Joo mulla on -87 vuonna rekisteröidyssä, eli lähes uudessa, 2.0i Sierrassa ikuinen käyntiongelma. Käynti soutaa.. eli kun painaa kaasua ja vapauttaa kaasun, alkavat tyhjäkäyntikierrokset soutamaan siten että auto on lähes sammumaisillaan välillä. Moottori hakee käyntiä kunnes 2-4 kertaa on käynyt sammumisen rajoilla alkaa käynti pikkuhiljaa tasoittua. Tämän vian voisi poistaa nostamalla tyhjäkäyntikierroksia, mutta kun ne eivät pysy korkeina vaan itsekseen kierrokset hiipivät taas sille tasolle että käynti alkaa soutamaan. Yleensä kun korjaamolta ajaa ulos jotain tämänkaltaista onkin tehty. Auto hurisee aivan liian kovalla joutokäynnillä ja silloin tyhjäkäynti ei tietenkään souda. Eihän se silloinkaan souda kun pitää kaasua hienokseltaan alhaalla.
Tämän eteen on tehty useaan otteeseen tyhjäkäynninvakaimen, mikä lie, puhdistaminen. Operaatio on yleensä auttanut pariksi viikoksi, mutta ei juurikaan pidemmäksi aikaa.
Tyhjäkäynninvakain on kertaalleen myös vaihdettu ja taas tätä uutta puhdisteltu. Tosin ostin osan käytetystä autosta että huonolla tuurilla siinä saattoi olla alunperinkin sama vika kuin siinä jonka tilalle vaihdettiin. En kuitenkaan jaksa enää uskoa vian löytyvän tuosta kapistuksesta...
Niin ja venttiilivälykset säädettiin kerran ja sytyskäyriäkin ottivat autosähkökorjaamolla mistä vikaa ei löytynyt. Kaikille toimenpiteille yhteistä on ollut se että korjaamolta kun on ajanut ulos niin joutokäynti on toiminut hienosti viikon kaksi ja sitten se on samanlainen taas kuin aina ennenkin.
Näin on menty jo 2 vuotta. Nyt ilmeisesti hyödynnän autoon saadun leiman ja ajan sillä ensi kesään. Syksy ja talvi ovat vaan vittumaista aikaa ajella tuon vian kanssa, sillä se on aina pahempi mitä kylmempi moottori on ja meikäläisen ajomatkoilla ei talvella moottori ehdi alkuunkaan lämpenemään normaaliin käyntilämpötilaansa.
Tää vika menee aina pikkuhiljaa pahemmaksi, eli kun ajaa korjaamolta ulos ja auto käy tasaisesti melko reiluilla joutokäyntikierroksilla, niin siitä sitten viikon päästä käyntikierrokset on hieman laskenut ja taas viikon päästä laskenut lisää jne. Kunnes lopulta käynti alkaa joskus hieman takertelemaan ja siitä sitten viikko viikon jälkeen enemmän ja enemmän, kunnes lopulta on pakko aina tyhjäkäynnillä painaa kaasua jotta auto pysyisi käynnissä. Mielestäni tuo "soutaminen" alkaa jo sellaisilla kierroksilla mitkä noin äkkiseltään kuulostaisi korvaan juuri sopiville tyhjäkäyntikierroksille.
Mistä vikaa vielä voisi etsiä?
Kannattaisiko ostaa taas yksi tyhjäkäynninvakain, mitä korjaamolta suosittelevat, vai ostaa sillä rahalla masennuslääkkeitä ja ajaa vanhalla tyhjäkäynninvakaimella varustetulla Ford Sierralla?