Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei taida enää masinolkaan auttaa, jos siellä on jossain jäätynyttä vettä. Jos se vedestä on kiinni laittaisin pullollisen Masinolia tankkiin ainakin tulevaisuuden pakkasten varalta, jos autossa katti niin silloin se tais Masinol i-kat tai vastaava.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Honda Civic -97 jäi eilen aamulla parkkipaikalle, pakkasta oli jotain -28 pintaan. Lohkolämppäri oli ollut päällä, kun menin autoa käynnistelemään. Kun käänsin avaimesta, kojetauluun syttyi valot ja sähköt pelasivat muutenkin, bensapumppu hurisi normaalisti ja vänkärin puolelta kuului perinteinen naksahdus, ilmeisesti jostain releestä. Kun koitin käynnistää, startti lähti pyörimään ihan oikean kuuloisesti (hieman jähmeästi kyllä niinkuin kaikkina muinakin kovina pakkasaamuina), mutta kone ei yrittänytkään hörähtää käyntiin. Bensapumpun/releen seutuvilta kuului startin pyöriessä rytmikäs naksahtelu ehkä noin vajaan sekunnin välein ja kojetaulu vilkutteli samaa tahtia moottorin vikavaloa. Sama vikavalo palaa virrat päälle laittaessa hetken ja sammuu sitten releen naksahtaessa ja pumpun sammuessa.

-Startti sökö? Voiko se pyöriä ja olla silti hajalla?
-Bensapumppu? Onko mahdollista, että joku letku tai suutin on jäässä, eikä moottori saa polttoainetta?
-Akku? Virrat kuitenkin tuntuivat pelaavan normaalisti.

Tänään pakko yrittää uudestaan päivemmällä, että tietää, pääseekö avovaimo töihin. Jos huomenna viimeistään sään lauhtuessa ei lähde apuvirran voimin käyntiin, niin sitten en kyllä tiedä mitä tekis.

Auto lähti käyntiin kuin palmun alta ilman apuvirtaa, kun pakkanen laski viiteen asteeseen, vaikka luulin pyöritelleeni akun aivan finaaliin aikaisemmilla käynnistysyrityksillä. Ilmeisesti siis jotain oli vain jäässä. Pistin tankkauksen yhteydessä Masinolit sekaan ehdotuksen mukaan, jospa ehkäisisi vastaavat episodit tulevaisuudessa.
 
Pitäisi korjata autosta ruostevaurioita, eli helmassa olisi ruostunut läpi asti reikä. Onko tuota mahdollista korjata ilman hitsaamista? Katsastusmies sanoi, että pitäisi hitsata, mutta kun ei ole hitsausvälineitä ja ei kehtaisi mihinkään pajaan viedä noin vanhaa autoa.
Olisiko mitään yksinkertaisia ohjeita kenelläkään vai vienkö suoraan paalaamoon ;)
 
Pitäisi korjata autosta ruostevaurioita, eli helmassa olisi ruostunut läpi asti reikä. Onko tuota mahdollista korjata ilman hitsaamista? Katsastusmies sanoi, että pitäisi hitsata, mutta kun ei ole hitsausvälineitä ja ei kehtaisi mihinkään pajaan viedä noin vanhaa autoa.
Olisiko mitään yksinkertaisia ohjeita kenelläkään vai vienkö suoraan paalaamoon ;)

Eikai toi montaa kymppiä maksa jossai pajalla pienen paikan hitsaus..!

Hitsauttaminen on helpoin vaihtoehto.. Siihen pitää laittaa paikaksi peltiä, voithan sä rälläköidä koko helman irti ja kiinnittää uuden jollai 100 000kpl niiteillä. Sitten massaa ja maalia päälle ja sanot leimalla että hitsattu on..
 
Eikai toi montaa kymppiä maksa jossai pajalla pienen paikan hitsaus..!

Hitsauttaminen on helpoin vaihtoehto.. Siihen pitää laittaa paikaksi peltiä, voithan sä rälläköidä koko helman irti ja kiinnittää uuden jollai 100 000kpl niiteillä. Sitten massaa ja maalia päälle ja sanot leimalla että hitsattu on..

Kyllä ne vähän liikaa ottaa täällä päin ja auto sen verran vanha etten halua siitä kovin montaa kymppiä maksaa. Eipä tota koko helmaa jaksa alkaa vetää irti, ku reikä vaan siellä lokarin alla. Jos sais vinkkiä miten ton sais silleen paikattua, ettei katsastusmies ala vittuilee.
 
Kyllä ne vähän liikaa ottaa täällä päin ja auto sen verran vanha etten halua siitä kovin montaa kymppiä maksaa. Eipä tota koko helmaa jaksa alkaa vetää irti, ku reikä vaan siellä lokarin alla. Jos sais vinkkiä miten ton sais silleen paikattua, ettei katsastusmies ala vittuilee.

Voi olla vähä hankala homma, jos on oikein tarkka katsastusmies. Lasikuitukitti olis auttanu ennen katsastusta, mutta en tiiä millä konstilla toteaa sitten että onko hitsattu vai ei.. Jos siihen vaan tylysti hitsataan lappu päälle välittämättä oikeasta ruosteenpoistosta niin siihen ei voi pajalla mennä yli 30min, otat vaikka ite rälläkällä reiän ympäriltä pellin paljaaksi ja sitte pajalle pieni pala siihen päälle ja sen jälkeen paksu massa :D Jos pajan tuntivelotus on 50e, niin eihän se maksa kun 20-30e.
 
Mistäs lähen ettimään sähkövikaa Nissan Almera -99 :stä, kun tuppaa nuo parkki/rek.kilven-polttimot kärähtämään turhan äkkiä? Kestää yleensä viikosta muutamaan kuukauteen. W5W pikkulampuista kyse. Muut sähköt toimii ihan ok, eli mahollisesti jostain tulee vähä epätasasta sähköä joka polttaa pienimmät lamput? Yleismittarilla en ole vielä alkanu sohimaan paikkoja.
 
Jännitteentasaajassa aika varmasti vikaa. Almerassa taisi muuten olla tyyppivikana mittariston polttimoiden palaminen, mutta jos muitakin käräyttelee, niin lähtisin etsimään siitä tasaajasta vikaa, mikä on aika yleinen vika.
 
Zone-sarja -42%
Toyota Carina II 1.6 -91 & lohkolämppäri (Defa)

No niin pakkiksen autosähkömiehet. Apuja ja vinkkejä kaivattaisiin kipeästi. Ongelma seuraava: Uskollisen sotaratsun lohkolämppärissä tai sen johdoissa on varmaankin jonkinsortin sähkövika (maavuoto tms.?) koskaa räpsäyttää lämmitystolpan vikavirtakytkimen lähes joka kerta.

Tausta:
Viime talvena ja tämän vuoden alkutalvena (loka/marraskuu) pelasi moitteetta. Autossa on myös sisälämppäri, joka on myös pelannut moitteetta. Ongelmat alkoivat joulukuussa kun auto oli aamulla jäässä ja vikavirtakytkin oli jossain vaiheessa yötä/aamua räpsähtänyt. Autoon vaihdettiin uusi vastus, mutta ongelmat jatkuivat. Lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin kuitenkin toimivat kun lämmitystolppaan tulevan "töpselin" käänsi toisinpäin. WTF?

Nykytilanne:
Sisälämppäri on pois käytöstä, mutta lohko ei lämpene tolpan ajastimella, vaan aamulla on vikavirta taas räpsähtänyt. Lohko rupeaa kuitenkin lämpeämään kun ei käytä ajastusta vaan lämmittää ns. reaaliajassa. Eli vastus siis pelittää. Uskaltaako tolla enää leikkiä? Eli voiko autoon jäädä vaihe/virta päälle kun on johdossa kiinni? Eli onko auto hengenvaarallinen (sähköisku kun autoon koskee)?

Sekava ja pitkä selitys, mutta hommaan pitäs saada jokin selkeys. Loppuviikoks taas luvattu -23. Kiitos jo etukäteen.
 
No niin pakkiksen autosähkömiehet. Apuja ja vinkkejä kaivattaisiin kipeästi. Ongelma seuraava: Uskollisen sotaratsun lohkolämppärissä tai sen johdoissa on varmaankin jonkinsortin sähkövika (maavuoto tms.?) koskaa räpsäyttää lämmitystolpan vikavirtakytkimen lähes joka kerta.

Tausta:
Viime talvena ja tämän vuoden alkutalvena (loka/marraskuu) pelasi moitteetta. Autossa on myös sisälämppäri, joka on myös pelannut moitteetta. Ongelmat alkoivat joulukuussa kun auto oli aamulla jäässä ja vikavirtakytkin oli jossain vaiheessa yötä/aamua räpsähtänyt. Autoon vaihdettiin uusi vastus, mutta ongelmat jatkuivat. Lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin kuitenkin toimivat kun lämmitystolppaan tulevan "töpselin" käänsi toisinpäin. WTF?

Nykytilanne:
Sisälämppäri on pois käytöstä, mutta lohko ei lämpene tolpan ajastimella, vaan aamulla on vikavirta taas räpsähtänyt. Lohko rupeaa kuitenkin lämpeämään kun ei käytä ajastusta vaan lämmittää ns. reaaliajassa. Eli vastus siis pelittää. Uskaltaako tolla enää leikkiä? Eli voiko autoon jäädä vaihe/virta päälle kun on johdossa kiinni? Eli onko auto hengenvaarallinen (sähköisku kun autoon koskee)?

Sekava ja pitkä selitys, mutta hommaan pitäs saada jokin selkeys. Loppuviikoks taas luvattu -23. Kiitos jo etukäteen.

Onko sisätilanhaaroitus kiinni, jos on ota haaratoitus pois konehuoneesta ja kokeile uudestaan. kaverilla oli johto vedetty "huonosti" rintapellistä läpi ja oli hankautunut poikki.
omasta autosta sulasi kerran tolpan ja auton välinen johto, kun oli suoja rikki niin liittimet oli hapettuneet.
sittenhän on vielä vaihtoehtona että tolppa on paska ootko kokeillut toisella tolpalla.
Mä oon rikkonut pari kelloa kun oli hivenen liian tehokas sisätilanlämmitin :) sulakkeet kyllä oli 15A mutta kellot ei kestänyt kuin 10A.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin kuitenkin toimivat kun lämmitystolppaan tulevan "töpselin" käänsi toisinpäin. WTF?

Haiskahtaa vähän siltä, että vastukselle tuleva johto on jostain kohtaa hankautunut niin, että toinen johtimista on paljaana. Itse vastus lienee ehjä, jos kerran vaihto ei asiaan vaikuttanut.
 
Haiskahtaa vähän siltä, että vastukselle tuleva johto on jostain kohtaa hankautunut niin, että toinen johtimista on paljaana. Itse vastus lienee ehjä, jos kerran vaihto ei asiaan vaikuttanut.

Joo ihmettelen kovasti tuota, että miksi toimii kun töpselin kääntää toisinpäin ja niin ihmetteli autoasentajana työskentelevä kaverikin. Appiukon kanssa tuota on tullut ihmeteltyä kotipaikkakunnalla käydessä ja viimeiksi siellä käydessä otettiin T-haara (yrittää hommata ens kerraks uutta T-haaraa) välistä pois eli sisähaara on pois pelistä ja pelkkä lohkolämppärijohto siis kiinni. Vastus on tosiaankin ehjä, koska "porina" kuulu kun heittää tolppaan kiinni ja säätää kellon realiaikaan. Ajastimen kanssa ei kuitenkaan toimi vaan on aamulla räpsähtänyt. Vika vituttaa koska avopuoliso starttaa joka aamu duuniin vähän ennen kuutta kylmällä koneella.

Ei kai auta muu kuin kestää tämä pakkasaalto kädet ristissä ja käydä appiukon kanssa koko lohkolämppäriin ja sisähaaraan liittyvä johdoitus tarkkaan läpi seuraavalla visiitillä kotipuolessa.
 
Joo ihmettelen kovasti tuota, että miksi toimii kun töpselin kääntää toisinpäin

Yksi johto paljaana sopisi tähän loogisesti siten, että kun töpseli on niin päin, että siinä paljaassa kulkee vaihe, sulakkeet/suojat paukkuu, kun siinä taas on nolla, ei välttämättä napsahdakaan.
 
Käynnistin Bemarin (e46, -99, 328) kylmänä 30 asteen pakkasessa (eukko unohti laittaa roikan päähän illalla :jahas:). Lähti käyntiin ihan nätisti ja ajoin 2 kilometriä töihin. Pakoputki röpötti vähän ja auto haisi. 10 minuutin päästä lähdin uudestaan ajamaan ja auto sammui 200 metriä ajettuani ja haisi palaneelle. Jätin tien varteen kun en uskaltanut enää koittaa käynnistää jos sieltä hajosi jokin. Soitin huoltoon ja sanoivat, että tuo on yleistä noissa ja että voisi auttaa jos auton vie lämpimään sisälle. Mitä veikkaatte, menikö tuolta jokin paskaksi vai nikotteleeko kone vaan kylmän takia? Huollossa on 2 viikon jono, joten ei oikein nappaisi turhan takia sinne viedä...

Noniin nyt on auto korjattu. Huohottimen putket meni uusiks, samoin lambda joka oli mennyt paskaksi tuossa, sylintereistä öljyt putsattu ja tulpat vaihdettu. Töineen tuli laskua 1100€:curs:. Nyt on alle vuodessa mennyt yli 3000€ tuonkin vehkeen korjailuihin.
 
Skoda Fabia 1.4 Comfort 74 kW - 2001, apua kaivataan!

Hei,

Autoasioissa olen hyvinkin tietämätön. joten tarvin apua muutamaan ongelmaan:

1)

Autoon on vaihdettu startti ja akku tänä vuonna. Silti on ongelmia. Auto käynnistyy ekalla, mutta ei aina pysy kylmällä ilmalla käynnissä vaikka on ollut roikassa. Auttaako tulppien vaihto? Tyhjäkäynnin säätämisestä ei pitäisi olla kyse.

2)

Jäähärinvaroitusvalo palaa koko ajan... nesteet vaihdettu ja anturit niin moottorin kuin jäähytysnestesäiliön päästä. OBD ei näytä mitään. Lämmöt ei sinänsä nouse liikaa, mutta vika on kiusallinen kun aina käynnistettäessä päästää varoituspiippausenkin.

Kiitokset jo etukäteen.
 
Hei,

Autoasioissa olen hyvinkin tietämätön. joten tarvin apua muutamaan ongelmaan:

1)

Autoon on vaihdettu startti ja akku tänä vuonna. Silti on ongelmia. Auto käynnistyy ekalla, mutta ei aina pysy kylmällä ilmalla käynnissä vaikka on ollut roikassa. Auttaako tulppien vaihto? Tyhjäkäynnin säätämisestä ei pitäisi olla kyse.

2)

Jäähärinvaroitusvalo palaa koko ajan... nesteet vaihdettu ja anturit niin moottorin kuin jäähytysnestesäiliön päästä. OBD ei näytä mitään. Lämmöt ei sinänsä nouse liikaa, mutta vika on kiusallinen kun aina käynnistettäessä päästää varoituspiippausenkin.

Kiitokset jo etukäteen.

Mikä anturi siihen vaihdettu, molemmat viat selittyisi viallisella ect sensorilla.(engine coolant temperature)
yleismitttarilla saattaa pystyä tarkistamaan kunnon sata varmaa se ei ole.
eli siinä on kaksi nastaa niiden välinen vastus:
0°C 5000-6500ohm
10°C 3350-4400
20°C 2250-3000
30°C 1500-2000
70°C 375-500
80°C 275-375
90°C 200-290
 
Mikä anturi siihen vaihdettu, molemmat viat selittyisi viallisella ect sensorilla.(engine coolant temperature)

Katoin huoltokuittia. Siinä lukee että " Moottorin lämpöanturin vaihto" ja "0-rengas" ja "lämpötunnistin"... itselle ei sano mitään. Onko tietoa onko kallis vaihattaa tuo ect-sensori?
 
Katoin huoltokuittia. Siinä lukee että " Moottorin lämpöanturin vaihto" ja "0-rengas" ja "lämpötunnistin"... itselle ei sano mitään. Onko tietoa onko kallis vaihattaa tuo ect-sensori?

eiköhän toi moottorin lämpöanturi ole juuri tuo ect sensori ellei fabiassa ole lämpömitarille ja ruiskulle omia antureita mitä ei ainakaan äkkiä kuvista löytynyt.
katoitteko ton obd:n jollain perus vikakoodien lukulaitteella, kannattaa varmaan käydä käyttämässä ihan skodalla piuhan päässä. Niin saa katottua antureiden live dataa kun auto sammuu.
toki vikana voi melkein mikä vaan map, kaasupolkimen asentotunnistin yms, aika vaikea koti konstein tarkistella.
toimiiko auto lämpöisenä hyvin.
 
eiköhän toi moottorin lämpöanturi ole juuri tuo ect sensori ellei fabiassa ole lämpömitarille ja ruiskulle omia antureita mitä ei ainakaan äkkiä kuvista löytynyt.
katoitteko ton obd:n jollain perus vikakoodien lukulaitteella, kannattaa varmaan käydä käyttämässä ihan skodalla piuhan päässä. Niin saa katottua antureiden live dataa kun auto sammuu.
toki vikana voi melkein mikä vaan map, kaasupolkimen asentotunnistin yms, aika vaikea koti konstein tarkistella.
toimiiko auto lämpöisenä hyvin.

Kyllä, auto toimii lämpimänä ihan hyvin. Ongelmat nimenomaan talvella ja kylmällä autolla. Ja vaikka auto pysyisikin käynnissä, pitää alussa antaa todella paljon kaasua että auto edes lähtee liikkeelle. Syksyllä oli kolealla ja kostealla ilmalla sama vika, auto tuntui tukehtuvan ennen kuin kierroksia ja kaasua käytti kunnolla. Jos ajat 50 km autolla ja sammutat. Ja sitten laitat lämpimänä käyntiin, se ei silloin enää herjaa tuota jäähärin valoa.

Vaihatan tulpat perjantaina, toivottavasti olisi niin halpa vika ainakin tuohon tukkoisuuteen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom