Autojen vikojen ratkaisuthread

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
tulpan vaihdossa luultavasti sössitty jotain. tulpan johdot/puolat rikki/rikottu/paskaiset.
Jotenkin en ihmettelisi. Mulla oli muutama vuosi sitten auto ehjäämöllä kannen oikaisussa ja sieltä tultuaan se toimi hetken aikaa hyvin ja sit alkoi temppuilu. Välillä ei käynyt kaikilla ja välillä taas kävi ja kerran jätti jopa tielle. Vikakoodi valitteli sytytystä ja sinne vaihdettiinkin tulpat ja puolat mutta ei auttanut. Sitä vikaa haettiin kissojen ja koirien kanssa kunnes yksi automekaanikko roplasi jotain siellä konehuoneessa ja sai aikaan käyntihäiriön. Vähän aikaa se ihmetteli mihin koski ja lykkäs kätensä uudestaan sinne ja sama juttu. Selvisi että kaksi suutinta oli puoliksi irti ja kaikki se murhe ja vittuuntuminen oli pelkästään sen yhden korjaajan huolimattomuuden tulosta. Kiitos siitä. Muistan lämmöllä.
 
Do dii, tulpat/johdot yms tsekattu ennenkuin auto lähti korjaamolle. Ja vikana oli sellainen parikymmensenttinen, muotoontaivutettu alipaineletku jossa yhdessä mutkassa oli parisenttinen halkeama. Kerrankin selvisi halvalla :) Vikakoodien nollaus lisäksi ja nyt moottori kehrää kuin kissa eikä tunnu enää tukkoiselta.
 
Mazda 626 -93 ei palauta bensaviisaria nollille kun virrat katkaisee. Mitähän tuolle vois tehdä? Muuten ei olis väliä, mutta syököhän tuo virtaa akusta? Niin ja mitä öljyä suosittelette tuollaiseen vasta 370tkm ajetulle 2.0 bensakoneelle?
 
Niin ja mitä öljyä suosittelette tuollaiseen vasta 370tkm ajetulle 2.0 bensakoneelle?

Laita mitä tahansa hyvälaatuista täyssynteettistä öljyä, viskositeetiltaan samaa, mitä ohjekirjassa mainitaan. Ja toki näin talvella voi vähän ohuempaakin laittaa, jos ei esim hydrauliset venttiilinnostimet naputtele. Itse en oikein usko sellaisiin ohjeisiin, että kuluneeseen koneeseen kannattaa laittaa jäykempää öljyä, ettei "tulis läpi niin paljon". Paremmin notkea öljy kuitenkin voitelee. Lisää sitten, jos sitä häviää. Toki jos on ihan sama, mitä autolle tuon ikäisenä tapahtuu, ni voi kai sitä öljykuluissa säästääkin, ja ostaa halvinta, mitä saa. Ei kai siinä enää korkealta tipu.
 
Mazda 626 -93 ei palauta bensaviisaria nollille kun virrat katkaisee. Mitähän tuolle vois tehdä? Muuten ei olis väliä, mutta syököhän tuo virtaa akusta? Niin ja mitä öljyä suosittelette tuollaiseen vasta 370tkm ajetulle 2.0 bensakoneelle?

Voisko tuo viisari olla ominaisuus? Corollassakin viisari näyttää aina mitä näyttää oli virrat päällä tai ei. Öljyiksi melko sama mitä laittaa, kunhan viskositeetti on oikein (5w-40 ympärivuotiseen käyttöön passeli). Itse suosin halpamerkkien täyssynteettisiä, joissa on samat luokitukset kuin kalliimmissakin mutta hintaa alle puolet.
 
Peräkontista löytyi vajaa 10w-60 purkki, tuntuu äkkiä melko erikoiselta öljyltä.. Mutta jospa sitä 5w-40 kokeilisi keväämmällä ja jos ei pysy sisällä, niin katsotaan sitten tilanne uudelleen. Kone kyllä käy aivan nätisti, joten en usko suurempia vuotojakaan olevan.
 
Peräkontista löytyi vajaa 10w-60 purkki, tuntuu äkkiä melko erikoiselta öljyltä.. Mutta jospa sitä 5w-40 kokeilisi keväämmällä ja jos ei pysy sisällä, niin katsotaan sitten tilanne uudelleen. Kone kyllä käy aivan nätisti, joten en usko suurempia vuotojakaan olevan.


Kai se vähän erikoisempaa on, mutta eipä toi (talvi)SAE-arvo paha ole, juoksevaa vielä -30 asteessa ellen väärin muista (5w tais olla -35). Tuo jälkimmäinen taas vain kertoo että viskositeetti säilyy paremmin kuumissakin olosuhteissa (paremmat voiteluominaisuudet kuumassa). Tosin normiautoon lienee liioittelua tuo 60. :) Mutta voi toki käyttää.
Ja muista että lisäät SAMAA öljyä kuin mitä siellä jo on, jos sattuisi vähenemään.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
^No hetkellisesti toki parempi ihan mitä sattuu kuin ettei lisäisi. Sen jälkeen kyllä ensitilassa öljynvaihto.
Jopa samalla SAE numerolla oleva eri valmistajan öljy voi olla jotain ihan muuta. Valmistajat käyttävät "salaisia reseptejään", eli lisäaineistus ei takuuvarmuudella ole sama. Nuo voivat sitten kimpassa tehdä mitä sattuu. Pätee myös täyssynteettisiin.
 
^No hetkellisesti toki parempi ihan mitä sattuu kuin ettei lisäisi. Sen jälkeen kyllä ensitilassa öljynvaihto.
Jopa samalla SAE numerolla oleva eri valmistajan öljy voi olla jotain ihan muuta. Valmistajat käyttävät "salaisia reseptejään", eli lisäaineistus ei takuuvarmuudella ole sama. Nuo voivat sitten kimpassa tehdä mitä sattuu. Pätee myös täyssynteettisiin.
Mitä kaikkea ne voi kimpassa tehdä? Pitääkö moottori purkaa ja pestä aina öljymerkkiä vaihdettaessa? Normaalissa vaihdossa jää koneeseen useita desilitroja vanhaa öljyä, joten öljymerkin vaihtaminen ilman koneen purkamista ei taida olla mahdollista?

Eli toisin sanoen, koneeseen voi kipata ihan mitä tahansa öljyä mikä täyttää valmistajan ilmoittamat speksit. Mikään öljy ei reagoi minkään toisen öljyn kanssa ja tee yhtään mitään jännää, vaan voitelevat moottoria ilman jännyyksiä.
 
Laitetaas tänne nyt alkuun ku en pahemmin noista autoista tiedä.

Eli kyseessä VW transporter '99 ja ei suostu lähtemään käyntiin. Sammu tossa pari päivää sitten kun parkkipaikalla oli tyhjäkäynnillä. Siinä sitten hetken käynnistelyn jälkeen lähti taas käyntiin ja sain ajettua sen tonne parkkipaikalle, mutta nyt ei enää lähde käyntiin. Kun avaimesta kääntää niin se kuulostaa kuin olisi lähtemässä käyntiin ja kierrosmittarikin värähtää 1000 kohdille, mutta sitten sammuu. Mistäs päi kannattais ekana lähtee checkaamaan?

edit. on siis diiseli
 
Eli kyseessä VW transporter '99 ja ei suostu lähtemään käyntiin. Sammu tossa pari päivää sitten kun parkkipaikalla oli tyhjäkäynnillä. Siinä sitten hetken käynnistelyn jälkeen lähti taas käyntiin ja sain ajettua sen tonne parkkipaikalle, mutta nyt ei enää lähde käyntiin. Kun avaimesta kääntää niin se kuulostaa kuin olisi lähtemässä käyntiin ja kierrosmittarikin värähtää 1000 kohdille, mutta sitten sammuu. Mistäs päi kannattais ekana lähtee checkaamaan?

Itekään en pahemmin tiedä, mutta samanlaista vikaa teki mulla auto (ei transporter) kun oli kampiakselin asentotunnistin hajalla. Samanlaiset oireet on muidenkin sytytykseen liittyvien antureiden ollessa hajalla.. Kait siitä voi vikakoodit lukea?
 
Mitä kaikkea ne voi kimpassa tehdä? Pitääkö moottori purkaa ja pestä aina öljymerkkiä vaihdettaessa? Normaalissa vaihdossa jää koneeseen useita desilitroja vanhaa öljyä, joten öljymerkin vaihtaminen ilman koneen purkamista ei taida olla mahdollista?

Eli toisin sanoen, koneeseen voi kipata ihan mitä tahansa öljyä mikä täyttää valmistajan ilmoittamat speksit. Mikään öljy ei reagoi minkään toisen öljyn kanssa ja tee yhtään mitään jännää, vaan voitelevat moottoria ilman jännyyksiä.

Vaahtoutuu. Laakerit ei ihan kamalasti tykkää, mutta tehköön kukin autolleen miten itse parhaaksi näkee.
Eikä toki tarvitse purkaa ja pestä, riittää että vanhaa jää mahdollisimman vähän.

Ja kyllä reagoi.
 
^ Kyllä ne sit huuhtoutuu ne vanhat öljyt, ku riittävän useesti on vaihtanu öljyt. Itekin oon vähän taikauskoinen, ja ku on ollu harrastepelit kyseessä, turboa sun muuta, ni oon joka tapauksessa vaihtanu jopa 5000km välein. Tai ainakin syksyllä ja keväällä.
 
Laitetaas tänne nyt alkuun ku en pahemmin noista autoista tiedä.

Eli kyseessä VW transporter '99 ja ei suostu lähtemään käyntiin. Sammu tossa pari päivää sitten kun parkkipaikalla oli tyhjäkäynnillä. Siinä sitten hetken käynnistelyn jälkeen lähti taas käyntiin ja sain ajettua sen tonne parkkipaikalle, mutta nyt ei enää lähde käyntiin. Kun avaimesta kääntää niin se kuulostaa kuin olisi lähtemässä käyntiin ja kierrosmittarikin värähtää 1000 kohdille, mutta sitten sammuu. Mistäs päi kannattais ekana lähtee checkaamaan?

edit. on siis diiseli

Ettei olis ajonestossa vikaa? En tiedä löytyykö transuista moista, mutta -98 Octaviassa oli samanlaisia oireita aikanaan, niin oli vikaa ajonestossa.
 
Laitetaas tänne nyt alkuun ku en pahemmin noista autoista tiedä.

Eli kyseessä VW transporter '99 ja ei suostu lähtemään käyntiin. Sammu tossa pari päivää sitten kun parkkipaikalla oli tyhjäkäynnillä. Siinä sitten hetken käynnistelyn jälkeen lähti taas käyntiin ja sain ajettua sen tonne parkkipaikalle, mutta nyt ei enää lähde käyntiin. Kun avaimesta kääntää niin se kuulostaa kuin olisi lähtemässä käyntiin ja kierrosmittarikin värähtää 1000 kohdille, mutta sitten sammuu. Mistäs päi kannattais ekana lähtee checkaamaan?

edit. on siis diiseli

Mulla tdi cordoba teki samaa toissa kesänä. Ajoin auton parkkiin ja sammutin kun piti puhua puhelimeen, mutta ei sitten millään lähtenyt enään käyntiin. Startti pyöritti normaalisti. Hetken starttailin, kävelin ympyrää ja potkin renkaita niin lähti taas käymään. Jonkun päivän päästä teki saman. No viaksi arvelin relettä 109. Uus rele tilalle ja taas toimii. Tuo rele on joku moottorinohjaus tjsp rele mikä taitaa löytyä kaikista vag:n tdi koneisista autoista. Googlella lisää juttua. Hintaa palikalla taitaa olla n. 20€
 
Vaahtoutuu. Laakerit ei ihan kamalasti tykkää, mutta tehköön kukin autolleen miten itse parhaaksi näkee.
Eikä toki tarvitse purkaa ja pestä, riittää että vanhaa jää mahdollisimman vähän.

Ja kyllä reagoi.
Ihan mielenkiinnosta kyselen että mitkä öljyt alkaa keskenään vaahtoamaan? Ja olihan varmasti kyse eri öljyjen sopimattomuudesta, ettei esimerkiksi ollut ylitäyttöä ja kampura vatkannut öljyjä vaahdoksi? Eihän toi pienen määrän lisääminen eroa mitenkään normaalista öljynvaihdosta, noin niin kuin eri öljyjen sekoittumisen kannalta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom