Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kruipelo sanoi:
Mutta ei sitä turboa ainakaan menossa huomaa :) Ei voi olla tavalliset imuäänet...vai olisikohan. Mun mielestä jostain siellä ny pääsee tuhrupierua. Pitänee tutkia, se vaan että miten helvetissä sen vuotokohdan löydän mikäli siitä todella on kyse. No eipä sen auton murheita tarvitsee vuotta enempää katsella, vaan vuosikin voi tuntua toisinaan pitkälle ajalle :wall:

Jos se vuoto on pakopuolella, sen yleensä kyllä maallikkokin huomaa. Imusarjan tiiviste vois olla ajansaatossa kulahtanut ja alkanut vuotamaan. Hommaat jostain starttipilottia ja auton käydessä suihkutat sitä imusarjan juureen. Jos kierrokset nousee, vika on paikallistettu....
 
azzyyr sanoi:
Jos se vuoto on pakopuolella, sen yleensä kyllä maallikkokin huomaa. Imusarjan tiiviste vois olla ajansaatossa kulahtanut ja alkanut vuotamaan. Hommaat jostain starttipilottia ja auton käydessä suihkutat sitä imusarjan juureen. Jos kierrokset nousee, vika on paikallistettu....

Niin ja jos tuuri käy, pääsee ikävistä nenä-ja kulmakarvoistakin eroon hetkeksi aikaa... :D Eetterin kanssa ei sitten kande hirveesti leikkiä.
 
Makkevon sanoi:
aaltoileeko auton tyhjäkäynti?

Juu aaltoilee. 800, 600, 400, 200 ja se 0 ovat mittarin mukaan tyhjäkäynnin suosikkeja tuulesta riippuen. Ja kyllä se sisäänkin kuulostaa siltä että tyhjäkäynti putoaa välistä todella alas. Edellisistä vinkeistä vaarin ottaneena nyt on (kaverin suosiollisella avustuksella) virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu ja auto tuntuu paljon terveemmältä. Ainakin tähän mennessä ei ole nykinyt (tosin ei ole satanutkaan) ja tyhjäkäynti tuntuu pysyvän aika nätisti kahdeksassa sadassa. Kansi näytti päällisinpuolin ehjältä mutta sisäpuoli oli kyllä tosi hapettunut. Kaveri selitti että se (hapettuneisuus) + mikroreiät tekevät sitä että kipinä pomppii ja saattaa myös heitellä valokaarta kannen sisässä jolloin kone käy vähän miten sattuu?

tämän tredin myötä paljastui sitten sekin että autoni on oikeasti Plymounth Acclaim ja Le Baron on oikeasti Dodge Spirit :) Ja se siitä amerikkalaisuudesta että toi Saratogan/LeBaronin veekutonen on Mitsubishin tekemä!
 
Kyöpeli sanoi:
Ford Mondeo -vm 93

Varsinkin kovemmasta vauhdista jarruttaessa auto nytkähtää selvästi vasemalle. Tämä on varsinkin kovissa vauhdeissa pikkusen hankalaa kun meinaa vetästä melkein koko auton vastaantulijan kaistalle :D Uudet renkaat alla joten ei ainakaan ole niistä kiinni

Epätasapainoisia jarruja veikattiin jo, toinen vaihtoehto on kuluneet tukivarsien päät/puslat/pallonivelet.
 
Jaahas,kysytääs sähköpuolen asioista:tarvis muijan Neon katsastaa just ja siinä on seuraavanlainen vika:Takavalot toimii,mutta kun painaa jarrua,siellä perässä syttyy ja sammuu mitä valoja sattuu.Yleensä vasen takavalo sammuu jarrua painettaessa ja sillä puolella ei jarruttaessa pala jarruvalokaan.Voisko vika olla niinkin yksinkertainen,että vasen jarruvalo palanut?Aika erikoisen vian ainakin aiheuttaa.
 
Ville1Suuri sanoi:
Jaahas,kysytääs sähköpuolen asioista:tarvis muijan Neon katsastaa just ja siinä on seuraavanlainen vika:Takavalot toimii,mutta kun painaa jarrua,siellä perässä syttyy ja sammuu mitä valoja sattuu.Yleensä vasen takavalo sammuu jarrua painettaessa ja sillä puolella ei jarruttaessa pala jarruvalokaan.Voisko vika olla niinkin yksinkertainen,että vasen jarruvalo palanut?Aika erikoisen vian ainakin aiheuttaa.

Maadoituksessa todennäköisesti häikkää. Jollain ruuvarilla kun raaputtaa niitä "liittimiä", mihin ne lamput tulee kiinni, vähän puhtaammiksi, niin sitten alkaa (toivottavasti) toimimaan. Ei ole paha homma.
 
Mikähän autossa ongelmana auto peugeot 405 mi16 autossa virinokat ja kone nakuttaa olisko venttiili kupit paskana??
 
MAX_23 sanoi:
Mikähän autossa ongelmana auto peugeot 405 mi16 autossa virinokat ja kone nakuttaa olisko venttiili kupit paskana??
Voi olla väärät ventiilien välykset. Todennäköisesti tossa autossa venttiilin välykset säätyy hydraulisesti. Silloin siellä on jonkun ventiilin välys viturallallaan. Sitä korjausta on aika vaikea lähteä selittämään, mutta jos hiukkaakaan autoja tunnet, voin yrittää. Ensin pitää ottaa venttiilinkoppa irti, ja sen jälkeen nokka-akselit. Sen jälkeen käy jokainen venttilli läpi painamalla niitä, ja jos joku tuntuu löysemmältä kuin muut, niin se on siis sökö. Voit yrittää hakea helpotusta sillain, että otat kyseisen ventiilin säätimen pois sieltä, ja lisäät itse sinne öljyä. Eli kun sulla on se säätäjä siinä kädessä, niin painat sen liikkuvan osan sinne sisään, jonka jälkeen näet siellä kyljessä pienen reiän. Yritä saada laitettua siitä reiästä ihan normaalia moottoriöljyä sisään. Sitten vain asentelemaan.

Jos sitten taas siinä olis semmoiset venttiilit, jotka pitää itse säätää, niin siihen tarvitset sellaisen liuskamitan, jolla pääset mittaamaan sen venttiilien ja nokka-akselin välin (venttiilinvälys). Jos löytyy välys, niin sitten siinä on semmoinen pyöreä levy, joka pitää saada pois, johon on oma työkalu. Mittaat (yleensä mitattu mikrometrillä) levyn paksuuden. Sitten hankit sen ylimääräisen välyksen verran paksumman levyn siihen vanhan tilalle.

Oon muuten maailman huonoin antamaan mitään ohjeita....
 
Kysytäänpä täältä kun en kovin paljoa mekaanikon tietämystä omaa, eli: Oikea etupää naksahtelee välillä kun ajan esim. kuopan tms. epätasaisen pinnan päältä. Mikä lie vikana? Auto on Peugeot 406 vm.1996. Joskus sama naksahdus kuuluu startatessakin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
"Oireileeko" alimittaiset männänrenkaat mitenkään? Tai siis kyllähän se silloin öljyä syö, mutta voiko sitä mistään muusta huomata?

Ja sitten toinen juttu. Missä vika, katalilta kierroksilta, kun lähtee kiihdyttämään, niin kuuluu pienen hetken ihmeellistä riksettä ja raksetta? WTF? Ei kuulosta kovin terveeltä se ääni. Ja merkkiliikkeessä eivät osanneet sanoa mtn. :curs:
 
Eleonoora sanoi:
"Oireileeko" alimittaiset männänrenkaat mitenkään? Tai siis kyllähän se silloin öljyä syö, mutta voiko sitä mistään muusta huomata?
Onko auto joskus keittänyt? Männänrenkaat ovat voineet "väsähtää" (jos kone keittää niin kuumuus rikkoo männänrenkaat. Männänrenkaat menettää kimmoisuutensa ja niiden kykyä tiivistää palotila heikkenee) ja sen takia syö öljyä. Männänrenkaiden kunto pitäisi tulla esille myös puristuspaineet mittaamalla. Huono kunto = pieni paine.
 
Viimeksi muokattu:
kruipelo sanoi:
Sanokaas sitte mistä lähden etsimään vikaa kun olen kuulevinani tiukemmassa kiihdytyksessä, tai kun auton perässä on kärryllinen tavaraa ja pistetään hieman enemmän tallaa, niin jonkin sortin "puhallusta" moottorista. Kun moottori on kuitenkin ikäisekseen vähän ajettu, se ei syö eikä tiputa öljyä ja on kaikinpuolin suhteellisen hyvässä kunnossa ja tehotkin tallella. Onko tämä joku vuoto ilman otossa vai tuleeko sieltä pakokaasut jostain ulos ennen itse pakoputkea :) Ei sen putken pitäis vuotaa kun siinä on takuutakin vielä jäljellä. Ja ääni kuulu selvästi moottoripuolelta.
Kuten jo joku tossa mainitsi, vika on varmaan pakopuolella. Jos putki vuotaa niin pakokaasumittauksessa sen huomaa. Pakokaasussa on silloin happea seassa. Lisäksi voihan sulla pakoputken tiivisteet olla sököjä vaikka putki olisi kunnossa.

Pakokaasumittauksen vois saada halvalla tehtyä esim. paikallisella amiksella.
 
JoAT sanoi:
Onko auto joskus keittänyt? Männänrenkaat ovat voineet "väsähtää" (jos kone keittää niin kuumuus rikkoo männänrenkaat. Männänrenkaat menettää kimmoisuutensa ja niiden kykyä tiivistää palotila heikkenee) ja sen takia syö öljyä. Männänrenkaiden kunto pitäisi tulla esille myös puristuspaineet mittaamalla. Huono kunto = pieni paine.

Ei ole keittänyt. Opeleissa on jonkin asteen tyyppivika, et saatta olla alimittaiset männänrenkaat. Nuo puristuspaineet tarkoitus lähiaikoina mitata. Sitten näkee, että pitääkö auto vaihtaa. :jahas:
Ja joku helvetin fortte-käsittely (?) tehtiin moottorille viime viikolla. Jos männänrenkaat jumissa, niin sillä pitäisi olevinaan irrota. Öljymerkkiäkin vaihdettiin samalla, kun huollossa väittivät, et vois olla apua.. :rolleyes:
 
Kiitoksia vastauksista.

Vielä yksi kysymys olisi: Auto puoltaa melko voimakkaasti oikealle. Aurauskulmat ovat tarkistettu ja ne ovat kohdallaan, kuten myös rengaspaineet. Renkaat eivät toistaiseksi ole kuluneet vinoon. Mikä vielä aiheuttaa sivuun ohjautumista?
 
kruipelo sanoi:
Kiitoksia vastauksista.

Vielä yksi kysymys olisi: Auto puoltaa melko voimakkaasti oikealle. Aurauskulmat ovat tarkistettu ja ne ovat kohdallaan, kuten myös rengaspaineet. Renkaat eivät toistaiseksi ole kuluneet vinoon. Mikä vielä aiheuttaa sivuun ohjautumista?
Tarkistitteko aurauksen edestä ja takaa. Laahaako jarru. iskari paskana.
 
Mulla tippu kauppareissulla kolikko tupakansytytinreikään ja sieltä lens ilosesti kipinöitä. Nyt ei enää sähkölaitteet skulaa siin. Sulake varmaan meni? Voiko sen vaihtaa itse ja miten?
 
Autoni on uskollisesti palvellut Mazda 323 vm. 1988. Koska auto on jo ikääntynyt, ja vuoden sisälle menossa vaihtoon, ei mitään suurempi satsauksia viitsi tehdä.

Olen öljyn vaihdon yhteydessä suunnitellut vaihtavani venttiilikopan tiivisteen sekä virranjakajan tiivisteen. Nyt olen miettinyt, että uskallanko itse ruveta toimeen tuon virranjakajan tiivisteen osalta, eli minkä tasoinen homma on kyseessä. Venttiilikopan tiivisteen vaihto onnistunee helpostikin.

Tärkeä pointti huomioitavaksi: arvioikaa maallikon näkökulmasta! Kokemusta on pienemmistä huoltotöistä (luokkaa: suodattimien vaihdot, tuulettimen hihnan vaihto, pyörijän ja virranjakajan kannen vaihto, öljyn vaihdot, erilaiset jarruremontit jne.), mutta mihinkään suurempaan hommaan en ole viitsinyt itse ryhtyä, koska tekniikan tuntemus on lähinnä teorian tasolla.

Eli tiivistetysti: Kannattaako itse ruveta vaihtamaan virranjakajan vuotavaa tiivistettä, vai maksaa pieni summa kyseisestä työstä?

EDIT: Tarkennuksena vielä eli saanko virranjakajan tiivisteen vaihtotyön seurauksena esimerkiksi sytyksen sekaisin?
 
Pääsi tuossa auto hiukan lämpiämään mutta onneksi vain muutaman sadan metrin matkan ajan. Mehut oli vähissä ja niitä sitten lisättiin. Nyt alkoi sitten pelottamaan, että pääsi kansipahvi palamaan. Tosin oljy ei ole ruskeaa eikä pakoputkesta tule vesihoyryä. Tyhjäkäynti vittuilee koneen lämmittyä siten, että valoissa meinaa sammua ja välillä sammuukin. Mehua joutuu nykyään lisäämään melkein joka päivä lurauksen. Tosin nyt tuossa täytin erillisen jäähdytinnestesäilion täyteen ja syylärin kanssa, joten pitää katsella. Jostain vuotaa mutta ei mistään mitenkään tajuttomasti lorottaen kun ei lätäkoitä näy.

Eli itse kymysymyksiin:

Mistä kaikkialta jäähdytysjärjestelmä yleensä vuotaa?
- Syylärin korkki
- Itse syyläri
- Kansipahvi
- Joku muu, mikä?

Entä mistä kannenpahvin palamisen voi huomata varmaksi? Vaalean ruskea oljy ja vesihoyry pakoputkesta. Onko muita?

Siksi kyselen kun ei viitsisi laittaa 700 euroa pahviremppaan kun auton arvo on 1000e :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom