Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Katos ohjekirjasta siinä on varmaan numeroitu kaikki sulakkeet ja laitteet mitkä saa virtansa minkäkin kautta. Eikös noissa ole useasti useampi vastus? Jos yks vastus palaa nii vaan joka toinen tuulettimen nopeus tipahtaa pois pelistä. Luulis ettei molemmat yhtä-aikaa kovin useasti kärvähdä ellei ole kunnon oikosulkua tehnyt.
 
Lähivalojen korkeussäätö ei toimi kuskin puolella , prkleen pieni vika mutta eipä mene katsastuksesta toista kertaa läpi ilman korjausta. Koko säätö toimii vissiin yhden sulakkeen piirissä? Hankalan näkönen koko paketti ja niin pienessä tilassa.
Onko mitään kokemusta vastaavasta, tai korjauksen hinnasta?
Mazda 6 farkku -04
 
Lähivalojen korkeussäätö ei toimi kuskin puolella , prkleen pieni vika mutta eipä mene katsastuksesta toista kertaa läpi ilman korjausta. Koko säätö toimii vissiin yhden sulakkeen piirissä? Hankalan näkönen koko paketti ja niin pienessä tilassa.
Onko mitään kokemusta vastaavasta, tai korjauksen hinnasta?
Mazda 6 farkku -04
Kyllä mä lähtisin te se itse -miehenä katselemaan onko siellä säätömoottorin piuha kiinni. Jos on, niin seuraavaksi irtoaa umpio ja katsellaan mitä se on syönyt ja toimiiko moottori. Toimii tai ei, niin tässä vaiheessa on yleensä tehty niin paljon tuhoa, että umpion saa joko kiinnittää sinitarralla ja jesarilla, tai heittää koko umpio niinsanotusti v...uun ja lykätä auto korjaamolle.
 
Lähivalojen korkeussäätö ei toimi kuskin puolella , prkleen pieni vika mutta eipä mene katsastuksesta toista kertaa läpi ilman korjausta. Koko säätö toimii vissiin yhden sulakkeen piirissä? Hankalan näkönen koko paketti ja niin pienessä tilassa.
Onko mitään kokemusta vastaavasta, tai korjauksen hinnasta?
Mazda 6 farkku -04

Siis onkos tuossa manuaalinen säätö eli hytissä on säätö rulla vai automaattinen järjestelmä? Toisella puolellako säätö toimii?

Toinen säätämään korkeussäätöä hytistä ja toinen kuuntelee yrittääkö siellä moottori edes tehdä säätöä. Jos sieltä jotain kuuluu niin ehkä säätömoottori ei ole totaalisen kuollut vaan jotain on tapahtunut umpion mekaniikassa. Tai sitten se säätömoottori vetelee viimeisiään.

En tiedä millainen rakenne noissa tarkalleen ottaen on, eli onko säätömoottori "yhtä puuta" umpion kanssa vai saako moottorin erillään. Motonetissä näkyy umpio maksavan ~140e, merkitty sisältävän säätömoottorin. Yleensä säätömoottorit saa erillään eikä niiden vaihtaminen ole mitään rakettitiedettä. Umpion joutuu yleensä ottamaan irti että pääsee sen vaihtamaan.
 
Tämä ei ole suoranaisesti vikaan liittyvä kysymys, mutta läheltä liippaa. Takaronkin ja takaluukun verhoilu on kiinni sellaisilla muovisilla nastoilla/niiteillä. Miten ne nastat saa parhaiten ehjänä irti ja onko siihen tarkoitukseen joku erityinen työkalu?
 
Shane. Nasta lähtee ruuvarilla aika nätisti jos olet varovainen( eli joka toinen *poks* halki)
Semmosen hevosenkenkä päällä varustettu "verhous" työkalun saa vaikka biiltemasta halvalla. Kahva kuin esim. ruuvvarissa , googelsta hakusanalla varmaan vois löytyä.
 
Shane. Nasta lähtee ruuvarilla aika nätisti jos olet varovainen( eli joka toinen *poks* halki)
Semmosen hevosenkenkä päällä varustettu "verhous" työkalun saa vaikka biiltemasta halvalla. Kahva kuin esim. ruuvvarissa , googelsta hakusanalla varmaan vois löytyä.
Kiitokset, noilla vihjeillä löytyikin, työkalu paneelikiinnittimeen on virallinen nimi.
 
Tämä ei ole suoranaisesti vikaan liittyvä kysymys, mutta läheltä liippaa. Takaronkin ja takaluukun verhoilu on kiinni sellaisilla muovisilla nastoilla/niiteillä. Miten ne nastat saa parhaiten ehjänä irti ja onko siihen tarkoitukseen joku erityinen työkalu?
Motonetistä saa jos minkälaista verhoilun kiinnitysnasta, eli jos rikki menee niin sinne sit. On paljon parempi valikoima kuin biltemassa.
 
Katos ohjekirjasta siinä on varmaan numeroitu kaikki sulakkeet ja laitteet mitkä saa virtansa minkäkin kautta. Eikös noissa ole useasti useampi vastus? Jos yks vastus palaa nii vaan joka toinen tuulettimen nopeus tipahtaa pois pelistä. Luulis ettei molemmat yhtä-aikaa kovin useasti kärvähdä ellei ole kunnon oikosulkua tehnyt.

Lagunan esivastushässäkkä koostuu muistaakseni neljästä vastuksesta.
Täydellä nopeudelle kaikkivastukset ohitetaan ja tuuletin saa täyden jännitteen, muilla nopeusasennoilla jännitejako tuulettimen ja vastusten kesken tapahtuu sitten erilaisilla vastuskombinaatiolla.

Omasta Lagunasta katosi kesällä kolme pienintä nopeutta. Ainoastaan suurin nopeus toimi. Todettuani esivastuksien hinnan (150Eur - 250Eur) päädyin kuitenkin tutkimaan ongelmaa hieman tarkemmin ja löysin esivastuksesta palaneen lämpösulakkeen. Lämpösulakkeen hinta oli alle euron. Lämpösulake paloi toistamiseen viikon päästä jolloin vaihdoin jälleen uuden ja voitelin samalla tuulettimen moottorin laakerit. Ilmeisemmin liian suuri pyörintävastus laakereissa johti turhan suureen virtaan ja kovempiin häviöihin etuvastuksissa mitkä sitten kuumentivat vastuksia suojaavan lämpösulakkeen liian kuumaksi.

Kannattaa katsoa sulakkeet ensin läpi ja sitten siitä jatkaa sähköpiiriä eteenpäin.
Uuden moottorin hinta siivekkeillä on 100-150Eur merkistä riippuen, ilman siivekkeitä alle 50Eur.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mondeon (mk3 -01 1.8 duratec myllyllä) imusarjan läppäakseli on väljä..säklättää diiisselimäisesti siellä. vituttais koko imusarja uusia mutta erikseen näitä akseleita läppineen ei saa. Veholla korjausarvio n.550€ kiitosnam. Rohkeimmat ovat nykineet nämä läpät ja akselin suosiolla irti ja kuulema pitäis pelittää ilman näitäkin? mahdollisesti seokset hieman muuttuvat ja ehkä pientä vääntöhävikkiä alakierroksilla jos ollenkaan. mutta onko tämä nyt järkevä tilapäisratkaisu vai suollanko fooordiin suosiolla vaan lisää nappulaa menemään? taivaspaikka on ainakin lunastettu :D

edit:pikaisesti tälle pitäisi kai jotain tehdä ettei muoviläpät lennä koneeseen tekemään tuhojaan.. nojuu puolen vuoden aikana eka mainittava vika..muut on ominaisuuksia:D
 
Urpo kysymys mutta kysyn silti. Ajatuksissani jätin lämmitystolpan piuhan autoon ja tolppaan kiinni ja lähdin ajelemaan. Piuha jäi tolppaan, ei mitään näkyviä vahinkoja. Nyt kuitenkin vaikuttaa, että autoon ei mee mitään tuosta piuhasta. Voiko ton tulpan vaan vaihtaa vai mitä sille pitää tehä?

Joo, yrittäkää ymmärtää, olen nainen...
 
Urpo kysymys mutta kysyn silti. Ajatuksissani jätin lämmitystolpan piuhan autoon ja tolppaan kiinni ja lähdin ajelemaan. Piuha jäi tolppaan, ei mitään näkyviä vahinkoja. Nyt kuitenkin vaikuttaa, että autoon ei mee mitään tuosta piuhasta. Voiko ton tulpan vaan vaihtaa vai mitä sille pitää tehä?

Joo, yrittäkää ymmärtää, olen nainen...

Jos johto on vioittunut, niin uusia saa kaupasta eikä pitäisi edes kovin paljoa maksaa. Jos taas on auton päässä pistoke vahingoittunut, niin sitten menee vähän vaikeammaksi, kyllä senkin vaihtamaan pystyy. Yleismittarillahan sen näkisi, onko johto ehjä ja näkyykö lämmityselementin vastus auton pistokkeessa kuten pitää. Toisella johdolla kokeilemalla asian näkee mittaamattakin, jos sellaisen jostain lainaan saa.
 
Siis onkos tuossa manuaalinen säätö eli hytissä on säätö rulla vai automaattinen järjestelmä? Toisella puolellako säätö toimii?

Toinen säätämään korkeussäätöä hytistä ja toinen kuuntelee yrittääkö siellä moottori edes tehdä säätöä. Jos sieltä jotain kuuluu niin ehkä säätömoottori ei ole totaalisen kuollut vaan jotain on tapahtunut umpion mekaniikassa. Tai sitten se säätömoottori vetelee viimeisiään.

En tiedä millainen rakenne noissa tarkalleen ottaen on, eli onko säätömoottori "yhtä puuta" umpion kanssa vai saako moottorin erillään. Motonetissä näkyy umpio maksavan ~140e, merkitty sisältävän säätömoottorin. Yleensä säätömoottorit saa erillään eikä niiden vaihtaminen ole mitään rakettitiedettä. Umpion joutuu yleensä ottamaan irti että pääsee sen vaihtamaan.

Manuaalinen säätö , hytissä on kolmivaiheinen rulla. Toinen puoli toimii loistavasti. Kuskin puoli lakkasi toimimasta kun vaihdoin ajovaloa, olisinkohan onnistunut jotain rikkomaan sieltä koska moottori tuntuis yrittävän kuitenkin surista ja siirtää valoa.

Mites tuo on katsastuksessa sitten, viimeksi se siellä huomattiin ettei toimi ja korjauskehotus tuli lappuun. Seuraavaan kertaan mennessä vissiin pitää olla korjattuna , vai tuleeko leimaa vaikka on sama vika? Ei taida olla mitään joustoja noissa katsastuksen linjoissa?
 
Manuaalinen säätö , hytissä on kolmivaiheinen rulla. Toinen puoli toimii loistavasti. Kuskin puoli lakkasi toimimasta kun vaihdoin ajovaloa, olisinkohan onnistunut jotain rikkomaan sieltä koska moottori tuntuis yrittävän kuitenkin surista ja siirtää valoa.

Mites tuo on katsastuksessa sitten, viimeksi se siellä huomattiin ettei toimi ja korjauskehotus tuli lappuun. Seuraavaan kertaan mennessä vissiin pitää olla korjattuna , vai tuleeko leimaa vaikka on sama vika? Ei taida olla mitään joustoja noissa katsastuksen linjoissa?

"Korjauskehotus annetaan silloin kun havaittu vika tai puutteellisuus on korjattavissa yksinkertaisella kohteen säätö-, korjaus- tai vaihtotoimenpiteellä. Viasta tai puutteellisuudesta saa aiheutua korkeintaan vähäistä haittaa tai vaaraa liikenneturvallisuudelle tai ympäristölle. Viat tai puutteellisuudet on määrättävä korjattavaksi kohtuullisen ajan kuluessa. Korjauskehotus merkitään rekisteriotteeseen."
Lähde: AKE http://www.ake.fi/pdf/345-208-2002_versio2.0.pdf

Eli kyllä se olisi korjattava hyvinkin paljon ennen seuraava katsastusta, joka on sinulla ilmeisesti jo vuoden päästä(?).

Ota se umpio uudelleen irti ja katso oletko vahingossa laittanut sen korkeudensäätömoottorin huonosti/väärin paikalleen.

En tosiaankaan tiedä millainen rakenne siinä on mutta ainakin kävi juuri noin erään auton kanssa. Valo näytti ihan järkevään suuntaan, mutta varsinkin ajaessa huonolla alustalla umpion sisällä systeemit pääsi liikkumaan sen verran että huomasin ettei kaikki mennyt ihan kohdalleen eli valokeila "pomppi".
 
Jos johto on vioittunut, niin uusia saa kaupasta eikä pitäisi edes kovin paljoa maksaa. Jos taas on auton päässä pistoke vahingoittunut, niin sitten menee vähän vaikeammaksi, kyllä senkin vaihtamaan pystyy. Yleismittarillahan sen näkisi, onko johto ehjä ja näkyykö lämmityselementin vastus auton pistokkeessa kuten pitää. Toisella johdolla kokeilemalla asian näkee mittaamattakin, jos sellaisen jostain lainaan saa.
Itse en taas ymmärrä miten ne Defan valmistavat 1,5m pitkät sähköjohdot voivat maksaa jopa 30€! Siis ne uudenmalliset, pienellä päällä varustetut. Helppoahan se tietty on pyytää, kun varmaan kaikenmaailman patentit ym. mutta johdon valmistus tuskin maksanee 50c enempää. Itsellä jäi autoon johto kiinni lähtiessä, johto & auton päästä liitin paskaksi ja vaihdoin liittimen tilalle ihan normaalin ulkokäyttöön tarkoitetun & maadoitetun pistotulpan. Eipähän tarvitse ryöstöhintaisia Defan kuminaruja enää ostella..
 
Osaako joku sanoa mikä autosta on paskana, kun ei meinaa aina käynnistyä. Autona siis renault megane 2000 ja 1.6 bensa kone.

Eli vika ilmenee ainoastaan silloin, kun moottori on puolilämmin. Eli ei kylmä eikä kuuma, vaan sellainen että sillä on ajettu jonku verran ja sen jälkeen seisotettu sen verran aikaa ettei moottori ole ehtiny kylmetä kunnolla. Tuollaisissa tilanteissa auto ei meinaa millään käynnistyä. Ja tämä ilmenee vain silloin kun ulkoilma ei ole kovin kylmä. Kunnon pakkasilla auto kyllä lähtee ihan aina käyntiin eka starttauksella, mutta lämpimällä ilmalla ei välttämättä, jos moottori ei ole ehtinyt kylmetä kunnolla edellisen ajon jälkeen. Ja jos auton sattuu saamaan käyntiin silloin kun se reistailee, niin moottorin tyhjäkäynti on samantien ~500 rpm, kun normaalisti kylmäkäynnistyksessä moottorin tyhjäkäynti on ~1000 kierrosta minuuutissa. Ilmeisesti tuossa ei siis mene imu tai vastaava päälle riittävän helposti? Mistä tuota vikaa kannattaisi lähtä etsimään? Jostain luin että impulssianturin häiriö voisi aiheuttaa tuollaista, mutta onko niitä muita vaihtoehtoja? Ja mitähän tuollaisen vian korjauttaminen voisi maksaa?

EDIT: Toiselta palstalta löyty näköjään seuraavaa: "Lähtee kylmänä ja kuumana mutta ei haaleana. Saa startata kymmeniä kertoja ennen kuin käynnistyy. Vika kampiakselin asennontunnistusanturissa. Kytkimen päällä ahtaassa paikassa sellainen "hevosenkengän" mallinen rauta josta lähtee johdot. Se liitos auki ja crc-tä ja takaisin. Nyt taas käyntiin lähtö eka startista 100% usean kuukauden ajan. "

Uskaltaako noiden ohjeiden mukaan alkaa ite rassailemaan? :P en oo ikinä autojen kans värkkäilly.
 
Voi olla ongelmia löytää tuo anturi jos ei ole autojen kanssa pelaillut. Kannattaa käydä luettaan vikakoodit jossain pajalla missä on siihen vehkeet.
 
Vikakoodit kantsii tosiaan luetuttaa, jos ei itsellä ole siihen välineitä. Säästyy turhien osien ostolta.

Täältä veikkaus moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturille tai sitten tuolle kampiakselin asennontunnistinanturille.
 
Vikakoodit kantsii tosiaan luetuttaa, jos ei itsellä ole siihen välineitä. Säästyy turhien osien ostolta.

Täältä veikkaus moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturille tai sitten tuolle kampiakselin asennontunnistinanturille.

Kovasti vaikuttais, että jompi kumpi noista mitä nyt nettiä lueskellu. Kävin taskulampun kans tiirailemassa just tuota ja löysin ton kampiakselin anturin ilmeisesti, ja se lienee sama kuin tuo impulssianturi? voisin kyllä kokeilla tuon kanssa, jos sinne crc:n suihkuttaminen auttais niinku muutamassa paikassa neuvottu ja mikäli ei, niin huoltoon yhteyttä ja käsken vaihtaa lämpöanturin ja impulssianturin :P Vituttaa vaan ku asun tällä hetkellä ruotsissa ja mun ruotsilla tuota vikaa hirveän tarkasti selitetä huollon jampoille :P
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom