Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Noniin ja taas vituttaa.

Eli kun tässä ulkomaanreissulla ollaan niin tuli ostettua Buick Regal Grand Sport, vm. -94. 3.6L V6. Kun tossa vetelee menemään moottoritiellä ja ilmavirtakin jäähdyttää syyläriä niin lämmöt pysyvät mukavasti siinä vähän reilussa 100 farenheitissa eli jossain 140F=60C. tässä kun sitten heittää pois pikkuteille korttelirallia ajamaan missä vauhti ei juuri ylitä 50km/h:a niin johan alkaa lämmöt nousemaan. Pahimmillaan käyvät jossain 210F=98C mutta eivät kuitenkaan mene siitä yli ja laskevat taas motarille tullessa. Öljyt ja syylärin mehut on tarkistettu joten vika ei ole niissä. Vähän tullut tässä paranoidiseksi noiden lämpöjen suhteen kun tossa jo edellisestä pirssistä palo kansipahvi :D

eli kysymykset kuuluvat:

1. Tuo 210F=98C on jo kokolailla liian kuuma?
2. Mikä tuon lämpöjen nousun voi aiheuttaa?
(a) termostaatti
(b) tuuletin ei pyöri
(c) joku muu, mikä muu?

Siitokset jo etukäteen!
 
Voisi kuvitella vian olevan tuulettajassa. Autossasi on luultavasti sähköinen tuuletin, joten kuuntele meneekö se päälle lämpöjen ollessa ylhäällä? Pitää aika kovan huminan pyöriessään. Termostaattikin tekee tuonkaltaisia oireita jos jumittunut auki. Myös jäähdytin voi olla tukossa/huonokuntoinen. Jos vika tuli jäähdytysnesteiden vaihdon jälkeen, voi olla että jäähdytysjärjestelmään on jäänyt ilmaa. Sitten tietysi tuo kannentiivisteen vuoto on yksi vaihtoehto. Eli voipi olla monen vian summa tai sitten johtua vain yhdestä viasta.
 
ace-oo- sanoi:
Mulla oli kanssa vastaava vika autossa, yhden kerran solenoidi oli jumiutunut tjs.. Työntämällä se käyntiin lähti, ja sen jälkeen ei ollut vikaa

voisiko solenoidista johtua se, että autoa kylmemmällä kelillä startatessa kuuluu "räsähdys"....plussakeleillä ei ongelmia... :eek:

muuten auto käy ja kulkee ongelmitta...
 
Noniin. Laitetaanpas tänne kun meni peukku suuhun. Eli:

Potilas: Toyota Corolla 1.3 xli vm -93

Tauti: Kaara ei oikein starttaa kunnolla. Naksaus kuuluu, mutta eloa ei näy. Kun rullaa vapaalla pari metriä niin sitten tykkää hirnahtaa käyntiin. Akku on ihan latingissa. Tässä taitaa nyt olla starttimoottorin ongelmia? Paljonkohan Toijjotaani mahtaisi uusi starttimoottori kustantaa?

Solenoidin kärjet on liian kuluneet. Kuluu ihan normaalisti ajan myötä kyseisessä mallissa. En todellakaan suosittele millään vasaralle niitä iskemään vaan vaihtamaan ihan suosiolla uusiin. Itselläni oli sama ongelma. Avun siihen löysin itse täältä: http://www.nicehouse.fi/autotalli/keskustelu/nayta.php?id=4035 ja bilteman myymästä toyota corollan korjausoppaasta (http://www.biltema.fi/osteri/osteri...735059.htm&ryhmaid=&SID=702941894418493910458)

EDIT: eli siis tarkoitin tarkalleen ottaen tätä viestiä tuolta: "Joo elikkä kuten on mainittu jos rele naksuu mutta ei kuitenkaa startti pyöritä, startti irti koneesta ja avataan ja vaihdetaa solenoidin kärjet (2 kpl L-muotoisia kupariosia sinne starttiin ja kasataan huolella) ja toimii. Osat oli mun tapauksessa 4 euroa. Jos ei ole peukalo keskellä kämmentä kyllä onnistuu, ei oo kovinkaan hankala operaatio."
 
Mulla on Mazda 929 2.2l -88. Siinä ois vaikka ja mitä korjattavaa tietenkin. Mutta nyt on sellainen vika, että kun painaa jarrua niin auto rupeaa nytkyttämään. Ei ihan niin nopeasti että vois sanoa tärinäksi. Kun jarrua painaa todella lujaa, niin nytkytys häviää. Kaveri meinasi, että edessä olisi jarrulevy kierossa. Hän kokeili käsillä levyä(kännissä). Jarrut vaihdettu edestä ja takaa viime vuonna kesällä. Kyseessä siis levyt edessä ja takana.
 
jarhu sanoi:
Mulla on Mazda 929 2.2l -88. Siinä ois vaikka ja mitä korjattavaa tietenkin. Mutta nyt on sellainen vika, että kun painaa jarrua niin auto rupeaa nytkyttämään. Ei ihan niin nopeasti että vois sanoa tärinäksi. Kun jarrua painaa todella lujaa, niin nytkytys häviää. Kaveri meinasi, että edessä olisi jarrulevy kierossa. Hän kokeili käsillä levyä(kännissä). Jarrut vaihdettu edestä ja takaa viime vuonna kesällä. Kyseessä siis levyt edessä ja takana.

jos jarrulevy on kierossa niin poljin tärisee ihan niinkuin abs jarrullisella autolla jarruttaisi liukkaalla. eli pientä edestakaista liikettä
 
RautaKeisari sanoi:
voisiko solenoidista johtua se, että autoa kylmemmällä kelillä startatessa kuuluu "räsähdys"....plussakeleillä ei ongelmia... :eek:

muuten auto käy ja kulkee ongelmitta...

siitähän se johtuu. solenoidihan toimii sillai että magneetti työntää käynnistyspyörän vauhtipyörän hammasrattaalle ja samalla kun se on ääri asennossa niin solnoidi yhdistää kaksi napaa ja ratas alkaa pyöriä. eli sinun tapauksessa se yhsistää ennen kuin ratas ehtii asettua vauhtipyörän hammasrattaalle. siitä räsähdysääni. tosin kannattaa ennen uuden startin hommaamista katsoa että startin pultit ovat kunnolla kiinni
 
Pulla sanoi:
Noniin ja taas vituttaa.

Eli kun tässä ulkomaanreissulla ollaan niin tuli ostettua Buick Regal Grand Sport, vm. -94. 3.6L V6. Kun tossa vetelee menemään moottoritiellä ja ilmavirtakin jäähdyttää syyläriä niin lämmöt pysyvät mukavasti siinä vähän reilussa 100 farenheitissa eli jossain 140F=60C. tässä kun sitten heittää pois pikkuteille korttelirallia ajamaan missä vauhti ei juuri ylitä 50km/h:a niin johan alkaa lämmöt nousemaan. Pahimmillaan käyvät jossain 210F=98C mutta eivät kuitenkaan mene siitä yli ja laskevat taas motarille tullessa. Öljyt ja syylärin mehut on tarkistettu joten vika ei ole niissä. Vähän tullut tässä paranoidiseksi noiden lämpöjen suhteen kun tossa jo edellisestä pirssistä palo kansipahvi :D

eli kysymykset kuuluvat:

1. Tuo 210F=98C on jo kokolailla liian kuuma?
2. Mikä tuon lämpöjen nousun voi aiheuttaa?
(a) termostaatti
(b) tuuletin ei pyöri
(c) joku muu, mikä muu?

Siitokset jo etukäteen!

tersmostaatti se ei ole, koska sitten se lämmöt nousisi myös motarilla ajettaessa. veikkaampa että vikana on termokytkin, eli se kytkin joka kytkee flektin (=tuulettajan) päälle. se löytyy syylärin jommasta kummasta reunasta ja siihen tulee kaksi johtoa. ota ne johdot irti ja yhdistä ne. jos flekti alkaa pyöriä niin vika on kytkimessä. jos ei, niin vika on tuulettajan moottorissa. tosin jos siinä ei ole sähkönen flekti vaan mekaaninen. niin silloin vika voisi löytyä kansipahvista.
 
kopsis sanoi:
Manuaalinen ilmastointi on autossa, mutta nyt kun sanoit, niin tosiaan joskus valoissa seistessä huomannut, kun ilmastoinnista kuuluu pieni "naksaus" tms. ja sitten tuo valojen häilääminen alkaa :jahas:

Niin ja sen unohdin mainita, että auto on 1.6 8v eco...

Mutta eipä tuota tarvitse montaa päivää kärsiä :hyper:

sitten vika voi hyvin olla laturin jännitteen säätimessä. elikkä joskus se lataa 12v ja joskus 14v. ainakin yksi honda oli viime viikolla töissä kun teki samaa. laturi vaihdettiin ja kaikki toimis sen jälkeen. tosin kannattaa ensin katsoa että onko laturissa sisäänrakennettu vai ulkopuolinen jännitteen säädin. koska laturi kuitenkin maksaa ja uusi jännitteen säädin ei maksa mitään. jos siinä on boschin laturi niin sitten pitäisi olla ulkopuolinen säädin. sen tuntee siitä että laturin ulkopuolella on sellainen 3-5cm pitkä ja 1-2cm leveä mötikkä mikä on kahdella pultilla kiine. ja kun sen ottaa poies niin siinä vaiheessa sen viimeistään tuntee koska näissä malleissa laturin hiilet ovat säätimes kiine
 
Pulla:
Voithan toki tehdä tolle flektille kytkimen (että menee suoraan kytkimestä päälle). Kantsii vaihtaa nesteet tohon. Ja tsekata, että onko ilmaa jäähdytysjärjestelmässä. Eli uudet nesteet+ilmaus.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko vikaa vai ei?

Voin olla vain vainoharhainen, mutta jotenkin tuntuisi että on viime aikoina alkanut kuulumaan pienimuotoista sirinää/helinää moottorista. Se kuuluu parhaiten kun väännättää matalilla kierroksilla. Kyseessä on -93 Carina E, 1,6i. Onko syytä huolestua? Mistä ääni voi johtua? Oisko venttiilit?
 
Meillä on 87 Opel Kadett ja kaveri ei oikein tykkää lähteä käyntiin kylmällä... Mikä yllätys... Siinä olisi ryyppy, kun painaa kaasun pohjaan ennen käynnistämistä mutta se ei taida vissiin pelittää tai jotakin, vaikka se korjaamollakin käytettiin.

Ehe, ei sattus olee jekkua miten sais auton pelittää kylmälläkin :D
 
41shots sanoi:
Voin olla vain vainoharhainen, mutta jotenkin tuntuisi että on viime aikoina alkanut kuulumaan pienimuotoista sirinää/helinää moottorista. Se kuuluu parhaiten kun väännättää matalilla kierroksilla. Kyseessä on -93 Carina E, 1,6i. Onko syytä huolestua? Mistä ääni voi johtua? Oisko venttiilit?

100 sarjan corollat/Carinat, helisää matalilla kierroksilla USEIMMITEN katallysaattorin suojasta. Siinä on semmonen pelti/rauta hässäkkä mikä helisee. Voithan toki kokeilla jos se kaasun myötä kovenee se helinä TASAISESTI. En millään jaksa uskoa, että venat tuossa kälkättää. Ja laturin hihna näillä pakkasilla on toinen mikä helisee. EI VENTTIILIT. Ja näin varma olen, vaikka en ole tuota autoa nähnykkään vielä.

-Marchi-: Peruskikat. Kattoo, että jäähdytysnesteet kestää pakkasta (suoja) aineet. Eikä kovilla pakkasilla jätä tankkii tyhjäks. alkaa jäätymään ja ei olekkaan pelkkää bensaa jne.. Sit jos ei rupee toimii, niin ryypyn putsaus/säätö. Jos ei vieläkään niin sähkövehkeet, virranjakan kansi, pyörijä, tulpat/johdot. Noi auttaa jo paljon.
 
Hei ei kukaan osais sanoo mitä hiivatti autossa on vikana kun se lähtee käyntiin ihan normaalisti ja pystyy ajaankin jonkun aikaa kunnes se yhtäkkiä sammuu eikä lähe millään ihmeellä käyntiin ennen kuin se on jonkun aikaa jäähtynyt. Itse en tiedä autoista hevonhelvettiäkään...:david:

Edit ford sierra 87 1.6
 
katharziz sanoi:
Hei ei kukaan osais sanoo mitä hiivatti autossa on vikana kun se lähtee käyntiin ihan normaalisti ja pystyy ajaankin jonkun aikaa kunnes se yhtäkkiä sammuu eikä lähe millään ihmeellä käyntiin ennen kuin se on jonkun aikaa jäähtynyt. Itse en tiedä autoista hevonhelvettiäkään...:david:

auttais aika järjettömästi jos kertoisit auton merkin, mallin, vuosimallin ja moottorin.
 
katharziz sanoi:
Hei ei kukaan osais sanoo mitä hiivatti autossa on vikana kun se lähtee käyntiin ihan normaalisti ja pystyy ajaankin jonkun aikaa kunnes se yhtäkkiä sammuu eikä lähe millään ihmeellä käyntiin ennen kuin se on jonkun aikaa jäähtynyt. Itse en tiedä autoista hevonhelvettiäkään...:david:

Edit ford sierra 87 1.6
yleensä tollaset äkkinäiset katkot antaa ymmärtää etta vika on virtapuolella. Jos vaikka jollekkin asian osaavalle meet näyttään sieraimes puolaa
 
Minkeo sanoi:
yleensä tollaset äkkinäiset katkot antaa ymmärtää etta vika on virtapuolella. Jos vaikka jollekkin asian osaavalle meet näyttään sieraimes puolaa
Joo pitäis mennä tosiaan. Ei tässä muuten mitään mutta kiinnostais vain tietää onko tossa mahdollisesti isompaa vikaa, en tahdo tohon paskaan laittaa rahaa kiinni ja pitäs selvitä jotenkin kevääseen asti ja heitän sitten vesileipää saatanan sierralla.
 
katharziz sanoi:
Joo pitäis mennä tosiaan. Ei tässä muuten mitään mutta kiinnostais vain tietää onko tossa mahdollisesti isompaa vikaa, en tahdo tohon paskaan laittaa rahaa kiinni ja pitäs selvitä jotenkin kevääseen asti ja heitän sitten vesileipää saatanan sierralla.
:D
ei siittä varmaan ilman kustannuksia selviä jonkun kympin tosta puolasta varmaan joutuu maksaan. Jos haluat päästä halvalla nii kysäse netistä käytettyä(jos joltain on jääny yli)
 
katharziz sanoi:
Hei ei kukaan osais sanoo mitä hiivatti autossa on vikana kun se lähtee käyntiin ihan normaalisti ja pystyy ajaankin jonkun aikaa kunnes se yhtäkkiä sammuu eikä lähe millään ihmeellä käyntiin ennen kuin se on jonkun aikaa jäähtynyt. Itse en tiedä autoista hevonhelvettiäkään...:david:

Edit ford sierra 87 1.6

Kannattaa tarkistaa sellainenkin asia, että onko pakoputki auki. Kaverin autossa oli juuri vastaava vika, käynnistyi mutta sammui hetken kuluttua ja käynnistyi vasta kun hetken odotteli. Syyksi paljastui, että kaveri oli peruuttanut penkkaan ja pakariin oli mennyt lunta joka sitten suli ja jäätyi ja tukki putken osittain. Silloinkin vikaa etsittiin vaikka ja mistä, mutta sitten joku terävä hoksasi katsoa pakoputkeen ja syy olikin yksinkertaisempi kuin kukaan osasi odottaa.
 
Volcano sanoi:
Kannattaa tarkistaa sellainenkin asia, että onko pakoputki auki...
Joissakin autoissa esiintyy sellaista vikaa, että vanhemmiten äänenvaimentimesta lähtee villat liikkeelle ja tukkii putken. Jos en tietäisi, niin olisi takuuvarmasti viimeinen paikka mistä vikaa etsisin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom