Autojen vikojen ratkaisuthread

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
10v vanhan VAG:gineen pohjapanssariin on talven jäljiltä ilmestyny pintaruostetta, jota ajattelin vähän fiksailla kesällä, vaikka moni varmaan antais vaan olla. Tässä mietin että miten, kun en autoista muutenkaan kovin hirveästi tiedä. Mennäänkö metsään esim tälläisellä tyylillä:
- Hion vaikka käsin karkealla hiomapaperilla enimmät ruosteet pois.
- Levitän pensellillä vaikka tätä: http://biltema.fi/fi/Autonhoito/Ruostesuojaus/Ruosteensyoja-36189/
- Viimeistelen jollain mustalla maalilla?

Samoin rekkarikilven valojen alue on päässyt vähän pinta-ruostumaan, meinasin siitä puukon kärjellä rapsutella ruosteita -> samaista ruosteensyöjää ja auton väristä maalia päälle. Jääkö tässä joku työvaihe väliin? Pysäyttääkö tälläinen operaatio edes kunnolla ruostumista?
 
Mikähän voisi olla takana, kun auton jäähdytinnesteet katoavat jonnekin välillä?

Ekan kerran jäähdytinnestesäiliö tyhjeni moottoritiellä ja tuon jälkeen sitä tutkittiin huoltoasemalla ja huoltomies tarkasti kaikki letkut ja liitännät ja sanoi niiden olevan kunnossa. Sitten jäähdytinestesäiliö täytettiin ja ajoin sillä n. 800km lenkin ilman, että jäähdytinnesteen määrä laski. Tuosta on n. 1kk ja sen jälkeen homma pelasin hyvin, mutta nyt jäähdytinnesteen määrä on alkanut pikkuhiljaa aina laskea. Aina parin päivän välein tarkastan jäähdytinnesteen määrän ja se on aina välillä laskenut. Eli siis ei näytä siltä, että jäähdytinnestettä katoaisi tasaiseen tahtiin, vaan sitä tuntuu katoavan randomisti.

Mikä auto? Heittäisin omasta kokemuksesta, että lohkolämppäri tai sen tiiviste.
 
Ford Focus vm2000.

Ilmestyykö auton alle lammikko jos seisoo pidempään esim Sokos Hotel Vantaan pihalla?

Pikaisen googlettelun perusteella joko termostaattikotelo tai vesipumppu tai niiden tiivisteet. Tutkimaan tutkimaan.
 
Vuotaa siis vain ajossa/lämpimänä, ainakin nuo edellä mainitut kohdat kannattaa syynätä tarkkaan.
 
Mua hämää kans vähän, ku Vulva 960 hävittää pikkuhiljaa jäähdytinnestettä. En sinänsä jaksa siitä ressata, siinä on kuitenkin hälytysvalo, ku neste alkaa olla alarajassa :D
Mutta en näe siinäkään missään vuotoa, tosin en oo kovin kauaa pitäny tyhjäkäynnillä paikallaan kauaa. Ja vaikuttas siltä, että vuotaa kans ajossa. Joskus nimittäin oon ollu haistavinani glykolin hajun, ku oon noussu autosta. Pitäis varmaan vähän polkea kaasua paikoillaan. Kuitenkin tuo glykolin haju on ihan lohdullista, parempi niin, kuin että vuotais koneen sisään. Ei sitäkään silti moni pidä haitallisena, jos jostain kannentiivisteen välistä pääsee vähän haihtumaan. Raja tietenkin siinä, meneekö öljyt ja vedet sekaisin.
Joskus edellisellä autolla kans ihmettelin, ku olin vaihtanu vuotavan lämppärin hanan, ja muitakin letkuja, ja aina se vuotokohta vaihtu seuraavaan paikkaan. Lämmityslaitteen letku konehuoneessa oli sen verran hapertunut, ettei tyhjäkäynnillä vuotanut, mutta kun kierroksia oli riittävästi, niin jo alkoi vuoto näkyä. Ja tietenkin auton ahdin ja nokka-akseli oli vähän sellasia, että kierroksilla sillä enimmäkseen ajettiin :D Mut kyllä ne vuodot loppu, ku riittävän monta letkua oli vaihdettu.
 
Mikä vois olla vialla kun lämmityslaitteen moottori ja pissapoika lopetti toimimasta...? Voiko liittyä jotenkin toisiinsa...? Lämmityslaitteelle on oma sulake ja se on ehjä, lasinpesunestettä on ja pyyhkimet toimii! Auto Volkswagen Jetta -08.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Elikkäs e46 328 bemari nykii välillä pienillä kierroksilla paikoiltaan lähdettäessä. Autossa on automaattilaatikko. Ikäänkuin ei reagoi kunnolla kaasuun ja sitten parin sekunnin päästä taas reagoi ja kierrokset nouseekin heti sinne 3-4 tuhanteen. Tätä "nykimistä" esiintyy pääasiassa silloin kun moottori on vielä kylmä, lämpimänä ei lähellekkään niin paljoa ja välillä lämpimällä koneella ei ollenkaan. Osaisko joku sanoa että mikä se mahdollisesti voisi olla?
 
Emännän Focus 1.8 tddi -02 rupesi vittuilemaan eilen. Lähti kuulemma huonosti käyntiin ensimmäisellä yrityksellä ja sammui saman tien. Tämän jälkeen lähti vielä pari kertaa käyntiin ja pysyi käynnissä vain kierroksilla. Viimeisellä käynnistyskerralla kuului ihmeellistä naksumista ja meno loppui tien varteen. Kävin itse katsomassa autoa ja ensimmäisellä käynnistyksellä pyörähti ehkä puoli kierrosta. Toisella ei enää lupaillutkaan ja naksutusta kuului (käynnistysrele todennäköisesti). Työnnettiin auto pihaan ja annoin akun olla yön laturissa. Ei käynnistynyt aamulla, vaan sama nakse kuuluu edelleen.

Autosta on nyt tarkistettu apulaitehihna (pyörittää mm. laturia) ja se oli kunnossa ja tiukka. Jakohihnaa katkeamista epäilin ensialkuun, mutta kyllähän startin pitäisi inahtaa jos vika siinä olisi. VP44 -jakajapumpun laukeaminenkin tuli mieleen, mutta silloinkin koneen pitäisi pyöriä käynnistettäessä.

Mittasin akun napajännitteen latauksen jälkeen, ilman kuormaa 12.6v ja valot päälle laitettaessa tippui 11.9v.

Itse luulisin, että vika on jossain latauksen komponentissa. Laturi, jännitteensäädin tai akku nyt ensimmäisenä mielessä. Pitää huomenna vielä kokeilla apuvirralla käynnistystä, jos se vaikka auttaisi.

Ps. auto toimi vielä toissapäivänä virheettömästi, eli vika tuli kerralla päälle.
 
Elikkäs e46 328 bemari nykii välillä pienillä kierroksilla paikoiltaan lähdettäessä. Autossa on automaattilaatikko. Ikäänkuin ei reagoi kunnolla kaasuun ja sitten parin sekunnin päästä taas reagoi ja kierrokset nouseekin heti sinne 3-4 tuhanteen. Tätä "nykimistä" esiintyy pääasiassa silloin kun moottori on vielä kylmä, lämpimänä ei lähellekkään niin paljoa ja välillä lämpimällä koneella ei ollenkaan. Osaisko joku sanoa että mikä se mahdollisesti voisi olla?

Tsekkaa sekottaako öljyjä ja vesiä keskenään, tai savuttaako tavallista enemmän. Oma e34 savutti ja teki samaa, kun oli kansi halki/kiero.
 
Elikkäs e46 328 bemari nykii välillä pienillä kierroksilla paikoiltaan lähdettäessä. Autossa on automaattilaatikko. Ikäänkuin ei reagoi kunnolla kaasuun ja sitten parin sekunnin päästä taas reagoi ja kierrokset nouseekin heti sinne 3-4 tuhanteen. Tätä "nykimistä" esiintyy pääasiassa silloin kun moottori on vielä kylmä, lämpimänä ei lähellekkään niin paljoa ja välillä lämpimällä koneella ei ollenkaan. Osaisko joku sanoa että mikä se mahdollisesti voisi olla?

Vikakoodien luvusta olisi hyvä lähteä liikkeelle, mutta veikataan imuvuotoa (haitariputket,huohotin,tulpat imusarjan takana ovat tyypillisimmät vuotokohdat).
 
...no vihdoinkin sain kotteron hinattua pajalle. Puhelua odotellessa....

Peugeot 4D 407 sedan 1,8l 16. 134600 km

Eräänä Tammikuisena aamuna lähtiessäni kauppaan, ei auto sitten lähtenytkään käyntiin. Starttimoottori pyöritti kyllä ihan normaalisti, eikä pakkastakaan ollut kuin muutama aste, joten akkuvian mahdollisuus poistui mielestäni vikalistasta. Itse en autoista tiedä yhtään mitään, eli sen kummempia vika-analyysejä en pystynyt siltä seisomalta tekemään. Hiukan nettiä pengottuani osasin vielä tarkistaa kaikki löytämäni sulakkeet, jotka olivatkin kunnossa. Suurin epäilys vikakohteesta sekä itselläni ja että myös muutamalla nettikirjoittajilla oli nimenomaan bensapumpun toimimattomuus, tai sitten toisaalta ajonestolaitteen laukeaminen. Muitakin vaihtoehtoja tuli esille.

No itselläni oli taloudellisesti juuri aika haastava tilanne, joten auto jäi pihaan toviksi odottelemaan parempia aikoja. Samoin auton katsastus, joka oli määrätty Tammikuulle, jäi. Viittinyt autoa konttorille työntääkään.*

Sitten vihdoin Huhtikuussa, muutaman kuukauden polkupyöräiltyäni päätin että auto pajalle ja kuntoon. Kaverin kanssa se sitten hinattiin Veljekset Laakkoselle, Lahden toimipisteeseen, jonne olin sopinut korjauksen. Auto vietiin pihaan ajatuksella, että katsovat sitten kun ehtivät, kun varsinaista aikaa en voinut varata, kun en tiennyt tarkkaa auton hinausajankohtaa. Maanantaina se vietiin, ja seuraavan viikon keskiviikkona tuli sitten soitto ja vika oli selvinnyt. Olivat ensimmäisen viikon keskiviikkona etsineet pari tuntia ja nyt sitten toisen viikon keskiviikkona vajaa pari tuntia, ja vika oli löytynyt. Annoin luvan korjaukseen ja sain auton perjantaina. Auto viihtyi korjaamolla *siis pikkaisen vajaa pari viikkoa.*

Itse vika mikä Peugeotissa oli liittyi jotenkin sulakerasian viallisuuteen ja se piti vaihtaa.
Sulakerasian sisällä syöttörele viallinen. Samalla kuluneet tulpat piti vaihtaa. Pyysin laskulle maksuaikaa ja se jaettiinkin kahteen osaan.Laskut muodostuivat seuraavasti;

1. Lasku
Vianhaku. 350,00€
Sulakerasia, ja tulpat 110€
Käyttötarvikkeet 1,0€
Työkokonaisuuden välisumma yhteensä 461,00€ ( sis alv)

2. Lasku
Sytytystulpat 4 kpl 43,56€
Sulakerasia 577,05€*
Työkokonaisuuden välisumma yhtensä 620,61€ (sis alv)

Eli yhteensä tuo tuli maksamaan 1080,61€

No autohan toimi taas kuin unelma ja meni katsastuksestakin heittämällä läpi. Hiukan tuossa laskutuksessa oudoksuttaa tuo ensimmäisen laskun 110 euron osuus rasiasta ja tulpista kun ne ovat tuossa kakkoslaskussa. Vai tuliko nekin osat jaettua kahdelle laskulle kun ruinasin maksuaikaa osalle kokonaislaskua. Hiukan myös vituttaa tuo vianlöytymiseen kulunut neljätuntinen, mutta sille nyt ei mitään voi, tiedänpä seuraavalla kerralla viedä kenties johonkin toisaalle korjaukseen.*
 
Peugeot 4D 407 sedan 1,8l 16. 134600 km

No autohan toimi taas kuin unelma ja meni katsastuksestakin heittämällä läpi. Hiukan tuossa laskutuksessa oudoksuttaa tuo ensimmäisen laskun 110 euron osuus rasiasta ja tulpista kun ne ovat tuossa kakkoslaskussa. Vai tuliko nekin osat jaettua kahdelle laskulle kun ruinasin maksuaikaa osalle kokonaislaskua. Hiukan myös vituttaa tuo vianlöytymiseen kulunut neljätuntinen, mutta sille nyt ei mitään voi, tiedänpä seuraavalla kerralla viedä kenties johonkin toisaalle korjaukseen.*

Oiskohan jaettu niin, että ekassa on työt ja tokassa osat. Ja kyllähän tuo vianhaku on kallista puuhaa. Eihän tuo 4h nyt niin mahdottoman pitkältä ajalta kuulosta, kun ei tuo varmaan niitä tavanomaisimpia vikoja ole, mutta tuntitaksat on kyllä järkyttävät.

EDIT: Ja jos vähän käännetään puukkoa haavassa, niin tuon vian olisi saattanut joku korjata vaihtamalla yksittäisen releen tmv. Mutta liikkeissä vaihdetaan aina koko osa..
 
Ajoin -03 Toyota Yriksen 1,5 T-Sportin parkkipaikalla turhan kovaa johonkin routamonttuun ja nyt vasen etupää kolisee ja nitisee ajossa, erityisesti luonnollisesti kuopissa ja töyssyissä.

Onko oletettavaa, että sieltä on vain koiranluu väsynyt vai joudunko kenties vaihtaan iskarit ja jouset? Voiko kyse olla vielä jostain muusta? Mitään hyvää konstia diagnosoida tuota kotikonstein. Tunkki löytyy, mutta koko etupäätä mun on hankala saada ylös niin että molemmat etupyörät ois yhtä aikaa ilmassa. Ja kuten kysymyksen luonteestakin voi jo päätellä, niin mitään suuren suurta tietämystä ei autoista ole..
 
^ Voit sää koettaa vaikka riuskalla otteella heilutella eturenkaita joka suuntaan, vaikka onkin tukevasti maata vasten. Muuttuko ajettavuus tms? Meneekö yhtö vakaasti suoraan, kuin ennenkin?
 
Onkohan menossa vauhtipyörä paskaks Golfissa (fsi 1.6 2005 malli), kun kolisee ja rahisee kylmänä ja ääni rauhottuu kun kytkin alhaalla. Mitähän maksaa korjaukset jos tuo leviää? Pitäisi kai ostaa seuraavaksi joku 10 vuotta vanha Mersu jotta kestää..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom