Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
^ Joku hela/pusla siellä kolisee. veikkaisinpa kallistuksen vakaajien heloja. Kolisee aika ikävästi kyllä kun ovat loppumassa.
Helppo paikantaa vika, jos toinen keinuttelee autoa sivusta ja itse ryömii alle. Heloja ja puslia vaihdettaessa pitää olla vehkeet ja tilat, voi olla vanhassa autossa aika jumissa osat..

Joo, on se aika kova kolina nyt. Täytyy viedä tuohon tutulle autokorjaajalle. Sillä on tilat ja vehkeet. Samalla vois vaihtaa öljytkin.
 
Zone-sarja -42%
Muutama viikko sitten hankittiin käytettynä Honda Civic 1.8 sport 5D , 86 000km ajettu ( - 06 ). Nyt alkanut häiritsemään lämpöisen koneen käynti. Tyhjäkäynti vaikuttaa ihan normaalilta mutta ajon aikana kun vaihtaa pienemmälle tai polkasee kytkimen pohjaan tipahtaa kierrokset hetkellisesti kuin "kuoppaan" , eli johonkin puoleen tuhanteen asti . Hetkellisesti tuntuu tukehtuvan , autossa tuntuu sellanen viittä vaille tukehtumisen tärähdys josta kierrokset sitten nousee kuitenkin siihen omaan tyhjäkäyntiin takaisin.
Onkohan normaalia käytöstä vai meneekö vian puolelle?
 
Oisko pakkiksen mekaanikoille vinkkejä vian paikantamiseen? Volvo S60 T5 aut 2001.

Eilen kotia ajellessa auton käynti alkoi kuulostamaan oudolta: kierrokset heitteli ja auto meinasi sammua. Samaan aikaan jarrutehostin tuntui jäävän pois pelistä, eli jarrupoljinta saa polkea ihan urakalla jos haluaa auton pysähtyvän. Tämän keissin jälkeen jarrupoljin ei ole palautunut normaaliksi ja tyhjäkäynti(ilman lisäkaasua) ei ole ollenkaan tasaista. Jo äänestä voi päätellä, että moottorin käynti ei ole normaalia. Tyhjäkäynnin kierrokset pysyvät normaalia korkeampana(n. 1500rpm) ja saattaa välillä tippua 500rpm. Muutaman kerran auto on sammunut kierrosten tippuessa tarpeeksi alas.

Konehuoneesta kuuluu ylimääräinen suhina, joka googlettelun perusteella viittaa jarrutehostimen tiivisteeseen? Kyseinen ongelma saattaa lukeman mukaan vaikuttaa myös moottorin toimintaan, eli epänormaaliin käyntiin/kierrosten heittelyyn. Voiko tuo pitää paikkaansa, että jarrutehostimen/tiivisteen hajoaminen voi vaikuttaa moottorin toimintaan noin radikaalisti?

edit. viime viikolla eteen vaihdettiin jarruputket, jos sillä nyt jotain väliä on.

edit2. aiemmin vastaava vika ilmeni vain kylmällä ilmalla käynnistäessä. Eli kylmäkäynnistyksen jälkeen moottori kävi epätasaisesti 1-3s ja veti jarrupolkimen jäykäksi. Tämän jälkeen auton toiminta palautui normaaliksi.
 
Oisko pakkiksen mekaanikoille vinkkejä vian paikantamiseen? Volvo S60 T5 aut 2001.

Eilen kotia ajellessa auton käynti alkoi kuulostamaan oudolta: kierrokset heitteli ja auto meinasi sammua. Samaan aikaan jarrutehostin tuntui jäävän pois pelistä, eli jarrupoljinta saa polkea ihan urakalla jos haluaa auton pysähtyvän. Tämän keissin jälkeen jarrupoljin ei ole palautunut normaaliksi ja tyhjäkäynti(ilman lisäkaasua) ei ole ollenkaan tasaista. Jo äänestä voi päätellä, että moottorin käynti ei ole normaalia. Tyhjäkäynnin kierrokset pysyvät normaalia korkeampana(n. 1500rpm) ja saattaa välillä tippua 500rpm. Muutaman kerran auto on sammunut kierrosten tippuessa tarpeeksi alas.

Konehuoneesta kuuluu ylimääräinen suhina, joka googlettelun perusteella viittaa jarrutehostimen tiivisteeseen? Kyseinen ongelma saattaa lukeman mukaan vaikuttaa myös moottorin toimintaan, eli epänormaaliin käyntiin/kierrosten heittelyyn. Voiko tuo pitää paikkaansa, että jarrutehostimen/tiivisteen hajoaminen voi vaikuttaa moottorin toimintaan noin radikaalisti?

Siiinä on ilmeisesti alipainetehostin, ja sehän ottaa alipaineensa imusarjasta. Jos siitä on letku tai toimikalvo rikki, niin kyllähän se ylimääräistä ilmaa horii siinä määrin, että taatusti käynnissä huomaa, ja - kuten sanoit - suhinakin kuuluu. Lisäksi se ei enää tehosta.

Lähtisin ensin haeskelemaan vikaa alipainetehostimesta kohti imusarjaa suuntaavasta letkusta. On ainakin paljon kätevämpi vaihtaa kuin tehostimen kalvo.

E: Siis tässä kuvassa kohdasta 6. (tai vastaava) lähtevä letku. https://www.autonvaraosa.fi/servoassyvacuum-p-296560.html
 
Turbovehkeissä on useimmin ylipainetta imusarjassa :) Itselläni oli aikanaan v50 t5, siinä sähköinen alipainepumppu oli vasemman ajovalon takana.
 
Kiitti jätkille neuvoista.

Turbovehkeissä on useimmin ylipainetta imusarjassa :) Itselläni oli aikanaan v50 t5, siinä sähköinen alipainepumppu oli vasemman ajovalon takana.

Paikallistin tuon ylimääräisen suhinan juurikin vasemmalle puolelle konehuonetta, mutta sen kummemmin en saanut selvää mistä se tuli. Eipä tässä ole paljon mahdollisuuksia tuota sen kummemmin tutkia tai korjata, kun ei ole lämmintä tallia ja kunnon työkaluja käytössä. Pitää siis kysellä jostain korjaamolle aika.

Vahingoittaako ko. vika moottoria, eli voiko autolla kaikesta huolimatta ajella pakolliset ajot ilman suurempia murheita? Tähän aikaan viikosta kun huoltoaikaa ei välttämättä ihan samantien saa.
 
Turbovehkeissä on useimmin ylipainetta imusarjassa :) Itselläni oli aikanaan v50 t5, siinä sähköinen alipainepumppu oli vasemman ajovalon takana.

Ai se on kiemuralla? Fml. Ei tullut edes tarkistettua. Unohda mitä sanoin.
Tosin se kyllä silti pätee, että jos siinä on alipainetoiminen jarrutehostin, niin siitä pitäisi se letku lähteä. Ei vaan mene imusarjaan vaan sinne pumpulle.

E: Ei pitäisi vahingoittaa, ellei sitten välillisesti tehostamattomien jarrujen takia...

E2: Googlen haulla <Volvo S60 T5 jarrutehostin suhisee> löytyy volvolandiasta aiheeseen liittyvää juttua, en vaan pääse lukemaan kun en ole rekisteröitynyt
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Heh, ongelma olikin hieman pienempi mitä pelkäsin, onneksi. Valmistauduin jo henkisesti kärsimään satasien korjaamolaskusta. Mutta kuten kääpä mainitsi, syylliseksi osoittautui alipaineletkun(?) Y-liitin heti siitä moottorin vierestä. Letku lähti moottorilta(imusarjalta?), yhdistyi Y-liittimellä kahdelle letkulle, joista toinen oli puoliksi irti. Heti kun letkun törkkäsi takaisin, moottorin käynti tasaantui ja jarrut alkoivat toimimaan. Tuo irtonainen letku jatkoi matkaa sinne jonnekin vasemman etulampun taakse, eli ilmeisesti alipainepumpulle?

Noh, auto nyt kuitenkin toimii oikein, iso kiitos siitä teille!

attachment.php
 
Kultaseni on ruennut harrastamaan semmosta, että kun yritän startata, pyöräyttää pari kertaa ja tuhahtaa. Eilen pelkästään tuhahti kun käänsin avaimesta, uusi yritys ja käynnistyi normaalisti.
Startti leviämässä, vai missä on pipi? Tätä on tapahtunut nyt melkein päivittäin.
Kyseessä Volvo 850 T5.
 
Muutama viikko sitten hankittiin käytettynä Honda Civic 1.8 sport 5D , 86 000km ajettu ( - 06 ). Nyt alkanut häiritsemään lämpöisen koneen käynti. Tyhjäkäynti vaikuttaa ihan normaalilta mutta ajon aikana kun vaihtaa pienemmälle tai polkasee kytkimen pohjaan tipahtaa kierrokset hetkellisesti kuin "kuoppaan" , eli johonkin puoleen tuhanteen asti . Hetkellisesti tuntuu tukehtuvan , autossa tuntuu sellanen viittä vaille tukehtumisen tärähdys josta kierrokset sitten nousee kuitenkin siihen omaan tyhjäkäyntiin takaisin.
Onkohan normaalia käytöstä vai meneekö vian puolelle?

Ilmavuoto ap-järjestelmässä tai läppäkotelo. Noista voisi alotella paikannukset. Ehdottomasti on vika.
 
Jakohihna - vuodet täynnä kilsat ei!

Auto on Volvo V40 T4 -02. Jakohihna vaihdettu vuonna 2007 140tkm kohdalla eli pitäis mennä kilsojen puolesta 260tkm:iin. Tehtaan mukaan vaihtoväli on 4v/120tkm. Onko kellään faktaa/kokemusta kuinka ratkaiseva tekijä tuo ikä on? Tiedän kyllä sen, että fiksuahan se olisi varalta vaihtaa ettei tule isompaa remonttia. Esim. Ruotsissa vaihtovälien pituudet iältään jopa puolet pidempiä, mikä tässä on selityksenä?

Edit. mittarissa siis nyt 215tkm.

Kuka vastaa?
 
Muutama viikko sitten hankittiin käytettynä Honda Civic 1.8 sport 5D , 86 000km ajettu ( - 06 ). Nyt alkanut häiritsemään lämpöisen koneen käynti. Tyhjäkäynti vaikuttaa ihan normaalilta mutta ajon aikana kun vaihtaa pienemmälle tai polkasee kytkimen pohjaan tipahtaa kierrokset hetkellisesti kuin "kuoppaan" , eli johonkin puoleen tuhanteen asti . Hetkellisesti tuntuu tukehtuvan , autossa tuntuu sellanen viittä vaille tukehtumisen tärähdys josta kierrokset sitten nousee kuitenkin siihen omaan tyhjäkäyntiin takaisin.
Onkohan normaalia käytöstä vai meneekö vian puolelle?

Ilmavuoto ap-järjestelmässä tai läppäkotelo. Noista voisi alotella paikannukset. Ehdottomasti on vika.

Meinaako kone tukehtua? Jos meinaa tukehtua ja käynti on epätasainen ajossa, niin voi olla myös ilmamassamittari.
Itse putsasin ko. osan 10€ CRC:n air mass sensor cleanerillä ja käynti parasi normaaliksi. Samalla tietty vaihdoin ilmansuodattimen.
Tyhjäkäynti oli hieman karkea ja ajossa nyki ja meinasi tukehtua.
Hyvin helppo putsata ja kannattaa putsata ihan muutenkin vaikkapa kerran vuodessa. Youtubesta löytyy hyvät ohjeet.
 
Meinaako kone tukehtua? Jos meinaa tukehtua ja käynti on epätasainen ajossa, niin voi olla myös ilmamassamittari.
Itse putsasin ko. osan 10€ CRC:n air mass sensor cleanerillä ja käynti parasi normaaliksi. Samalla tietty vaihdoin ilmansuodattimen.
Tyhjäkäynti oli hieman karkea ja ajossa nyki ja meinasi tukehtua.
Hyvin helppo putsata ja kannattaa putsata ihan muutenkin vaikkapa kerran vuodessa. Youtubesta löytyy hyvät ohjeet.

Kierrokset putoaa johonkin "kuoppaan" josta pomppaamalla nousee ja rahottuu normaaliin. En ajon aikana ole kiinnittänyt huomiota tuohon käyntiin , eli ilmeisesti ei pahemipi nykimisiä ole.

Auto on tosiaan sen pari viikko ollut tässä taloudessa ja vika on alusta asti ollut esillä. Taitaa olla myyjäliikkeen velvollisuuksia tuo korjaaminen vielä tässä vaiheessa?
 
Kierrokset putoaa johonkin "kuoppaan" josta pomppaamalla nousee ja rahottuu normaaliin. En ajon aikana ole kiinnittänyt huomiota tuohon käyntiin , eli ilmeisesti ei pahemipi nykimisiä ole.

Auto on tosiaan sen pari viikko ollut tässä taloudessa ja vika on alusta asti ollut esillä. Taitaa olla myyjäliikkeen velvollisuuksia tuo korjaaminen vielä tässä vaiheessa?

Joo kannattaa kysyä liikkeestä josko mukisematta paikallistaisivat vian. Ilmaa se aika varmasti jostain väliltä IMM - läppä saa. Jos on lämmin paikka missä kurkkia niin käy vaan rauhassa yksi kerrallaan kaikki letkut jos ei sen enempää ole hajua. Siitä on hyvä lähteä eikä maksa mitään.
 
Joo kannattaa kysyä liikkeestä josko mukisematta paikallistaisivat vian. Ilmaa se aika varmasti jostain väliltä IMM - läppä saa. Jos on lämmin paikka missä kurkkia niin käy vaan rauhassa yksi kerrallaan kaikki letkut jos ei sen enempää ole hajua. Siitä on hyvä lähteä eikä maksa mitään.

Puhuin tänään ihan puolueettoman korjaajan kanssa ja oli sitä mieltä että kuuluu normaaliin käytökseen tuossa hondassa. "Vikakin" osattiin nimetä vavahteluksi ja tekee tuota joka autossa lämpimällä koneella. Ongelmaksi muodostuu vasta siinä vaiheessa jos sammuu kierrosten laskiessa.

..tiedä nyt sitten koijjataanko tässä tietämätöntä. Eikös tuo selviä jos lyö tietokoneen merkkihuollossa kiinni ja kattelee tuleeko vikakoodia?
 
Ei todellakaan voi olla ominaisuus. Kaikkea ne autokauppiaat yrittävät.
Mullakin muinaisen toyotan 1litran öljynsyönti /100km oli ominaisuus siihen asti kunnes kuluttaja-asiamies soitti autonmyyjälle.
 
Puhuin tänään ihan puolueettoman korjaajan kanssa ja oli sitä mieltä että kuuluu normaaliin käytökseen tuossa hondassa. "Vikakin" osattiin nimetä vavahteluksi ja tekee tuota joka autossa lämpimällä koneella. Ongelmaksi muodostuu vasta siinä vaiheessa jos sammuu kierrosten laskiessa.

..tiedä nyt sitten koijjataanko tässä tietämätöntä. Eikös tuo selviä jos lyö tietokoneen merkkihuollossa kiinni ja kattelee tuleeko vikakoodia?
Hondaa en ole koskaan omistanu, mutta kaikki Mazdat mitä on ollu, niin ovat kyllä tehneet tuota samaa kuin sinunkin autosi. Sinuna en olisi turhan huolestunut asiasta.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom