Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hyödyllisiä linkkejä automerkin mukaan! Quotettakaa näitä vaikka silloin tällöin eteenpäin niin ei heti katoa kun uusi sivu vaihtuu keskustelussa! Jos on itsellä autossa ongelmaa, niin foorumeilta saa samantien asiantuntevia neuvoja! :)

www.ffp.fi < Kaikenlaista tietoa

http://87.94.41.25/ftcf/board/index.php < Fiat

http://www.btcf.fi/ < Bmw

http://www.overdrive.fi/ < Jenkit / Muuta kaikenlaista tietoa

http://www.mazdago.net/ < Mazda

http://www.ocf.fi/forum/ < Opel

http://www.ncf.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi < Datsun / Nissan

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/ < Mitsubishi

http://www.armbell.com/forum/index.php?mforum=volvoclub < Volvo

http://www.fordclub.fi/foorumi/ < Ford

http://www.club-peugeot.com/forum/index.php < Peugeot

http://www.renaultkeskustelu.net/foorumi/ < Renault

http://foorumi.saabclub.fi/ < Saab

http://www.subaruclubfinland.net/bbs/ < Subaru

Tämä oli hyvä idea, voisi melkein eriyttää omaksi threadikseen? Löytyykö Suzuki-forumia?

Muutama mahdollisesti hyödyllinen linkki:

Henkilöautojen tyyppivikoja:

http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/vikasarja.jsp

Auto- ja moottoriviat, vianetsintätaulukko:

http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/autoviat.htm
 
Vaihdoin öljyt ja suotimen, niin sen jälkeen konehuoneesta alkoi kuulumaan korkeataajuista vinkunaa ( diesel, autossa on turboahdin) ja ei ääni oikeastaan voi ollakaan muualta peräisin kuin turbosta. Näin ainakin luulisin. Kysymys kuuluu, mistä tuo ääni voi tulla? Imupuolen letkut on kaikki tarkistettu ja ne on kunnolla kiinni ja kiristetty. Voiko ääni johtua jostain syystä tarvikesuotimesta??
 
Vaihdoin öljyt ja suotimen, niin sen jälkeen konehuoneesta alkoi kuulumaan korkeataajuista vinkunaa ( diesel, autossa on turboahdin) ja ei ääni oikeastaan voi ollakaan muualta peräisin kuin turbosta. Näin ainakin luulisin. Kysymys kuuluu, mistä tuo ääni voi tulla? Imupuolen letkut on kaikki tarkistettu ja ne on kunnolla kiinni ja kiristetty. Voiko ääni johtua jostain syystä tarvikesuotimesta??

Jaahas, yksi imupuolen tiiviste oli rikkonainen :david:
 
Hyödyllisiä linkkejä automerkin mukaan! Quotettakaa näitä vaikka silloin tällöin eteenpäin niin ei heti katoa kun uusi sivu vaihtuu keskustelussa! Jos on itsellä autossa ongelmaa, niin foorumeilta saa samantien asiantuntevia neuvoja! :)

www.ffp.fi < Kaikenlaista tietoa

http://87.94.41.25/ftcf/board/index.php < Fiat

http://www.btcf.fi/ < Bmw

http://www.overdrive.fi/ < Jenkit / Muuta kaikenlaista tietoa

http://www.mazdago.net/ < Mazda

http://www.ocf.fi/forum/ < Opel

http://www.ncf.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi < Datsun / Nissan

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/ < Mitsubishi

http://www.armbell.com/forum/index.php?mforum=volvoclub < Volvo

http://www.fordclub.fi/foorumi/ < Ford

http://www.club-peugeot.com/forum/index.php < Peugeot

http://www.renaultkeskustelu.net/foorumi/ < Renault

http://foorumi.saabclub.fi/ < Saab

http://www.subaruclubfinland.net/bbs/ < Subaru

www.volvolandia.com/SVF
Tässä paljon laajempi volvo-foorumi.
 
Nii.. sehän se oli.. en mitenkään saanu mieleen sitä ku yritin muistella :D Ja varmasti voi muillekki automerkeille olla muitaki, ehkä isompiaki foorumeita.. tekasin nopeesti vaan tuon listan nii unohtu / jäi huomaamatta googlesta :)
 
Vetokoukun maalaaminen?

Mitenkä olisi järkevintä suorittaa vetokoukun maalaaminen?

Se oli ruosteen peitossa, hioin, vedin ruostepohjamaalit alle ja kiveniskumaalia päälle, mutta eihän tuo kestä yhtään. Heti kun laitan kärryn, tai fillarinkuletustelineen, niin se ruapii maalit päältä pois.

Ajattelin vasaralakkaa? Se varmaan kestäisi myös kärryn ja fillaritelineen nirhaukset?
 
Mitenkä olisi järkevintä suorittaa vetokoukun maalaaminen?

Se oli ruosteen peitossa, hioin, vedin ruostepohjamaalit alle ja kiveniskumaalia päälle, mutta eihän tuo kestä yhtään. Heti kun laitan kärryn, tai fillarinkuletustelineen, niin se ruapii maalit päältä pois.

Ajattelin vasaralakkaa? Se varmaan kestäisi myös kärryn ja fillaritelineen nirhaukset?
eiköhän siinä nupissa kuuluis olla rasvaa/vaseliinia, jottei se syö kärryn vetopäätä ja silloin kun ei ole kärry kiinni niin suoja kuppi kiinni että vaseliinit pysyy eikä kerää paskaa. maalia siihen on turha laittaa.
on muuten tosi vittumainen kolina kun koukku tai vetopää on kulunut.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Avasin tuossa öljyntäyttökorkin koneesta ja näin seuraavaa. Sekä korkin sisäpinta että täyttöaukon suu oli keltaisen mönjän peitossa. Onko pakkislaisilla arvailuja mikä aiheuttaa tuollaisen mönjän kerääntymisen? Mitähän nyt pitäis tehdä? Öljyt menee nyt ainakin vaihtoon.
 
Ainakin ranskalaisissa ihan normaalia, huohottimen kautta kerääntyy kosteutta ja sitten osa öljystä näyttää tuolta. Jos sulla on tuo huohotinsysteemi, niin sinne voi laittaa lämpövastuksen sekä kovilla pakkasilla viimasuoja.
 
Avasin tuossa öljyntäyttökorkin koneesta ja näin seuraavaa. Sekä korkin sisäpinta että täyttöaukon suu oli keltaisen mönjän peitossa. Onko pakkislaisilla arvailuja mikä aiheuttaa tuollaisen mönjän kerääntymisen? Mitähän nyt pitäis tehdä? Öljyt menee nyt ainakin vaihtoon.
Tsekkaa jos itse ölsäkin on sellasta maitokahvin näköistä niin kansipahvi on mennyt tai lohko on halki ja vettä pääsee öljyn sekaan.
 
Elikkäs.
Nissan sunny -88 1.3 kaasari, joka ei starttaa. Starttimoottorille menevät ja tulevat piuhat sekä virtalukko tarkastettu ja akku vaihdettu uuteen. Noin 20% käynnistysyrityksistä onnistuu ihan tuosta vaan. Loput 80% starttimoottori ei inahdakkaan, eli ei naksahda tai rutisekaan. Auto ei siis välttämättä joka viidennellä lähde käyntiin, vaan kerrasta ja päivästä riippuen joko lähtee ensimmäisellä tai ei ollenkaan. En ole sähkömies, mutta mitä jännitemittarin kanssa sompailin niin avainta käännettäessä startti saa 12V jännitettä ja on myös maadoitettu. Kannattaako siis suoraan lähteä vaihtamaan starttimoottoria vai pitäisikö ensin testata/vaihtaa jotain halvempia osia? :wtf:
 
Elikkäs.
Nissan sunny -88 1.3 kaasari, joka ei starttaa. Starttimoottorille menevät ja tulevat piuhat sekä virtalukko tarkastettu ja akku vaihdettu uuteen. Noin 20% käynnistysyrityksistä onnistuu ihan tuosta vaan. Loput 80% starttimoottori ei inahdakkaan, eli ei naksahda tai rutisekaan. Auto ei siis välttämättä joka viidennellä lähde käyntiin, vaan kerrasta ja päivästä riippuen joko lähtee ensimmäisellä tai ei ollenkaan. En ole sähkömies, mutta mitä jännitemittarin kanssa sompailin niin avainta käännettäessä startti saa 12V jännitettä ja on myös maadoitettu. Kannattaako siis suoraan lähteä vaihtamaan starttimoottoria vai pitäisikö ensin testata/vaihtaa jotain halvempia osia? :wtf:
solenoidi luultavasti lopussa. eri asia on kannattaako vaihtaa pelkkä solenoidi vai koko startti.
http://www.motonet.fi/Ostoskori.php?Tuote=11-5219+&Toiminta=Lisaa
 
Mistä voisi johtua, että tyhjäkäynti heiluu ja samasta johtuu varmaan pieni nykiminen tasakaasulla, minkä huomaa matalissa vauhdeissa. Kyseessä on ruiskuvehe.
 
Kannattaako siis suoraan lähteä vaihtamaan starttimoottoria vai pitäisikö ensin testata/vaihtaa jotain halvempia osia? :wtf:

Mulla kans ongelmia starttaamisen kanssa. Vuoden -97 Passattia otin seisonnasta (3kk) pois ja koitin käynnistää, mutta starttimoottori ei edes yrittänyt pyöräyttää moottoria, vaan sieltä kuului vain sillasta vaimeaa nakutusta/rutinaa. Otin virtaa toisesta autosta, eli akussa ei pitäisi olla vikaa. Starttimoottorikin on vasta puolisen vuotta sitten vaihdettu. Onko ideoita miten saisin kärryn käyntiin?
 
Mistä voisi johtua, että tyhjäkäynti heiluu ja samasta johtuu varmaan pieni nykiminen tasakaasulla, minkä huomaa matalissa vauhdeissa. Kyseessä on ruiskuvehe.

Sama täällä.Tyhjäkäynti vaeltaa ja tasakaasulla välillä pätkii. Ja kyseessä tän vuosituhannen vag.

Ps. Vittu tuntuu että mulla on kaikki viat mitä täällä jengi kirjottelee :)
 
Noista startti ongelmista on kirjoitettu aikaisemminkin. Ongelma on todennäköisesti maadoituksessa ja tätä ei voi havaita yleismittarilla. Asiaa voi testata vaikka laittamalla käynnistyskaapelin akun miinusnavan ja lohkon väliin.

Ruiskumoottorin vittuilua voi aluksi lähtä selvittämään lamda-anturista. Nykiikö auto kylmänä ja lämpimänä tai noiden välillä?
 
Ongelma on todennäköisesti maadoituksessa ja tätä ei voi havaita yleismittarilla.
Itseasiassa voi. Pistää yleismittarin jännitteenmittausalueelle (~akun napajännite korkeintaan), pyytää kaveria vääntämään avaimet starttiasentoon ja mittaa jännitteen startin rungon(tai esim. lohkon) ja akun - (miinus)navan väliltä. Jos mittari näyttää useampaa volttia, on maadoituksessa jotain häikkää. Toki yksinkertaisempi tapa tuo rustinkin mainitsema, starttikaapeli akun - navasta lohkoon / suoraan startin runkoon, mutta jollei ko. kaapelia omista niin ihan toimiva tapa toi maadoituksen jännitehäviöiden mittaaminenkin.

Silti pistäisin rahani vialliselle solenoidille ennemmin.

Edit: Ellei kaveria satu olemaan saatavilla, niin toinen tapa voisi olla; auto käymään ja mittaa jännitteen laturin rungosta akun miinusnapaan. Taas jos useampi voltti tuolla matkalla (laturi - lohko - runko - akku) "häviää", niin jossain on vähän heikko maadoituskontakti.
 
Back
Ylös Bottom