Höhöö, jostain syystä soittimen maatto piuhalle alkoi tulla virtaa kun pitkät laittoi päälle
En kyllä tajua kirveelläkään miten tuo on mahdollista mutta no, nyt toimii taas....
Hauskinta tuossa on se että keskiviikkona se toimi sillä samalla virityksellä jolla se ei toiminut tuon viestin kirjoitushetkenä.
2000 luvun can-väyläisissä autoissa noista sähköongelmista voi tulla helposti riesaa, jos vaihtelee alkuperäisiä osia tai kovasti jälkiasentelee sähköjuttuja.
Omassa 2003 vuosimallin pösö 307:ssa jälkiasennettiin ajotietokone viiksipaketin vaihdon yhteydessä. No se toimi hienosti ja keskikonsolin näytössä näkyi kaikki kulutustiedot yms...
Muutamia kuukausia myöhemmin vaihdoin kyseiseen autoon paremmat poppivehkeet. Ihan iso-liittimillä mankka kiinni. Ei juuri sen kummoisempaa säätöä. No nyt noin joka viideskymmenes starttaus aiheuttaa sen että ajotietokoneen näytössä näkyy vain viivaa
Viiva ei muutu miksikään vaikka viiksen päästä nappia painelemalla koittaisi vaihtaa eri näyttömoodia siihen ajotietokoneen näyttöön.
MUTTA... kun laitan radioon virrat päälle, niin sitten ajotietokoneen näytössäkin alkaa näkymään oikeat luvut. Käsittämätöntä. Ja tämä tosiaan tapahtuu ehkä noin kerran parissa kuukaudessa.
Että ota tuosta nyt sitten selvää. Eipä tuo varsinainen ongelma ole, mutta kuitenkin.
Jotenkin mankan kautta joku virta tai signaali-kaapeli kulkee ajotietokoneelle... Joka silti toimii 98%:sesti kun radio on kiinni. Ja tuo ongelma on vain silloin kun käynnistää auton ja mankka on pois päältä. Jos auto käy ja sammutan pelkän radion, niin sillä ei ole mitään vaikutusta näyttöön.
Käytännössä radio on aina pois päältä startatessa, kun sammutan ja käynnistän sen erikseen aina sammuttaessani ja käynnistäessäni autoa. Väyläsähköt sen sammuttaisi automaattisesti noin minuutin kuluttua auton sammutuksesta, mutten viitsi ottaa sitä riskiä että se jäisikin päälle veisi akun tyhjäksi. Pösön oma alkuperäinen mankka sammuu kyllä heti kun virrat sammuttaa. Miksiköhän tällainen jälkiasennettu blaupunkt ei sammu? Varsinkin kun mankan herätevirta tulee virtalukolta. Kyllä sen jälkiasennetun mankankin pitäisi sammua heti... vaan ei sammu.
Vahvistimelle otin ensin vahingossa väärästä johdosta herätteen. Se sammui kyllä kun mankan sammutti, mutta 10 minuutin kuluttua väyläsähköt sytyttivät vahvistimeen virran itsestään. Ledi rupesi palamaan. Ihan mystisiä juttuja.
Tuo taas liittyi siihen että pösön alkuperäisen mankan herätevirta ja virta tulivat ristiin erilailla verrattuna näihin "Standardi" mankkoihin ja niiden iso-liittimiin. Ilmeisesti väyläsähköt auton sammutettua, kuitenkin jonkin ajan kuluttua antoivat pientä virtaa pösön radiolle, joka pitäisi radiokanavat muistissa. Tämä ajatelma on täysin omaa spekulaatiota... Tämä virtajohto toimi herätteenä vahvarille joka sitten syttyi itekseen jonkin ajan kuluttua ja vei akun tyhjiin.
Lopulta hankin biltemasta iso-adapterin joka käänsi nuo mankan herätevirta- ja virtajohdot ristiin jotta homma rupesi pelittämään. Ja herätteen vahvarille ryöstin tuon adapterin herätevirrasta (joka tuli starttilukon kautta) ja homma rupesi toimimaan oikein. Auton omat johdot ovat siis ehjiä ja käpälöimättömiä. Kun joskus myyn auton voin heittää parissa minuutissa alkuperäisen mankan paikalleen ja johdotuksista ei lähde mitään ryöstäjiä.
Mutta tuota ajotietokoneen toimintaa en osaa kytkeä edes ajatuksissani mitenkään radion päälle laittamiseen. Varsinkaan kun se on satunnaista. Jossain pösöissä ajotietokoneen näytön säädöt taidetaan hoitaa alkuperäisen radion napeista, jolloin niihin ei mankkaa vaihdella. En tiedä hoidetaanko facelift 307:ssa? Mutta omassani ne hoidetaan viiksen päässä olevaa nappia painelemalla.
Tarinan opetus:
Enää en ihmettele jos ranskalaisissa on yleisesti sähkövikoja. Varsinkaan jos omistaja on yhtään omaa viritelmää sinne laittanut. Itse onneksi olen vielä välttynyt oikeilta sähkövioilta vaikka mittarissa on kohta 160 000km
Mukava auto ajaa ja varmaan ajelenkin sen sinne 200-250tkm tienoille, jollei lottovoittoa pian ala kuulua. Viime lauantain elämäni ensimmäinen lottovoitto (10.30e) ei ihan vielä riitä 607 diiselin hankkimiseen :lol2: