Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos se lukkopultti on jotain erikoista mallia ja entinen omistaja nakannut sen kaivoon niin voi olla muuten mielenkiintoista yrittää etsiä samanlaista tilalle:)
 
-99 Skuda Octavia, ajettu 200t, ongelma seuraava:

Esim. liikennevaloista lähdettäessä kiihtyminen hidastuu välillä huomattavasti, jopa niinkin paljon että kierrokset alkaa tippua alaspäin kunnes hetken päästä taas lähtee nousuun. Ilmiö tapahtuu erityisesti kakkosella tai kolmosella ajettaessa, vähän miten sille päivälle sattuu. Tätä tapahtuu satunnaisesti, myös lämpimällä koneella.

Kysymys on että mitkä anturit voisi aiheuttaa tommosta toimintaa (joku anturi voisi olla karstoittunut tms)? Tai mikä muu voisi olla syynä?

Moottorista riippuen tollasta aiheuttaa ainakin mm. ilmamäärämittari(MAF). Kun käyttäisit jossain vikakoodien luvussa niin selviäisi koska tollasesta häiriöstä jää yleensä vikakoodi muistiin.
 
Sitä voi yrittää korjata itse putsaamalla sen ilmamäärämittarin. Eli MAF irti, ja sitten esim. CRC:n maf-kliineriä (löytyy vaikkapa Motonetistä). Luultavasti tuossa on sellainen kuumalankatyyppinen mittari, joten sinne vaan ruiskuttelee sitä kliineriä ja antaa kuivaa. Sitten palikat takaisin autoon ja koeajolle. Jos ongelma paheni tai lieveni, vika on ilmamäärämittarissa. Jos mitään ei tapahtunut, vika voi olla silti ilmamäärämittarissa. Ne ovat yksiä perkeleitä! :(
 
Ja täältä löytyy niitä vikakoodien kanssa auttajia eikä tarvitse viedä merkkihuoltoon sen takia.
Esim. turusta näyttäis löytyvän aika monta kenellä vehkeet koodien lukemisee ja varmaan kympillä selviää.
 
Tiedä sitten onko tuo nyt jotain uusavuttomuutta vai mitä, ettei osata itse avata peräkonttia ja katsoa josko sieltä jostain kys. avain löytyisi. Vähän sama homma kuin viime pirkka tms. lehdessä joku kysyi, että kun hän tehdessään palapaistia oli pudottanut sen imeytystyynyn uunivuokaan, että mitä pitää tehdä. Jos tällaista pitää lähteä lehdessä kyselemään niin vois vaikka vetää itsensä narun jatkoksi. Älä nyt helvetissä ainakaan ota sitä tyynyä siitä uunivuoasta pois...

No kyllä se kaara tuli nuohottua aika perusteellisesti, eikä sitä avainta autoliikkeessäkään löydetty.
Ai nyt mun pitäisi vielä hirttääkin itseni? Ei vittu sentään, kiitos kommenteistasi. :thumbs:
 
En kyllä lähtis mitää pora/vastakierretappi yhdistelmää tossa kokeilemaan. Siinä käy helposti niin, että menee jengat piloille.

Rengasliikkeeseen vaan. Lyövät siihen pultin päähän semmosen hylsyn jossa on kynnet jotka puree siihen pultin pyöreään ulko-osaan. sillä lähtee helposti. Sitten vaan merkkiliikkeestä uus lukkopulttisatsi. pitäisi kaikenkaikkiaan alle 50e selvitä koko operaatiosta.
 
En kyllä lähtis mitää pora/vastakierretappi yhdistelmää tossa kokeilemaan. Siinä käy helposti niin, että menee jengat piloille.

Rengasliikkeeseen vaan. Lyövät siihen pultin päähän semmosen hylsyn jossa on kynnet jotka puree siihen pultin pyöreään ulko-osaan. sillä lähtee helposti. Sitten vaan merkkiliikkeestä uus lukkopulttisatsi. pitäisi kaikenkaikkiaan alle 50e selvitä koko operaatiosta.

Juu autoliike hoiti kaiken ilmaitteeksi ja tarjos vielä lounaankin eli häpiend ja ite ei tarvinnu edes koskea kumitassuihin. :D
 
Noniin. Tyttöystävän autossa yksi vanteen pultti alkoi kenkkeilemaan kun oltiin vaihtamassa talvikumeja alle. Ei saatu pulttia hievahtamaankaan ja kaiken kukkuraksi saatiin pultin kanta aivan pyöreäksi. Eli kysymys. Missä kannattaisi pääkaupunkiseudulla käydä otattamassa toi helvettiin tosta? Pitääkö se porata siitä pois vai miten ammattimiehet sen hoitaa? Tekisköhän ton joku paja vaikka Tattarisuolla vai pitääkö roudata se johonkin rengasliikkeeseen? Mitähän tuollaisen poisotto maksaa rengasliikkeessä?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tekisköhän ton joku paja vaikka Tattarisuolla vai pitääkö roudata se johonkin rengasliikkeeseen? Mitähän tuollaisen poisotto maksaa rengasliikkeessä?
Roudaa vaikka rengasliikkeeseen, niin tulee varmaan halvemmaksi. Meillä esim otetaan noita ns. murtosarjalla, eli vastakierrehylsyllä pois. Yleensä onnistuu, joskus harvoin ei. Hommaan ei mene kuin puoli minuuttia jos se sieltä on lähteäkseen.
 
Moottorista riippuen tollasta aiheuttaa ainakin mm. ilmamäärämittari(MAF). Kun käyttäisit jossain vikakoodien luvussa niin selviäisi koska tollasesta häiriöstä jää yleensä vikakoodi muistiin.
Vikakoodeja on tullut luettua aika useaankin (lähinnä siksi kun virta-avaimen käynnistyksen esto generoi niitä puolisen vuotta sitten). Lämpötila-anturi tuli vaihdettua pari kuukautta sitten (siitä oli yksi vikakoodi myös), mutta ei auttanut tähän ropleemaan. Kävin katsastuksessa just pari viikkoa sitten eikä sielläkään herjattu mitään mistään. Vaiva on kuitenkin ollut tässä muutaman kuukauden ajan, pahentunut tosin huomattavasti viime aikoina.
Sitä voi yrittää korjata itse putsaamalla sen ilmamäärämittarin. Eli MAF irti, ja sitten esim. CRC:n maf-kliineriä (löytyy vaikkapa Motonetistä). Luultavasti tuossa on sellainen kuumalankatyyppinen mittari, joten sinne vaan ruiskuttelee sitä kliineriä ja antaa kuivaa. Sitten palikat takaisin autoon ja koeajolle. Jos ongelma paheni tai lieveni, vika on ilmamäärämittarissa. Jos mitään ei tapahtunut, vika voi olla silti ilmamäärämittarissa. Ne ovat yksiä perkeleitä! :(
Täytyykin heti päivän koittaessa testata tätä lääkettä. Tappelin kesän/syksyn skudan mittariston toimimattomuuden kanssa joten kokemusta kyseisen merkin kettumaisista vioista löytyy. Se vasta perkele olikin! :D Lopussa onneksi kiitos seisoi ja mittaristo on pysynyt taasen pidempään hengissä. Tosin kesäkelit ja lämpötilojen vaihtelut ne vasta lopullisesti kertoo että onko se regu kunnolla juotettu vai ei...

Vielä olisi jäljellä keskuslukituksen "kuskin oven avaus kaukosäädöllä" -herkku. Vika ollut jo muutaman vuoden mutta koska avaimella aukeaa niin ei ole jaksanut alkaa purkamaan ovitoppauksia... Kuulemma sielläkin selviäisi pelkällä kolvaushommalla.
Ja täältä löytyy niitä vikakoodien kanssa auttajia eikä tarvitse viedä merkkihuoltoon sen takia.
Esim. turusta näyttäis löytyvän aika monta kenellä vehkeet koodien lukemisee ja varmaan kympillä selviää.
Takso myös juholle. Tutulla on pelit ja rensselit joten siellä hoituu koodien lukemiset yms aseveli hintaan. Ei vaan osannut ihan heti sanoa että mikä aiheuttaa tällaista toimintaa (voi myös olla etten osannut järin hyvin selittää... ;).

Sanottakoon vielä että vaikka on ollut monta vikaa tässä muutamien vuosien aikana niin onneksi ne ovat olleet aika helposti korjattavissa / halvalla saatu kuntoon. Osittain on auttanut tietty tuttu korjaaja sekä pienien vaivojen hoitaminen ite. Yllättävänkin usealle vialle sana "vittumainen" tarjoaa aika passelin kuvauksen...
 
Vuosimallin 1993 Toyota Corollasta (korimalli E10 tai E11) pitäisi kuljettajan puolen vetoakselin (ulompi ”haitari”) suojakumi vaihtaa. Kuinkahan paha homma on kyseessä ja mitä pitäisi tehdä?

Onko alapallonivelen ”kiinnitystappi” yleensä kuinka tiukassa? Pitäisikö siihen olla ulosvetäjässä minkä tyylinen kiinnitys? Entäpä rikkoutuuko alapallonivelen suojakumi tässä operaatiossa herkästi?

Isot kiitokset vastaajille!
 
Vuosimallin 1993 Toyota Corollasta (korimalli E10 tai E11) pitäisi kuljettajan puolen vetoakselin (ulompi ”haitari”) suojakumi vaihtaa. Kuinkahan paha homma on kyseessä ja mitä pitäisi tehdä?

Onko alapallonivelen ”kiinnitystappi” yleensä kuinka tiukassa? Pitäisikö siihen olla ulosvetäjässä minkä tyylinen kiinnitys? Entäpä rikkoutuuko alapallonivelen suojakumi tässä operaatiossa herkästi?

Isot kiitokset vastaajille!

Omassa autossa alapallonivelen "tappi" oli pultti ja eihän se mihinkään auennut muutakun leikkaamalla mutteri halki. Ulosvetäjän tarpeesta en toyotassa tiedä, omasta melkee tippui nivel syliin, voi olla kyllä kovaakin kiinni. Kannattaa myös huomata se, että joissain autoissa vetoakseli ei sitten saa liikkua sieltä sisäpuolelta ulos yhtään. Omassa autossa olis saannu keräillä laakerit lattialta, jos se vetoakselin sisäpää olis liikkunut irti. Jos kumi on ollut kauan rikki tai ei ole tietoa, koska nivel on vaihdettu niin kannattaa ostaa samalla uusi nivelkin, maksaa tollaseen tojoon varmaan 30-40e. Toisaalta on olemassa myös päälle vedettäviä suojakumeja, jolloin niveltä ei tarvi irroittaa..

Edit. Jos omalle vapaa-ajalle laskee mitään arvoa, vaihdattaisin ton kumin jossain liikkeessä :) Eka kertalaiselta siihen menee aikaa.. ja hermoja.. ja olutta.. ja voi tulla kalliimmaksi mitä maksais korjaamolla:D
 
Vuosimallin 1993 Toyota Corollasta (korimalli E10 tai E11) pitäisi kuljettajan puolen vetoakselin (ulompi ”haitari”) suojakumi vaihtaa. Kuinkahan paha homma on kyseessä ja mitä pitäisi tehdä?

Onko alapallonivelen ”kiinnitystappi” yleensä kuinka tiukassa? Pitäisikö siihen olla ulosvetäjässä minkä tyylinen kiinnitys? Entäpä rikkoutuuko alapallonivelen suojakumi tässä operaatiossa herkästi?

Isot kiitokset vastaajille!

Ostat ite sen kumin ja viet jollekkin pikkukorjaamolle. Osaavat taatusti vaihtaa ja ei mene kauaa. Itse teetätin samanlaisen homman ja aikaa ei mennyt nimeksikään. hintaa vaihdolle tuli joku 22e.
En todellakaan rupeais ite venkslaamaan ku noin halvalla tekevät.
 
Vuosimallin 1993 Toyota Corollasta (korimalli E10 tai E11) pitäisi kuljettajan puolen vetoakselin (ulompi ”haitari”) suojakumi vaihtaa. Kuinkahan paha homma on kyseessä ja mitä pitäisi tehdä?

Onko alapallonivelen ”kiinnitystappi” yleensä kuinka tiukassa? Pitäisikö siihen olla ulosvetäjässä minkä tyylinen kiinnitys? Entäpä rikkoutuuko alapallonivelen suojakumi tässä operaatiossa herkästi?

Isot kiitokset vastaajille!

No niin remontti tehty. Laitan tässä vaiheita mitä tehtiin, jotta näistä saattaisi toivottavasti olla joskus jollekin jotain apua (HUOM! ohjeet eivät varmastikaan ole täydelliset ja jotain oleellista saattaa jäädä välistä kertomatta/unohtua sanoa ja epäloogisuuksia esiintyä).

1. Irrota vanteen muovinen suojus (jos on) tasapäisellä ruuvarilla.
2. Poista sokka napamutterista. Hakkaa vasaralla/vedä pihdeillä irti.
3. Avaa navan mutteri (37mm hylsy?). Käytä tarvittaessa jatkovartta.
4. Löysytä pyörän pultit. Käytä tarvittaessa jatkovartta.
5. Nosta auto ilmaan. (Halli)Tunkki joko eteen tai sivulle renkaan viereen.
6. Ota pyörän pultit, navan alustalevy ja mutteri irti. Irrota pyörä.

8. Irrota muovinen suojalevy auton pohjasta (ei ehkä pakollista mutta antaa työskentelytilaa). Osittainen irrotus saattaa riittää esim. avaamalla 2-3 lokarin puoleista mutteria. 10mm hylsyavaimella homma onnistuu.
9. Irrota jarruletkun pidikemutteri, jotta jarruletkulla on enemmän tilaa liikkua.
10. Irrota alatukivarren alapallonivelen kiinnityksen. 2 mutteria ja 1 pultti. 17mm lenkkiavain jatkovarrella pitäisi riittää.
11. Irrota alapallonivel tukivarresta (nosta irti). Laita esim. rautakanki pallonivelen ja tukivarren väliin ja nosta ilmaan ja siirrä sivuun. Varo rikkomasta alapallonivelen kumia.
12. Vedä vetoakseli ulos pyörän navasta kääntämällä sitä sivulle. Voi joutua koputtelemaan vetoakselin päätä ”varovasti”.
13. Tue vetoakseli rautalangalla siten ettei sisempi vetonivel rasitu. Ripustus onnistuu lokarin alla olevaan jarruletkun tukeen vaikkapa.

14. Sido naru tarvittaessa jarrupaloihin kiinni ja vedä ulkopuoliseen tukeen, jotta jarrulevyt ja pyörän napa (plus koko iskari ja raidetankosetit) saadaan hieman vetoakselin tieltä sivuun.
15. Ota vanhan suojakumin kiristysrenkaat pois leikkureilla. Vanha kumi puukolla/leikkureilla pois. Puhdista vetoakseli ja ulompi nivel moskasta ja rasvasta.
16. Tarkasta ulomman (kunto) ja sisemmän vetonivelen välys/heiluminen jos osaat.

17. Mittaa vetonivelen halkaisija ja etsi pullo/kartio joka mahtuu auki leikattuna vetonivelen ympärille.
18.. Ota esim. puolentoista litran juomapullo ja rasvaa sen kaula. Vedä ylivedettävä suojakumi pullon päälle (suurempi reikä edellä :). Sahaa pullo poikki ja hio sahausreunat.
19. Pistä pullo/kartio vetonivelen päälle ja liuta uusi suojakumi vetoakselin päälle.
20. Heitä suojakumipaketin mukana tulleet rasvat (ulompaan) vetoniveleen. Rasvaa tulee olla reilusti, muttei kuitenkaan liikaa. Arvioi itse.
21. Koita saada kiristettyä suojakumi paikoilleen. Paketin mukana tulleet kiristimet voivat olla väärän kokoisia (liian suuria). Lisää tarvittaessa jotain väliin tai käytä muita kiristimiä esim. ruuvilla lukittava metallipanta, nippuside :) tai jotain muuta lukituspantaa. Lyhyempi kiristin tulee vetoakselin urituksen kohdalle ja pidempi luonnollisesti ulomman vetonivelen päälle. Katso tarvittaessa mallia auton toiselta puolelta.

22. Koita saada irrotetut osat takaisin paikoilleen käännetyssä järjestyksessä. Alapallonivel rautakangella taas paikoilleen. Vetoakselin pujottaminen navan reikään saattaa olla ilkeää, pyydä kaveri auttamaan tarvittaessa.
23. Navan mutteri pitäisi esikiristää, löysätä ja lopuksi kiristää 215 Nm momenttiin momenttiavaimella.
24. Ajele autolla kato kuuluuko kolinoita ja kilinöitä tai täristyksiä. Huokaise helpotuksesta jos homma meni kuten elokuvissa.
VAROITUS: Ohjeiden käyttö luonnollisesti täysin omalla vastuulla. Ohjeet saattavat olla täysin virheelliset, koska tarkkaa työjärjestystä ei kirjattu ulos ja täten välistä saattaa puuttua joku työvaihe jne. ymmärrät varmasti mitä tarkoitan.

Ohjeiden tarkoitus on antaa summittaista osviittaa ylivedettävän suojakumin käytöstä sekä näyttää miten homma voidaan tehdä ilman että irrotetaan vetoakselia autosta (ei ainakaan lähtenyt irti ja tuskin nyt kovin helpolla lähteekään, älä kuitenkaan nyi sitä :) tai puretaan puolta autoa.
 
Osaiskohan täällä joku heittää karkeata arviota paljonko tulee maksamaan vm. 2001 Avensiksen oikeanpuolimmaisen viiksen korjaus kun takalasin pyyhkijä on jäänyt sutimaan eikä reagoi mitenkään viiksen kääntelyyn?
 

Suositut

Back
Ylös Bottom