Autojen vikojen ratkaisuthread

En kyllä oo nähny nykyöljyjen vaahtoutuvan keskenään. Ehkä huippuöljyissä voi tulla ongelmia jos sekottaa, mutta niitä ei nyt ei tyhmempikään lähde sekottelemaan. Mutta kyllä nämän perus 10€/litra maksavat öljyt toimii keskenään oikein kivasti.
 
Muuten meni vm 2001 nissan almera heittämällä leimaan mutta käsijarruun tuli korjauskehotus. Kuulemma laahaa oikealta puolelta vähän. Mielestäni pitää kyllä ihan hyvin nytkin, onko jotain kotikonsteja miten tuon saisi taas toimimaan ilman pajalle viemistä? Osittain johtunee ihan käytön puutteesta kun oma paikka on sen verran montussa että ei siitä mihinkään pääse.
 
Muuten meni vm 2001 nissan almera heittämällä leimaan mutta käsijarruun tuli korjauskehotus. Kuulemma laahaa oikealta puolelta vähän. Mielestäni pitää kyllä ihan hyvin nytkin, onko jotain kotikonsteja miten tuon saisi taas toimimaan ilman pajalle viemistä? Osittain johtunee ihan käytön puutteesta kun oma paikka on sen verran montussa että ei siitä mihinkään pääse.

Noi Almeran jarrusatulat ja etenkin käsijarru on aika hanurista. Onpahan nimittäin aika yleinen ongelma.. Satula pois ja palat irti, ettei ole palat jumissa. Myös käsijarruvaijeri pois satulan vivusta ja kokeile käsin liikkuuko se vipu ihan ok. Pitäisi palautua takaisin ääriasentoon ihan issesseen. Jos ei ole vika sielläkään, niin vaijeri olisi hyvä veikkaus ja senkin pääset kokeilemaan kun se kerran on nyt valmiiksi irti. Hyvänä päivänä vaikka pihalla kun varaa 30 min aikaa, niin ollaan jo aika pitkällä tossa tarkastuksessa. Sitten vaan vaihtelemaan tarvittavia palikoita....
 
Etsiessäni autosta ilmavuodon syytä pa-järjestelmässä, jouduin ruuvaamaan imuputken irti. Mitä sieltä sisältä paljastuikaan :wtf: moottorinpuoli pää aivan paksussa paskassa ja syylärin pää sisältä läpimärkä. Mistähän toi vois johtua? Kone on 2 litranen turbokiisseli.

En jaksanut vielä imusarjaa aukoa, mutta veikkaisin näyn olevan aika mielenkiintoinen? Huomenna vois putsailla jos saa kompuraa jostain lainaan..
 
Autossa (bmw 328 e46) palaa välillä moottorin vikavalo ja vikakoodit näyttää et lambda anturi olis paskana muttei osannu pajalla sanoa et kumpi lambda se hajallinen on. Eikö sitä tosiaan niistä vikakoodeista nää vai pitääkö suosiolla vaihtaa molemmat? 2kpl niitä käsittääkseni tuola on?
 
Autossa (bmw 328 e46) palaa välillä moottorin vikavalo ja vikakoodit näyttää et lambda anturi olis paskana muttei osannu pajalla sanoa et kumpi lambda se hajallinen on. Eikö sitä tosiaan niistä vikakoodeista nää vai pitääkö suosiolla vaihtaa molemmat? 2kpl niitä käsittääkseni tuola on?

Taitaa olla 4kpl, ja toki näkee heti vikakoodeista tarkalleen mikä on rikki.

edit. Lisätään sen verran, että nämä amatöörikorjaamot (mukaanlukien joskus jopa merkkiliikkeet) eivät aina ymmärrä, että vaikka vikakoodissa olisi sana "lambda", se ei välttämättä tarkoita, että lambdoissa olisi mitään vikaa. Myös esimerkiksi imuvuoto aiheuttaa lambdaan viittaavan vikakoodin, koska pakokaasujen happipitoisuus nousee liian korkeaksi. Vikakoodissa tosin tämä ilmoitetaan varsin selkeästi, esim. BMW m52: "227 lambda control tolerance bank 1 to big"
 
...olisikin mukavaa jos olisi tuo melkolailla kaikein helpoin vaihtoehto. Jos tuo keli ei muutu aivan hirveäksi niin ryömin tuonne pihalle tänään tutkimaan asiaa. Onneksi ei ole kiireellistä autontarvetta( koputtelee puuta samalla rystysillään). Kiitoksia vinkeistä, laitetaan raporttia kun/ jos asia selkenee.

...no vihdoinkin sain kotteron hinattua pajalle. Puhelua odotellessa....
 
Ostin pikkurahalla -95 Omegan, ja harkitsen nyt auraus- ja kallistuskulmien säädättämistä. Kunka kallista puuhaa tämä on jossain pajalla?

Säädä ite. Niitit molemmille puolille samaan kohtaan rengasta. Mittaat välin, pukkaat autoa sen verran eteen/taakse, että pääset mittaamaan toiselta puolelta samasta kohtaa etäisyyden. Erotuksen määrästä lasket puolivälin (jotain millejä yleensä) ja sitten pyörität raidetangon päätä joko sisälle tai ulos sen verran kuin tarve vaatii. Homma bueno kun molemmilla puolilla sama lukema. Simppeli homma kun tekee. Viisaat on kyllä sanoneet, että takavetoautossa pitäisi olla hieman haritusta edessä, mutta mun Omega kulkee suoraan täysin suorillakin kulmilla.

Hinnoista en osaa sanoa, jossain oli uudehkoon autoon maksanut 300 € nelipyöräsuuntaus.

Edit. Googlen mukaan noin 50-80 € yleensä. Mitähän ihmettä ne oli kaverin -09 Golfiin tehny ku noin paljon maksoi :D
 
Ostin pikkurahalla -95 Omegan, ja harkitsen nyt auraus- ja kallistuskulmien säädättämistä. Kunka kallista puuhaa tämä on jossain pajalla?


sen 50-100e tosissaan maksaapi mutta tärkeintä olisi että mihin vietkään niin sanot että tarkistavat ne nivelet eka ennen kuin alkavat säätämään. Se kun on yhtä tyhjänkanssa säädellä kulmia jos joku alapallo tms,onki jo väljä. Multa eivät ainakaan veoittaneet mitään kun huomasivat yhden nivelen olleen paska. Vaihdoin sen ja vein takasi samaan paikaan säädettäväksi ja kiittelin hyvää palvelua.
 
Samalla vaivalla vaihtaa Omppuun raidetangon päät. Joka toinen vuosi ne yleensä joutuu vaihtamaan. Ja silloin joutuu säätämään aurauskulmat samalla. Motonetissä maksaa 16.90 kappale.

Millä koneella sulla on tuo?
 
Orait, kiitti infosta. 2.0-16V-GL-B-25. Noilla sun ohjeilla kuulostaa kyllä helpolta hommalta..

Vaihdatan kaverilla apukuskin puoleisen jousen yläpään laakerin ja samalla katsotaan kaikki nivelet. En ihmettelisi jos siellä on jotain (kaikki) väljänä, niin kamalaa on kaupungissa 90-asteen mutkissa liukastelu. Suorilla kulkee kuin juna, mikä on auton hintaan nähden aivan mainiota.
 
Talven kovimpien pakkasien aikoihin mun Astrassa syttyi airbag -merkkivalo. Todennäköisesti vain sähkövian tai muun takia syttynyt. Tuskin on varsinaisesti airbagissa mitään vikaa. Kysymys kuuluukin, että pystyykö joku perus pena korjaaja sammuttaa tuon merkkivalon? Ei taida katsastusmies muuten päästää läpi.
 
^
Pystyy, jos on laadukkaampi vikakoodilaite ja pienilläkin korjaamoilla alkaa olemaan kohtalaisia laitteita.
Itellä on jonkin tason koodinlukija, niin sain esim nollattua kaverin 2005vm 525 Bemarista airbagin valon;)
Toki edellyttää, että vika ei ole päällä.
Esim tuossa samaisessa Bemarissa ilmoitteli jotain ohjauksen asentotunnistinta, niin sitä ei saanut nollattua, koska anturi oli rikki!
Jos en taas ihan paskaa puhu, niin ei ole pakollinen sellaisessa autossa mistä näkee takalasista ulos(esim pakettiauto missä takaovissa ei ole ikkunaa, niin vaaditaan molemmat peilit)
Kannattaa kysyä varmaan konttorilta;)
 
Bemarin omistajalla pitäisi olla vakiovarusteena vikakoodilaitteet. Olisi hyvä kattoa ja nollata koodit aina kun aamulla lähtee. Joka aamu.
 
Bemarin omistajalla pitäisi olla vakiovarusteena vikakoodilaitteet. Olisi hyvä kattoa ja nollata koodit aina kun aamulla lähtee. Joka aamu.
Kaverilla on tuossa bemarissa tuo joystick ohjattavanäyttö, niin se näyttö ilmoittelee jollakin tasolla noita vikoja.
Lisävarusteena kun myytäisiin tuollaista vikojen nollaus mahdollisuutta, niin taitaisi kauppa käydä vilkkaana:D
 
Mikähän voisi olla takana, kun auton jäähdytinnesteet katoavat jonnekin välillä?

Ekan kerran jäähdytinnestesäiliö tyhjeni moottoritiellä ja tuon jälkeen sitä tutkittiin huoltoasemalla ja huoltomies tarkasti kaikki letkut ja liitännät ja sanoi niiden olevan kunnossa. Sitten jäähdytinestesäiliö täytettiin ja ajoin sillä n. 800km lenkin ilman, että jäähdytinnesteen määrä laski. Tuosta on n. 1kk ja sen jälkeen homma pelasin hyvin, mutta nyt jäähdytinnesteen määrä on alkanut pikkuhiljaa aina laskea. Aina parin päivän välein tarkastan jäähdytinnesteen määrän ja se on aina välillä laskenut. Eli siis ei näytä siltä, että jäähdytinnestettä katoaisi tasaiseen tahtiin, vaan sitä tuntuu katoavan randomisti.
 
Mikähän voisi olla takana, kun auton jäähdytinnesteet katoavat jonnekin välillä?

Ekan kerran jäähdytinnestesäiliö tyhjeni moottoritiellä ja tuon jälkeen sitä tutkittiin huoltoasemalla ja huoltomies tarkasti kaikki letkut ja liitännät ja sanoi niiden olevan kunnossa. Sitten jäähdytinestesäiliö täytettiin ja ajoin sillä n. 800km lenkin ilman, että jäähdytinnesteen määrä laski. Tuosta on n. 1kk ja sen jälkeen homma pelasin hyvin, mutta nyt jäähdytinnesteen määrä on alkanut pikkuhiljaa aina laskea. Aina parin päivän välein tarkastan jäähdytinnesteen määrän ja se on aina välillä laskenut. Eli siis ei näytä siltä, että jäähdytinnestettä katoaisi tasaiseen tahtiin, vaan sitä tuntuu katoavan randomisti.
Tsekkaa muuttuuko pinta paisuntasäiliössä;)
 
Back
Ylös Bottom