Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Krusifiksi sanoi:
Kysyin yhdestä pikkupajasta(shell-huolto) jakopäänhihnan vaihtoa -99 ranskanleipään, äijät tuumasi, että vie merkkihuoltoon, ne tekee saman homman puolet lyhyemmässä ajassa.

Sivusta kuunnelleena noiden hieman uudempien (ja jostain syystä juuri ranskalaisten) autojen konehuoneet on pakattu siihen malliin, että "alan ammattilaiset" eivät itse ottaisia kyseisiä autoja vaikka maksettais. Ihan siksi, että ovat sen verran vit*umaisia huollettavia.

Makkevon: Erikoinen käytäntö. Kaikkialla systeemi ei onneksi ole sama, riippuu varmasti pajasta ja huoltomiehestä.
 
Hyvä tredi. -94 Saratogani 3.0V6 omaa seuraavia vikoja

1. Välistä kierroslukumittari tippuu nollaan. Auto kuitenkin käy tästä huolimatta
2. Jos on ajanut pitkään moottoritienopeutta ja vauhti hidastuu nopeasti esim. ruuhkaan tai valoihin auto sammuu joskus. Lähtee käyntiin uudestaan kun käynnistää ja antaa kaasua. Normaalisti hörähtää käyntiin ilman apukaasua.
3. Auto ihan aikuisten oikeasti nykii oudosti jos ajaa rankkasateessa. Nykiminen loppuu kun sade lakkaa.

Auto on iästään huolimatta "tuore", 114tkm mittarissa ja ollut pääosin kesäajossa.
 
sinappiviiva

TJJ sanoi:
Sivusta kuunnelleena noiden hieman uudempien (ja jostain syystä juuri ranskalaisten) autojen konehuoneet on pakattu siihen malliin, että "alan ammattilaiset" eivät itse ottaisia kyseisiä autoja vaikka maksettais. Ihan siksi, että ovat sen verran vit*umaisia huollettavia.

Itselläni on ranskanpulkero Xsara, jota en ole huoltanut Veholla, vaan pikkupajoilla, jotka ovat kyseisiin autoihin erikoistuneet. Hinnat ei ole lähelläkään "merkkihuoltoa", mutta palvelu ja huollot toimii. Mihinkään Shellin korjaamolle en lähtisi edes kyselemään.
 
Jooh, elikkäs mulla on honda civicci jossa on sellaanen vika, että vasemmasta etukulmasta kuuluu ajaessa kolinaa. Kolina kuulostaa siltä, että jossain on väljyyttä eteen-taakse suunnassa, koska esim. jarruttaessa ja vaihdetta vaihtaessa - aina kun auto nytkähtää - kuuluu selvä kolahdus.

Ihan äskettäin autosta vaihdettiin kaikki iskarit, vasen etujousi ja molemmat ylätukivarret/pallonivelet eteen. Tämä kolina ei kuitenkaan poistunut eikä korjaaja maininnut muista vioista. Mistähän tässä nyt mahtaa olla kyse??? En viitsisi viedä merkkihuoltoon kun on senverran iäkäs auto..
 
Simba sanoi:
Hyvä tredi. -94 Saratogani 3.0V6 omaa seuraavia vikoja...
Ykkösestä en sano mitään muuta, kun että joku kierroslukumittarin osa on särki. :D Vie se ehjäämöön. (varmaan joku liitos siellä on löystynyt, saa sen itekin korjattua jos jaksaa nyppiä)

Kakkonen ja kolmonen kuulostaa molemmat siltä, että se käy liian laihalla. Jospa siitä on sen takia säädetty seokset laihalle, että menee pakokaasutesteistä läpi. Kannattaa kyllä nopsaan säätää ne takaisin, liian laiha seos ei tee moottorille kovin hyvää. Käy helvetin kuumana, ja saattaa jopa polttaa venttiilit ja/tai männät.
 
Pistetään tähän jatkoksi.
Eli oikea takapää narisee varsin kovaa kurvissa.. vasemmalle kääntäessä. Kaikkein parhaiten kurvissa, jossa on pieni monttu tms.
Olen kokeillut eri rengas vaihtoehtoja, kun ad-huoltamolla ja euromasterilla sanoivat, että rengas ottaa kiinni.. Kun olivat kyydissä ja kuulivat äänen.
Tätä teoriaa tukee se, että 195/55-15 renkailla ei kuulunut mitään narinaa. 205/50-16 ja omilla 215/40-17 renkailla kuului. Auto on madallettu, mutta tuota samaa narinaa kuului ilman madallustakin. Kaverilla samanlainen auto ja hänellä ei kuulu mitään ääniä (eri ET vanteissa kuin mulla). Kokeilen hänen renkaitakin, mutta edelleen narisee.
Itse veikkaan jotain osaa, mutta mikä?
 
Simba sanoi:
Hyvä tredi. -94 Saratogani 3.0V6 omaa seuraavia vikoja

3. Auto ihan aikuisten oikeasti nykii oudosti jos ajaa rankkasateessa. Nykiminen loppuu kun sade lakkaa.

Meillä korjautui tuo sateella nykiminen vaihtamalla virranjakajan kansi ja sytytysjohdot. Helppo ja halpa homma kokeilla onko noissa vikaa, kun vaan hakee kikattimet jostain motomarketista.

Tietty vielä helpompi on testata kaasuttelemalla parkissa ja suihkimalla suihkepullolla vettä sytkäjohtojen tienoille tai vain katsomalla pimeällä konehuoneeseen kaverin kaasutellessa. Näkyy kyllä aika selvästi jos kipinä karkaa letkusta tai virranjakajan kannessa on hiushalkeamia.

Nykiminen siis johtui ainakin sillä erää siitä, että kostealla kelillä kaikki pytyt olivat pelissä vähän miten sattuu kun kipuna löi konehuoneen puolella tulpan sijasta.
 
No sellanen asia vaivaa et voiko -89 1.3:een Golffiin (4-v) vaihtaa -87 8v Gti:n 5-v lootan? Välityksillä ei väliä ja pientä rälläköintiä tiettävästi tiedossa mutta muuten?...
 
Simba sanoi:
Hyvä tredi. -94 Saratogani 3.0V6 omaa seuraavia vikoja

1. Välistä kierroslukumittari tippuu nollaan. Auto kuitenkin käy tästä huolimatta
2. Jos on ajanut pitkään moottoritienopeutta ja vauhti hidastuu nopeasti esim. ruuhkaan tai valoihin auto sammuu joskus. Lähtee käyntiin uudestaan kun käynnistää ja antaa kaasua. Normaalisti hörähtää käyntiin ilman apukaasua.
3. Auto ihan aikuisten oikeasti nykii oudosti jos ajaa rankkasateessa. Nykiminen loppuu kun sade lakkaa.

Auto on iästään huolimatta "tuore", 114tkm mittarissa ja ollut pääosin kesäajossa.

Olisko nämä niitä Chryslerin 'kuuluisia' sähköongelmia? Täältä voisi löyty enempi apua.
 
hankmo sanoi:
No sellanen asia vaivaa et voiko -89 1.3:een Golffiin (4-v) vaihtaa -87 8v Gti:n 5-v lootan? Välityksillä ei väliä ja pientä rälläköintiä tiettävästi tiedossa mutta muuten?...


Jos koneet on tehty samaan lohkoon niin sillon varmaan kävis. Mutta täysin mutulla heitän, kun ei ole golffia koskaan ollut, että ei ole sama lohko ko. koneissa ja näin ollen käymisen mahdollisuudet pienenee huomattavasti. Onhan noihin joissain merkeissä tehty jos jonkinlaisia naittamisia ja välipaloja, mutta onko se sitten vaivan arvoista...
Volkkarin clubilta tuohonkin varmasti saat oikean vastauksen...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Timba79 sanoi:
Mä kysyn yhden mieltä askarruttavan homman, tosin autossa takuuta jäljellä ja tarkoitus viedä se merkkiliikkeeseen tsekattavaksi, mutta menkööt.

Mulla on siis Seat Cordoba 2,0 Sport vuosimallia 04 ja siinä on ihme juttu kun pistää ilmastoinnista tuulilasin huurteenpoiston päälle. No se pelittää ihan normaalisti, mutta jostain syystä alkaa puhaltamaan ihan saatanasti kovempaa kun laittaa pakin päälle, mistä tällainen voi johtua?

Muistaaksen cordobassa ja muissa uudemmissa seateissa on toiminto, joka kytkee sisäilmankierron päälle kun peruuttaa.
Siis siksi ettei pakokaasut tule sisätiloihin. Luultavasti sen vuoksi rupeaa puhaltamaan kovempaa kun pakittaa.
 
Joo mulla on -87 vuonna rekisteröidyssä, eli lähes uudessa, 2.0i Sierrassa ikuinen käyntiongelma. Käynti soutaa.. eli kun painaa kaasua ja vapauttaa kaasun, alkavat tyhjäkäyntikierrokset soutamaan siten että auto on lähes sammumaisillaan välillä. Moottori hakee käyntiä kunnes 2-4 kertaa on käynyt sammumisen rajoilla alkaa käynti pikkuhiljaa tasoittua. Tämän vian voisi poistaa nostamalla tyhjäkäyntikierroksia, mutta kun ne eivät pysy korkeina vaan itsekseen kierrokset hiipivät taas sille tasolle että käynti alkaa soutamaan. Yleensä kun korjaamolta ajaa ulos jotain tämänkaltaista onkin tehty. Auto hurisee aivan liian kovalla joutokäynnillä ja silloin tyhjäkäynti ei tietenkään souda. Eihän se silloinkaan souda kun pitää kaasua hienokseltaan alhaalla.

Tämän eteen on tehty useaan otteeseen tyhjäkäynninvakaimen, mikä lie, puhdistaminen. Operaatio on yleensä auttanut pariksi viikoksi, mutta ei juurikaan pidemmäksi aikaa.

Tyhjäkäynninvakain on kertaalleen myös vaihdettu ja taas tätä uutta puhdisteltu. Tosin ostin osan käytetystä autosta että huonolla tuurilla siinä saattoi olla alunperinkin sama vika kuin siinä jonka tilalle vaihdettiin. En kuitenkaan jaksa enää uskoa vian löytyvän tuosta kapistuksesta...

Niin ja venttiilivälykset säädettiin kerran ja sytyskäyriäkin ottivat autosähkökorjaamolla mistä vikaa ei löytynyt. Kaikille toimenpiteille yhteistä on ollut se että korjaamolta kun on ajanut ulos niin joutokäynti on toiminut hienosti viikon kaksi ja sitten se on samanlainen taas kuin aina ennenkin.

Näin on menty jo 2 vuotta. Nyt ilmeisesti hyödynnän autoon saadun leiman ja ajan sillä ensi kesään. Syksy ja talvi ovat vaan vittumaista aikaa ajella tuon vian kanssa, sillä se on aina pahempi mitä kylmempi moottori on ja meikäläisen ajomatkoilla ei talvella moottori ehdi alkuunkaan lämpenemään normaaliin käyntilämpötilaansa.

Tää vika menee aina pikkuhiljaa pahemmaksi, eli kun ajaa korjaamolta ulos ja auto käy tasaisesti melko reiluilla joutokäyntikierroksilla, niin siitä sitten viikon päästä käyntikierrokset on hieman laskenut ja taas viikon päästä laskenut lisää jne. Kunnes lopulta käynti alkaa joskus hieman takertelemaan ja siitä sitten viikko viikon jälkeen enemmän ja enemmän, kunnes lopulta on pakko aina tyhjäkäynnillä painaa kaasua jotta auto pysyisi käynnissä. Mielestäni tuo "soutaminen" alkaa jo sellaisilla kierroksilla mitkä noin äkkiseltään kuulostaisi korvaan juuri sopiville tyhjäkäyntikierroksille.

Mistä vikaa vielä voisi etsiä?

Kannattaisiko ostaa taas yksi tyhjäkäynninvakain, mitä korjaamolta suosittelevat, vai ostaa sillä rahalla masennuslääkkeitä ja ajaa vanhalla tyhjäkäynninvakaimella varustetulla Ford Sierralla?
 
kruipelo sanoi:
Joo mulla on -87 vuonna rekisteröidyssä, eli lähes uudessa, 2.0i Sierrassa ikuinen käyntiongelma. Käynti soutaa.. eli kun painaa kaasua ja vapauttaa kaasun, alkavat tyhjäkäyntikierrokset soutamaan siten että auto on lähes sammumaisillaan välillä.
Ihan ekana kannattanee kysyä, että ei kai sinne oo vaihdettu kireempää nokkaa tai kevyttä vauhtipyörää/kytkintä? Jos on, niin se on sen jälkeen jo ominaisuus eikä vika, että tyhjäkäynti heittelee, eikä meinaa käydä matalilla kierroksilla.
 
Powerhousu sanoi:
Ihan ekana kannattanee kysyä, että ei kai sinne oo vaihdettu kireempää nokkaa tai kevyttä vauhtipyörää/kytkintä? Jos on, niin se on sen jälkeen jo ominaisuus eikä vika, että tyhjäkäynti heittelee, eikä meinaa käydä matalilla kierroksilla.

Eikai sinne nyt kukaan esim korjaamolla nokkaa ole mennyt vaihtamaan ilmoittamatta mtää ellei sitten sitä nokkaa ole jo entinen omistaja vaihtanu.

Kireemmän nokan saa helposti säätöihin rukaamalla ilmanmäärämittaria.

miten kytkin voi vaikuttaa tyhjäkäyntii???
 
-87, oletan olevan kaasari peli, eli ei mitään "turhia" mittareita. No tuossahan voi vika olla kolmessa paikassa. Joko keiton saannissa, sytkässä tai ilmansaannissa. Ja koska auto on vanha ja osat kuluneita epäilen viaksi näitä kaikkia.

Jos katiska on koriltaan siinä kunnossa, että siihen kannattaa vielä rahaa laittaa niin uutta osaa vaan, ensin sytkäpuolelle ja sitten keittopuolelle. Jonkun purkuauton kaasarinvaihto voisi myös olla kokeilun arvoista. Jos taas pirssi on muutenkin mätä, ni aja leima loppuun ja vie paaliin...
 
MAX_23 sanoi:
Eikai sinne nyt kukaan esim korjaamolla nokkaa ole mennyt vaihtamaan ilmoittamatta mtää ellei sitten sitä nokkaa ole jo entinen omistaja vaihtanu.

Kireemmän nokan saa helposti säätöihin rukaamalla ilmanmäärämittaria.

miten kytkin voi vaikuttaa tyhjäkäyntii???
Huoh, taas väännettävä rautalangasta. En kai mä nyt tarkottanutkaan, että sinne on korjaamolla salaa nokat vaihdettu. Vaan jos vaikka edellinen omistaja on vaihtanut, tai sitten nykyinen omistaja, mutta ei ole jostain syystä tiennyt, että se vaikuttaa samalla tyhjäkäyntiin. Kytkin taas vaikuttaa siinä määrin, että niitäkin on massaltaan kevyempiä ja raskaita. Ei yksinään taida juurikaan vaikuttaa, mutta samalla kun heittää kevyemmän vauhtipyörän, niin jopas tuntuu.

Ja jos nokat on tarpeeksi kireät, niin sitä ei saa kyllä käymään tyhjäkäyntiä kunnolla vaikka mitä säätäis.

Edit: Heitin tohon siis sen kytkimen lähinnä vaan sen takia, että monesti kun sinne vaihdetaan vauhtipyörä, menee kytkin samalla vaihtoon.
 
Powerhousu sanoi:
Huoh, taas väännettävä rautalangasta. En kai mä nyt tarkottanutkaan, että sinne on korjaamolla salaa nokat vaihdettu. Vaan jos vaikka edellinen omistaja on vaihtanut, tai sitten nykyinen omistaja, mutta ei ole jostain syystä tiennyt, että se vaikuttaa samalla tyhjäkäyntiin. Kytkin taas vaikuttaa siinä määrin, että niitäkin on massaltaan kevyempiä ja raskaita. Ei yksinään taida juurikaan vaikuttaa, mutta samalla kun heittää kevyemmän vauhtipyörän, niin jopas tuntuu.

Ja jos nokat on tarpeeksi kireät, niin sitä ei saa kyllä käymään tyhjäkäyntiä kunnolla vaikka mitä säätäis.

Edit: Heitin tohon siis sen kytkimen lähinnä vaan sen takia, että monesti kun sinne vaihdetaan vauhtipyörä, menee kytkin samalla vaihtoon.


Opettele lukemaan mä kirjoitin nokat on voitu vaihtaa korjaamolla tai jo ennen auton ostoa!!!
 
MAX_23 sanoi:
Opettele lukemaan mä kirjoitin nokat on voitu vaihtaa korjaamolla tai jo ennen auton ostoa!!!
Mitä sä nyt oikein touhuut? Kirjoitit "Eikai sinne nyt kukaan esim korjaamolla nokkaa ole mennyt vaihtamaan ilmoittamatta mtää". Ja sehän tarkoittaa sitä, että ne olis sinne salaa vaihdettu korjaamon toimesta. Eli jossain muualla on vika kun mun lukutaidossa.
 
Powerhousu sanoi:
Mitä sä nyt oikein touhuut? Kirjoitit "Eikai sinne nyt kukaan esim korjaamolla nokkaa ole mennyt vaihtamaan ilmoittamatta mtää". Ja sehän tarkoittaa sitä, että ne olis sinne salaa vaihdettu korjaamon toimesta. Eli jossain muualla on vika kun mun lukutaidossa.

opettele nyt jumalauta lukemaan siinä tosiaan luki näin että

Eikai sinne nyt kukaan esim korjaamolla nokkaa ole mennyt vaihtamaan ilmoittamatta mitää ellei sitten sitä nokkaa ole jo ENTINEN omistaja vaihtanu

2 vaihtoehtoo korjaamo joka tuskin on nokkaa vaihtanu tai ENTINEN omistaja
ja mä en kyllä missää vaihees ole pelkästää väittäny että korjaamo olis ne vaihtanu vaihtoehtona oli myös EDELLINEN OMISTAJA!

Mut ihan sama miten on. Joka tapaukses kytkin ei vaikuta vittuakaan tyhjäkäyntiin!
 
MAX_23 sanoi:
opettele nyt jumalauta lukemaan siinä tosiaan luki näin että

Eikai sinne nyt kukaan esim korjaamolla nokkaa ole mennyt vaihtamaan ilmoittamatta mitää ellei sitten sitä nokkaa ole jo ENTINEN omistaja vaihtanu

2 vaihtoehtoo korjaamo joka tuskin on nokkaa vaihtanu tai ENTINEN omistaja
ja mä en kyllä missää vaihees ole pelkästää väittäny että korjaamo olis ne vaihtanu vaihtoehtona oli myös EDELLINEN OMISTAJA!

Mut ihan sama miten on. Joka tapaukses kytkin ei vaikuta vittuakaan tyhjäkäyntiin!

Kyllä vois sullakin olla paikallaan toi lukutaidon opetteleminen. Mähän vaan sua mukaillen sanoin, että edellinen omistaja on voinut sen vaihtaa. En väittänyt, että ei olisi voinut vaihtaa. Vois muuten toi välimerkkien käyttö vähän helpottaa sitä, että sua ymmärrettäis.

Ja moottorin pyörivän massan määrä todellakin vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Mitä pienempi inertia, sen epätasaisempaa on tyhjäkäynti. Ja kytkinkin tähän vaikuttaa osaltaan. Onko se niin saatanan vaikee ymmärtää? Mä en väittäny missään vaiheessa, että kytkin yksin saa tyhjäkäynnin heittämään. Sunkin pitäis varmaan tarkistaa säätös, kun taitaa sullakin toi tyhjäkäynti heittää aika pahasti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom