Autojen vikojen ratkaisuthread

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ohjaustehostimesta kuuluu outo ääni: kun ratin kääntää aivan ääriasentoon (ei väliä kumpi puoli), ja vapauttaa siitä, niin kuuluu "plop", lähes samanlainen kuin plussa-mainoksissa. :D Rattia voi siis pitää ääriasennossa vaikka kuinka kauan eikä kuulu mitään, mutta kun vapauttaa, niin tuo ääni tulee. Eikä varmasti ole kuulunut aikaisemmin, niin selvästi se kiinnitti huomion kun eilen peruutin parkista... Tehostimen öljy oli lähellä minimiä, mutta lisääminen ei vaikuttanut. Ja sitä saatana meni liikaakin, pitääkö ottaa jollain pois kun on yli maksimin?
 
Seuraavanlainen pulma: mun rakas, hyvin palvellut turbodiiseli on lähes seissyt kuukauden, ihan pientä ajoa ollut kunnes sitten tänään piti ajaa vähän pidempää matkaa. Vitosvaihteella kaasu pohjassa vauhti vaan hyytyi? Nelosella kiihtyi ihan normaalisti, kierrokset nousi, mutta vitosvaihde ei "toiminut" ollenkaan? Sitten kun huudatin pienellä vaihteella ja vähän kiihdyttelin niin sitten kierrokset nousi myös vitosella. Pitääkö olla huolissaan?
 
Ohjaustehostimesta kuuluu outo ääni: kun ratin kääntää aivan ääriasentoon (ei väliä kumpi puoli), ja vapauttaa siitä, niin kuuluu "plop", lähes samanlainen kuin plussa-mainoksissa. :D Rattia voi siis pitää ääriasennossa vaikka kuinka kauan eikä kuulu mitään, mutta kun vapauttaa, niin tuo ääni tulee. Eikä varmasti ole kuulunut aikaisemmin, niin selvästi se kiinnitti huomion kun eilen peruutin parkista... Tehostimen öljy oli lähellä minimiä, mutta lisääminen ei vaikuttanut. Ja sitä saatana meni liikaakin, pitääkö ottaa jollain pois kun on yli maksimin?
Olisikohan järjestelmään päässyt ilmaa. Tai sitten ääriasennossa renkaat ottaa johonkin kiinni ja kun vapautat ohjausta niin siitä renkaan "irtoamisesta" kuuluu semmoinen ääni.
 
Olisikohan järjestelmään päässyt ilmaa. Tai sitten ääriasennossa renkaat ottaa johonkin kiinni ja kun vapautat ohjausta niin siitä renkaan "irtoamisesta" kuuluu semmoinen ääni.
Ei se kyllä pyöristä tule, jostain pumpun suunnalta. Mitäs tuo sitten tarkoittaa jos olisi ilmaa päässyt, kannattaako viedä korjaamolle vai ajella vaan kun toimii kuitenkin ihan normaalisti? Ja osaako joku sanoa tuosta tehostinöljyn ylitäytöstä, eilen ajoin sillä vajaa sata kilometriä eikä ainakaan vielä hajonnut. Tikun min-max väli on jotain viisi senttiä, ja se on ehkä sentin yli maksimin... :rolleyes:
 
Ei täältä varmaan ratkaisua löydy kun kyseessä on kumminkin peugeot... kysynpä silti.

Ongelmana on siis se, että mun 205 (1,1i, vm-90) ei oikein tahdo käynnistyä. Joskus starttaa, useimmiten ei. Tämä vika on ollut siinä kauan aikaa, nyt mennyt vaan paljon pahempaan suuntaan. Ei sillä uskalla lähteä enää mihinkään, kun ei voi tietää pääseekö enää takaisin. Vika ilmeni joskus vuosi sitten, se teki silloin tällöin (lähinnä sateella) sitä, että ei meinannut startata, mutta releitä heiluttelemalla ja virtoja räpsyttelemällä päälle ja pois, se starttasi. Lisäksi se on ruvennut ajon aikana nykimään. Kuoppaisella tiellä varsinkin, joskus ihan suorallakin.

Tulpat on tarkistettu, puola on kunnossa, virranjakajan kansi ja pyörijä ok, sytytyksen kipinän tunnistin vaihdettu... epäilys olisi polttoainepumppu, tai joku sähköjuttu, että virta ei aina kulje sinne asti. En vain ole viitsinyt mennä vielä ostamaan sitä pumppua, kumminkin melko kallis osa.. jos se ei olekaan siinä se vika, niin harmittais pistää rahaa periaatteessa turhaan.
Todennäköisesti kyseessä on kaksi eri vikaa, käynnistys ja nykiminen.

Voi olla startti hajalla tai vikaa startin sähköissä (relepohja, virtalukko, johto...)

Nykimisen syy voi löytyä polttoaineen syötöstä tai sytytyspuolelta.
Jos nykiminen on terävää, niin todennäköisesti vika on sytytyspuolella (kokeilisin vaihtaa seuraavana tulpanjohdot). Kannattaa tarkastaa että autoon on vaihdettu autoon sopivat sytytystulpat.

Jos nykiminen esiintyy "kevyellä" kaasulla, mutta auto kiihtyy hyvin kaasu pohjassa, todennäköisesti polttoainepumppu on kunnossa.
 
Ei täältä varmaan ratkaisua löydy kun kyseessä on kumminkin peugeot... kysynpä silti.

Ongelmana on siis se, että mun 205 (1,1i, vm-90) ei oikein tahdo käynnistyä. Joskus starttaa, useimmiten ei. Tämä vika on ollut siinä kauan aikaa, nyt mennyt vaan paljon pahempaan suuntaan. Ei sillä uskalla lähteä enää mihinkään, kun ei voi tietää pääseekö enää takaisin. Vika ilmeni joskus vuosi sitten, se teki silloin tällöin (lähinnä sateella) sitä, että ei meinannut startata, mutta releitä heiluttelemalla ja virtoja räpsyttelemällä päälle ja pois, se starttasi. Lisäksi se on ruvennut ajon aikana nykimään. Kuoppaisella tiellä varsinkin, joskus ihan suorallakin.

Tulpat on tarkistettu, puola on kunnossa, virranjakajan kansi ja pyörijä ok, sytytyksen kipinän tunnistin vaihdettu... epäilys olisi polttoainepumppu, tai joku sähköjuttu, että virta ei aina kulje sinne asti. En vain ole viitsinyt mennä vielä ostamaan sitä pumppua, kumminkin melko kallis osa.. jos se ei olekaan siinä se vika, niin harmittais pistää rahaa periaatteessa turhaan.
Kokeile vaikka 4-vaihteella kiihdyttää jostain alle 40km/h vauhdista, jos nykii nii luultavasti sähköissä on ongelma.
Itsekkin vaihtaisin seuraavaksi tulpanjohdot.
 
Todennäköisesti kyseessä on kaksi eri vikaa, käynnistys ja nykiminen.

Voi olla startti hajalla tai vikaa startin sähköissä (relepohja, virtalukko, johto...)

Nykimisen syy voi löytyä polttoaineen syötöstä tai sytytyspuolelta.
Jos nykiminen on terävää, niin todennäköisesti vika on sytytyspuolella (kokeilisin vaihtaa seuraavana tulpanjohdot). Kannattaa tarkastaa että autoon on vaihdettu autoon sopivat sytytystulpat.

Jos nykiminen esiintyy "kevyellä" kaasulla, mutta auto kiihtyy hyvin kaasu pohjassa, todennäköisesti polttoainepumppu on kunnossa.

Tilanteet, jolloin se nykii, on enimmäkseen kuoppaisella tiellä. Ei sillä viitti mitään töyssyteitä ajella ollenkaan.

Suoralla tiellä nykiessä se ei tee sitä terävästi, eikä kaasun kanssa ole ilmeisesti mitään tekemistä sen asian kanssa. Oli kevyt kaasu tai ei.

Liikkeelle lähtiessä saa olla tarkka, siinä se myös tökkii hyvin paljon. Tosi varovaisesti ettei nytkähdä ja paljon kaasua.
 
Tilanteet, jolloin se nykii, on enimmäkseen kuoppaisella tiellä. Ei sillä viitti mitään töyssyteitä ajella ollenkaan.

Suoralla tiellä nykiessä se ei tee sitä terävästi, eikä kaasun kanssa ole ilmeisesti mitään tekemistä sen asian kanssa. Oli kevyt kaasu tai ei.

Liikkeelle lähtiessä saa olla tarkka, siinä se myös tökkii hyvin paljon. Tosi varovaisesti ettei nytkähdä ja paljon kaasua.
Ootko kattonu noi pa-pumpun piuhta ja releen?
 
Seuraavanlainen pulma: mun rakas, hyvin palvellut turbodiiseli on lähes seissyt kuukauden, ihan pientä ajoa ollut kunnes sitten tänään piti ajaa vähän pidempää matkaa. Vitosvaihteella kaasu pohjassa vauhti vaan hyytyi? Nelosella kiihtyi ihan normaalisti, kierrokset nousi, mutta vitosvaihde ei "toiminut" ollenkaan? Sitten kun huudatin pienellä vaihteella ja vähän kiihdyttelin niin sitten kierrokset nousi myös vitosella. Pitääkö olla huolissaan?
Kyllä mä luulen, että kannattaa viedä Pärnäsen korjaamolle, jos vielä tekee samaa. Se kiukuttelee sulle, kun se ei saa enää niin paljon huomiota. :)

Edit: Onko vaihdelaatikon öljyjä vaihdettu koska viimeks?
 
Myin sitten pois koko peugeotin. Halvalla meni, 150€, varaosiksi. No eipä se olisi ehjänäkään monen saturaisen arvoinen auto ollut.

Kaksi eri mekaanikkoa sitä yritti korjata, tuloksetta. En sitten viittinyt pitää sitä pihassa seisomassa maailman tappiin saakka. Siinä oli muutenkin kaikkea pikkuvikaa öljyvuodosta lähtien.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Myin sitten pois koko peugeotin. Halvalla meni, 150€, varaosiksi. No eipä se olisi ehjänäkään monen saturaisen arvoinen auto ollut.

Kaksi eri mekaanikkoa sitä yritti korjata, tuloksetta. En sitten viittinyt pitää sitä pihassa seisomassa maailman tappiin saakka. Siinä oli muutenkin kaikkea pikkuvikaa öljyvuodosta lähtien.
Ranskalaisessa öljyvuoto ei ole vika, vaan ominaisuus.
T: Entinen pösön omistaja :D
 
Onko alapallonivelen vaihto hankalakin homma? Millaiset mahdollisuudet on sössiä jos tällaiseen projektiin lähtee? Tällaista ohjeistusta löytyi netistä, mutta tiiä sitten uskaltaako itse rueta laittamaan... http://vectra.desteem.org/pallonivel.htm

No voi perse. Miten tuon pallonivelen saa irti? Sellainen irroitustyökalu on, pari pulttia on jo irti, mutta möllykkä edelleen kiinni autossa. Miten sitä irroitushärpätkettä on tarkoitus käyttää?
 
No voi perse. Miten tuon pallonivelen saa irti? Sellainen irroitustyökalu on, pari pulttia on jo irti, mutta möllykkä edelleen kiinni autossa. Miten sitä irroitushärpätkettä on tarkoitus käyttää?

Niin onko se pallonivel irti jo alatukivarresta, mutta tappi ei tahdo irrota?
CRC:tä vaan ruikit siihen ja paljon voimaa erilaisista asennoista. Eikös sitä pitäis pakkislaiselta aina löytyä. Meisselillä tms. voi yrittää kammeta sitä ulos ja paukuttaa samalla.

Noita ulosvetäjiä (?) voi olla aika vaikeeta saada sinne mahtumaan.
 
Toista kertaa jo sama juttu, painan kytkimen pohjaan, kuuluu sellainen rolina vaimeasti ja tuntuu myös polkimessa. Kytkin ylös ja uudelleen alas, toimii taas normaalisti. Veteleekö kytkin viimeisiään vai mistä pitäis lähteä tuota ongelmaa selvittämään?
 
Millaisessa tilanteessa ja olosuhteissa tuo kytkimen rolina on ilmentynyt ja mikä on ajoneuvo?
 
Mitenkä paikantaa, mikä jarrulevyistä on kiero? Ulkoapäin kaikki näyttää ihan samanlaisilta, mutta auto täristää jarruttaessa. Ruostetta ei minkään levyn pinnassa näy. Vai onko kenties jotain muitakin vikavaihtoehtoja?
 
Mitenkä paikantaa, mikä jarrulevyistä on kiero? Ulkoapäin kaikki näyttää ihan samanlaisilta, mutta auto täristää jarruttaessa. Ruostetta ei minkään levyn pinnassa näy. Vai onko kenties jotain muitakin vikavaihtoehtoja?
Heittokellolla. Ei varmaan hirveitä maksa jos käyt jossain mittauttamassa.
 
Mitenkä paikantaa, mikä jarrulevyistä on kiero? Ulkoapäin kaikki näyttää ihan samanlaisilta, mutta auto täristää jarruttaessa. Ruostetta ei minkään levyn pinnassa näy. Vai onko kenties jotain muitakin vikavaihtoehtoja?

ei sitä sen paremmin paikantaa tarvii, jos ratti täristää jarruttaessa niin molemmat etu levyt ja palat vaihtoon. jollei ratti tärise niin taka levyt ja palat. kyl sen huomaa täristääkö se edestä vai takaa. ja ei mitään yhtä levyä vaihdeta, molemmat ne täytyy vaihtaa muuten ne pitää epätasasesti
 


Kirjoita vastaus...

Suositut

Back
Ylös Bottom