Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tää nyt ei vika ole, mutta prkl ku nuo auton ovet jäätyy aina pakkasella eikä aukee ei sitten millään! Mikä auttaisi että tätä ei tapahtuisi ja miten saan ovet auki, kun on unohtunut sisätilanlämmitinkin 0 asentoon :jahas: Lukkosulaa tungin, ja se taisi olla huono idea... Nyt sitten ajattelin että pistän kuumaa vettä muovipussiin ja sitä pidän ovea vasten jos se sillä vähän helpottas... Jatkossa sitten toki yksi ehkäisykeino on, että pistää valmiiksi sen sisätilanlämmittimen päälle ja eikä jätä sitä lämmityspiuhaa autoon pakkasella :jahas:

Onko ongelmana siis lukkojen vai ovitiivisteiden jäätyminen?

Lukkoihin käy jokin lukkoöljy tai vaikka aseöljy, joka on melkein parempaa kuin useimmat lukkoöljyt.

Tiivisteiden kiinnijäätymiseen auttaa silikoni, esim. Korrekin silikonipuikko. Löytyy melkein mistä vaan marketista tai huoltoasemalta. Anna auton kuivua kunnolla lämpimässä ennen tiivisteiden käsittelyä.
 
Veikkaisin, että joku lukkomekanismi siellä oven sisällä jäätyy. Lukkoon ruikattavalla öljyllä ei ole mitään vaikutusta tähän ongelmaan :rolleyes:

Ilmeisesti olet ruikannut öljyä pelkän avaimenreiän kautta? Jos näin, niin yritä sitten pistää oven sivusta öljyä suoraan lukkomekanismiin. Spraypurkki ohuella pillillä ja reilusti öljyä, niin voi auttaa.
 
Veikkaisin, että joku lukkomekanismi siellä oven sisällä jäätyy. Lukkoon ruikattavalla öljyllä ei ole mitään vaikutusta tähän ongelmaan :rolleyes:

CRC aseöljyä suoraan avaimenrei'ästä lukkoon. Tuo tavara tulee vielä paineella, eli voitelee paremmin kuin tavallinen lukkosula, jota yleensä vaan "kaadetaan" lukkoon. Kyllä sen sieltä lukosta pitäisi valua joka puolelle lukkomekanismia.

http://eranahka.com/shop/index.php?p=productsMore&iProduct=13&sName=Ase-ja-lukkoöljy
 
Tää nyt ei vika ole, mutta prkl ku nuo auton ovet jäätyy aina pakkasella eikä aukee ei sitten millään! Mikä auttaisi että tätä ei tapahtuisi ja miten saan ovet auki, kun on unohtunut sisätilanlämmitinkin 0 asentoon :jahas: Lukkosulaa tungin, ja se taisi olla huono idea... Nyt sitten ajattelin että pistän kuumaa vettä muovipussiin ja sitä pidän ovea vasten jos se sillä vähän helpottas...
Käden pitäminen lukon päällä auttaa usein.
 
Veikkaisin, että joku lukkomekanismi siellä oven sisällä jäätyy. Lukkoon ruikattavalla öljyllä ei ole mitään vaikutusta tähän ongelmaan
Aika monesti se lukkopesä ei pääse kääntymään kun sinne on päässyt vettä joka on jäätynyt. Joskus ne jousikuormitetut haitat jäätyy jolloin avain ei välttämättä edes mene sisään kun ne haitat ei väisty. Toki se vaakataakikin voi jumiutua jolloin avain ei käänny.

Monesti käytetään lukkosulaa tai sulattavaa lukkoöljyä, joka on ihan vaan hätätapauksia varten jos ovi on saatava auki kun se ei muuten aukea. Se sisältää niin paljon liuotinta että vie lukosta viimeisetkin öljyt -> lukko voi jumiutua ihan lämpimälläkin kelillä. Jäätymistä vastaan lukot tulisi voidella ohuella öljyllä (lukkoöljy, aseöljy, paineilmalaiteöljy tai ompelukoneöljy) väliajoin, öljyssä säästelemättä. Lukkokohtaisesti lukon kehäkin tulee voidella, että se pesä pääsee kääntymään. Näitä lukkoja uudemmissa autoissa ei enää näy.

e. muutaman minuutin kädellä lämmittäminen auttaa jo monesti jäätyneeseen lukkoon kuten shane jo sanoikin. Ja saahan sitä tolpasta vaikka föönilläkin lämmitellä, kuumailmapuhallinta vaan ei kannata tuohon hommaan kaivaa
 
Citroen C4:n sammuneet ajovalot , mikä sulake?

En opaskirjasta ainakaan osaa lukea mikä se voisi olla......
 
Kiitos vinkeistä. Yritin ihan kaikkea (paitsi rautakankea) ja loppujen lopuksi ovet avautui, kun 2 tuntia olin niitä rämpännyt! Ei ne lukkoon sitten sen jälkeen menneet mutta pääasia, että sain auton sisällä olevan treenikassin sieltä pois :D Veikkaisin, että just tuo lukkosulan käyttö on ehtinyt jo öljyt sieltä poistaa ja siksi jäätyy niin helposti. Toisaalta vois auttaa jos ei tarttes pitää autoa 24/7 pihalla.
 
Kiitos vinkeistä. Yritin ihan kaikkea (paitsi rautakankea) ja loppujen lopuksi ovet avautui, kun 2 tuntia olin niitä rämpännyt! Ei ne lukkoon sitten sen jälkeen menneet mutta pääasia, että sain auton sisällä olevan treenikassin sieltä pois :D Veikkaisin, että just tuo lukkosulan käyttö on ehtinyt jo öljyt sieltä poistaa ja siksi jäätyy niin helposti. Toisaalta vois auttaa jos ei tarttes pitää autoa 24/7 pihalla.

Ja jos kyseessä on 90-luvun aikainen VW, lukkojen jäätymiseen ei auta kuin kesäkeli. Valitettavasti. Olen kyllä kuullut että tilanne ei muuttunut 2000-luvun aikanakaan, mutta tästä en osaa varmaksi sanoa kun omaa kokemusta ei ole.
 
Ja jos kyseessä on 90-luvun aikainen VW, lukkojen jäätymiseen ei auta kuin kesäkeli. Valitettavasti. Olen kyllä kuullut että tilanne ei muuttunut 2000-luvun aikanakaan, mutta tästä en osaa varmaksi sanoa kun omaa kokemusta ei ole.

Auttaa siihen viimeistään pura-putsaa-kokoa -jumppa lukolle. Saattaa auttaa jopa kunnollinen öljyvoitelu, kuten minulla. Lukkosulaa ja CRC:tä meni useita purkkeja, mutta nyt lukot toimivat vaikka mittarissa -16astetta. (Koputan puuta ja rukoilen tässä samalla, kun menin tuon lausumaan ääneen.)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Auttaa siihen viimeistään pura-putsaa-kokoa -jumppa lukolle. Saattaa auttaa jopa kunnollinen öljyvoitelu, kuten minulla. Lukkosulaa ja CRC:tä meni useita purkkeja, mutta nyt lukot toimivat vaikka mittarissa -16astetta. (Koputan puuta ja rukoilen tässä samalla, kun menin tuon lausumaan ääneen.)

Auttoi joo, mutta ennen pitkää tilanne palautuu normaaliin uomaansa :)
 
Lukkosulaa ei kannata käyttää kuin viimesenä epätoivoisena yrityksenä avata jäätynyt lukko. Se EI käy voiteluun. Voiteluun hyviä ovat se em. aseöljy ja vaikka CRC 5-56.
 
Mites vakavaa on sellainen vaiva audi A4 mallissa (farkku, vuosi 2004), kun dieseliä valuttelee joskus pihalle vänkärin puolelta takarenkaan eteen.
Tätä ei tapahdu läheskään aina, mutta aina joskus pysähtymisen jälkeen vähän
diesel haisee ja muutaman tipan saattaa tiputtaa, niin että sen maasta voi havaita.

Tuli mieleen joku ylivuoto putki tai liittimen löystyminen.
Vika ei taida olla mikään ominaisuus vaan ihan vika, mutta kuitenka kiireellisenä luulette, että pitää lähteä korjaamoaikaa varailemaan?
 
Kuinkas kakkoskopan golffista putsataan lämppärin kenno? Onko kojelaudan takana vai missä?

Kakkiaisen kenno on kojelaudan takana. Joku ninja joskus väitti vaihtaneensa ilman kojetaulun purkua, mutta tähän en usko. Tosi ärsyttävässä paikassa se kuitenkin on.
 
Auttaa siihen viimeistään pura-putsaa-kokoa -jumppa lukolle. Saattaa auttaa jopa kunnollinen öljyvoitelu, kuten minulla. Lukkosulaa ja CRC:tä meni useita purkkeja, mutta nyt lukot toimivat vaikka mittarissa -16astetta. (Koputan puuta ja rukoilen tässä samalla, kun menin tuon lausumaan ääneen.)
Kuinka vaikea jumppa on tuo lukkojen purkaminen / kokoaminen noin yleensä on? Suoriutuuko siitä perusnäppärä -kaveri vai kannattaako suosiolla viedä lukkosepälle? Oma autoni Skuda Octavia -99 ja ongelmina takaluukun + pelkääjän puolen lukot.
 
Mites vakavaa on sellainen vaiva audi A4 mallissa (farkku, vuosi 2004), kun dieseliä valuttelee joskus pihalle vänkärin puolelta takarenkaan eteen.
Tätä ei tapahdu läheskään aina, mutta aina joskus pysähtymisen jälkeen vähän
diesel haisee ja muutaman tipan saattaa tiputtaa, niin että sen maasta voi havaita.

Tuli mieleen joku ylivuoto putki tai liittimen löystyminen.
Vika ei taida olla mikään ominaisuus vaan ihan vika, mutta kuitenka kiireellisenä luulette, että pitää lähteä korjaamoaikaa varailemaan?

Muistaakseni siellä on tankin huohotus. Kuulostas vähän että tankkilinja on jostain tukossa kun se tuolta ylipaineen päästää pois.. Joko korkki on rikki (joissain autoissa korkit "hengittää", mun tiedon mukaan myös A4) tai koneelta palaavan linjan paisuntapallot (etulokarin sisällä) on jäässä tms.

Jos mahdollista, kokeilisin ensin tuota korkin vaihtoa. Onko muuten lämpötilalla väliä? Tai tankin täytösasteella? Ilmiö pitäs olla pahimmillaan täydellä tankilla ja lämpimämmällä ilmalla. Jos siis diagnoosini pitää paikkaansa.

Eihän se polttoainevuoto koskaan turvallista ole.
 
Perusjamppa onnistuu. Ovipahvi vaan irti, meikkipeili tms auttaa hahmottamaan miten se lukkosysteemi siellä menee (on vaakataakia ja pystytaakia ja pesää). Osa osista on hahlossa vaan kiinni (taakit) ja osa kierteellä. Lukko lähtee kokonaisena, sit se on helppo purkaa jossain pöydällä. Jos epäilet yhtään ota vaikka kuvia niin muistat miten ne osat oli (ei ne sinne monin päin voi mennä).

Nimim. tunari, mut lukonvaihdot onnistu silti
 
Lukkosulaa ei kannata käyttää kuin viimesenä epätoivoisena yrityksenä avata jäätynyt lukko. Se EI käy voiteluun. Voiteluun hyviä ovat se em. aseöljy ja vaikka CRC 5-56.

Totta. Olin jo valmistautunut henkisesti purkamaan nuo lukot. Ajattelin että kokeillaan vielä; ensin käytin kaikki lukkosulat mitä löysin, sitten perään aseöljyä ja CRC:tä isoista purkeistä joista sai kunnon paineella tulemaan tavaraa. Ilmeisesti sieltä lukkomekanismista lähti se takkuileva paska pois ja nyt ainakin toimii. Kesällä sitten puran...joo joo jos enää muistan ja helteillä jaksaa :D Taistellaan sitten ensi talvena uudestaan :david:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom