Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Golffin kuskin puolen eturengas kitisee, välillä enemmän ja välillä vähemmän? Mahtaako käsijarru ottaa hieman kiinni, vai mistä johtuu? Käsijarrua epäilen sen takia, että valoihin kun pysäyttää, auto ei vapaalla liikahda mihinkään vaikka olisi hieman mäkeäkin..
 
Pyöränlaakeri? Kannattaa tarkistaa ennenkuin leikkaa kiinni kokonaan.
 
Golffin kuskin puolen eturengas kitisee, välillä enemmän ja välillä vähemmän? Mahtaako käsijarru ottaa hieman kiinni, vai mistä johtuu? Käsijarrua epäilen sen takia, että valoihin kun pysäyttää, auto ei vapaalla liikahda mihinkään vaikka olisi hieman mäkeäkin..

Jos kitinä kerran kuuluu edestä, vika tuskin on käppärissä koska käsijarrukengät sijaitsevat takana (poislukien vanhat Saabit :rolleyes:). Oma veikkaus on, että etujarrupalat laahaavat tai, kuten Huppe totesi, pyöränlaakeri finito. Kokeile ajon jälkeen onko etupyörän napa kuuma. Jos on, vika on luultavimmin laakerissa.
 
Kokeile ajon jälkeen onko etupyörän napa kuuma. Jos on, vika on luultavimmin laakerissa.
Tai sitten jarruissa. Ton kuumenemisen perusteella ei voi mitään sanoa, koska laahaava jarrukin saa koko vanteen kuumaksi.

Kyllä sen näkee kun nappaa pyörän irti ja tarkastelee. Jos jarrupala ja/tai -levy on kulunut selvästi, niin vika on paikallistettu. Jos taas ne näyttää olevan kunnossa, niin todennäköisempi vaihtoehto on se laakeri.

Laakerivian huomaa myös siitä, kun nappaat jarrulevystä kiinni ja pyörittelet. Usein huono laakeri nimittäin pyörii puolisen kierrosta hyvin ja toiset puoli kierrosta huonosti. Riippuu tietysti siitä miten pahasti se jo on jumissa. Yksi konsti on heilutella pyörää, ja jos välystä löytyy vähän joka suuntaan, niin laakerissa todennäköisesti vika. Kunnolla kiinni leikannut laakeri taas ei välttämättä paljon periksi anna.
 
Entäs voiko raidetankojen päiden väljyys vaikuttaa asiaan? Katsastuksessa tuli huomautus apukuskin puolen raidetangon pään väljyydestä, eli väärän puolen, mutta jos kuskin puolellakin on hieman väljää, niin voiko se aiheuttaa kitinän?
 
juttu:

aamulla auto käyntiin, n. 5 minuutiksi sisälle..tuuletin oli päällä...tuun autolle ni kosla sammunut, kuten joskus aiemmin (tyhjäkäynti huono)
auto ei kuitenkaan lähde enää käyntiin, pyörittää hyvin muttei hörähdä käyntiin.
bensa oli finaalissa, laitoin 10l tankkiin, eikä silti lähde...yritetty on ja tulpatkin jo tietty kastunut...jos yön jälkeen ei lähde niin neuvoja kaivataan...
 
juttu:

aamulla auto käyntiin, n. 5 minuutiksi sisälle..tuuletin oli päällä...tuun autolle ni kosla sammunut, kuten joskus aiemmin (tyhjäkäynti huono)
auto ei kuitenkaan lähde enää käyntiin, pyörittää hyvin muttei hörähdä käyntiin.
bensa oli finaalissa, laitoin 10l tankkiin, eikä silti lähde...yritetty on ja tulpatkin jo tietty kastunut...jos yön jälkeen ei lähde niin neuvoja kaivataan...
Omassa autossa on sama homma ja johtuu luultavasti että keittää bensaa kohokammiossa. Ilmenee tosin kun lämmintä konetta seisottaa tyhjäkäynillä jonkin aikaa ja sen jälkeen sammuttaa ja yrittää käynnistää uudelleen.
 
Omassa autossa on sama homma ja johtuu luultavasti että keittää bensaa kohokammiossa. Ilmenee tosin kun lämmintä konetta seisottaa tyhjäkäynillä jonkin aikaa ja sen jälkeen sammuttaa ja yrittää käynnistää uudelleen.

ok, aamulla uusi yritys...onpahan saanut seisoskella yön yli...akunkin laitoin varmuudeksi lataukseen...
 
mikähän mahtaa olla vikana hondassani, kun jarrua painaessa alkaa koko auto täristää? "vian" huomaa eritoten kovasta vauhdista jarrutettaessa hieman reilummin. erityisesti ratti tärisee todella paljon. voisiko olla, että palat olisivat loppu? kuitenkaa minkään näköistä abs tmv. -valoa ei pala. kyseessä siis honda accord ´99.

Levyt kierot + puslat ja nivelet loppu. Ravista pyörää ja katso, onko löysää missään.
 
Golffin kuskin puolen eturengas kitisee, välillä enemmän ja välillä vähemmän? Mahtaako käsijarru ottaa hieman kiinni, vai mistä johtuu? Käsijarrua epäilen sen takia, että valoihin kun pysäyttää, auto ei vapaalla liikahda mihinkään vaikka olisi hieman mäkeäkin..


Vaikuttaa muutes mukavasti bensan kulutukseen tuo. Kroisokset.. :)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Missä hintaluokassa suunnilleen pyöritään, jos vaihtaa vuoden 98 Carismaan iskunvaimentimet? Autokorjaamoiden taksoissahan on eroja, mutta noin niinkuin suurinpiirtein? Entä jos vaihdattaa jousituksen siinä samassa?
 
Matemaattinen likiarvon kaava:
3X+Y=€

X= tuntiveloitus euroissa
Y= nelipyöräsäädön hinta euroissa
€= kokonaiskustannus

Kaavaan voi myös lisätä muuttujan Z jossa Z merkitsee iskunvaimentimien ja jousien yhteishintaa.
 
Mistähän mahtais johtua, kun auto alkaa nytkähtelemään pienellä vaihteella kun ottaa kaasun pois ja toisaalta taas kun laittaa lisää kaasua. Tätä tapahtuu myös suuremmilla vaihteilla, eli kun ajan esim. nelosella ja päästän kaasun pois ja hetken päästä laitan lisää kaasua niin auto tekee sellasen ikävän nytkähdyksen. Tuntuu jotenkin, että kaasupoljin on ikään kun ''tahmea'' ja vauhtia on vaikea vaan hidastaa ottamalla kaasua vain hieman pois. Ikään kun se olis On-Off. Erittäin ärsyttävää etenkin jos ajaa pienellä vaihteella, ottaa kaasun pois ja laittaa uudestaan kaasua niin tekee inhottavan nytkähdyksen. Auto on 98 Fiat Bravo.
 
Auto on 98 Fiat Bravo.

Viimeinen lauseesi selittää vian.. :rolleyes:

On miljoona syytä mistä vika saattaa johtua: Ilmamäärämittari, kaasuläpän säädin, maadoitusvika jossain anturissa, tulpanjohdot, tulpat, kosteutta tulppien syvennyksissä, Lambda-anturi, tukos polttoainejärjestelmässä, ilmanputsari tukossa, ruiskutuksessa vika ym ym..

Nämä nyt yhtäkkiä tulivat mieleen. Melkeinpä se on veikkaa ja voita-periaate millä syyn saa selville. Niin kauan käy paikkoja läpi että syy löytyy. Tai vaihtaa sen auton.. ;)
 
Viimeinen lauseesi selittää vian.. :rolleyes:

On miljoona syytä mistä vika saattaa johtua: Ilmamäärämittari, kaasuläpän säädin, maadoitusvika jossain anturissa, tulpanjohdot, tulpat, kosteutta tulppien syvennyksissä, Lambda-anturi, tukos polttoainejärjestelmässä, ilmanputsari tukossa, ruiskutuksessa vika ym ym..

Nämä nyt yhtäkkiä tulivat mieleen. Melkeinpä se on veikkaa ja voita-periaate millä syyn saa selville. Niin kauan käy paikkoja läpi että syy löytyy. Tai vaihtaa sen auton.. ;)
Vikakoodien lukeminen (luettaminen) saattaa selventää..
 
Vaihettiin uusi virranjakaja seattiin (ibiza) ja nyt perkele tyhjäkäynnillä pätkii, kierrokset heittelee ja meinaa sammua. Ajossakin välillä ihme nykimistä.. mistäköhän johtuu??
Samat säädöt ku oli entisessäkin.
 
Mistähän mahtais johtua, kun auto alkaa nytkähtelemään pienellä vaihteella kun ottaa kaasun pois ja toisaalta taas kun laittaa lisää kaasua. Tätä tapahtuu myös suuremmilla vaihteilla, eli kun ajan esim. nelosella ja päästän kaasun pois ja hetken päästä laitan lisää kaasua niin auto tekee sellasen ikävän nytkähdyksen. Tuntuu jotenkin, että kaasupoljin on ikään kun ''tahmea'' ja vauhtia on vaikea vaan hidastaa ottamalla kaasua vain hieman pois. Ikään kun se olis On-Off. Erittäin ärsyttävää etenkin jos ajaa pienellä vaihteella, ottaa kaasun pois ja laittaa uudestaan kaasua niin tekee inhottavan nytkähdyksen. Auto on 98 Fiat Bravo.


Koitas kädellä, että onko siinä polkimen liikeradassa jotain häikkää? Jotain paskaa välissä siellä vai tarviisko vaan jotain liukastetta. Itellä oli tommonen homma.
 
-96 Renault Laguna
Tänään oli ensimmäiset pakkaset aamulla täälä Kokkolassa.
Noh auto oli roikan päässä sen 1-2 tuntia ja sitte aamulla laitoin auton käyntiin ja rapasin ikkunat.
Tämän jälkeen huomasin että puhallin ei toimi vaikka kuinka kytkintä käänteli.
Eli ilmeisesti pakkanen lamaannutti koko puhaltimen, mitäs tässä oikein voi tehdä?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom