Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vaikka ei enään mitään väliä ole, niin "koiranluut" ovat kallistuksenvakaajia. Ne yhdistävät vasemman ja oikean puoleisen jousen toisiinsa.
Eli kun esim. kaarteessa ulommainen jousi painuu sisäänpäin, niin kallistuksenvakaajat puristaa myös sisäkaarteen puoleista jousta sisään, mikä vähentää kallistusta.

Halpoja ja helppoja vaihtaa. Onnistuu monesti kotosalla, kunhan sopivan kokoinen lenkkiavain löytyy kaapista. ei myöskään kallita.. n. muutaman kympin per kpl.

paitti välillä ne on oikein kyrpiä, teräsharjalla puhdistaa hyvin kierteet ensin ja sitten 13 litraa ruosteen irrotinta päälle, varsinki kun muistaakseni volvossa on se koiraanluu sellanen että siellä ei ole takapuolla kantaa vaan siinä mihin se mutteri kierretään, niin siinä pultin päässä on joku kuusiokolo tai torksi mikä menee helpolla pyöreesksi. sit saa rälläkkä laulaa
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Skoda Fabia 2001 - 1.4 16V 74kW

Nyt alkaa jo omat keinot loppumaan, autoon vaihdettu jo vaikka ja mitä mutta edelleen ongelma säilyypi.

Eli ongelma : Auto starttaa hyvin (pakkasillakin), ja pysyy käynnissä. Kun koskeekin kaasua niin auto sammuu heti. Lähtee uudestaan käyntiin kun antaa kunnolla kaasua. Pakkasilla saa antaa mutenkin lähdöissä runsaasti kaasua että lähtee liikkeelle/pysyy käynnissä pienillä kierroksilla. Nyt keväälläkin kosteina aamuina auto kyllä starttaa ja pysyy käynnissä, mutta jotenki tukehtuu kun kaasua ajatteleekin (saako liikaa bensaa?).

Auton jäähytys-varoitusvalo palaa, mutta lämmöt ei nouse liikaa. Antaa varotusvalon aina käynnistettäessä.

Ostin OBD-lukijan, ja sain vikakoodin 16500, joka tarkoittaa "ENGINE COOLANT TEMPERATURE CIRCUIT-RANGE/PERFORMANCE PROBLEM".

Tässä lista mitä olen jo tehnyt, ilman että ongelma poistui

- Autossa uudet tulpat, akku
- Jäähdytysnesteet vaihdettu ja ne on oikealla tasolla
- Jäähdytysnestetankin anturit molempiin suuntiin on vaihdettu
- Ilmanputsarin rikkoontunut putki vaihdettu
- itse ETC-sensori vaihdettu

Eli edes ETC-sensorin vaihto ei auttanut. Voisiko kukaan edes heitellä ajatuksia, mistä lähden ongelmaa seuraavaksi ratkaisemaan... itsellä pää alkaa olemaan tyhjä. Kiitokset!
 
Skoda Fabia 2001 - 1.4 16V 74kW

Nyt alkaa jo omat keinot loppumaan, autoon vaihdettu jo vaikka ja mitä mutta edelleen ongelma säilyypi.

Eli ongelma : Auto starttaa hyvin (pakkasillakin), ja pysyy käynnissä. Kun koskeekin kaasua niin auto sammuu heti. Lähtee uudestaan käyntiin kun antaa kunnolla kaasua. Pakkasilla saa antaa mutenkin lähdöissä runsaasti kaasua että lähtee liikkeelle/pysyy käynnissä pienillä kierroksilla. Nyt keväälläkin kosteina aamuina auto kyllä starttaa ja pysyy käynnissä, mutta jotenki tukehtuu kun kaasua ajatteleekin (saako liikaa bensaa?).

Auton jäähytys-varoitusvalo palaa, mutta lämmöt ei nouse liikaa. Antaa varotusvalon aina käynnistettäessä.

Ostin OBD-lukijan, ja sain vikakoodin 16500, joka tarkoittaa "ENGINE COOLANT TEMPERATURE CIRCUIT-RANGE/PERFORMANCE PROBLEM".

Tässä lista mitä olen jo tehnyt, ilman että ongelma poistui

- Autossa uudet tulpat, akku
- Jäähdytysnesteet vaihdettu ja ne on oikealla tasolla
- Jäähdytysnestetankin anturit molempiin suuntiin on vaihdettu
- Ilmanputsarin rikkoontunut putki vaihdettu
- itse ETC-sensori vaihdettu

Eli edes ETC-sensorin vaihto ei auttanut. Voisiko kukaan edes heitellä ajatuksia, mistä lähden ongelmaa seuraavaksi ratkaisemaan... itsellä pää alkaa olemaan tyhjä. Kiitokset!

Tarkasta ettei ole liittimet karanneet anturin pistokkeesta.
Mittaa anturin kytkentä moottorin ohjainyksikölle.
 
Zone-sarja -42%
Eli edes ETC-sensorin vaihto ei auttanut. Voisiko kukaan edes heitellä ajatuksia, mistä lähden ongelmaa seuraavaksi ratkaisemaan... itsellä pää alkaa olemaan tyhjä. Kiitokset!

Tuossa on sähköinen kaasupoljin, alkupään fabiat ovat muutenkin melko ronkeleita tuon kaasun suhteen, joten voisiko vikaa lähteä etsimään polkimen suunnasta...
 
Mazda 323f -99

Neuvoja kaivattaisiin abc-jarrujen kanssa. Eli abs-valo palaa lähes koko ajan. Autosta ei löydy vikadiagnoosia varten pistoketta, joten täytyisi siis yrittää selvittää vikaa kotikonstein. Luultavasti autossa on anturivika tms... Kuinka voin testata antureiden toimivuuden esim. yleismittarilla? Tai onko muita ehdotuksia vian tutkimiseksi/poistamiseksi. Olen aiemmin puhdistanut anturit, joten vian ei pitäisi johtua siis liasta.

Mikä neuvoksi?
 
Mazda 323f -99

Neuvoja kaivattaisiin abc-jarrujen kanssa. Eli abs-valo palaa lähes koko ajan. Autosta ei löydy vikadiagnoosia varten pistoketta, joten täytyisi siis yrittää selvittää vikaa kotikonstein. Luultavasti autossa on anturivika tms... Kuinka voin testata antureiden toimivuuden esim. yleismittarilla? Tai onko muita ehdotuksia vian tutkimiseksi/poistamiseksi. Olen aiemmin puhdistanut anturit, joten vian ei pitäisi johtua siis liasta.



Mikä neuvoksi?

Tarkista maadoitus. Itsellä entisestä Primerasta katos vika, kun tarkistin moottorin kaikki maadoituspisteet. Aluuminiset lohkot vaan tuppaavat hapettumaan ja silloin sähkökin kulkee huononlaisesti. Jos en ihan väärässä ole, niin abs-antureista tulee hengetöntä n. 1V jännitetietoa "järkilaatikolle". Tuohon ei kummoisia vastuksia tarvi, jotta systeemi heittä toimimasta.
 
kyllä luulis -99 vuoden autossa olevan vikadiagnoosipistoke... niitä kuitenkin ollu jo pitkälti 90-luvun laitteissa, tullut lähinnä sillon ku ruvettiin ruiskuun siirtymään. eikö siinä ole muka minkäänlaista pistoketta?
 
Olin itsekin varma, että kyseinen pistoke löytyy... Kävin AD-korjaamolla kysymässä vian selvitystä, mutta kyseistä pistoketta ei korjaamon mukaan autostani löytynyt. Korjaamon mies kurkkasi vain ratin alle sulakkeiden seudulta. Kävin katsomassa konepellin alle ja sieltä löytyy DIAGNOSIS pistoke. Liekkö tämä sitten pistoke, josta voi lukea mm. nuo ABS-vikakoodit myös? Täytynee käyttää toisella korjaamolla.

Mutta, jos pistoketta ei löydy niin, kuinka käytännössä ottaen jännitettä tai resistanssia voi sitten noista antureista mitata?
 
Eiköhän siitä tuollainen pistoke löydy. Ensimmäisen sukupolven OBD-systeemit tuli käyttöön joissain automerkeissä jo 80-luvulla.

Viet sen vaan johonkin ihan oikealla korjaamolle.
 
Kiitokset vastanneille. Olisin jo uskonut AD:n äijää :). Täytynee viedä toiseen korjaamoon. Jos ei sieltä apua löydy, niin täytynee sitten alkaa kotikonstein tuota vikaa etsimään. Ja neuvoja kyselemään.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
joo kannattaa viedä. ja niinkuin sanoit, että se AD:n tyyppi oli vaan sitä sulakerasian vierestä katsonut, niin ei kerro kyllä koko totuutta. voi juku että ne pistokkeita saa välillä etsiä kissojen ja koirien kanssa :D
 
Kiitokset vastanneille. Olisin jo uskonut AD:n äijää :). Täytynee viedä toiseen korjaamoon. Jos ei sieltä apua löydy, niin täytynee sitten alkaa kotikonstein tuota vikaa etsimään. Ja neuvoja kyselemään.

ABS-jarrut on Mazda 323:n tyyppivika. Antureita on jouduttu vaihtamaan paljon ja lisäksi niissä on sijoitettu tiettyyn vuosimalliin asti ABS-yksikkö typerään paikkaan, joten se voi päästä kastumaan. Todennäkösesti ja toivottavasti kuitenkin sulla vika vain antureissa (ellet sitten sattumoisin ole tehnyt konetilan pesua juuri ennen kuin vika alkoi ilmenemään), sillä toi ABS-yksikkö ei ole ihan halpa. Noi anturiviat pitäis ainakin näkyä suoraan, kun vaan iskee sen diagnoosipiuhan kiinni.
 
Mikäköhän mahtaa Toyotaa (corolla vm.96) vaivata, ku polttaa lähivaloja säännöllisesti about kuukauden välein? :jahas:
Kaukovalot ei kärähdä. Osramin H4:sia oon käyttäny.
 
Mikäköhän mahtaa Toyotaa (corolla vm.96) vaivata, ku polttaa lähivaloja säännöllisesti about kuukauden välein? :jahas:
Kaukovalot ei kärähdä. Osramin H4:sia oon käyttäny.

Kannattaa mitata paljon akulle tulee jännitetä ettei ole laturin jännitesäädin paskana ja liian korkea.
voi myös olla toisinpäin että siellä on hapettumaa yms huono liitos jossain mikä aiheuttaa jännitevaiheteluita.
opelissa ratkaisin valojen palamisen ostamalla biltemasta valonvahvistimen http://www.biltema.fi/osteri/osteri...index_kauppa.htm&linkki=42680.htm&tuote=42680
motonetissä löytyisi parempi vaihtoehto mutta kalliimpi http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-3970
ja yleensä se on lähivalo mikä palaa ennen kaukovaloja koska niitä käytetään enemmän.
 
Mazdaan antureita ei kannata ostaa Mazdaliikkeistä. Itselleni huoltamo tilasi jostain anturin 100€:n hintaan, kun mazdaliikkeessä se maksaa n.300€. Tyyppivika on.
Googlella löytyy hyvää keskustelua mazdan anturivioista.
 
Vaikka ei enään mitään väliä ole, niin "koiranluut" ovat kallistuksenvakaajia. Ne yhdistävät vasemman ja oikean puoleisen jousen toisiinsa.

Tuota, ei ne koiranluut ole kallistuksenvakaajia vaikkakin ovat kyllä yhteyksissä niihin. Koiranluissa on yleensä molemmissa päissä nivelet ja toinen pää on kiinni kallistuksenvaakajassa ja toinen taas tolpassa eli iskunvaimentajassa joissain tapauksissa myös alatukivarressa.
 
Tuota, ei ne koiranluut ole kallistuksenvakaajia vaikkakin ovat kyllä yhteyksissä niihin. Koiranluissa on yleensä molemmissa päissä nivelet ja toinen pää on kiinni kallistuksenvaakajassa ja toinen taas tolpassa eli iskunvaimentajassa joissain tapauksissa myös alatukivarressa.

Anteeksi, kun ilmoitin asian väärin. Tarkoitin, että ne ovat kallistuksenvakaajan niveltangot.
 
Mikähän korkkasi Nissan Sunnyn koneesta (-90, 1.4L 12v), kun starttia kun pyöräyttää, niin ei taida kampiakseli pyöriä ollenkaan... Startin käytin irti ja näytti olevan kunnossa. Kun starttaa niin tuntuu selvästi semmonen "nytkytys" auton korissa, että kyllä siellä vauhtipyörä taitaa ainakin pyöriä. Vaikea selittää!
Työntämällä koitin myös käyntiin, mutta jotain epämääräistä kolinaa kuuluu. Painelaakeri on ilmoitellut elämänkaarensa päättymisestä jo 2 vuotta.
Ajoaikaa olisi ollut vielä 15.6 asti, mutta taitaa lähtä paaliin vähän aikaisemmin. En enään ala tuota korjailemaan, koska kolaroitu lyhtypylvään kanssa viime syksynä ja apurunkoa en saanut oikaistua kokonaan kotikonstein. Liekkö edes sallittua?

Aika untuvikko vielä autontekniikaan kanssa olen, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen jos joku keksii vian? :rolleyes:
 
Päivitetääs tilannetta Mazdan ABS-ongelmaan. Käytin auton diagnosoitavana (autosta ei löydy obd- pistoketta vaan diagnosis-pistoke, jonka kautta vikakoodeja saatiin selvitettyä, opin myös itse diagnosoimaan abs-ongelmia)

Auto vilkutti kolmea vikaa, joista ainakin kaksi liittyivät toisiinsa, oikea taka-anturi todennäköisesti. Vaihdoin taka-anturin, eikä abs-valo ole sen koommin vielä palanut. Tosin valo ei aina palanutkaan aiemmin, mutta lähestulkoon aina anturin vaihtoon saakka valo on palanut matkalla kuin matkalla. Anturin vaihdon jälkeen tarkastin vikakoodit, mutta samat koodit välkkyvät yhä, mutta valo ei vielä ole palanut ja olen autolla ajanut jo useamman päivän. Kuinka saan nollattua vikamuistin? Käytin akun kengät irti muttei auttanut... Kellään tietoa vikakoodien nollamisesta mazdassa?
 
Päivitetääs tilannetta Mazdan ABS-ongelmaan. Käytin auton diagnosoitavana (autosta ei löydy obd- pistoketta vaan diagnosis-pistoke, jonka kautta vikakoodeja saatiin selvitettyä, opin myös itse diagnosoimaan abs-ongelmia)

Auto vilkutti kolmea vikaa, joista ainakin kaksi liittyivät toisiinsa, oikea taka-anturi todennäköisesti. Vaihdoin taka-anturin, eikä abs-valo ole sen koommin vielä palanut. Tosin valo ei aina palanutkaan aiemmin, mutta lähestulkoon aina anturin vaihtoon saakka valo on palanut matkalla kuin matkalla. Anturin vaihdon jälkeen tarkastin vikakoodit, mutta samat koodit välkkyvät yhä, mutta valo ei vielä ole palanut ja olen autolla ajanut jo useamman päivän. Kuinka saan nollattua vikamuistin? Käytin akun kengät irti muttei auttanut... Kellään tietoa vikakoodien nollamisesta mazdassa?

Sun pitää päästä takaisin sinne vikakoodien lukutilaan(eli hyppylanka gnd ja TBS:n väliin ja virrat päälle). ekan koodin jälkeen pitää painaa jarrupoljinta 10kertaa 10sekunnin sisään. sen jälkeen virrat pois.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom