Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mites kun mä oon kuullut että jos syyläri yms vuotaa niin heittää järjestelmään kaanmunan ja kaataa kokista niin se tukkis sen vuodon?Onko tossa mitään perää?
 
Jahas, tuli tuommonen Nissan Micra 1.0 GL -87 hommattua "sikahalvalla" 2-3kk tilapäiskäyttöön ja nyt kaipaisin koneeseen ns. ääni diagnoosi apua... pitää tänään tarkemmin kuunnella stetoskoopilla mutta jospa nyt jotain apuja jo irtoisi..
Koneella on kilometreja noin 186k ja koneesta kuuluu jonkinmoista naputusta tasaisella rytmillä, eli semmoista "perinteistä venttiillin naputusta" joka ei nyt takaa mitään. Ääni kuuluu tyhjäkäynnillä pikkusen mutta kovimmillaan on ihan ylläpito kaasulla tasaisessa ajossa. Tyhjäkäynnillä auton sisällä oltaessa ääntä ei oikeastaan kuule ja tyhjäkäynti on tasaista (ei sellaista 3-pytyllä hakkaavaa...) samanten jos kiihdyttää niin nakutus vaimenee aikalailla (tai sitten auton muu melu hukuttaa sen :) )
Samoin moottorijarrutus vaimentaa nakutusta..

Eli ennekuin pääsen stetoskopooppia heiluttelemaan niin mitä teille tulee tuosta mieleen?
- venttiili?
- venttiilinvälys/nostaja?
- kiertokangen laakeri?
- kampiakselin laakeri?
- bensapumppu?
- väljä pytty/mäntä?

Aja kone lämpimäksi ja säädä venttiilit.
 
Mites kun mä oon kuullut että jos syyläri yms vuotaa niin heittää järjestelmään kaanmunan ja kaataa kokista niin se tukkis sen vuodon?Onko tossa mitään perää?


No MacGyverihan korjas jo aikoinaan vuotavan syylärin kananmunalla, ja hyvin toimi. Eli on sen pakko toimia oikeestikkin.
 
Mmm joo.. mutta miksi kerjätä verta nenästä.. kuinka kauan tuo muna patentti sitten kestää, ja myydäänhän sitä syylärisementtiä vai mitä soli nimeltään, ennemmin sitä kuin munia.... Täällä menee niin, että ite syön kananmunat, ja auto saa sitte öljyä ja kiisseliä sen mitä se vaatii.. lasolistaki se tykkää silloin tällöin..
 
Pösö-foorumilla näyttäisi olevan hiljaista, niin koitetaas täältä onnea:

Auto:
Peugeot 309
vm. -90
1.6i

Ongelmana toimimaton flekti, sulake ok. Kysymys kuuluukin, että millainen systeemi tuossa pösössä oikein tuota flektin pyörimistä ohjailee? Yleensähän noissa vanhemmissa autoissa menee flektille virtalukon kautta 12v ja sitten syylärin kyljessä on lämpökytkin, joka riittävän lämpötilan ylityttyä maadoittaa flektin jolloin se alkaa pyörimään. Usein vika on juurikin tuossa lämpökytkimessä, jonka pystyy helposti testaamaan yhdistämällä kytkimeen tulevat piuhat (jolloin flektin pitäisi pyöriä).

Tutkin hieman tänään tuota hommaa, ja löysin syyläristä ainakin 2 "mutikkaa", joihin kumpaankin tulee 3 johtoa. Toinen löytyy edestä päin katsottuna vasemmasta alareunasta (syylärin kyljestä) ja toinen oikealta ylhäältä. Mitä nämä osat ovat? Mistä löytyy tuota flektiä ohjaava lämpökytkin? Onkohan tässä joku 2-nopeuksinen ropelli, mikä selittäisi nuo 3 johtoa?
 
Aja kone lämpimäksi ja säädä venttiilit.

Tulipa venttiilin välykset tarkistettua ja siellä ei ollu sanottavaa, öljykin on hyvin kierrelly kannessa eikä ollu leipomisen merkkejä...
No se rallatus tulee siten jostain muualta, eipä taida kannattaa tuon hintaisessa ees ettiä kun on tilapäis auto..
Hassua että ääni kuuluu parhaiten auton sisällä. Skoopilla kuunnellessa en kyllä amatöörinä saanut edes suuntaa mistä raksutus tulee.
 
Jeps elikkä Seat Cordoba variossa olevassa Grundigin kasettisoittmiessa on sellainen vika, että kun säätää voluumia suuremmalle tai pienemmälle niin kuuluu hirveää särinää. Samoin tapahtuu kun samainen nappi väännetään Off asennosta ON asentoon.

Eli johtuuko tämä särinä kasettiradiosta itsestään vai onko vika johdotuksessa tai jossain muualla? Nimittäin kun ostan CD-soittimen autoon niin olisi mukava tietää poistaako se tämän närsyttävän särähtelyn vai ei.
 
Jeps elikkä Seat Cordoba variossa olevassa Grundigin kasettisoittmiessa on sellainen vika, että kun säätää voluumia suuremmalle tai pienemmälle niin kuuluu hirveää särinää. Samoin tapahtuu kun samainen nappi väännetään Off asennosta ON asentoon.

Eli johtuuko tämä särinä kasettiradiosta itsestään vai onko vika johdotuksessa tai jossain muualla? Nimittäin kun ostan CD-soittimen autoon niin olisi mukava tietää poistaako se tämän närsyttävän särähtelyn vai ei.
Todennäköisesti tuo rahina poistuu, sillä usein tuo on johtunut juurikin wanhasta, paskasta soittimesta. Yllättyisin suuresti mikäli tuo ei katoaisi jos/kun soittimen vaihdat parempaan.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jeps elikkä Seat Cordoba variossa olevassa Grundigin kasettisoittmiessa on sellainen vika, että kun säätää voluumia suuremmalle tai pienemmälle niin kuuluu hirveää särinää. Samoin tapahtuu kun samainen nappi väännetään Off asennosta ON asentoon.

Eli johtuuko tämä särinä kasettiradiosta itsestään vai onko vika johdotuksessa tai jossain muualla? Nimittäin kun ostan CD-soittimen autoon niin olisi mukava tietää poistaako se tämän närsyttävän särähtelyn vai ei.
poistuu uudella soittimella
 
Mistä saattaisi johtua kun autoni tekee sellaista aivan pientä nykimistä kun sillä ajelee tasaisasta kuuden-kahdeksankymmenen nopeutta? Eli kierrokset on siinä 2200-2500, riippuen vaihteesta. Se nykiminen on pientä mutta silti sen huomaa ajaessa, ei siis mitään kengurun loikkaa tee.

Tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu äskettäin, eli en usko että se on ongelma.

Auto on Toyota Camry vm.92 2.2l.
 
Mistä saattaisi johtua kun autoni tekee sellaista aivan pientä nykimistä kun sillä ajelee tasaisasta kuuden-kahdeksankymmenen nopeutta? Eli kierrokset on siinä 2200-2500, riippuen vaihteesta. Se nykiminen on pientä mutta silti sen huomaa ajaessa, ei siis mitään kengurun loikkaa tee.

Tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu äskettäin, eli en usko että se on ongelma.

Auto on Toyota Camry vm.92 2.2l.
On ehkä aika kaukaa haettu, mutta kerronpa kumminkin. Jotkut Opelin koneet ei tykkää nelikärkitulpista yhtään, ja tekee juuri tota sen takia. Varminta näihin onkin heittää alkuperäiset GM:n tulpat. Eli jos sulla on siellä jotkin muut kuin alkuperäiset tulpat saattaa olla pienenpieni mahdollisuus, että vika on siinä, vaikkei toi ooppeli olekaan. Itse kyllä lähtisin etsimään vikaa muualta, mutta helppohan toikin mahdollisuus on testata.
 
Vaikeeta alkaa veikkailee ilman kristallipalloa mistä noi nykimisviat johtuvat. Mahdollisuuksia kun voi olla ties kuinka paljon.
Toivottavasti täältä löytyy joku enemmän toyotoiden parissa ollut, jolla olisi kokemusta niistä yleisimmistä.

Omasta mielestäni toi pieni ja melko huomaamaton nykiminen tasavauhdissa viittaisi enemmän bensapuolelle. Mahdollisesti bensansuodatin tukkeutumassa? Milloin viimeeksi vaihdettu?

Edit: kirjotusvirheitä karsittu
 
Mahdollisesti bensansuodatin tukkeutumassa? Milloin viimeeksi vaihdettu?

Itsellä kävi sama vähän mielessä, en tiedä milloin on vaihdettu viimeksi. Auto ollut vasta vähän aikaa mulla.
No sen voisi varuiksi vaihtaa, ei ole kallis homma vaikkei sillä korjaantuisikaan. :)

Joo kyllä noi nykimiset on yhtiä hiton vaivoja, varsinkin kun itseltä ei hirveästi löydy taitoa noihin korjaushommiin .
Sitten kun viet sen johonkin korjaamolle ja siellä ne sitä ihmettelee sillä satasen tunti veloituksella niin johan alkaa tulemaan hintaa vaikka ei iso vika olisikaan.
 
Alapallo ilmeisesti vetelee viimeisiään.

Kävin näyttämässä korjaamolla ja äijä sano kanssa että alapallo pitää sen äänen. Viikon päästä vein auton pajalle muttei sitä sitten tarvinutkaan vaihtaa, oli kuulemma kunnossa. Ei se nyt olekkaan ääntä vähään aikaan pitänyt.

Uutta "vikaa" puskee taas. Oikean puoleinen jarrulevy kuumenee tulikuumaksi muutaman kilsan ajon jälkeen.
 
Uutta "vikaa" puskee taas. Oikean puoleinen jarrulevy kuumenee tulikuumaksi muutaman kilsan ajon jälkeen.
No sehän on selkeästi jumissa. Itsekin noiden kanssa joutunut tappelemaan ja hermothan siinä meni.

Eli revit jarrusatulan irti, jos saat. Se on ihan perinteistä, että jarrusatulan kiinnityspultit saa vääntää metrin jatkovarrella auki ja jarruputken mutterin saa erittäin helposti nylpättyä sellaiseksi että saa hetken raapia päätä ja miettiä millä sen saisi auki.

Ja jos käy niin hassusti, että saat kuin saatkin sen jarrusatulan irti, niin sen jälkeen kokeilet josko kävisi säkä ja saat ne jarrumännät jollakin helpolla konstilla pihalle. Yksi tapa on lukita toisen puolen mäntä vaikka papukaijapihdeillä ja tuupata paineilmaa jarruputken liitännästä. Männän pitäisi pulpahtaa pihalle.

Jos ei pulpahda, on se kiinni hiukan kovempaa. Sitten ei auta muu kuin lykätä jarrusatula takaisin kiinni auton jarrujärjestelmään, lukita toinen mäntä jotenkin hyvin ja polkea jarrua niin kovaa kuin pystyy. Jos ei nyt lähde, niin ollaan kusessa.

Rasvaprässi ja vaseliini on myös yksi keino. Toteutetaan samalla tavalla kuin paineilman kanssa. Tää oli ainut tapa millä omalla kohdalla sain männän ulos. Millään muulla ei tullut.

Sitten hommaat uudet männät jos ja kun tarvitaan. Uudet tiivistekumit ja pölysuojakumit on pakolliset ja todennäköisesti maksaa enemmän kuin uudet jarrusatulat. Kun ne on hankittu, niin ei muuta kuin kasataan kaikki ja lyödään takaisin kiinni. Kannattaa muistaa laittaa se mäntä paikalleen hiukan vinossa ja juntata se ruuvipenkin välissä paikalleen niin kovaa, ettei sitä saa dynamiitillakaan irti.

Kun kaikki on kasassa, pitää jarrut vielä ilmata. Tässä vaiheessa on tärkeää muistaa katkaista ilmausruuvi. Se tavallaan sinetöi koko päivän ilon ja riemun hetket joita on saanut kokea jarrujen parissa askarrellessa.

Itse jouduin remppaamaan molemmat takajarrut jarrulevyjä myöden, kun edellinen omistaja oli antanut niiden iloisesti ryytyä kiinni. Siksi olisi hyvä aina välillä jarrutella hiukan kovempaakin, niin takajarrutkin saa töitä ja pysyy vetreinä.

Toiselle puolelle jaksoin tehdä remontin, ja toiselle puolelle yritin, mutta koko satula oli niin sökö, että piti hankkia uusi. Romikselta sai halvalla ja helpolla. Olisi kannattanut hakea alunperinkin molemmat sieltä. Olisi säästynyt aikaa, hermoja ja jopa rahaa.
 
Voihan vittu. En kyllä ite ala yrittämään mitään. Outo juttu kun huomasin ton kuumenemisen eilen ja käsijarrua tiukattiin toissapäivänä. Mutta ei kai se mitenkään tohon liity kun eikös käsijarru vaikuta vain takapyöriin?`:david:
 
1.8T käynnistysääni

Onko VAG konsernin 1.8T koneista asiantuntijoita täällä? Hankin uuden kärryn vajaa kolme kuukautta sitten, ja moottorista vaihdettiin oston yhteydessä hihna. Pari viikkoa luovutuksen jälkeen alkoi startin yhteydessä kuullua hieman epäterveellinen "viiih".. Myyjä joka hihnan vaihdatti ei tietenkään asiasta huolestunut..

http://koti.mbnet.fi/cmos/TT_start.wav

Ääni huomattavasti selkeämpi luonnossa.. Kannattaisiko kysyä mielipidettä muualta?
 

Suositut

Back
Ylös Bottom