Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli Corolla 1998 1.6l käytin viikolla katsastuksessa ja päästöistähän se pomppasi.
Päästöt todella korkeat eli:

HC CO O2 CO2 Lambda
Tyhjäkäynti 366 6,575 6,19 8,69 1,059
>2000rpm 275 4,933 0,53 11,9 0,876

Muita huomioita:
- Tyhjäkäynti seilaa n. 500-1000 rpm
- Bensan kulutus jonkin verran koholla
- Tulpat olivat aika mustat (kierroksilla näyttäisikin käyvän aika rikkaalla)
- Moottorin vikavalo ei ilmoita viasta

Tähän mennessä tehty:
Pakoputkesta paikattu pienehkö vuoto -> Happi ok
Ilmansuodatin + tulpat vaihdettu -> Päästöt pienenivät vähän

Onko vastaavaa vikaa tullut vastaan tai osaisitteko muuten antaa vinkkejä, mistä vikaa kannattaisi etsiä?

Tarkista lambdan kiinnitys ettei vuoda sieltä juuresta.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Eli Corolla 1998 1.6l käytin viikolla katsastuksessa ja päästöistähän se pomppasi.
Päästöt todella korkeat eli:

HC CO O2 CO2 Lambda
Tyhjäkäynti 366 6,575 6,19 8,69 1,059
>2000rpm 275 4,933 0,53 11,9 0,876

Muita huomioita:
- Tyhjäkäynti seilaa n. 500-1000 rpm
- Bensan kulutus jonkin verran koholla
- Tulpat olivat aika mustat (kierroksilla näyttäisikin käyvän aika rikkaalla)
- Moottorin vikavalo ei ilmoita viasta

Tähän mennessä tehty:
Pakoputkesta paikattu pienehkö vuoto -> Happi ok
Ilmansuodatin + tulpat vaihdettu -> Päästöt pienenivät vähän

Onko vastaavaa vikaa tullut vastaan tai osaisitteko muuten antaa vinkkejä, mistä vikaa kannattaisi etsiä?

Tyhjäkäynnin seilaaminen kuullostais ilmavuodolta, tyhjäkäyntiventtiilin jumilta, tai kaasuläppäanturin vialta.
Putsaisin myös ilmamassa anturin, siihen tarkoitetulla sprayllä, heti lambdan vaihdon jälkeen.
Jätä + napa muutamaksi tunniksi irti ropaamisen jälkeen, niin sopeuttaa kartat uudestaan. Voi käyttäytyä oudosti muutaman kilometrin.
 
Tää nyt ei varsinaisesti vika mutta sopinee tähän threadiin parhaiten: Autossani on ORIS:in jälkiasennettu vetokoukku ja edellinen omistaja on hukannut avaimen jonnekin. Mistä kannattaa lähteä metsästämään uutta avainta (käsittääkseni jälkiasenteiset koukut ei ole lukoltaan sarjoitettu?)... ts. kuka myy ORIS:in vetokoukkukamoja Turun alueella? Netin perusteella Motonet ja Biltema eivät liene oikea vastaus...
 
Tää nyt ei varsinaisesti vika mutta sopinee tähän threadiin parhaiten: Autossani on ORIS:in jälkiasennettu vetokoukku ja edellinen omistaja on hukannut avaimen jonnekin. Mistä kannattaa lähteä metsästämään uutta avainta (käsittääkseni jälkiasenteiset koukut ei ole lukoltaan sarjoitettu?)... ts. kuka myy ORIS:in vetokoukkukamoja Turun alueella? Netin perusteella Motonet ja Biltema eivät liene oikea vastaus...

Käännä katseesi Saksan suuntaan: http://www.bertelshofer.com/
Örum taitaa tuoda koukkuja maahan,mutta Bosal-tuotemerkillä.
 
Accord vm. 92. Käynnistän auton, tässä vaiheessa lataa jotain vähän vajaata 14 volttia. Heti kun painan kaasua lataus tippuu alle 12 volttiin. Ajellessa saattaa taas yhtä-äkkiä nostaa 14 volttiin, heittelehtii tuossa 8-14 voltin välillä. Mutta ei siis kokoajan, vaan kun hyppää esim. tuonne 14 volttiin niin esim. popin kuuntelu ei vaikuta mitenkään lataukseen?, lataus vain tipahtaa aina yllättäen ja hyppää siitä jonkun ajan päästä takaisin sinne neljääntoista volttiin... Onko laturi paskana vai löytyisikö jostain muualta vikaa, esim. maadoitus?.
 
Voi olla että laturin hiilet on menny, kokeileppa kopauttaa sitä laturia jollakin ja mittaa lataus.
 
Miten vanhan Mazda 626 jarrupiirit menevät. Vasemman takapyörän ilmausnippaa en saa auki. Kaikki muut pyörät ilmattu ja jarrut ei oikein pidä... Eli varmaan ilmaan on putkiin jäänyt ja ei sitä saa ulos. Helvata.
Onko pakko ottaa koko satula irti ja lämmittää tms, että nippa lähtee ehjänä irti?
 
Miten vanhan Mazda 626 jarrupiirit menevät. Vasemman takapyörän ilmausnippaa en saa auki. Kaikki muut pyörät ilmattu ja jarrut ei oikein pidä... Eli varmaan ilmaan on putkiin jäänyt ja ei sitä saa ulos. Helvata.
Onko pakko ottaa koko satula irti ja lämmittää tms, että nippa lähtee ehjänä irti?

Eiköhän ne ristiin mene.

Lämmittämällä sen saa auki. Älä väännä kovasti, se nippa on aivan perseestä ottaa irti sieltä jos se katkeaa ja on jumissa. Ei sitä satulaa tarvitse irti ottaa jos lämmittää.
 
Jos käytössä on migi, niin huonon nipan päähän voi hitsata sopivan mutterin. Hitsaus lämmittää nippaa tehokkaasti ja samalla pääsee vääntämään mutterista paremmin kuin itse nipasta, joka on usein niin puhkiruosteessa että avainta on vaikeaa saada pitämään. Autosta riippuu, onnistuuko satula paikallaan vai pitääkö se ottaa pöydälle. Samalla tempulla olen irrottanut monia juuresta katkenneita nippojakin (kuumaliima tarttuu nippaan, mutta ei valua olevaan satulaan).
 
Opel G-Astra -99 2.0 16v

100km/h maantieajossa öbaut 30km:n jälkeen alkoi outo nykiminen. Kohta syttyi moottorivikavalo ja tehot rajottui 80km/h:n vauhtiin. Kun auton ajoi tien sivuun, ei moottori käynyt enää kaikilla pytyillä. Perseestä tunsi sellaisen tärinän, että varmaan kävi enää kahdella pytyllä. Kun auton käynnistää uudelleen, voi matkaa jatkaa kuin ei mitään vikaa olisi. Kunnes vika ilmenee muutaman minuutin ajon jälkeen uudelleen.

Vikakoodit luettiin ja 3 vikaa löytyi:

1. ja 3. sylinterin nakutuksen eston maksimi myöhäistämis (joten tuollaista, en tarkasti muista vaikka lapulla ne on)
ja sitten b-puola

=> Uusi puola laitettiin kiinni eikä auttanut. Samalla putsailtiin EGR-venttiiliä eikä auttanut. Tulpan koloissa ei ollut öljyä.
ocf:lla ehdoteltiin tulpanjohtoja ja 2. pytyn tulpan johto näyttäisi mittauksissa olevan paskana. Uudet johdot on tulossa, mutta vikakoodien mukaan viittaisi väärää pyttyä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Opel G-Astra -99 2.0 16v

100km/h maantieajossa öbaut 30km:n jälkeen alkoi outo nykiminen. Kohta syttyi moottorivikavalo ja tehot rajottui 80km/h:n vauhtiin. Kun auton ajoi tien sivuun, ei moottori käynyt enää kaikilla pytyillä. Perseestä tunsi sellaisen tärinän, että varmaan kävi enää kahdella pytyllä. Kun auton käynnistää uudelleen, voi matkaa jatkaa kuin ei mitään vikaa olisi. Kunnes vika ilmenee muutaman minuutin ajon jälkeen uudelleen.

Vikakoodit luettiin ja 3 vikaa löytyi:

1. ja 3. sylinterin nakutuksen eston maksimi myöhäistämis (joten tuollaista, en tarkasti muista vaikka lapulla ne on)
ja sitten b-puola

=> Uusi puola laitettiin kiinni eikä auttanut. Samalla putsailtiin EGR-venttiiliä eikä auttanut. Tulpan koloissa ei ollut öljyä.
ocf:lla ehdoteltiin tulpanjohtoja ja 2. pytyn tulpan johto näyttäisi mittauksissa olevan paskana. Uudet johdot on tulossa, mutta vikakoodien mukaan viittaisi väärää pyttyä.

Corsa teki aikoinaan samaa syyksi paljastui hajonnut imusarjan tiiviste, vähän starttipilottia kun suihki tiivisteisiin niin löytyi.
 
f4fb90688dbd8f857bd4f96be75fc673.jpg


Varsinainen käyttötarkoitus on aineen ruiskiminen imusarjaan kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi esim. kovilla pakkasilla.
 
Oire: Ei kierrä paljoa yli 3000 r/min ja tehot ovat selkeästi hukassa (ei käytännössä jaksa vetää ollenkaan, hädintuskin ylläpitää n 100kmh vauhtia kaasu pohjassa) , mutta vika korjaantuu käynnistämällä uudelleen. Kone VAGin 2.0 TDI. Tämä ilmenee VAIN jos ajaa noin parisataa km matkaa (ei ilmene siis lyhyillä matkoilla vaan pidemmän matka-ajon jälkeen) vakionopeudensäätimellä ja esimerkiksi ohitustilanteessa polkaisen jalkakaasulla ohi (yritän siis :D ). Ei anna vikavaloja tai herjaa mitään muutakaan..Ilman vakkarin käyttöä auto toimii moitteetta.

epäilin ensin itse ilmamassamittaria, N75-venttiiliä tai jopa itse ahdinta mutta outoa tuosta tekee sen että ilmenee tosiaan VAIN vakionopeudensäätimellä ajon yhteydessä eikä siis normaalisti ajettaessa.. O_o

Ei varsinaisesti kovinkaan häiritsevä fiba vaikka olisihan se kiva vakkarilla ajella ilman murhetta että joutuu dösärille välillä pysähtymään boottailemaan :)
 
Takertelisiko vakionopeudensäätimen moottori (tai sen vaijeri)? En juuri kyseisestä autosta tai koneesta tiedä yhtään mitään, mutta tämä tuli mieleen ainoana jotenkin järkevänä selityksenä.
 
Mistähän mahtaa johtua kun Toyota Urban cruiserissa (-09 24 tkm ajettu) menee kakkosvaihde hieman huonommin päälle, eli hieman takertelee tai muuten tuntuu huonommalle kun muut vaihteet, ja nimenomaan isommalle vaihdettaessa. Ei tuon verran ajetussa autossa vielä vaihteisto saisi paljon takerrella. No autossa on onneksi takuu, täytyy jossain vaiheessa antaa takuuhuollon ihmetellä asiaa, ongelma vaan se kun aina sitä takertelua ei esiinny. Varsinkin kylmällä koneella enemmän havaittavissa..
 
Mazda 626 -92. Kohta pitäisi katsastaa, ainut vika on, että kiihdytyksessä vaihteen vaihdossa 1.-->2. joku kolahtaa oikealla etupäässä. Onko hyviä veikkauksia?
 
Moottori heilahtaa kun kumityynyt on paskana.
Tai iskari on paskana ja pääsee heilumaan.
Mahdollisesti vielä joku pusla mutta en usko että tuossa vaihdetta vaihtaessa nykäsee, ennemminkin montuissa.
 
200 dieselmersu, vuosimallia 88. Pari kertaa käynnistyi ensin vähän vaikean oloisesti + viimeisellä kerralla nyki kiihdyttäessä. Autopesun jälkeen ei sitten käynnistynyt ollenkaan, ensin yritti vaivalloisesti ja sitten kuuluu pelkkä naksahdus virta-avainta kääntäessä. Ei auttanut edes apuvirta tähän. Joku surina konehuoneesta kuitenkin kuuluu, eli onko tämä nyt polttoainepumppu joka tuota pitää? Hinaamalla sai käyntiin ja parin sekunnin jälkeen kävi ihan nätisti koko ajan. Avaimesta ja apuvirrasta ei käynnisty edelleenkään. Joten mikäs helvetti tossa on vikana?
 
Jos ei oteta huomioon tota nykimistä kiihdyttäessä niin ehdottaisin starttimoottoria, kokeile varovasti napauttaa startin kylkeen, jos lyöt liian kovaa niin valettu moottorin runko halkeaa. Tolla tempulla sen startin voi vielä saada pyrörähtämään, mutta joka tapauksessa se menee vaihtoon jos vika on siinä.
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom