneeseen ja kysyin lääkärin aikaa, no huoneessa oli sihteeri ja se sanoi että ekana varataan aika sairaanhoitajalle ja se päättää että saatko lääkärin ajan, no eka aika oli vasta viikon päästä, sitten viikon päästä meniin sairaanhoitajan luokse ja jos olisin halunnut lääkärille ajan ni olisi mennyt reilusti yli kuukausi. Kiva mennä tänään taas käymään Lidlissä ja Prismassa ku siellä taksi tuo kokoajan näitä Konnunsuon kultamunia ostamaan 5-6 kassia ruokaa per pää ja maksukortti on KELA platinum.
 
Tämä aiheen ympärillä riittää märehdittävää, ohessa tulonjakoon liittyvä näkökulma homman järjettömyydestä.. olisihan se tämän muodikkaan viherhypetyksen kannalta naurettavaa että litraisen Suzukin Alton ja 7 litraisen bensahummerin kilometritaksa olisi sama... toki kolminkertainen kulutus tekee eron, mutta vero kaavaillussa muodossaan on kyllä kaikkien aivopierujen äiti, ei ihme että Ollila luikkii eduskuntatalolle takaoven kautta :)

Itselle toki kävisi, pidän kasikoneen kyydeistä ja viher-aate ei kiinnosta pätkän vertaa...

Näin toimisi Ollilan ryhmän autoveroesitys: rikkaiden veroja köyhien maksettavaksi - Uutiset - Talouselämä
 
Olisi melkoisen perseestä jos sakkoja alkaisi paukkumaan ylinopeuksista GPS:n kautta. Siinä ei ohitella sitten enää missään ketään. Epähuomiossa motarilla meet ohitte vähän liian lujaa rekasta kun se ei aina tule kytättyä tarkasti sitä mittaria, niin perästä kuuluu.
Jos tuota GPS-kikkaretta käytettäisiin sekä nopeusvalvontaan että autonkäyttömaksun perusteena, niin hommassa olisi (hieman) enemmän järkeä. Silloin voisi käytännössä lopettaa poliisin miestyövoiman, tutkien ja nopeuskameroiden käytön ajonopeuksien valvonnassa, josta taas syntyisi joko säästöjä tai lisäresursseja muunlaiseen järjestyksenpitoon tai rikostutkintaan.
 
Jos tuota GPS-kikkaretta käytettäisiin sekä nopeusvalvontaan että autonkäyttömaksun perusteena, niin hommassa olisi (hieman) enemmän järkeä. Silloin voisi käytännössä lopettaa poliisin miestyövoiman, tutkien ja nopeuskameroiden käytön ajonopeuksien valvonnassa, josta taas syntyisi joko säästöjä tai lisäresursseja muunlaiseen järjestyksenpitoon tai rikostutkintaan.

Ei, vaan siinä kävisi niin kuten Mannerheminintien bussikaistakameroiden kanssa, sakkoja tulee niin järjetöntä vauhtia, ettei niitä keretä edes lähettämään. Koko maan laajuinen GPS-nopeussakottaminen toisi niin valtavan määrän sakkoja, että niitä seulomaan pitäisi hommata tuhansia työntekijöitä. Eivät ne kerkeä niitä manskun sakkojakaan seulomaan millään ja se on vain yksi katu ja yksi kaista. GPS seurannalla ylinopeuksien määrä olisi varmaan kymmeniä ellei satoja tuhansia joka päivä, homma kaatuisi omaan mahdottomuuteensa.

Koittakaapa joskus ajaa täysin rajoitusten mukaan, se on ihan helvetin vaikeeta kun melkein väkisinkin tulee huomaamattomasti mentyä yli rajoituksen. Toi voisi toimia edes tuurilla, jos mitattaisiin joku aikajakso, jonka aikana jos ollaan ylitse sallitun nopeuden, pamahtaisi sakko. Muutoin hetkellisissä ohituksissa sakottaminen olisi silkkaa sairautta. Se meinaisi ihan järjettömiä määriä sakkoja tai sitten täysin naurettavia ruuhkia pitkin Suomea kun porukka seuraisi jotain rekkaa 20 kilsan jonossa. Kukaan ei voi ohittaa kun ohitukset vaatii ylinopeuden monilla tieosuuksilla. Motarilla voi vielä vetää rajoitusten puitteissa ohitte, mutta koitappas kaksikaistaisella.

Mä uskon vakaasti, että autoteollisuus on niin iso haarake, että ne viimeistään estää ton sairaan idean. Siinä meinaan loppuu aika seinään tehokkaiden autojen myynti.
 
Jos tommonen tulis, niin saiskohan ecxelillä sit kotiin kerran kuussa tilastot missä on kaasutellu ja miten paljon.

Parempihan olisi valtion myydä aluellisia "ajolupia". Esim. Helsingin ydinkeskustassa maksais 50€/kk se lupa ja sillä sais sit kaasutella miten lystää siellä (tai siis miten paljon lystää). Koko- PKS seutu sitten maksaisi esim. 60€ jne. Jokaisessa kaupungissa olisi samanlainen systeemi. Töihin kun ajaisi autolla tai olisi liikennealan yrittäjä niin olisi sitten gepsin mukaan saatavilla verovähennyksiä.
Teille pystytettäisiin samanmoisia tuplakameratsydeemejä ku ainakin floridassa jenkeissä on. Eli kun ajat tiettyä tietä, niin automaatikamera ottaa kuvan ja jos ajat luvatta niin sakot kotio - sakko voisi myös olla muotoa 2€ kerta ja sitten voi olla maksamatta sen sakon, jos lunastaa kk luvan ajella.
Jenkeis nimittäin semmonen Sunpassa makso 70 dollaria 10 päivältä ja sillä sai kaahata niitä fastlane reittejä sitten. Eli ei tarttenu tulleissa jonottaa.
 
Tuo GPS sakotus olisi jo niin sairasta, että ei sanoja keksi. Sitäpaitti se olisi vaarallista, siinä menisi sitten kaikki keskittyminen kytäten nopeusmittaria ja nopeusrajoituskylttejä.

Ja lisäksi jos saisit jokaisesta inhimillisestä erehdyksestä aina sakot, niin eläminen olisi yhtä helvettiä. Vähän sama kuin töihin tulisi GPS lähetin perseeseen, olet liian kauan paikallasi tai jos työsi on pääteen ääressä, niin liikkeessä ja automaattisesti vähenee liksa. Ihan täysin verrattava asia. Sairasta.
 
Tuo GPS sakotus olisi jo niin sairasta, että ei sanoja keksi. Sitäpaitti se olisi vaarallista, siinä menisi sitten kaikki keskittyminen kytäten nopeusmittaria ja nopeusrajoituskylttejä.

Ja lisäksi jos saisit jokaisesta inhimillisestä erehdyksestä aina sakot, niin eläminen olisi yhtä helvettiä. Vähän sama kuin töihin tulisi GPS lähetin perseeseen, olet liian kauan paikallasi tai jos työsi on pääteen ääressä, niin liikkeessä ja automaattisesti vähenee liksa. Ihan täysin verrattava asia. Sairasta.

Jos joku tommonen tulis, niin varmaan olis jotku eri nopeusrajoituksetkin asennettava. Esim. motarilla olisi 80-160 kyltti. :D

Ja siis mä aattelen tätäkin asiaa siltä kantilta että jos ny pätäkkää pitää saada verotuksen kautta, niin miten lie onnistuu. Sakot vois olla jonku valitusbarrikaadin takana, eli selityksellä ei tarttis maksaa. Saatas mamuille hyvä työpaikka olla toimistossa ´ajoneuvovalvontaviraston apulais sihteerin sakkomaksupäätteen lukija´. :D
 
Tohon vielä ne muuttuvat nopeuskyltit, niin haluan nähdä sen systeemin, jolla sitä pyöritetään. Minuutti sitten tuli sakko 100kmh ylityksestä ---> vesisade ---> sakko 80kmh ylityksestä. Entäs kun se vaihtuu just kun oot sen ohittanut ja painat menemään 100kmh kun siinä niin luki, järjestelmä vippaa sulle 80kmh mukaan komeet sakot.
 
Back
Ylös Bottom