Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Osaiskohan täällä joku heittää karkeata arviota paljonko tulee maksamaan vm. 2001 Avensiksen oikeanpuolimmaisen viiksen korjaus kun takalasin pyyhkijä on jäänyt sutimaan eikä reagoi mitenkään viiksen kääntelyyn?



150-400, jos viet toyotalle niin varmasti on suolane hinta, niillä osat kun myydään 50% katteella ellei isommalla ja ohjelaskutus on jotain 70-90€/h
 
150-400, jos viet toyotalle niin varmasti on suolane hinta, niillä osat kun myydään 50% katteella ellei isommalla ja ohjelaskutus on jotain 70-90€/h

Kannattaa kysellä osia jostain muualta. Itse kyselin vilkkurelettä toyotalta. 94€ "tingittynä". Motonetiltä olisi saanut reiluun 6 euroon mutta ostin paikallisesta laakerista ja varaosasta 16 euroon. Lähes 80€ säästin kun jätin ostamatta toyotalta.
 
Kannattaa kysellä osia jostain muualta. Itse kyselin vilkkurelettä toyotalta. 94€ "tingittynä". Motonetiltä olisi saanut reiluun 6 euroon mutta ostin paikallisesta laakerista ja varaosasta 16 euroon. Lähes 80€ säästin kun jätin ostamatta toyotalta.

kaikilla se kate on. mei kuulutaan autoasi ketjuun, 100 euron osasta joudutaan maksaan osasta riippuen niin 60-80e mutta asiakkaalta laskutetaan se sama 100euroa. tietysti aina voidaan hiukan joustaa jos esim töitä on tullut 1000e edestä niin ei kaikista osista oteta lähellekkään sitä 100%
 
309 pösöstä (-90 1.6i XU5M) napsu jakohihna ajosta. Olen pari tuntia (tuloksetta) yrittäny etsiä tietoa siitä, onko kyseessä ns. "vapaasti pyörivä" mylly (jolloin hihna vaihtoon -> auto ajoon) vai onko siellä nyt 8 kappaletta S:n muotoisia venttiilejä moottorissa. Joihinkin merkkeihin ja malleihin löytyi kyllä tieto tuosta, mutta tuohon ei sitten kirveelläkään. Korjaamoon en muutaman satasen autoa kyllä ole viemässä, ulkosalla voisi hätätilassa sen jakohihnan vaihtaa, mutta joku kannen irrotus voi kyllä jäädä tekemättä. Tietty voisihan sitä hihnan vaihtaa ja koittaa toimiiko, muttei taas turhaa työtäkään huvittaisi tehdä jos siellä 99,99% tod näköisyydellä on vähintään venat solmussa..
 
309 pösöstä (-90 1.6i XU5M) napsu jakohihna ajosta. Olen pari tuntia (tuloksetta) yrittäny etsiä tietoa siitä, onko kyseessä ns. "vapaasti pyörivä" mylly (jolloin hihna vaihtoon -> auto ajoon) vai onko siellä nyt 8 kappaletta S:n muotoisia venttiilejä moottorissa. Joihinkin merkkeihin ja malleihin löytyi kyllä tieto tuosta, mutta tuohon ei sitten kirveelläkään. Korjaamoon en muutaman satasen autoa kyllä ole viemässä, ulkosalla voisi hätätilassa sen jakohihnan vaihtaa, mutta joku kannen irrotus voi kyllä jäädä tekemättä. Tietty voisihan sitä hihnan vaihtaa ja koittaa toimiiko, muttei taas turhaa työtäkään huvittaisi tehdä jos siellä 99,99% tod näköisyydellä on vähintään venat solmussa..

Ei mitään faktaa, mutta veikkaisin että selvii hihnan vaihdolla, 16 venttiilisellä kaiketi täystuho.
 
309 pösöstä (-90 1.6i XU5M) napsu jakohihna ajosta. Olen pari tuntia (tuloksetta) yrittäny etsiä tietoa siitä, onko kyseessä ns. "vapaasti pyörivä" mylly (jolloin hihna vaihtoon -> auto ajoon) vai onko siellä nyt 8 kappaletta S:n muotoisia venttiilejä moottorissa. Joihinkin merkkeihin ja malleihin löytyi kyllä tieto tuosta, mutta tuohon ei sitten kirveelläkään. Korjaamoon en muutaman satasen autoa kyllä ole viemässä, ulkosalla voisi hätätilassa sen jakohihnan vaihtaa, mutta joku kannen irrotus voi kyllä jäädä tekemättä. Tietty voisihan sitä hihnan vaihtaa ja koittaa toimiiko, muttei taas turhaa työtäkään huvittaisi tehdä jos siellä 99,99% tod näköisyydellä on vähintään venat solmussa..
ei ole vapaasti pyörivä, kannattaa mitata puristukset.
 
Jos ja kun tuo on sama kone kuin 90-luvun alun neljänollafemmassa, niin ei pyöri vapaasti ja muutama venttiili on varmasti solmussa. Tutulla teki joskus aikoja sitten hihna temput ja kyllä siinä useampi venttiili vaihtoon meni. Onneksi tuollaisen 8-venaisen kansi irtoaa suht helposti, jos mitään käsitystä autojen korjaamisesta on.

Puristukset mittaamalla tietenkin selviää varmasti, mutta sitä varten pitää ensin repiä nokka irti kun hihna puuttuu.
 
Juu, samaa tekniikkaahan noi 309 ja 405 hyvin pitkälti taitavat olla. Eipä tuo kannen aukaisu mitään rakettitiedettä tosiaan ole, mutta sitä ennen täytyisi joku sopiva hallintapanen löytää. Ei oikein tuolla pakkasessa taivasalla tunnu houkuttelevalta alkaa koneremppaa tekemään :D
 
Ei nyt varsinaisesti vikaa (toivottavasti ainakaan) ole, vaan omaa tumpelointia.

Onkos täällä automaattilaatikkoisen 850 Volvon omistajia? Räpläsin tuossa noita vaihdemodeja asennosta toiseen ja lopuksi tuo jäi jotenkin väärään asentoon.

Eli modina oli tuo sport-asetus. Painoin winter-asetusta ja räpläsin sport/economy-kytkintä. Painoin winter-nappia uudelleen saadakseni tuon talviasetuksen pois päältä, mutta nyt tuo jäi vilkuttamaan economy/sport-kytkimen vieressä olevaa lediä, joka osoittaa mikä modi on valittuna. Kojetaulussa vilkkuu lisäksi oranssi nuolivalo.

Winter-napin painaminen ei vaikuta mitään, sport/economy kytkin kyllä vaihtaa modia sportilta economylle ja toisinpäin, mutta siinä se vieläkin vilkuttaa. Vaihteet eivät vaihdu normaalisti, eli jotenkin homma meni vituiksi.

-edit:Autona siis Volvo 850 glt vm 93
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
309 pösöstä (-90 1.6i XU5M) napsu jakohihna ajosta. Tietty voisihan sitä hihnan vaihtaa ja koittaa toimiiko, muttei taas turhaa työtäkään huvittaisi tehdä jos siellä 99,99% tod näköisyydellä on vähintään venat solmussa..
Ei kyllä ole vastaus kysymykseesi mutta eikös kyseessä ole jokin parin sadan euron arvoinen rääpäle... eli kannattaako tuollaiseen alkaa edes mitään isompaa remppaa tekemään? Paaliin vaan ja "uutta" alle. Tietenkin eri asia on jos kyseessä on jokin helmi ja itseltä löytyy sen verran osaamista, että tuollaisen konerempan tekee muutaman asennusoluen voimalla.
 
Ei kyllä ole vastaus kysymykseesi mutta eikös kyseessä ole jokin parin sadan euron arvoinen rääpäle... eli kannattaako tuollaiseen alkaa edes mitään isompaa remppaa tekemään? Paaliin vaan ja "uutta" alle. Tietenkin eri asia on jos kyseessä on jokin helmi ja itseltä löytyy sen verran osaamista, että tuollaisen konerempan tekee muutaman asennusoluen voimalla.
Äläs nyt, alkuperäset aluvanteet, kattoluukut, kauko-ohjattavat keskuslukot ym löytyy, että on se ainakin 400e arvonen :D No juurikin sen takia kyselenkin, että tietää punnita eri vaihtoehtoja. Jos olisi melkein täysin varmaa, että siellä on venttiilien lisäksi myös esim kansi paskana niin siinä vaiheessa voisi jo paalaamista harkita, mutta nyt vaikuttaisi siltä että mäntien,sylinteriputkien ja kannen vaurioituminen tuolla koneella on hyvin epätodennäköistä niin eipä tuo muutaman venttiilin ja jakohihnan (+rullasarjan+vesipumpun) vaihto niin ihmeellinen homma ole, ettenkö sitä ainakin yrittäisi. Kaikenlaisia moottorivehkeitä on tullut rassailtua melkein siitä lähtien kun kävelemään opin ja autoillekin on sitä sun tätä tehty, mutta yhtään koneremppaa en ole vielä joutunut/päässyt (autolle) tekemään, mutta korjausopas&foorumit avuksi niin ei kait tuokaan mikään ylivoimainen temppu ole. Ja ihan mielenkiintoistakin nähdä millasta tuhoa tuo mäntien ja venttiilien mahdollinen kohtaaminen on saanut aikaan. Venttiilit maksaa jonkun 5-10e/kpl ja tuo jakohihnasetti jonku 90e niin kyllä tuo vielä paalaukselta taitaa säästyä, nyt kun sopiva hallikin löytyi missä tuota pääsee laittamaan. Tietenkään en mihinkään korjaamolle tämän hintaista ja ikäistä autoa lähtisi koneremppaan viemään, mutta kun itse on mahdollisuus tehdä niin näen sen ihan järkeväksi. Kun koriltaankin tuo kerta on ihan hyvässä kunnossa, eikä ruostetta ole missään :)
 
Jep, jos itse pystyt tekemään niin kyllä tuonkin ikäinen auto kannattaa korjata, jos auto hyväkorinen ja muuten toimiva. Kansi irtoaa manuaalin avulla ongelmitta jos olet jotain tehnyt ennenkin, mutta kun olet ensimmäistä kertaa kansiremppaa tekemässä, niin sellaisen vihjeen rohkenen antaa, että hio varsinkin uudet venttiilit huolella ja ajan kanssa ja varmista niiden tiiviys ennen kannen uudelleen asennusta (onnistuu kotikonsteinkin riittävän hyvin). Jos teetät venttiilihommat jossain kansipajalla, niin sittenhän tuokin ongelma on pois päiväjärjestyksestä, mutta tuskin tuon ikäiseen kannattaa muuta tehdä kuin perusplaanaus, jolleivat ohjurit ja seetipinnat sitten ole aivan kamalassa kunnossa?
 
Mikähän mun primeran(-98) jarruja oikein riivaa ku joskus (yleensä matka-ajossa)..oikea eturengas alkaa iteksiään jarruttamaan..yhtäkkiä vaan huomaan et auto ei jaksa enää kulkea vitosella...sit iteksiään jarrut myös lähtee pois päältä. Joskus joutuu ajamaan pitemmän matkan jarru päällä, joskus lyhyemmän..onkohan kallis remontti edessä?
 
Mulla ainakin alkoi jarrut jumittamaan, kun palat oli kuluneet ihan finaaliin. Ilmeisesti se jarrusylinteri ei enää jaksa palata takaisin, kun oli tullut riittävän ulos.

Jarrut nyt on kuluva osa, ja pakkohan ne on pitää kunnossa. Oli kallista tai ei.
 
Ohivuodot mitattu, 3 ja 4 kunnossa, ykkösessä selkeä vuoto ja kaasuläppää kääntelemällä kuuli, että sieltähän se sihinä tulee. Kakkosellekin näytti jotain ~50% joten kait sielläkin jotain hämärää on. No varmaan melkein 5h taistelun jälkeen oli kansi kädessä, mutta silmämääräisesti ykköspytyn venatkin näytti olevan ihan kunnossa vaikka odotin toki että ne ihan selvästi olisi osumaa ottaneet. Mutta kahteen kertaan mitattiin nuo ohivuodot ja varmasti oli nokka-akseli siinä asennossa että molemmat venat oli kiinni niin kai siellä sitten jotain pientä vääntymää on, vaikkei mitään rajun kontatkin todisteita näkynytkään.

No kantta avatessa tottakai yksi kansipulteistakin sanoi naps (vaikka irrotusöljyä oli ja varovasti väännettiin & naputeltiin), ja jätti sellasen parin sentin pätkän onneksi lohkoon näkyviin josta pääsee vielä kiertämään esim. kahden mutterin avulla. Onko tässä muuten nuo kansipultit sellasia "venyviä", jotka tulisi vaihtaa kaikki joka kerta kun kannen avaa? Samainen 1.6 -90 309 pösö siis kyseessä.
 
Auto Volkswagen Jetta Mk1. Vaihdettu 1.8 kaasarikone, automaattiryyppy. Sama kone kuin mk2 golfissa. Tyhjäkäynnissä ei ongelmia. Kun koettaa lähteä ajamaan, rupeaa nykimään ja sammuu jos ei paina kytkintä pohjaan. Aiemmin pystyi hyvin ajamaan, kunhan antoi koneen lämmetä n. 5 minuuttia. Syksyllä ajoin 300 km, josta suurin osa matka-ajoa. Kulutus tällä matkalla 30l ! Mikähän vikana?
 
Auto Volkswagen Jetta Mk1. Vaihdettu 1.8 kaasarikone, automaattiryyppy. Sama kone kuin mk2 golfissa. Tyhjäkäynnissä ei ongelmia. Kun koettaa lähteä ajamaan, rupeaa nykimään ja sammuu jos ei paina kytkintä pohjaan. Aiemmin pystyi hyvin ajamaan, kunhan antoi koneen lämmetä n. 5 minuuttia. Syksyllä ajoin 300 km, josta suurin osa matka-ajoa. Kulutus tällä matkalla 30l ! Mikähän vikana?

Hieno auto, mulla on ollu kanssa tollane, tosin orkkis koneella. Liittyykö noi ongelmat jotenkin aikaisempiin nollakeleihin vai oliko ongelmaa aikasemminkin? Koska katsastettu, päästöt myös päin persettä, jos bensaa palaa noin paljon? Kato onko sieltä kaasarilta/imusarjalta lähtevät alipaineletkut kunnossa, en tunne tota 1.8 konetta sen tarkemmin..
 
Auto Volkswagen Jetta Mk1. Vaihdettu 1.8 kaasarikone, automaattiryyppy. Sama kone kuin mk2 golfissa. Tyhjäkäynnissä ei ongelmia. Kun koettaa lähteä ajamaan, rupeaa nykimään ja sammuu jos ei paina kytkintä pohjaan. Aiemmin pystyi hyvin ajamaan, kunhan antoi koneen lämmetä n. 5 minuuttia. Syksyllä ajoin 300 km, josta suurin osa matka-ajoa. Kulutus tällä matkalla 30l ! Mikähän vikana?
äkkiseltään epäilisin että automaattiryyppy on päällä koko ajan.
 
Hieno auto, mulla on ollu kanssa tollane, tosin orkkis koneella. Liittyykö noi ongelmat jotenkin aikaisempiin nollakeleihin vai oliko ongelmaa aikasemminkin? Koska katsastettu, päästöt myös päin persettä, jos bensaa palaa noin paljon? Kato onko sieltä kaasarilta/imusarjalta lähtevät alipaineletkut kunnossa, en tunne tota 1.8 konetta sen tarkemmin..
Nyt ei katsastettu muutamaan kuukauteen. Viime katsastuksessa oli hyvät päästöt. Joo pitää tarkastaa nuo. Ja varmaankin ryyppy laittaa ihan vaijerilla toimivaksi.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom