Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sulla on joku insinööri vetäny tehtaalla johdot kyllä ristiin rastiin eihän mankalla voi/pitäs olla mitään vaikutusta muuhun kun itteensä.

e. paitsi jos joku heräte tms on vedetty pitkiltä valoilta ja sen jännite muuttuu sen verran et mankka ei enää spelaa. Farfetched
e2. onko/onko autossa ollut poppeja? onko evernever ollut niitä lisäpitkiä tai muita jälkiasennus-sähköheebeleitä?
 
Hmm, autossa kun on lyhyet päällä niin soitin toimii normaalisti, mutta kun lyö pitkät päälle niin soitin sammuu, missä vika??

Höhöö, jostain syystä soittimen maatto piuhalle alkoi tulla virtaa kun pitkät laittoi päälle :confused:
En kyllä tajua kirveelläkään miten tuo on mahdollista mutta no, nyt toimii taas....
Hauskinta tuossa on se että keskiviikkona se toimi sillä samalla virityksellä jolla se ei toiminut tuon viestin kirjoitushetkenä.
 
vm -96 2,0 vectra pomppasi katsastuksessa jäännöshappi joutokäynnillä 8,55 sallitun ollessa 5,00. Missä vika?

Pitoisuudet joutokäynti/yli 2000 rpm
CO: 0,01 / 0,07
HC: 73 / 33
Lambda - / 1,03
CO2: 9,23 / 14,51
O2: 8,55 / 0,77

Mistäs toi jäännöshappi voisi johtua? Pitänee nyt ainakin tarkastaa putkisto mahdollisten vuotojen varalta...
 
Höhöö, jostain syystä soittimen maatto piuhalle alkoi tulla virtaa kun pitkät laittoi päälle :confused:
En kyllä tajua kirveelläkään miten tuo on mahdollista mutta no, nyt toimii taas....
Hauskinta tuossa on se että keskiviikkona se toimi sillä samalla virityksellä jolla se ei toiminut tuon viestin kirjoitushetkenä.

2000 luvun can-väyläisissä autoissa noista sähköongelmista voi tulla helposti riesaa, jos vaihtelee alkuperäisiä osia tai kovasti jälkiasentelee sähköjuttuja.

Omassa 2003 vuosimallin pösö 307:ssa jälkiasennettiin ajotietokone viiksipaketin vaihdon yhteydessä. No se toimi hienosti ja keskikonsolin näytössä näkyi kaikki kulutustiedot yms...

Muutamia kuukausia myöhemmin vaihdoin kyseiseen autoon paremmat poppivehkeet. Ihan iso-liittimillä mankka kiinni. Ei juuri sen kummoisempaa säätöä. No nyt noin joka viideskymmenes starttaus aiheuttaa sen että ajotietokoneen näytössä näkyy vain viivaa :rolleyes:
Viiva ei muutu miksikään vaikka viiksen päästä nappia painelemalla koittaisi vaihtaa eri näyttömoodia siihen ajotietokoneen näyttöön.
MUTTA... kun laitan radioon virrat päälle, niin sitten ajotietokoneen näytössäkin alkaa näkymään oikeat luvut. Käsittämätöntä. Ja tämä tosiaan tapahtuu ehkä noin kerran parissa kuukaudessa.

Että ota tuosta nyt sitten selvää. Eipä tuo varsinainen ongelma ole, mutta kuitenkin.

Jotenkin mankan kautta joku virta tai signaali-kaapeli kulkee ajotietokoneelle... Joka silti toimii 98%:sesti kun radio on kiinni. Ja tuo ongelma on vain silloin kun käynnistää auton ja mankka on pois päältä. Jos auto käy ja sammutan pelkän radion, niin sillä ei ole mitään vaikutusta näyttöön.

Käytännössä radio on aina pois päältä startatessa, kun sammutan ja käynnistän sen erikseen aina sammuttaessani ja käynnistäessäni autoa. Väyläsähköt sen sammuttaisi automaattisesti noin minuutin kuluttua auton sammutuksesta, mutten viitsi ottaa sitä riskiä että se jäisikin päälle veisi akun tyhjäksi. Pösön oma alkuperäinen mankka sammuu kyllä heti kun virrat sammuttaa. Miksiköhän tällainen jälkiasennettu blaupunkt ei sammu? Varsinkin kun mankan herätevirta tulee virtalukolta. Kyllä sen jälkiasennetun mankankin pitäisi sammua heti... vaan ei sammu.

Vahvistimelle otin ensin vahingossa väärästä johdosta herätteen. Se sammui kyllä kun mankan sammutti, mutta 10 minuutin kuluttua väyläsähköt sytyttivät vahvistimeen virran itsestään. Ledi rupesi palamaan. Ihan mystisiä juttuja.

Tuo taas liittyi siihen että pösön alkuperäisen mankan herätevirta ja virta tulivat ristiin erilailla verrattuna näihin "Standardi" mankkoihin ja niiden iso-liittimiin. Ilmeisesti väyläsähköt auton sammutettua, kuitenkin jonkin ajan kuluttua antoivat pientä virtaa pösön radiolle, joka pitäisi radiokanavat muistissa. Tämä ajatelma on täysin omaa spekulaatiota... Tämä virtajohto toimi herätteenä vahvarille joka sitten syttyi itekseen jonkin ajan kuluttua ja vei akun tyhjiin.

Lopulta hankin biltemasta iso-adapterin joka käänsi nuo mankan herätevirta- ja virtajohdot ristiin jotta homma rupesi pelittämään. Ja herätteen vahvarille ryöstin tuon adapterin herätevirrasta (joka tuli starttilukon kautta) ja homma rupesi toimimaan oikein. Auton omat johdot ovat siis ehjiä ja käpälöimättömiä. Kun joskus myyn auton voin heittää parissa minuutissa alkuperäisen mankan paikalleen ja johdotuksista ei lähde mitään ryöstäjiä.

Mutta tuota ajotietokoneen toimintaa en osaa kytkeä edes ajatuksissani mitenkään radion päälle laittamiseen. Varsinkaan kun se on satunnaista. Jossain pösöissä ajotietokoneen näytön säädöt taidetaan hoitaa alkuperäisen radion napeista, jolloin niihin ei mankkaa vaihdella. En tiedä hoidetaanko facelift 307:ssa? Mutta omassani ne hoidetaan viiksen päässä olevaa nappia painelemalla.

Tarinan opetus:
Enää en ihmettele jos ranskalaisissa on yleisesti sähkövikoja. Varsinkaan jos omistaja on yhtään omaa viritelmää sinne laittanut. Itse onneksi olen vielä välttynyt oikeilta sähkövioilta vaikka mittarissa on kohta 160 000km :) Mukava auto ajaa ja varmaan ajelenkin sen sinne 200-250tkm tienoille, jollei lottovoittoa pian ala kuulua. Viime lauantain elämäni ensimmäinen lottovoitto (10.30e) ei ihan vielä riitä 607 diiselin hankkimiseen :lol2:
 
Höhöö, jostain syystä soittimen maatto piuhalle alkoi tulla virtaa kun pitkät laittoi päälle :confused:
En kyllä tajua kirveelläkään miten tuo on mahdollista mutta no, nyt toimii taas....
Hauskinta tuossa on se että keskiviikkona se toimi sillä samalla virityksellä jolla se ei toiminut tuon viestin kirjoitushetkenä.
Tod näk jossain kohtaa maapiuhan ja rungon välillä huono kontakti, ja virta kiertää vähän vääriä reittejä maihin. Nuo huonot maakontaktit aiheuttaa paljon muitakin hassuja vikoja, usein näkee vanhemman auton jarruvalojen vilkkuvan vilkkujen tahtiin ym.
 
Noi can väylät on kyllä persiistä monessakin tapauksessa.
esim. Eräs asiakas kerran kyseli uuteen sprinteriin webaston (vai olisko ollu eberi) kaukokäynnistystä.
Sanoi, ettei maahantuojalla olleet osanneet laittaa kun ei ollut pakettia saatavana ja valmistajalta ei vielä tietoa herunut.
Siinähän on kojelaudassa nappi josta sen saa päälle joten mietittiin,e ttä jos siihen laittaisi kauko ohjattavan releen rinnalle tai tilalle, mutta jäi sitte kuitenkin toetuttamatta kun eei oikein sen tarkkaa toimintaa mistään selvinnyt. Can väyläänhän se kuitenkin liitetty on.
Samaten tohon omaan sprinteriin vm. -04 pitäis vaihtaa soitin, mutta en ole vielä sitäkään saanut aikaseksi kun pitäs ensin selvittää, että meneekö siellä joku sekasin.
Jo -00 transitista hävis mittariston valot soittimen vaihdon yhteydessä (sain tosin ne vielä toimimaan) ja jossain noissa mersuissahan on ainakin moottorinohjaukseen ilmeisesti soitin liitetty.
AInakin semmosen huhun joskus kuulin, että oli jonkun mersu jättänyt tielle niin oli huoltomies tullut ja lyönyt cd soittimeen levyn sisään ja sitä kautta uudet päivitykset softaan. Tiedä sitten pitääkö paikaansa...
 
Miksi 2002 Volvo V70 jälkiasennettu webasto työntää KYLMÄÄ ilmaa sisätiloihin kun ajaessa käyttää?
Bensa vai diesel? Onko automaatti-ilmastointia? Automaatti-ilmastoinnin kanssa Volvossa on sisäpuhallus siten, että se puhaltaa vain lämmintä ilmaa, jos käyttää puhallinta automaattiasennossa. Sitä puhaltimen säätökiekkoa ei kannata väännellä, koska silloin se pöhöttää koko ajan kylmää ilmaa, jollei kone ole vielä lämmin. Automaatilla lämmintä ilmaa alkaa tulla reilulla pöhötyksellä, kun moottorin lämpömittarin viisari nousee ensimmäisen asteikkomerkin kohdalle. Ainakin tuo Volvon alkuperäinen polttonestelämmitin (Ardic) toimii siten, että se alkaa puhaltamaan sisälle lämmintä myös vasta mittarin saavutettua ekan lämpöpalkin, vaikka parkissakin käyttäisi. Manuaali-ilmastoinnilla kylmää ilmaa tulee luonnollisesti koko ajan aluksi, koska siinä ei ole automaattista lämpötilansäätöä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Bensa vai diesel? Onko automaatti-ilmastointia? Automaatti-ilmastoinnin kanssa Volvossa on sisäpuhallus siten, että se puhaltaa vain lämmintä ilmaa, jos käyttää puhallinta automaattiasennossa. Sitä puhaltimen säätökiekkoa ei kannata väännellä, koska silloin se pöhöttää koko ajan kylmää ilmaa, jollei kone ole vielä lämmin. Automaatilla lämmintä ilmaa alkaa tulla reilulla pöhötyksellä, kun moottorin lämpömittarin viisari nousee ensimmäisen asteikkomerkin kohdalle. Ainakin tuo Volvon alkuperäinen polttonestelämmitin (Ardic) toimii siten, että se alkaa puhaltamaan sisälle lämmintä myös vasta mittarin saavutettua ekan lämpöpalkin, vaikka parkissakin käyttäisi. Manuaali-ilmastoinnilla kylmää ilmaa tulee luonnollisesti koko ajan aluksi, koska siinä ei ole automaattista lämpötilansäätöä.

Dieseli on ja on myös automaatti-ilmastointi. Ja ero on siinä että tuo ei ole Ardic vaan ihan Webasto, noiden toiminnassa on kuulemma aikamoisesti eroa. Hmm, mitähän tuolle tekis.
 
Dieseli on ja on myös automaatti-ilmastointi. Ja ero on siinä että tuo ei ole Ardic vaan ihan Webasto, noiden toiminnassa on kuulemma aikamoisesti eroa. Hmm, mitähän tuolle tekis.
En muista, mistä mallivuodesta Ardic vaihdettiin Webastoon kokoonpanossa, mutta ilmeisesti tuo Webasto on kuitenkin jälkeenpäin asennettu, vai olenko väärässä? Meillä saman vuosimallin V70 2.4T bensassa on alkuperäisenä Ardic. Voisi olla, että jostain syystä ilmastointia ei ole kalibroitu sen kanssa toimimaan tai jotain vastaavaa. Toisaalta sekin tuntuisi hölmöltä, koska alkuperäisenä se ilmastointi on jo ohjelmoitu siten, että se puhaltaa vain lämmintä ilmaa lämpömittarin ekasta pykälästä alkaen. Lämpenikö kone kuitenkin reilusti yli ekan pykälän ajossa?
 
Ostin uuden auton ja otin soittimen (JVC KD-G721) entisestä autosta. Uudessa autossa oli normaalissa DIN-paikassa kiinni Pioneerin DEH-3100R tavallisella ISO-liittimellä. Pioneer toimi aivan oikein. Otin sen irti ja vaihdoin JVC:n tilalle. JVC ei lähde päälle, vaikka mitä tekisi. Ainoastaan CD:n poisto ja sisäänlaitto onnistuu ja laitteessa käy sillä välin valot. JVC:n ohjekirja tarjoaa kaikkiin ongelmiin ratkaisuksi resettiä, mutta sekin ainoastaan käyttää hetken aikaa valoja päällä soittimessa.

Kun kokeilin laittaa Pioneerin takaisin, se toimi aivan normaalisti samalla ISO-liittimellä.

Onko tuossa kyse jostain kytkentäongelmasta, vaikka Pioneer toimiikin? Eivätkö kaapelit tule ISO-liittimeen kaikissa soittimissa samalla tavoin? Vai onko tässä kyse jostain varkaudenestoviritelmästä JVC:n soittimessa? Googlasin urakalla, mutten löytänyt mitään siihen viittaavaa.
 
Joissain autoissa on "väärin päin" johdotuksissa muisti- ja käyttövirta.
Onko Pioneerin johtosarjassa vedetty punainen ja keltainen johto ristiin? Jos on niin kokeile JVC:llä samaa.

edit: Yleensä soittimet kyllä käynnistyy vaikka johdot oisivat ristissä. Muisti ei vain toimi.
 
Pitää koittaa syynätä tarkkaan päivänvalossa nuo kytkennät. Toivoin vaan niin kovasti että se soittimen vaihtaminen olis kerrankin yksinkertaista kun johdot olivat valmiiksi.
 
Ostin uuden auton ja otin soittimen (JVC KD-G721) entisestä autosta. Uudessa autossa oli normaalissa DIN-paikassa kiinni Pioneerin DEH-3100R tavallisella ISO-liittimellä. Pioneer toimi aivan oikein. Otin sen irti ja vaihdoin JVC:n tilalle. JVC ei lähde päälle, vaikka mitä tekisi. Ainoastaan CD:n poisto ja sisäänlaitto onnistuu ja laitteessa käy sillä välin valot. JVC:n ohjekirja tarjoaa kaikkiin ongelmiin ratkaisuksi resettiä, mutta sekin ainoastaan käyttää hetken aikaa valoja päällä soittimessa.

Kun kokeilin laittaa Pioneerin takaisin, se toimi aivan normaalisti samalla ISO-liittimellä.

Onko tuossa kyse jostain kytkentäongelmasta, vaikka Pioneer toimiikin? Eivätkö kaapelit tule ISO-liittimeen kaikissa soittimissa samalla tavoin? Vai onko tässä kyse jostain varkaudenestoviritelmästä JVC:n soittimessa? Googlasin urakalla, mutten löytänyt mitään siihen viittaavaa.

Ongelman ratkonta jatkuu. Auton omassa stereoliitännässä on kiinni lyhyt kaapeliläjä, joka päättyy ISO-liittimeen, tähän tyyliin (tuo valkoinen osa saattaa olla hieman erilainen):

honda_iso_connector.jpg


Mittasin nuo liittimen nastat, ja niihin tulee virrat aivan oikealla tavalla. Tuosta ISO-liittimestä lähtee toinen johtosarja, jonka toinen, 16-pinninen pää tulee kiinni soittimeen. Tässä kuva, joka vastaa tällä hetkellä paikallaan olevaa johtoa:

ISOPIONEER16P.jpeg


Tuo soittimeen kiinni tuleva pää sopii suoraan myös tuohon hienompaan JVC:n soittimeen, mutta voiko olla mahdollista, että JVC vaatisi erilaisen johtoasettelun? Tässä kuvassa on ilmeisesti JVC-yhteensopiva vastaava johto, jossa punainen kaapeli näyttäisi tulevan kiinni mustan viereen keltaisen sijasta (vrt. pioneerin sarja ylempänä).

ISOJVC16P.jpg


Olen koko ajan olettanut, että myös tuo ISO-liittimestä soittimeen menevä johtosarja on jotenkin standardi, mutta ilmeisesti tuo onkin täysin soitin(merkki)kohtainen? Eli joko kolvaan tuon punaisen virtapiuhan (switching 12V) vastaamaan JVC:n liitintä tai ostan kokonaan uuden, JVC-yhteensopivan johtosarjan ISO-liittimeltä soittimelle. Olenko aivan hakoteillä? Tuota JVC:n liittimen kaaviotakaan ei löydy mistään, joten kolvailu pitäisi hoitaa tuollaisten onnettomien pikkukuvien avulla.
 
Ainakin kun ihmettelin tuon oman autoni Sonyn kytkentää niin kaksi johtoa piti vaihtaa ristiin, jatkuva 12V ja virtalukon 12V, että toimi oikein. Edellinen soitin oli ollut myös joku jälkiasennuslaite. Eli jotain eroja merkkienkin kesken. Muuten kyllä toimi, mutta muisti tietenkin hävisi.

Eikö manuaalissa ole kytkentäkuva tai siinä soittimen päällä/alla/perässä tarraa kytkennästä? Jos ei ole manuaali niin tuolta pitäisi löytyä
http://jvcmobile.co.uk/manuals_results.php
 
Nuo virrat olivat aivan oikein päin, mutta ongelmaksi muodostui siis ilmeisesti se, että ne johdot eivät sijaitse tuossa soittimen pään liitännässä (tuo litteä musta) samalla tavalla JVC:n ja Pioneerin soittimissa. Sitä JVC:n soittimen mukana tullutta liitintä ei ole enää tallessa. Soittelin JVC:n huoltoedustajalle ja uusi sarja maksaa kuulemma n. 60-70 euroa :D Etsin jostain halvan tarvikejohdon (yllä olevan postauksen alin kuva) ja testaan sillä.
 
Tää nyt ei vika ole, mutta prkl ku nuo auton ovet jäätyy aina pakkasella eikä aukee ei sitten millään! Mikä auttaisi että tätä ei tapahtuisi ja miten saan ovet auki, kun on unohtunut sisätilanlämmitinkin 0 asentoon :jahas: Lukkosulaa tungin, ja se taisi olla huono idea... Nyt sitten ajattelin että pistän kuumaa vettä muovipussiin ja sitä pidän ovea vasten jos se sillä vähän helpottas... Jatkossa sitten toki yksi ehkäisykeino on, että pistää valmiiksi sen sisätilanlämmittimen päälle ja eikä jätä sitä lämmityspiuhaa autoon pakkasella :jahas:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom