Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla sattui viikonloppuna 2003 Peugeot 307 SW:n ihmeellinen vika. Kun autoa yrittää käynnistää niin kuuluu vain "klik" moottoritilasta. Työntämällä saa käyntiin ja matka jatkuu. Pidemmän pysähdyksen jälkeen saattaa myös lähteä normaalisti käynnistämällä. Laturi ja akku ok ja jännitteet kohdillaan. Ilmeisesti startti vetää viimeisiään?

Paljon kustantaa jos startti joudutaan vaihtamaan ja missä on hintalaatusuhteeltaan hyvä korjaamo pk-seudulla Peugeotille?
Autoasennuspalvelu Jorma Karvosesta Järvenpäästä kokemusta pösön korjaamisessa pariin otteeseen, oli ainakin kohtuullinen hinta.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Autoni on S80 D5 autom. -02 ja tuolta vas. etulyhdyn kohdilta kuuluu "surinaa"/"sirinää" heti ku laitan virrat päälle (ei tarvi siis konetta käynnistää). Jokin sähköhämminki?
 
Hojo. Vw Golf mk2 -90 oli 10 minuuttia tyhjäkäynnillä pihassa kun lähin liikkeelle lämppäri pukkas pahanhajuset savut sisälle. Oli imeny nesteet niin lisäsin vettä, että jahka se siitä. Syylärin tuuletin on kytketty irti talvella koska se pyöri ja pyörii itekseen koko ajan jos sen kytkee. Lähin ajamaan seuraavana päivänä ja kun tuuletin oli päällä kylmällä ei mitään..pikkunen katku päällä kumminki koko ajan, mutta kun käytin sitä kuumalla niin pukkas taas savut sisälle, joten oli pakko pysähtyä huoltsikalle tuulettaan auto.

Savu on sellasta pahanhajusta ja huurustaa lasit ja kun pyyhkäsee kädellä niin se on sellasta mustaa vähän öljymäistä paskaa.

Auttaakkee, en ymmärrä autoista mitään.

Vuotaako sisälle (lattiamatot yms.) jäähd. nestettä? Veikkaisin juuri tuota lämppärin kennoa, jollei ole sotkenut nesteitä.
 
Mercedes CLK 320.Konepelti ei aukea.Irrotin kahvan,vaijeri oli pompannut pois siinä olevasta muovi hahlosta mutta edelleenkään vaijerista vetäminen ei aiheuta kuin pienen naksahduksen.
 
Autoni on S80 D5 autom. -02 ja tuolta vas. etulyhdyn kohdilta kuuluu "surinaa"/"sirinää" heti ku laitan virrat päälle (ei tarvi siis konetta käynnistää). Jokin sähköhämminki?

Autoissa on yleensä aika paljonkin asioita jotka alkavat pitää ääntä kun kytkee virrat päälle. Joskus jopa pitävät ääntä ennen virtojen kytkemistä ja auton sammuttamisen jälkeen :D
 
Pari oiretta tullut Mazda kolmoseen; ensinnäkin motarilla noin 100km/h nopeudessa ratti täristää ajoittain. Toinen juttu on ratin vispaaminen aika reilustikin kun jarruttaa voimakkaammin isommasta nopeudesta. Sen verran oon katellu että ainakin kuskin puolen etujarrulevy on hieman uriutunut.

Tasapainotus renkaisiin..Ja just niinkun tossa sanottiinkin et jarrut kierot/finito...jarrulevyjä voi koittaa suoristaa ajon aikana niin että ajat jotain 120kmh ja pidät jarrua hieman päällä jonkin aikaa että kuumenevat jolloin suoristuvat...
 
Zone-sarja -42%
Kysytäänpäs täältä. Mikä vika?
Polttoaineen kulutus on lisääntyny yli tuplasti. Kiihtyy huonommin ku ennen. Tankissa ei ole reikää. Kaveri käväs auton alla nopeesti ja sano, että on kosteutta havaittavissa siellä jossain alla, mutta ei pystyny paikallistamaan, mistä se tulee, ku ei saatu autoa ylös.
Käytin korjaajan pakeilla, joka nopeesti tsuumas ja sano, ettei näytä tiputtelevan mitään, eikä ilmansuodatin ollu tukossa.
Laitoin merkkifoorumille kysymyksen, mutta ei kukaan oo vastannu. Vaikee tarkkailla, että valuuko mitään, tyhjäkäynnillä ei ainakaan valu ja ajaessa ei pysty kattomaan. En tiedä, valuuko parkissa...
Toimii muuten ihan ok, mutta toi kiihtyvyys on heikentyny ja kalliiks tulee ajaminen... :)
Itellä oli passatissa alipaineletkuissa repeämiä ja teki aika pitkälti ton efektin että autoa kun rupes kiihdyttää urakalla niin heräili myöhään, ja söi bensaa enemmän ku normisti....tavallaan oli aivan sekasin koko motti :)
 
Volvo S60 T5 -01 automaattilaatikolla.

Käynnistyksen jälkeen kierrokset heittelee 500-1500 välillä noin sekunnin ja auto meinaa hyytyä kokonaan. Tätä tapahtuu vain satunnaisesti ja efekti voimistuu jos laittaa vaihteen päälle(=veto päälle). Muutaman kerran auto on kokonaan sammunutkin tuon seurauksena, mutta hyvin harvoissa tapauksissa. Kierrokset heittelee maksimissaan 2 sekuntia käynnistyksessä, jonka jälkeen tyhjäkäynti tasaantuu ja auto käyttäytyy normaalisti.

Vika helpottui vähäksi aikaa kun vaihdoin ilmansuodattimen uuteen ja putsasin ilmamassamittarin, mutta parin viikon jälkeen sama juttu alkoi toistua. Volvo-foorumilla ehdotettiin myös, että vika saattaisi olla kaasuläppäkotelossa?

Vinkkejä? Korjausehdotuksia?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Volvo S60 T5 -01 automaattilaatikolla.

Käynnistyksen jälkeen kierrokset heittelee 500-1500 välillä noin sekunnin ja auto meinaa hyytyä kokonaan. Tätä tapahtuu vain satunnaisesti ja efekti voimistuu jos laittaa vaihteen päälle(=veto päälle). Muutaman kerran auto on kokonaan sammunutkin tuon seurauksena, mutta hyvin harvoissa tapauksissa. Kierrokset heittelee maksimissaan 2 sekuntia käynnistyksessä, jonka jälkeen tyhjäkäynti tasaantuu ja auto käyttäytyy normaalisti.

Vika helpottui vähäksi aikaa kun vaihdoin ilmansuodattimen uuteen ja putsasin ilmamassamittarin, mutta parin viikon jälkeen sama juttu alkoi toistua. Volvo-foorumilla ehdotettiin myös, että vika saattaisi olla kaasuläppäkotelossa?

Vinkkejä? Korjausehdotuksia?

Tarkista askin öljyt. Jos sitä on liikaa, tuollaisia oireita ainakin ilmaantuu.
 
Ostin viime viikolla VW Boran, 2003, ajettu 118 tkm, täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja ja ollut yhdellä omistajalla. Autoliikkeessä vakuutettiin, että kyseessä on loistoyksilö ja auto onkin erittäin siisti sisätiloiltaan. En päässyt liikkeestä edes kotiin asti, kun näyttöön pamahti ensin teksti "emission workshop", sitten "engine workshop" ja lopulta auto sammui itsestään. Se lähti kuitenkin käyntiin uudelleen, tankki oli melko tyhjä, joten tankkasin auton ja vein seuraavana aamuna autoliikkeen kautta korjaamolle.

Siellä pyydettiin viemään auto läheiseen korjaamoon tarkistettavaksi, siellä ilmeisesti vain luettiin vikailmoitus ja nollattiin se, ainakin sanottiin ettei mitään vikaa ole. Autoa ei tarvinnut peruuttaa kuin 20 metriä, kun samat ilmoitukset ilmestyivät jälleen, silloin virheeksi ilmoitettiin väärä paine imusarjoissa, tms. ja sanottiin ettei se vaikuta ajoon millään tavalla. Olin jo autoa ostaessa sekä myös korjaamolla korostanut, että mittariin tulee toistaiseksi noin 800 km viikossa ja auton on oltava kunnossa. Uskaltauduin sitten lähtemään viikonlopuksi matkalle, sen aikana auto sammui 16 kertaa, parhaimmillaan 120 km vauhdissa, ei kiva. Auto nyt maanantaina taas korjaamolle, koska olivat vakuuttuneet, että entinen omistaja oli ajanut tankin niin tyhjäksi, että bensapumppu on kuivunut. Uusi bensapumppu vaihdettiin ja auton sain takaisin tänään. Ehdin ajaa noin 10 km, ja samat varoitusvalot ilmestyivät jälleen eli aamulla taas korjaamolle ja perjantaina olisi taas päästävä lähtemään matkaan.

Lisätään vielä, että autoa käynnistäessä bensankulutus näyttää olevan 99,9 l/100 km, josta se laskee sitten vähitellen ajon aikana.

Onko kellään vastaavasta ongelmasta kokemuksta, onko yleensä kyse happianturista vai mistä? Sitä yritin pari kertaa ehdottaa korjaamolla, mutta sitä ei oltu kuulevinaan siellä. Ja miten monta kertaa autoa on annettava korjata, ennen kuin autokaupan voi vielä perua? Ratkaisuehdotuksia?
 
^ Viet sen nyt heti takaisin autoliikkeeseen ja sanot että ne korjaa nyt sen liikkeen laskuun tai kauppa puretaan. Hae Kuluttajansuojalaki, lue siitä ainakin kohdat yleinen virheperuste, virheen oikaisu, kaupan purku ja muut asiaan liittyvät kohdat, ja printtaa mukaan niin on vähän perustetta jos myyjä alkaa mussuttamaan jotakin.
 
Autoliike on kyllä tietoinen asiasta ja laskut menevät heille. He sanoivatkin, että ilman muuta hoidetaan auto kuntoon. Ongelmana on vain se, että lähiomaiseni on erittäin vakavasti sairastunut ja olen hälytysvalmiudessa koko ajan. Voin joutua lähtemään lähes 400 km päähän milloin tahansa ja on kurja testata toimivuutta vaikkapa Lahti-Mikkeli -välillä, kun auto tuntuu muuten olevan koko ajan korjaamolla.
 
Kyllä tuossa mielestäni alkaa olla perusteet kaupan purkuun. Olennaista haittaa aiheutuu ja toista viikkoa jatkunut korjaamorundi ei oikein ole enää kohtuullista. Aika epätodennäköiseltä tuntuu lisäksi on että myyjäliike ei olisi ollut ollenkaan tietoinen noista vioista.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038

18 § (5.1.1994/16)
Virheen oikaisu

Ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Tällainen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. [......]

19 § (13.12.2001/1258)
Hinnanalennus ja kaupan purku

Jollei virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta 18 §:ssä tarkoitetulla tavalla, ostaja saa:

1) vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta; tai

2) purkaa kaupan, paitsi jos virhe on vähäinen.
 
Mulla sattui viikonloppuna 2003 Peugeot 307 SW:n ihmeellinen vika. Kun autoa yrittää käynnistää niin kuuluu vain "klik" moottoritilasta. Työntämällä saa käyntiin ja matka jatkuu. Pidemmän pysähdyksen jälkeen saattaa myös lähteä normaalisti käynnistämällä. Laturi ja akku ok ja jännitteet kohdillaan. Ilmeisesti startti vetää viimeisiään?

Paljon kustantaa jos startti joudutaan vaihtamaan ja missä on hintalaatusuhteeltaan hyvä korjaamo pk-seudulla Peugeotille?

Vantaan autokorjaamolle vietiin ja starttivikahan se on. Startin korjaus (startti 210€ + työ 100€), vuosihuolto ja vilkun vaihto (yht. 200€) = n. 500€. En tiedä hintatasoista, mutta varmaan tota luokkaa se on oikeastikin?
 
Autoliikkeen omistaja pyysi viemään auton VW:n omaan huoltoon, vaihdetaan nyt kuulemma sitten sensorit ja vaikka koko moottori, jos on tarvis, heillä kyllä kuulemma kärsivällisyys riittää ja "johan siihen on vaihdettu bensapumppu, sekin maksoi meille jo 500 euroa".

Jostain epämääräisestä syystä he eivät saa toista autoa viikonlopuksi eikä kuulemma ole tarvis vuokratakaan autoa, koska "huomennahan se saadaan kuntoon ja onhan siinä sitten takuu, jos auto jättää tielle, niin sitten tuodaan toinen auto tilalle korjauksen ajaksi". Muuten hyvä, mutta a) eikös auton vaihtoarvo kuitenkin laske, jos koko moottorin joutuvat lopulta vaihtamaan (näin olen antanut itselleni kertoa) ja b) jos auto sammuu kesken ajon, mutta starttaa kuitenkin, niin katsotaanko sitä tielle jättämiseksi lainkaan, kun sillä pääsee pätkissä eteenpäin?

Auto menee nyt sitten vielä huomisaamuna express-huoltoon ja toivotaan, että ongelma korjaantuu (en kuitenkaan pidättele hengitystä odotellessa). Kuluttajaneuvojan mukaan on kyseessä sen luokan ongelma, että jos tälläkään kertaa ei autoa saada kuntoon, on perusteet kaupan purulle, periaatteessa voisi olla jo nyt. Katson nyt kuitenkin vielä huomisen huollon, onko siitä apua.
 
Jostain epämääräisestä syystä he eivät saa toista autoa viikonlopuksi eikä kuulemma ole tarvis vuokratakaan autoa, koska "huomennahan se saadaan kuntoon ja onhan siinä sitten takuu, jos auto jättää tielle, niin sitten tuodaan toinen auto tilalle korjauksen ajaksi". Muuten hyvä, mutta a) eikös auton vaihtoarvo kuitenkin laske, jos koko moottorin joutuvat lopulta vaihtamaan (näin olen antanut itselleni kertoa) ja b) jos auto sammuu kesken ajon, mutta starttaa kuitenkin, niin katsotaanko sitä tielle jättämiseksi lainkaan, kun sillä pääsee pätkissä eteenpäin?

Jos kyseessä on takuunalainen auto jossa on ajoturva voimassa sijaisauton saa vaikka pystyisi ajamaan pätkissä(tämä todennäköisesti tekisi vain turhaa tuhoa). Miksi moottorinvaihto laskisi autonarvoa? Eihän tuollaisia asioita autoliikkeessä edes kysellä ja yksityiselle myydessä saa ihan itse päättää kertooko. Huoltokirjaankaan ei merkitä takuukorjauksia.

Edit, ei näköjään ole maahantuojan takuuauto, voi poistaa viestin tai olla lukematta. :D
 
Ja toi nyt ei todellakaan ole sellainen vika, jonka takia moottoria vaihdettaisiin, koska itse moottorissa ei varmasti ole mitään vikaa. Jokin anturi tai pikku sähkölaite vain on rikki tai pätkii eli loppupeleissä aika varmasti pikkuhomma, kun sen vian kerran onnistuu paikallistamaan (vianetsintä voi sitten olla taas luku sinänsä).
 

Suositut

Back
Ylös Bottom