Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voi jestas sentään.

Opelin akku tyhjeni kaupan pihalle -> hakemaan toisella -> juuri pistämässä tekohengitykseen kun viimeistä kaapelia kiinnittäessä nousee lieskat metrin korkeuteen akusta. Hinataan himaan (paskahomot perseessä kiinni) ja lataukseen. Sulake mennyt laturista, uusi sulake ja kärähti heti. 370 000 ajettu minun ystävällä, dementiaa epäilen herralla.
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No kantta avatessa tottakai yksi kansipulteistakin sanoi naps (vaikka irrotusöljyä oli ja varovasti väännettiin & naputeltiin), ja jätti sellasen parin sentin pätkän onneksi lohkoon näkyviin josta pääsee vielä kiertämään esim. kahden mutterin avulla.
No nyt olisi kansi taas läjässä uusien venttiileiden kera, mutta tuo prkl kansipultti nyt meinaa kaataa koko homman. Hitsattiin tohon mutteri päähän, kaivettiin ympäriltä kaikki paska pois, irrotusöljyssä liotettiin, lämpöä annettiin, naputeltiin, mutta ei aukea vaan. No lopulta pultti sitten sanoi vielä toistamiseen naps ja nyt pultin pää on aivan lohkon tasassa. Nyt sitten alkavat keinot ja ideat loppua kesken, mielessä kävi jo yrittää siihen tynkään pulttia hitsata, ja kannen päälle mutteri pistää mutta tuntui varsin tyhmältä idealta jo syntyessään tuo.

Ideoita?

Vittu että vituttaapi tällaset "pikkujutut" kun ei koskaan voi kerrasta onnistua. Johonki muutaman sentin pultin pätkään jos tämä nyt koko homma kaatuu niin terve vaan. :wall:
 
Parhaiten varmaan onnistuu, jos heität kannen koneistamolle. En lukenu sun aiempia viestejä eli onko kansi irrallaan ?
Pultinpätkä on siis Lohkossa, ei kannessa. Vähän hankalampi homma lohkoa lähteä "heittämään" sinne koneistamolle :D
 
Pultinpätkä on siis Lohkossa, ei kannessa. Vähän hankalampi homma lohkoa lähteä "heittämään" sinne koneistamolle :D

Muutamia hyviä poranteriä ja kierretapit kyseiselle kierteelle. Sitten tarkasti porailet ja "avaat" kierteen. Voi toki yrittää vielä vastakierretapillakin mutta voi olla niin jumissa että ei irtoa.
 
-97 vectrasta lämmityslaite mykkänä. Nyt pakkasten aikana puhallin on pitäny pientä porinaa mutta on toiminut muuten hyvin. Eilen illalla toimi hyvin muttei enää sano mitään. Meniköhän se nyt lopullisesti?
 
Muutamia hyviä poranteriä ja kierretapit kyseiselle kierteelle. Sitten tarkasti porailet ja "avaat" kierteen. Voi toki yrittää vielä vastakierretapillakin mutta voi olla niin jumissa että ei irtoa.

Saa kyllä olla tosi tarkkana, että saa reiän menemään pultin keskelle ja suoraan. Lohkosta jos lopullisesti paskoo jengat tai tekee vinon reiän, niin sitten ei ainakaan naurata.

Helppoja keinoja ei ole, mutta mä yrittäisin edelleen sitä mutterin hitsausta, jos pultin päähän pääsee mitenkään käsiksi. Suojaa tarvittaessa lohkon pintaa vähän esim. kuparilevyllä, jossa on sopiva reikä, hitsaa pultin päähän isolla virralla kunnon nokare, vähän taukoa, uusi nokare edellisen perään ja lopuksi iso mutteri päähän. Virta kannattaa pitää mahdollisimman isona jo siksi, että silloin pultti lämpeää hitsatessa enemmän, mikä edesauttaa kierteiden irtoamista. Kun mutterin on saanut päähän, sen annetaan jäähtyä ja lopuksi esim. kiintoavaimella ja vaikka pienellä vasaralla naputellaan varovasti pulttia vuorotellen molempiin suuntiin toivoen, että se lähtee liikkeelle. Voimalla vääntämistä hitsausviritys ei yleensä kestä.

Jos tuo ei toimi, niin sitten joutuu varmaan väkisin porailuhommiin...
 
Eilen soitin erääseen korjaamoon ja sain vähän selvyyttä asiaan. Koska auto rupesi nyt ilman kuivuttua toimimaan huonommin, se viittaisi liian laihaan seokseen. Eli säätöhomma.
 
Mulla olis tälläinen ongelma et mun -97 Polo käy tyhjäkäynnillä liian rikkaalla, mut kierrosten noustessa yli 2000 kaikki on taas hyvin. Käy siis ihan kuin kolmella neljän sijaan kierrosten ollessa pienet.
Se tässä kaikkein oudointa on et toi vika ilmaantui sen jälkeen, kun meni akku tyhjäks ja auto käynnistettiin kaapeleilla.(Oli unohtunut siis valot päälle autoon muutamaks päiväks)
Mistäs kannattais alkaa etsimään vikaa?
Sytytyksestä ajattelin aloittaa tulppien ja johtojen suhteen.
 
-97 vectrasta lämmityslaite mykkänä. Nyt pakkasten aikana puhallin on pitäny pientä porinaa mutta on toiminut muuten hyvin. Eilen illalla toimi hyvin muttei enää sano mitään. Meniköhän se nyt lopullisesti?

Lähti se siitä sitten toimimaan kun koitin uudestaan hetken päästä. Tänään se saatana teki taas tenät ei oo koko päivänä toiminut. Ei näköjään kestä -10c kovempia pakkasia.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lähti se siitä sitten toimimaan kun koitin uudestaan hetken päästä. Tänään se saatana teki taas tenät ei oo koko päivänä toiminut. Ei näköjään kestä -10c kovempia pakkasia.
Ei johdu luultavasti pakkasesta, vaan luulempa, että on hiilet loppu. Eivät periaatteessa ole vaihdettavia, mutta minä ainakin sain vaihdettua. Hain varaosaliikkeestä mahdollisimman lähelle olevat hiilet ja sitten viilailin oikean malliseksi ja kolvasin vanhojen tilalle ja taas pelitti. Kokeileppa, että lyöt nyrkillä koelautaan... voi olla että lähtee pyörimään (ei tosin korjaannu tuolla ja joudut ne hiilet tai koko moottorin vaihtamaan).

Tuo homma ei loppujen lopuksi kovin kummoinen ole jos vain yhtään pysyy työkalut näpeissä.
 
Auto Citroen Berlingo 1.9D. Siihen kuuluisi talveksi laittaa etumaskin alasäleikkö umpeen erillisellä kesäksi irrotettavalla suojuksella, jota ei löydy mistään, olisko tippunu viime talvena tielle sitten. Ajelin tuossa kyllä viime viikolla -19C pakkasessakin ongelmitta välilaadun diisselillä. Unohdanko vaan tuon puuttuvan suojuksen vai tarviiko hommata jostain uusi tilalle?
 
Kokeileppa, että lyöt nyrkillä koelautaan... voi olla että lähtee pyörimään (ei tosin korjaannu tuolla ja joudut ne hiilet tai koko moottorin vaihtamaan).

Tuo homma ei loppujen lopuksi kovin kummoinen ole jos vain yhtään pysyy työkalut näpeissä.

Tuli hakattua kojelautaa ihan reilusti kun vitutti, ei auttanut. Mun tuurilla joutuu koko moottorin vaihtamaan. Olis vaan perkele hajonnut kesällä eikä nyt keskellä kovimpia pakkasia.
 
309 pösöstä (-90 1.6i XU5M) napsu jakohihna ajosta. Olen pari tuntia (tuloksetta) yrittäny etsiä tietoa siitä, onko kyseessä ns. "vapaasti pyörivä" mylly (jolloin hihna vaihtoon -> auto ajoon) vai onko siellä nyt 8 kappaletta S:n muotoisia venttiilejä moottorissa.
Ei ollu vapaasti pyörivä mylly. Lopputulos: 3 venttiiliä solmussa, vähän toista sataa euroa köyhempänä (jakopään setti, kansipahvi, -pultit,venat, pakos tiiviste) ja arviolta 30 uhratun työtunnin jälkeen (kansipultin prkl hidasti hommaa katkeamalla) pökötti palkitsi konerempasta aiheutuneen vaivan hörähtämällä laakista käymään! Voisi sanoa että tässä tapauksessa työ tekijäänsä kiitti kyllä :rock:
 
Ei ollu vapaasti pyörivä mylly. Lopputulos: 3 venttiiliä solmussa, vähän toista sataa euroa köyhempänä (jakopään setti, kansipahvi, -pultit,venat, pakos tiiviste) ja arviolta 30 uhratun työtunnin jälkeen (kansipultin prkl hidasti hommaa katkeamalla) pökötti palkitsi konerempasta aiheutuneen vaivan hörähtämällä laakista käymään! Voisi sanoa että tässä tapauksessa työ tekijäänsä kiitti kyllä :rock:

:thumbs:.

Millä konstilla se kansipultin jämä lopulta irtosi?
 
Millä konstilla se kansipultin jämä lopulta irtosi?
Ei kerta hyvällä lähteny, niin kylmästi vaan 12mm terällä siihen lohkoon läpireikä ja prikka&mutteriyhdistelmä sinne alapäähän. Ei mikään elegantein ratkaisu varmaan, mutta ihan nätisti se ainakin samaan momenttiin kiristy kuin toisetkin pultit. :D
 
Ei kerta hyvällä lähteny, niin kylmästi vaan 12mm terällä siihen lohkoon läpireikä ja prikka&mutteriyhdistelmä sinne alapäähän. Ei mikään elegantein ratkaisu varmaan, mutta ihan nätisti se ainakin samaan momenttiin kiristy kuin toisetkin pultit. :D
Minkä kovuisen pultin laitoit.
 
Minkä kovuisen pultin laitoit.
'Oikea' kannenpultti kädessä menin pulttiliikkeestä kysymään aluksi sopivaa mutteria siihen, ei löytynyt. Myyjä kysyi että mihin tarkoitukseen tulee, sanoin että kannenpultiksi ja sieltä sitten lyötiin samankokoinen pultti-mutteriyhdistelmä kouraan ja sanottiin että tuo on hyvä. En osaa mitään kovuuslukuja antaa, mutta ompahan joku syntipukki kenet voin mielessäni kirota jos tuo katkeaa/löystyy/tekee jotain väärää. :D
 
Skoda octavia -98 1.9 diesel alkanu valutteleen öljyjä pihalle. näyttäs öljyt tulevan aika suoraan öljynsuodattimen alta jostain liitoksesta. Osaako joku sanoa mikä tiiviste tosta on levinnyt vai mikä voisi olla mahdollisesti vikana? Sinällään vituttaa, kun mulla ois lämmin talli missä tutkia tarkemmin ongelmaa, mutta se talli on nyt just reilu 300 kilsan päässä enkä tiedä uskallanko tuolla edes ajaa niin paljoa, kun toi aika reilun lammikon oli öljyä valutellu ja toisaalta tuolla reilun 15 pakkasessa ei hirveesti kiinnosta alkaa tutkimaan tarkemmin ongelmaa :P
 
Skoda octavia -98 1.9 diesel alkanu valutteleen öljyjä pihalle. näyttäs öljyt tulevan aika suoraan öljynsuodattimen alta jostain liitoksesta. Osaako joku sanoa mikä tiiviste tosta on levinnyt vai mikä voisi olla mahdollisesti vikana? Sinällään vituttaa, kun mulla ois lämmin talli missä tutkia tarkemmin ongelmaa, mutta se talli on nyt just reilu 300 kilsan päässä enkä tiedä uskallanko tuolla edes ajaa niin paljoa, kun toi aika reilun lammikon oli öljyä valutellu ja toisaalta tuolla reilun 15 pakkasessa ei hirveesti kiinnosta alkaa tutkimaan tarkemmin ongelmaa :P

Ootko varma, että se öljy tulee just siitä kohdasta? Sitä varsinaista vuorokohtaa voi olla vaikee paikallistaa, jos se öljy valuu koneen kylkeä pitkin jostain ylempää.. Tyhmä kysymys, mutta kokeilit kääntää putsaria, että se on varmasti kiinni? Seuraava kohde vois olla öljynpaineanturi, jos siihen pääsee käsiksi.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom