Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Öljyvalo palaa ja nakuttaa

Moro,

Auto (Skoda Felicia -98 1.6)oli seissyt pihassa viikon verran, ja nyt lähdin ajelemaan sillä asioille. Niin huomasin että öljyvalo palaa jatkuvasti, sekä moottoritilasta kuulostais tulevan epämääräistä naputusta. Tasaisin väliajoin siis. Vilkaisin öljyt ja mittari näytti että öljyä on liikaa. Viimeisen parin viikon aikana öljyvalo on pariin otteeseen palanut hetkellisesti kesken ajon, mutta sammunut yhtä nopeasti kun on syttynytkin.

Kellään ideoita mikä saattais olla ongelmana?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Moro,

Auto (Skoda Felicia -98 1.6)oli seissyt pihassa viikon verran, ja nyt lähdin ajelemaan sillä asioille. Niin huomasin että öljyvalo palaa jatkuvasti, sekä moottoritilasta kuulostais tulevan epämääräistä naputusta. Tasaisin väliajoin siis. Vilkaisin öljyt ja mittari näytti että öljyä on liikaa. Viimeisen parin viikon aikana öljyvalo on pariin otteeseen palanut hetkellisesti kesken ajon, mutta sammunut yhtä nopeasti kun on syttynytkin.

Kellään ideoita mikä saattais olla ongelmana?

Öljynpainevalohan kertoo sen, että öljynpaine anturilla ei ole riittävää painetta (niin ainakin olen ymmärtänyt). Onko anturi varmasti kunnossa? Kokeile seuraavan kerran, että lakkaako se nakutus, kun painat kytkimen pohjaan? Ja Skodan öljytikku on ainakin omassa sellanen, että jos kattoo öljyt heti ajon jälkeen, niin se tikku sotkeentuu öljyyn vähä ylempää ja kun tarkasti kattoo niin siinä on sitte kuiva väli ja sen jälkeen todellinen öljymäärä.

Vuotaako kone öljyä mistään? Toi anturi on ainakin aika halpa vaihtaa jos epäilee vikaa siinä. Öljyt ja suodatin on varmaan joskus vaihdettu? Kuuntele sitä naputusta tuleeko se, konehuoneessa edespäin katsottuna oikeelta takareunasta? Siellä on se aktiivihiilipönttö (liittyen bensahöyryjen kierrätykseen tai jotain) ja sen rele saattaa olla ajoittain aika äänekäs.

Ja laita radio vähä kovemmalle niin ei häiritse :D jos nyt ylipäätänsä ajossa rengasmelulta mitään kuulee.

Edit. niin ja naputus voi sitten oikeasti tulla venttiilinnostajista, mitkä tarvii sen öljyn. Pahimmissa tapauksessa öljypumppu on rikki ja kone ei saa öljyä ollenkaan ja silloin ei sit tarvi pitkiä matkoja ajaa. Kun avaat venttiilikopan korkin niin voit vähä arvioida, että näkyykö siellä öljyä, että se öljy varmasti nousee koneen yläosaan asti.
 
Muuten hyvä mutta saattavat mitata konttorilla päästöt vaikka ois korjaamon todistus.Jostain oon tommosen saanut päähäni.

tuota en kyllä ilman todisteita usko....
nimimerkillä itse monta kertaa kesällä katsastuskonttoreita edellämainitulla tavalla kusettanut.
 
Saavat konttorilla mitata päästöt vaikka lapun kanssa sinne menisitkin. Mittauksesta eivät saa mitään veloittaa, mutta mitata voivat kuitenkin. Ja jos ei päästöt ole kondiksessa, niin hylsyhän siitä seuraa luki pajan päästölapussa mitä tahansa.
 
Moro, löytyisköhän täältä vastausta mikä tuli autoon viaksi..

eli eilen päättyi matka risteyksestä lähdettäessä. Vaihdoin kakkosen silmään ja kävin kaartamaan vasemmalle kun muistaakseni etuoikealta alkoi kuulua järkyttävää rohinaa. Sitten hävisinkin kaikenlainen voimansiirto ja auto ei liikkunut enää mihinkään. Mikä siis lie vikana, menikö vetoakseli vai onko itse vaihdelaatikossa vikaa? En ehtinyt itse jäädä ihmettelemään mikä tuli, vaan tilasin hinauksen autolla ja itselleni taksin ja ehdin just ajoissa tapaamiseen minne olin menossa. Auto on siis -00 Nissan Primera 1.6 koneella ja seisoo nyt korjaamon pihalla oottamassa perjantaina olevaa huoltoaikaansa.

Jos jollain ois tollasesta Nissan-viasta kokemusta, niin kertokoon mikä oli. Ehtisin vielä käydä tarvittavan varaosan ennen perjantaita hankkimassa ettei tarvitse korjaamolta hyllystä käydä osia ostamaan.
 
Moro, löytyisköhän täältä vastausta mikä tuli autoon viaksi..

eli eilen päättyi matka risteyksestä lähdettäessä. Vaihdoin kakkosen silmään ja kävin kaartamaan vasemmalle kun muistaakseni etuoikealta alkoi kuulua järkyttävää rohinaa. Sitten hävisinkin kaikenlainen voimansiirto ja auto ei liikkunut enää mihinkään. Mikä siis lie vikana, menikö vetoakseli vai onko itse vaihdelaatikossa vikaa? En ehtinyt itse jäädä ihmettelemään mikä tuli, vaan tilasin hinauksen autolla ja itselleni taksin ja ehdin just ajoissa tapaamiseen minne olin menossa. Auto on siis -00 Nissan Primera 1.6 koneella ja seisoo nyt korjaamon pihalla oottamassa perjantaina olevaa huoltoaikaansa.

Jos jollain ois tollasesta Nissan-viasta kokemusta, niin kertokoon mikä oli. Ehtisin vielä käydä tarvittavan varaosan ennen perjantaita hankkimassa ettei tarvitse korjaamolta hyllystä käydä osia ostamaan.
Ei sitä nyt ton pelkän sanallisen kuvauksen perusteella voi ihan varmaksi sanoa, mutta 99% varmuudella vetoakseli poikki. On Primeran tyyppivika, niin p10 kuin p11 korimalleissa, ja vähän kaikilla moottoreilla.

Ei sitä osaa kannata sokkona käydä ostaan ennen kun on varmuus asiasta mikä siellä on rikki.
 
Saavat konttorilla mitata päästöt vaikka lapun kanssa sinne menisitkin. Mittauksesta eivät saa mitään veloittaa, mutta mitata voivat kuitenkin. Ja jos ei päästöt ole kondiksessa, niin hylsyhän siitä seuraa luki pajan päästölapussa mitä tahansa.

Voivat mitata vaikka lappu olisikin, tuolloin eivät voi veloittaa itse mittauksesta, mutta voivat veloittaa maksun päästölapun lukemisesta. (edellämainittua on harrastanut K1)
 
Nyt olisi vähän tarkennusta Skodan ongelmiini. Toivottavasti joku osaisi auttaa... Auto on siis SKODA FABIA 16V COMFORT 1.4 74Kw vm.2001.

Elikkä auto käynnistyy ensimmäisellä ja pysyy käynnissä hyvin. Esimerkiksi jos laittaa vaihteen vapaalle ja antaa auton käydä. Ongelmana on, etenkin kylmillä ja kosteilla keleillä, että vaikka auto käy hyvin, siinä on iso ongelma lähtemisen kanssa.

Eli kun lähtee liikkeelle, laittaa esim pakin päälle ja alkaa nostaan kytkintä ja painamaan kaasua, auto sammuu välittömästi kaasua painaessa. Auto pitää keplotella käymään, eli sille pitää antaa aika runsaasti kierroksia eli kaasua sillain hetkittäin. Kun auto saa muutaman kerran kunnon kierroksia (muutaman sammumisen jälkeen yleensä), niin sitten se pysyy kyllä käynnissä ja on ihan ajatteva normaalisti.

Mistä johtuu tuo, että liikkeelle lähtö heti käynnistyksen jälkeen on noin työlästä... miksi auto sammuu? Tulpat, akku, startti on lähes uudet.

Monia mielipiteitä on ollut kun olen kavereilta kysellyt, eräs epäili syyksi sitä imurinletkun näköistä letkua, jonka nimeä en muista kuollaksenikaan (autotietämys rajoittuu tankkaamiseen ja renkaiden vaihtoon)

Osaako joku neuvoa???
 
Tosta Skodasta varmaan pystyy lukemaan vikakoodit, kun omasta -96 pystyy. Vika saattaa liittyä johonkin vialliseen anturiin, esim moottorin lämpötila, mutta sitä on mahdotonta varmaksi sanoa. Luulisi että noista sammumisista on jäänyt jotain vikakoodimuistiin, niin sitä kautta se vois selvitä. Pienemmät pajat ottaa vikakoodien luvusta ~20-30e mutta kannattaa mennä johonkin missä osaavat myös sanoa mitä ne koodit merkitsee:D Vikamahdollisuuksia tollasessa tapauksessa on miljoona, eikä kannata jokaista mahdollisuutta lähteä kokeilemaan ennen kuin varmistaa noi vikakoodit. Jollei kyseessä ole joku Fabian tyyppivika, mitä epäilen. Skoda kuskien kannattaa kuitenkin tutustua tohon brittien keskustelufoorumiin -> http://briskoda.net/forums/index? keskustelu on aika aktiivista ja jopa sieltä voi löytää vastauksen kysymyksiin.

Edit. linkki lisätty
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tosta Skodasta varmaan pystyy lukemaan vikakoodit,

Ongelmanahan on se, että katsastuskonttori ei saanut OBD:llä mitään luettua autosta. Sanoivat että autosta tulee kyllä signaali ulos, mutta eivät saa sitä purettua, kokeilivat 2lla eri lukulaitteella. Tilasin vastikään aasiasta itselle VAG konsernin lukulaitteen, katson saanko itse mitään OBD:stä irti. Jos en, niin sitten kai merkki (argh) huoltoon.
 
Toivottavasti saat koodit luettua, muuten se on vähä hankalaa. Toisaalta kun se liittyy tohon kaasuun, niin voidaan taas arvailla jotain.. Vois olla että kone saa liian vähän ilmaa kylmänä, kun ekoja kertoja painaa kaasua ja sammuu sen takia. Silloin vika vois olla maf-anturissa (ilmamääräanturi) tai sitten kaasuläppärunko on niin paskane/tukossa ettei oikeen ehdi reagoimaan kylmänä.. Maffi ja sen puhdistaminen vois olla ihan hyvä vaihtoehto
 
Kiesin valot vähän reistaavat. Autona Nissan Almera 95. Nopeusmittarin yksi taustavaloista meni pimeäksi muutama viikko sitten ja toinen tällä viikolla. Myös lyhyiden valojen oikea lamppu on mennyt pimeäksi. Tämä huomattiin tässä viikon sisällä, mutta onhan tuo voinut olla kauemminkin rikki. Ovatkohan polttimot palaneet sattumanvaraisesti pienen aikavälin sisällä vai liekö vika jossain muualla? Voiko mikään yksittäinen ongelma aiheuttaa pimentoja noinkin sattumanvaraisissa paikoissa?
 
Kiesin valot vähän reistaavat. Autona Nissan Almera 95. Nopeusmittarin yksi taustavaloista meni pimeäksi muutama viikko sitten ja toinen tällä viikolla. Myös lyhyiden valojen oikea lamppu on mennyt pimeäksi. Tämä huomattiin tässä viikon sisällä, mutta onhan tuo voinut olla kauemminkin rikki. Ovatkohan polttimot palaneet sattumanvaraisesti pienen aikavälin sisällä vai liekö vika jossain muualla? Voiko mikään yksittäinen ongelma aiheuttaa pimentoja noinkin sattumanvaraisissa paikoissa?


No mitäs helvettiä? Ihan perussettiähän tuo on. :D Koitappa muuten vähän koputella näyttötaulua, niin valotkin saattaa vielä herätä henkiin.
 
Zone-sarja -42%
No mitäs helvettiä? Ihan perussettiähän tuo on. :D Koitappa muuten vähän koputella näyttötaulua, niin valotkin saattaa vielä herätä henkiin.

Onhan tuo, mutta olisi silti kiva tietää mistä tuo johtuu, ja mistä kannattaisi ensin kaivella. Mutta kokeillaan koputtelua :D
 
morientes! 1990-vuosimallin Opel vectra, bensakone. Katsastuksessa häkäpäästöt oli 4,2 kun olisi pitänyt olla 3,5. Arvoissa oli heilahteluja, välillä "töräytti", välillä oli melkein maksimipäästöarvojen sisällä (ei kuitenkaan ihan).

Hylsy tuli siis, kaikki muu oli ok. Kuinka vaikeaa tuollainen on korjata. Ilmeisesti jotain bensaseoksia pitää säätää tms? Onko ainoa vaihtoehto viedä korjaamolle, vai pystyykö kotikonstein säätämään? Appiukko tietää autoista todella paljon, että uskon sen pystyvän korjaukseen, mutta tarvitaankohan tuohon jotain erikoislaitteita?

Käy ostamassa masinolia litran pullo ja lurautat tankkiin sen ja käyt ruisimassa ja päästelet vähä menemää ni eiköhä heilaha päästöjen puolesta läpi....
 
Kakkis golffin kuskin puolelta kuului kääntäessä ja samalla töyssyyn ajaessa kolaus, jonka seurauksena aina kun käänsi ratin tappiin asti oikealle kuului aina sama kolaus pari päivää, kunnes sitten se kolahti hieman lujempaa, ja sen jälkeen kolina lakkasi. Nyt auto puoltaa oikealle merkittävästi. Meniköhän alustasta jotain rikki ( alustana KWn joku ilman korkeussäätöä)? Kuskin puoli on ollut jo jonkin aikaa sentin puoltoista alempana kuin toinen puoli, mikä kyllä johtuu varmaankin siitä että yleensä olen yksin ajellut, mutta olisko sieltä iskari antanut periksi lopulta, vai kuinka?
 
Mikähän mahtaisi olla ongelmana, kun Golf V:ssa on auton seisomisen jälkeen alkanut takajarrut jumittamaan. Ilmenee siten, että liikkeellelähdettäessä jarrut on kiinni niin kauan, että kuuluu sellainen pamaus ja sitten kaikki toimii normaalisti. Polkimessa en ole huomannut mitään ongelmaa. Auttaisiko herkistely vai onko joku miljoonan dollarin remppa tiedossa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom