Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mazdan etupää rupesi täristämään ja puoltamaan melko reilusti oikealle. Ohjaus mene ikäänkuin askeleittain aina hieman oikealle. Taajamanopeudessa kun pitää yhdellä kädellä ratista kiinni niin tärinäksihän tuo menee, ja melko kovaa sellaista. Renkaat on kyllä melko kuluneet, mutta voiko niistä noin kovaa tärinää syntyä. Tehostajan öljyt näyttäisi olevan ylärajalla, joten tuskin siitäkään johtuu.

Renkaat finaalissa. Taas mennään.
 
Mistähän kannattaisi aloittaa vianetsintä kun ongelma on yksinkertaisesti seuraava. Auto kuluttaa noin tuplamäärän kakkua normaaliin verrattuna. Pakokaasukin haisee vähän oudolle. Eli joku tunnistin tai säätö on nyt vituillaan. Eikö? Voiko toi johtua siitä jos tulppa menee paskaksi. Niin ja autona on 2.0 Octavia.

Noniin. Sain vaihdettua vaan kaksi tulppaa kun vag-insinööri on piripäissään päättänyt vetää imusarjan tulppien eteen siten, että 2 ja 3 sylinterin tulpat ovat mahdottomuus vaihtaa itse. Ei mitään järkeä tossa osien sommittelussa :curs:

Kulutus laski taas normitasolle. Olikohan kiinni tuosta kahden tulpan vaihdosta. Mene ja tiedä. Nyt kuitenkin seurasi uusi ongelma. Kun kaasua painaa reilummin 2 ja 3 vaihteilla MATALILLA KIERROKSILLA, kone pätkii välillä sytkää. Eli jotain sytytyspuolen häikkää siinä vieläkin on. Uudet tulpat olivat 4-kärkiset ja kaksi vanhaa tulppaa ovat normaaleja yksikärkisiä. Voiko tulppien erilaisuus johtaa tuohon ajoittaiseen nykimiseen vai jäikö mulla tulpanhattu löysälle tai jotain. Pitää alkaa tutkia tuota mutta jos jollain on jotain huomioita niin olisin kiitollinen ajatuksistanne.
 
Noniin. Sain vaihdettua vaan kaksi tulppaa kun vag-insinööri on piripäissään päättänyt vetää imusarjan tulppien eteen siten, että 2 ja 3 sylinterin tulpat ovat mahdottomuus vaihtaa itse. Ei mitään järkeä tossa osien sommittelussa :curs:

Kulutus laski taas normitasolle. Olikohan kiinni tuosta kahden tulpan vaihdosta. Mene ja tiedä. Nyt kuitenkin seurasi uusi ongelma. Kun kaasua painaa reilummin 2 ja 3 vaihteilla MATALILLA KIERROKSILLA, kone pätkii välillä sytkää. Eli jotain sytytyspuolen häikkää siinä vieläkin on. Uudet tulpat olivat 4-kärkiset ja kaksi vanhaa tulppaa ovat normaaleja yksikärkisiä. Voiko tulppien erilaisuus johtaa tuohon ajoittaiseen nykimiseen vai jäikö mulla tulpanhattu löysälle tai jotain. Pitää alkaa tutkia tuota mutta jos jollain on jotain huomioita niin olisin kiitollinen ajatuksistanne.
eiköhän ne pidä muutkin tulpat vaihtaa. todennäköisesti joku säästänyt sen pari euroa tulpissa ja ostanut yksikärki tulpat mikä yleensä kostautuu tulppien hajoamisena.
 
Onko moottori 2.0 FSI? Jos on niin saattaa siellä olla jotain hämminkiä sytytyspuolissakin. Kannattaisi lukea/luetuttaa vikakoodit ihan vaikka varmuuden vuoksi.
 
Noniin. Sain vaihdettua vaan kaksi tulppaa kun vag-insinööri on piripäissään päättänyt vetää imusarjan tulppien eteen siten, että 2 ja 3 sylinterin tulpat ovat mahdottomuus vaihtaa itse. Ei mitään järkeä tossa osien sommittelussa :curs:

Kulutus laski taas normitasolle. Olikohan kiinni tuosta kahden tulpan vaihdosta. Mene ja tiedä. Nyt kuitenkin seurasi uusi ongelma. Kun kaasua painaa reilummin 2 ja 3 vaihteilla MATALILLA KIERROKSILLA, kone pätkii välillä sytkää. Eli jotain sytytyspuolen häikkää siinä vieläkin on. Uudet tulpat olivat 4-kärkiset ja kaksi vanhaa tulppaa ovat normaaleja yksikärkisiä. Voiko tulppien erilaisuus johtaa tuohon ajoittaiseen nykimiseen vai jäikö mulla tulpanhattu löysälle tai jotain. Pitää alkaa tutkia tuota mutta jos jollain on jotain huomioita niin olisin kiitollinen ajatuksistanne.

Jos pätkiminen tuli tulppien vaihdon jälkeen, todennäköisesti:
- Uudet tulpat eivät ole resistoritulpat? (R-merkintä tulpassa?)
Kannattaa aina varmistaa että tulpat sopivat kyseiseen moottoriin.
- jos on virranjakajalla, tulpanjohto viallinen tai huonosti paikallaan
Yleismittarilla mittaa johtojen resistanssi, pitää olla joitain kilo ohmeja.
- jos erillisillä puolilla, mahdollisesti puolavika
...

Se onko tulpat yhdellä vai neljällä "kärjellä" ei vielä kerro tulpan rakenteesta, lämpöarvosta, hinnasta tai sopivuudesta kyseiseen moottoriin..
4-kärkitulppia löytyy alk. ~5e/kpl
1-kärki kilpatulpat voivat maksaa >90e /kpl
 
Joo eli vieläkin mennään samalla setillä. Eli tota pystyy ajamaan siten, että ei nyi yhtään, kunhan ei ihan alakierroksilla anna liikaa jengaa. Eli en ole vielä laiskuuttani tehnyt mitään. Tulppien pitäisi käydä kyllä. Tunnustettakoon kyllä että menin pihistelemään ja otin motonetin halvimmat tulpat. :rolleyes:

200708-06-045253-1.jpg



Tulpanjohdoista ei pitäisi olla kiinni. Pitää yrittää vielä vaihtaa ne kaksi tulppaa itse, ja jos ei onnistu, niin käyn vaihdattamassa jossain. Jos ei tolla tulppien vaihtamisella onnistu, täytyy alkaa syventyä noihin tulpanjohtoihin ja käydä luetuttamassa vikakoodit. Kiitoksia AJ81:lle ja abcd:lle huomioista.

Niin ja kone on kivikautista tekniikkaa edustava 8-venttiilinen 2.0
 
uskoisin että octaviassa on ilmamassa anturissa hämminkiä. pitää olla hullun tuuria jos tulpan vaihdolla selviää auto remonteissa. ei ole koskaan tulpan vaihdot auttanut itselläni yhteenkään pätkimis ongelmaan. mopo aikoina auttoi ku mopo ei lähtenyt käyntiin ;)
 
ilmamassa mittari vika ilmenee yllensä sellaisena tehottomuutena, ei pätki vaan ei yksinkertasesti vedä jos painaa kaasua. senhän mittarin perusteella se auto sinne moottoriin ainetta ohjaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ilmamassa mittari vika ilmenee yllensä sellaisena tehottomuutena, ei pätki vaan ei yksinkertasesti vedä jos painaa kaasua. senhän mittarin perusteella se auto sinne moottoriin ainetta ohjaa.
itselläni oli ilmamassa anturi rikki ja juurikin veto loppui 3000rpm jälkeen. vaihdoin uuden ja uudella anturilla nyki n2000rpm kohdalla kun lähti vedättämään. kävin vaihtamassa anturin samantien uuteen(takuuseen) ja toisella anturilla toimi ilman nykimistä eli kyllä sekin voi nykiä :)
 
mikähän mahtaa olla vikana hondassani, kun jarrua painaessa alkaa koko auto täristää? "vian" huomaa eritoten kovasta vauhdista jarrutettaessa hieman reilummin. erityisesti ratti tärisee todella paljon. voisiko olla, että palat olisivat loppu? kuitenkaa minkään näköistä abs tmv. -valoa ei pala. kyseessä siis honda accord ´99.
 
Ei nyt vikaa enää ole mutta ihmettelyä vaan toimenpiteistä... Eli kyseessä Citroen C3 2006, ajettu 35tkm.. ns. takuu loppui kesällä ja nyt tuli aamulla 4km ajon jälkeen vikailmo että "koneen lämpötila ylikorkea, sammuta auto"... auto sammuksiin ja konehuoneesta tutkailua että jäähdytysnestettä on, flekti pyörii. Auto käyntiin ja sama vikailmo ja jää merkkivalo palamaan. Ajan töihin, tilaan huollon ja ajan auton huoltoon.
Löytyi tietty ao. vikakoodi p0116, anturi ok, korjaus oli että päivitettiin auton "softa".
Kysyin että jos softassa oli vikaa niin miksi softaa ei päivitetty aikaisempien huoltojen yhteydessä... näin ei kuulemma tehdä jos ei ole vikaa ilmennyt... kuulemma pelkkä resetti ei olisi auttanut. Minun järkeen ei mahdu tuollainen, softa ei siellä kulu tai vanhene vaan se vika on ollut siellä piilevänä, jos nyt mitään vikaa softassa on ollutkaan... tästä "valohoidosta" sai kärsiä 140€ mutta pienen valituksen jälkeen putos pois "tietokoneen sopeutus" osuus -> loppusumma n. 90€ mikä sekin mielestäni kuuluisi virhevastuun piiriin jos ei takuu kata..
Liekkö sitten tyypillistä tämä, että joku hetkellinen klitsi systeemissä ja sitten kun muuta ei voida niin päivitetään softa hyvällä hinnalla. Seuraavaksi lähtee kyllä hankintaan odb2 skanneri ja seuraavat huollot käytän muualla kuin "virallisessa huollossa" :(
 
Nykyään ei autoista ei lueta edes vikakoodeja huollossa ellei siihen ole syytä. Softaa ei myöskään päivitetä automaattisesti ellei valmistaja niin ohjeista.

Jokaisessa uudessa (ja päivitettävässä) softassa on aina piileviä vikoja, tuo päivittäminen olisi loputon kierre.. aina löytyy uusi vika. Jos tuo vika ei ilmene käytössä niin aivan turhaa tuo päivittäminen olisi. Sulla nyt sattui olemaan huono tuuri että vika sattui kohdalle. Ja kysymykseesi vastaten, softan päivittäminen huollossa on rutiinihommaa tuollaisissa vioissa.

OBD-skannerista ei ole muuta hyötyä kuin että voi lukea vikakoodit, mitään softaa niillä ei päivitetä. Voi olla myös niin että vain merkkikorjaamolla on paikkakunnallasi softan päivittämiseen sopiva laitteisto.
 
OBD-skannerista ei ole muuta hyötyä kuin että voi lukea vikakoodit, mitään softaa niillä ei päivitetä.

Juu, lähinnä oli vaan ajatus että jos käytännön tapahtuma on huollossa tuollaisissa klitseissä pelkkä nollaus niin skanneri sopii siihen kuin nenä päähän (saa lukea koodin, voi päätellä että onko oikeaa vikaa jne.. ) Meinaan kun en usko että softapäivitys on oikeesti muutanut mitään, tuskin on semmoinen yleinen bugi ollut kun autolla on kuitenkin ajettu pari talvea ja ... muistankin että entinen omistaja olisi maininnut että auto kävi viime talvena samanlaisessa "softapäivitys" valohoidossa, eri syyn takia tosin.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom