Autoveron hinta nousemassa jopa rajusti?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos Suomeen olis tulossa tollanen niin olen täysin varma ettei sitä valmista, toimivaksi havaittua järjestelmää edes harkittaisi ostettavan lisenssillä san diegosta. Ei: se pitää tehdä ruohonjuuritasolta lähtien itse miljardibudjetilla niin että ohjelmisto jää toimittajan X omaisuudeksi jolloin siitä maksetaan jatkuvaa ylläpitoa ja jokaikinen päivitys/korjaus laskutetaan erikseen. Ja kehitys kestää vuosikausia jonka jälkeen teknologia on jo niin vanhentunutta että se pitää samantien päivittää. Lisämaksusta.

Vastaava esimerkki...
Tallinnan potilastietojärjestelmä: 10 miljoonaa euroa. Toteutunut budjetti.
Helsingin potilastietojärjestelmä: 1800 miljoonaa euroa. Suunnitteilla.

Helsingin kaupungin verotulot 2013: 2,8 miljardia (arvio).

Mutta mikäs tässä. Onneksi toi gps-systeemi tulee olemaan niin helvetin kallis ja buginen suomalaisena firman X tekemänä laatuohjelmistona, ettei sitä varmaan meikäläisen elinaikana saada pystyyn.

Näin se vaan menee. Kylmä hiki nousee, kun ajattelee valtakunnallisen gps-järjestelmän toteuttamista valtion toimesta. Em. Helsingin potilastietojärjestelmän kustannukset on tästä loistava esimerkki. 1,8 miljardia asettuu mittakaavaan, kun tuumii, että sillä palkattaisiin 18000 kooderia vuodeksi sadan tuhannen euron vuosipalkalla.

Aihetta sivuten: Valtion it-hankkeet kärsivät kroonisesta myöhästelystä - CIO.fi - Tietoviikko
 
Mielenkiintosta miettiä kuinka paljon autokortin hinta tulee sitten taas nousemaan. Kohtapian saa olla iloinen siitä, että edes sattuu omistamaan autokortin. Seuraavaksi voisikin olla onnellinen siitä että varat riittää ajamiseen.

Tulisiko tämä sama verotusjuttu myös moottoripyöriin?
 
laskeskelin paljonko tulis maksamaan pelkästään työmatkojen osalta: 500e vuodessa, noh, siihen kun lisätään muut autoilut päälle niin jes! Tuskin sitä rupeen 4 henkisen perheen ruokaostoksia fillarilla tai julkisilla kärräämään, työmatkat vois mennäkki(niin pyöräilen tälläkin hetkellä aina vähän väliä). Fiksu vois olla jonkinnäköinen kustannuskatto, kun esim työkaverilla maksaisi vuodessa työmatkojen osalta 1500e(+ tietysti polttoaineet siihen päälle)... ei ole mitään halpaa lystiä. Ei olis varaa käydä enää töissä :D Työajat on mulla mitä sattuu, ja julkisilla en pääse(paitsi jos venailen 30 min), työmatkoihin menisi julkisilla 2h30min kun taas omalla autolla 40min. Sit on taas noi lapset, jos menisin julkisilla en ehtis hakea niitä hoidosta ajoissa, tulis aika hemmetin pitkiä hoitopäiviä.

Plan B. kun ei oo liukasta niin fillarilla duuniin, talvella koiravaljakko! Tai sitten pyydän työpaikalta parakkimajoituksen.

Onneksi tämä uusi malli ei ole toteutumassa vielä vuosiin, tai niin ne sulle ainakin haluu uskotella! sori sekavasta tekstistä, mä' olen 39 asteen kuumeessa :D

- - - Updated - - -

ja lisään vielä: autoilu halutaan ilmeisesti kitkeä kokonaan pois, kun autoilu vähenee huomattavasti, valtio ei saa enää riittävästi verotuloja, joten se raha otetaan taas muualta ja nostetaan taas verotusta.
 
1,8 miljardia asettuu mittakaavaan, kun tuumii, että sillä palkattaisiin 18000 kooderia vuodeksi sadan tuhannen euron vuosipalkalla.

Tai jos pysytään terveydenhuoltovertauksessa niin sillä palkkaa 1200 lääkäriä kahdeksikymmeneksi vuodeksi tai 2400 hoitsua 25 vuodeksi. Mutta kyllähän se järjestelmä tuottaa vähintään tuollaista työpanosta vastaavan toiminnan tehostumisen....... ........ .......
 
Mikähän siinä on niin vaikeeta leipoa tuota käytön hintaa suoraan polttoaineen hintaan? Pelätään AKT:n lakkoa? Kuljetusyrittäjät tietenkin vastustavat hautaan asti kaikkia polttoainekorotuksia. Ajamalla kuljetuksia mahdollisimman paljon kumipyöriltä rautateille, säästyy ympäristökin.

Mulla tulee vähän kilometrejä vuodessa ja auto on kuitenkin välttämätön joten mulle käy verotuksen siirtäminen ostamisesta käyttöön.
 
Ymmärräthän hyvä mies, että kumipyöriltä pois siirtyminen missäpäin maailmaa tahansa on kuollut idea jo syntyessään? Eihän se toimisi edes ruuhka-suomessa.. Miten meinasit paikallisjakelun hoitaa?

Tottakai kuljetusyritykset itkevät, koska se on suoraan jo valmiiksi pienestä katteesta pois. Niitä autoja kun ei käytännössä eikä teoriassa voi aina täpötäynnä kuskata, kun ei ole mitä kuskata. Ota myös huomioon, että polttoaineen hinta vaikuttaa KAIKKEEN, mitä kaupasta ostat.

Edit. Transpoint kuskaa rauteillä autojaan jo, kun käytännössä ilmaista (vr omistaa), mutta se on ihan pirun tehotonta lyhyillä matkoilla. Lastauksiin kum menee aikaa molemmissa päissä..
 
Vituttaa tällaiset ja vielä enemmän vituttaa kun joku on sitä mieltä että nää on hyviä ideoita. Millä vitulla meikäläinenkin käy töissä jos autoilusta tehdään vielä kalliimpaa? Mulla ei ihan oikeasti ole varaa töissäkäymiseen kohta. Mihin vittuun tätä Suomea oikein ajetaan? Jos mulla olis munaa, niin olisin lähtenyt jo ajat sitten.
 
Vituttaa tällaiset ja vielä enemmän vituttaa kun joku on sitä mieltä että nää on hyviä ideoita. Millä vitulla meikäläinenkin käy töissä jos autoilusta tehdään vielä kalliimpaa? Mulla ei ihan oikeasti ole varaa töissäkäymiseen kohta. Mihin vittuun tätä Suomea oikein ajetaan? Jos mulla olis munaa, niin olisin lähtenyt jo ajat sitten.

Miettikääpä miten kova juttu tämä ois vakuutusyhtiöille! Voisi suoraan GPS datasta tsekata miten ollaankaan ajeltu ja sen mukaan evätä korvaukset. Ajoit liian lujaa, liian kauan putkeen jne jne jne.

Ei ihme että Pohjola on tässä mukana. Kauppalehdellä on jo ehdotettu Pohjolan boikotointia ja mun mielestä pitäisi boikotoida kaikkia tahoja jotka tässä perseilyssä on mukana.

Kohta tosiaan on mietittävä kannattaako töitä edes tehdä. Alkaa olemaan liian kallis harrastus.
 
Ei tuu koskaan tapahtumaan, vaikka idea olisi kuinka helvetin hyvä niin suomen valtiolla ei ole varaa rakentaa kyseistä järjestelmää.
 
Ollilan uskottavuus on kyllä parin viime vuoden aikana romahtanut aivan täysin. Vielä 5-7 vuotta sitten Ollila dream teameineen oli Suomessa suurinpiirtein Jumalasta seuraava (ylöspäin) mutta Nokian matkapuhelinbusineksen taktinen ryssiminen ja nyt tällaiset härskit oman piirin etua ajavat ehdokset ym. ovat kyllä tappaneet uskottavuuden totaalisesti
 
Eli niille, joilla on varaa ostaa uusi auto, systeemit tulee vähän niinkuin kaupanpäälliseksi ja niille, joilla ei, varmaan jälkiasennuksena omanakustanteisesti. :pano:
 
Jos nykyinen autovero poistuisi tuon uuden kilometripohjaisen verotuksen tieltä, niin miten se tarkoittaisi että autot saisi _jopa_ 7000 euroa halvemmalla? Useimpiin autoihin tuo veron osuus hankintahinnasta on jo paljon enemmän ja kalliissa autoissa voi olla vaikkapa nyt 100 000 euroa. Miksei autoa saisi sitten JOPA 100 000 euroa halvemmalla?
 
Tuo GPS sakotus olisi jo niin sairasta, että ei sanoja keksi.

Ihan liian monimutkainen systeemi tuollainen GPS sakotus... kyllä valtiovalta kohta keksii, että tekee autoilulle saman kuin telkkarin katselulle eli tv-maksusta tuli yle-vero ja ylinopeussakoista tulee sakkovero. Riippumatta siitä, että omistatko autoa vai et niin joudut maksamaan sakkoveroa, jonka määrä suhteutetaan progressiivisesti tuloihin. Ja jos sitten vielä jäät liikenteessä kiinni ylinopeuden ajamisesta, niin siitä seuraa tietty sakkoveron päälle lisäsakkoa. Eikä autoilijaa pidä liian helpolla päästää, niin sitten lisätään listaan vielä pysäköintivirhemaksuvero ja kännykänkäyttöajonaikanavero...
 
HS: Tiemaksut mahdollistava laite asennetaan autoihin 2015 | Taloussanomat tommonen laite kyl lähtis omasta autosta samantien, eipähän sit tarvis maksaa veroa :confused:

En usko että tuossa tapauksessa kyseessä oli mikään "laite" jonka voit poistaa vain nipsauttamalla johdon poikki tms. Tuo e-call systeemi on varmasti aika helvekon syvällä auton elektroniikassa sekä ohjelmistoissa ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tuo järjestelmä käsittääkseni siis tekee automaattisen hätäpuhelun ja paikannuksen esim. airbagin tai muun sensorin lauetessa.

Mutta edelleen, aika kaukana ollaan siitä että tämä systeemi olisi -90 luvun "karina kakkosessa" sun muussa suomalaisessa kansanautossa... kai tämä tulee uusiin autoihin sitä mukaa kuin autokanta uusiutuu, eikä vanhoihin ruuvata mitään mokkuloita kiinni, eli siirtymäaika tulee suomessa olemaan neljännesvuosisata ;)
 
Back
Ylös Bottom