Autoveron hinta nousemassa jopa rajusti?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
No siis mun mielestä tämä pitäisi mennäkin niin että uusiin autoihin olisi vaihtoehto ottaa nuot laitteet ja saisi sitten ostaa auton ilman veroja ja maksaa verot käytöstä. Tällöin se jopa kannustaisi uusimaan autoja kun ei tarttisi niihin sitoa pääomaa niin järkyttävää määrää mitä nyt. Autokauppa piristyisi ja sekin piristäisi taloutta jne.

Varmasti nämä e-call jne on tulevaisuutta, mutta silkkaa idiotismia on alkaa pakottaa niitä vanhoihin rotteloihin josta verot on maksettu jo monta kertaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
HS: Tiemaksut mahdollistava laite asennetaan autoihin 2015 | Taloussanomat tommonen laite kyl lähtis omasta autosta samantien, eipähän sit tarvis maksaa veroa :confused:

Ihan niinkuin tolla pääsis siitä jotenkin eroon. Sama juttu GPS-häirinnän kanssa ynnä muiden. Ellei signaalia heru niin lätkäistään katsastuksessa olevien ajokilometrien perusteella jokin täysin järjenvastainen arviojälkivero. Esim 20c/km sisältäen mittarintarkastusmaksun. Jos ajokilometrien määrä epäilyttävästi tipahtaa, on kyseessä todistetusti mittarin ruuvaaminen, jolloin verotetaan 20000km vuosittaisen arvioajon perusteella.
 
Eikö tossa mahdollisessa GPS-sakotuksessa ole nykyisellä lainsäädännöllä ongelma, kun ei pystytä todistamaan kuka ajoi? Kameratolppasakkojakaan ei joudu maksamaan jos kuvasta ei henkilöä tunnista?

Ei hätää, tähänkin on jo ratkaisu!

Ylinopeus ei olisikaan rikos? Poliisin arki ei juurikaan muuttuisi - MTV3.fi - Uutiset - Kotimaa

Pysäköintivirhemaksuissakin ajoneuvon haltija on maksajana ilman näyttövelvollisuutta.

Virhemaksulla tuosta pitäisikin selvitä, eikä mitään järjettömiä 4 sakkoa vuodessa ja kortti pois juttuja. Kiva olla ilman korttia jos auto on tärkeä työkalu. Jos toinen ajaa 50.000 tkm ja toinen 5000 tkm niin kummallakohan on todennäköisyys napsia niitä sakkoja vaikka ajelisi miten varovasti? Käsi pystyyn kuka väittää aina huomaavansa jokaisen nopeusrjoitusmerkin mitä tien varressa vilisee?
 
Virhemaksulla tuosta pitäisikin selvitä, eikä mitään järjettömiä 4 sakkoa vuodessa ja kortti pois juttuja. Kiva olla ilman korttia jos auto on tärkeä työkalu. Jos toinen ajaa 50.000 tkm ja toinen 5000 tkm niin kummallakohan on todennäköisyys napsia niitä sakkoja vaikka ajelisi miten varovasti? Käsi pystyyn kuka väittää aina huomaavansa jokaisen nopeusrjoitusmerkin mitä tien varressa vilisee?

Ei nuo ole toisistaan riippuvaisia asioita, virhemaksut vaikuttais edelleen korttien pois ottoon. (lähde: MTV3 kymppiuutiset eilen) Ja siis 3 sakkoa/virhemaksua vuodessa riittää.
 
Virhemaksulla tuosta pitäisikin selvitä, eikä mitään järjettömiä 4 sakkoa vuodessa ja kortti pois juttuja. Kiva olla ilman korttia jos auto on tärkeä työkalu. Jos toinen ajaa 50.000 tkm ja toinen 5000 tkm niin kummallakohan on todennäköisyys napsia niitä sakkoja vaikka ajelisi miten varovasti? Käsi pystyyn kuka väittää aina huomaavansa jokaisen nopeusrjoitusmerkin mitä tien varressa vilisee?

3 sakkoa vuoteen on kyllä jo tietoinen valinta. Itse oon ajanut nyt 9 vuotta autoa yhdellä sakolla ja kilsoja on takana paljon niin en jaksa uskoa että ihan vahingossa kukaan ajaa itseltään korttia pois. Jos auto on tärkeä työkalu niin varmaan vapaa-ajallakin pitää mielessä sen että ajokorttia ei oikein sovi menettää.
 
3 sakkoa vuoteen on kyllä jo tietoinen valinta. Itse oon ajanut nyt 9 vuotta autoa yhdellä sakolla ja kilsoja on takana paljon niin en jaksa uskoa että ihan vahingossa kukaan ajaa itseltään korttia pois. Jos auto on tärkeä työkalu niin varmaan vapaa-ajallakin pitää mielessä sen että ajokorttia ei oikein sovi menettää.

Totta tämäkin ja mulla taitaa 10 vuoteen olla kaksi sakkoa. Mutta se että tuohon kykytetään nykyään kännykkään puhuminen, on se jo typeryyttä. Edelleen tuli todettua että reilusti luuri kädessä selviää kahdella kädellä mutta nämä irtojohtohadsfreet on kyllä sellainen liikenteenvaarantaja, ettei kännykästä voi samana päivänä edes puhua. Noiden kanssa säätöön tarvii molemmat kädet, mutta hei mitä siitä kun se on kuitenkin laillista...
 
Tähän järjestelmään liittyen, autoliiton joku johtaja/puheenjohtaja mikä olikaan sanoi maikkarilla taannoin, että annetaan autovalmistajien luoda tällainen järjestelmä. Juurikin niinkuin nämä e-callit jne. Jos Penan -91 Corollaan laitetaan joku paikannuslaite, niin ei sitä kovin "syvälle" saada auton järjestelmiin. Jos oikeasti tällainen veronkeruu haluttaisiin, niin pitäisi saada auton hankinta edulliseksi, jotta autokanta uudistuisi, ja samalla antaa autonvalmistajien tuoda näitä uusia teknologioitaan autoihin joita hyödyntämällä sitten voitaisiin alkaa veroa keräämään.

En kyllä ymmärrä tämän kyseisen veromallin ideaa. Jotenkin niin perverssinkuuloista jo, että pitäisi investoida (ehkä satojakin) miljoonia järjestelmään, jolla saataisiin kerättyä lisää veroja kansalta. Muutenkin varsin kaksinaamaista, että ensin aletaan hehkuttaa veroeduilla vihreämpiä ajoneuvoratkaisuja kansalle ja sitten lätkästäänkin ajatus verosta, joka ei millään lailla suosi pienikulutuksisia (saati sähkö-) autoja. Sama vero kaikille. Luovutaan samalla progressiivisesta verotuksestakin.
 
Sähköautot tulevat pian ja tällä järjestelmällä varaudutaan siihen. Jos nyt välttämättä halutaan verottaa autoilua, niin vuosittainen autonkäyttömaksu olisi parempi kuin jokin satelliittipaikannus.
 
Sähköautot tulevat pian....

Perustelut, kiitos.
Hinnat pilvissä, akut tuskin kestävät suomen talvea kovin hyvin ja ainakin käyttösäde lyhenee huomattavasti, latausajat kohtuuttomat, ei latausverkostoa jne. eli bensat, dieselit ja hybridit vetänevät pitemmän korren vielä pitkään. Kiinnostaisivat kyllä itseäkin työmatka- ja kaupassakäyntikäyttöön "normaalin" auton rinnalle mutta eivät taida olla kovin realistinen vaihtoehto ainakaan _pian_.
 
En kyllä itsekkään usko heti sähköautojen tuloon, on suomen olosuhteet sen verran haasteelliset sähkölle. Nykyautot kun pitää olla jo latauksessa elektroniikan akunkulutuksen takia vaikka moottori onkin perinteistä polttomoottori tekniikkaa.
 
Kyllähän jenkeissä on jo Tesla Model S on jo lyönyt läpi ja se on jo sellainen jonka voisi kuvitella ostavansa. Väitän, että 10-15v sisällä sähköautot on jo yleisiä. Tietty bensalla ja hybrideillä ajellaan vielä pitkään siinä rinnalla.
 
Kyllähän jenkeissä on jo Tesla Model S on jo lyönyt läpi ja se on jo sellainen jonka voisi kuvitella ostavansa. Väitän, että 10-15v sisällä sähköautot on jo yleisiä. Tietty bensalla ja hybrideillä ajellaan vielä pitkään siinä rinnalla.

Ainahan väittää soppii mutta ei ne sähköautot noin nopeesti Suomessa yleisty johtuen mm. yläpuolella Jami2003`n mainitsemasta "olosuhteista" tarkoittaen varmasti että ollaan suurin osa ajasta liki "arktisissa olosuhteissa" suuressa osaa maata.
 
Jep, ilman googletustakin tietää että Teslan suurimpia markkina-alueita on Kalifornia jossa olosuhteet ovat hieman erit kuin Suomessa.
 
Kyllähän jenkeissä on jo Tesla Model S on jo lyönyt läpi ja se on jo sellainen jonka voisi kuvitella ostavansa. Väitän, että 10-15v sisällä sähköautot on jo yleisiä. Tietty bensalla ja hybrideillä ajellaan vielä pitkään siinä rinnalla.

Just. Vertaat jenkkimarkkinoita Suomen vastaaviin? Ja 10-15 vuotta ei ole kauhean pian. Väittää saa aina mutta pienten perusteluiden kanssa väite on yleensä uskottavampi kuin musta tuntuu että ehkä näin saattais käydä.
 
Miksi se ei ole hyvä perustelu? En minä ole mitenkään poteroihin kaivautunut tästä aiheesta. Jos jollain on hyvä syy miksi sähköautot eivät yleistyisi Suomessakin, niin tietty vaihdan kantaani.
 
Back
Ylös Bottom