Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuollahan se viallinen laakeri löytyi. Enpä olisi tuota konstia itse varmasti keksinyt.

Mutta nyt on tullut uusi ongelma. Ajovalot pimenivät. Yksi päivä huomasin, että lyhyet valot eivät pala ollenkaan. Pitkät toimivat normaalisti.

Sen verran asiaan perehdyin, että tarkistin molemman puolen polttimot jotka olivat täysin ehjät. Valojen sulakkeet ovat ehjät ja rele toimii. Releen toimivuuden varmistin vielä vaihtamalla sen tilalle toisen samanlaisen, mutta ei vaikutusta. Merkkihuoltoonkin soitin, mutta kun sinne kerroin mitä olin jo tarkistanut, niin eivät osanneet mitään muuta neuvoa kuin tuomaan auton pajalle. Itsellä ei tule muuta mieleen kuin että releeltä valoille menevät piuhat olisivat vaurioituneet, mutta siinä samassa johtonipussa menevät myös parkkien ja pitkien piuhat.

Nyt tuli sellainen mieleen, että pitäisi varmaan testata vielä uusilla sulakkeilla, siltä varalta, että sulake olisi mennyt siten rikki ettei sitä päällepäin huomaa.

EDIT: Lisäyksenä tuohon pyörännavan vaihtoon, jos vaikka jollakulla on sama homma joskus aiheellinen.

-Rengas irti
-Jarrusatula irti
-Jarrulevy irti (omassa tapauksessa vaati ruosteenirrotusainetta + väkivaltaa)
-Navan takaa ABS-anturin piuha irti (pieni torx-ruuvi)
-Tämän jälkeen voi irrottaa itse navan (muistaakseni Torx45 tai Torx50 pultit)
-Uusi napa paikalleen ja irti olevat osat kiinni
Mondeoissa on kanssa ollut huoli ajovaloautomatiikan kanssa. Eli valojen pitäisi palaa vaikka kytkin näyttää nollaa, eli automaattivalot ovat käytössä. Oletko kokeillut toimiiko lyhyet kun väännät katkaisian normaali asentoon, milloin myös pitkien pitäisi jäädä pysyvästi päälle?
 
Mondeoissa on kanssa ollut huoli ajovaloautomatiikan kanssa. Eli valojen pitäisi palaa vaikka kytkin näyttää nollaa, eli automaattivalot ovat käytössä. Oletko kokeillut toimiiko lyhyet kun väännät katkaisian normaali asentoon, milloin myös pitkien pitäisi jäädä pysyvästi päälle?

valoautomatiikka=päivävalorele tai katkaisia rikki.
 
E30 -91. Kylmänä toimii ok, mutta parin tunnin ajon jälkeen ei meinaa päästä liikkeelle, täristää todella reilusti. Olisko tuo kytkin joka on menossa? Hämää vaan tuo, että kylmänä toimii oikein hyvin ja kytkimessä on pitoa riittävästi.

voi olla että kampiakselin stefa vuotaa hiukan. kun pieni määrä öljyä pääsee kytkinlevyyn niin sillon se hiukan tärittää...
 
Tuollahan se viallinen laakeri löytyi. Enpä olisi tuota konstia itse varmasti keksinyt.

Mutta nyt on tullut uusi ongelma. Ajovalot pimenivät. Yksi päivä huomasin, että lyhyet valot eivät pala ollenkaan. Pitkät toimivat normaalisti.

Sen verran asiaan perehdyin, että tarkistin molemman puolen polttimot jotka olivat täysin ehjät. Valojen sulakkeet ovat ehjät ja rele toimii. Releen toimivuuden varmistin vielä vaihtamalla sen tilalle toisen samanlaisen, mutta ei vaikutusta. Merkkihuoltoonkin soitin, mutta kun sinne kerroin mitä olin jo tarkistanut, niin eivät osanneet mitään muuta neuvoa kuin tuomaan auton pajalle. Itsellä ei tule muuta mieleen kuin että releeltä valoille menevät piuhat olisivat vaurioituneet, mutta siinä samassa johtonipussa menevät myös parkkien ja pitkien piuhat.

Nyt tuli sellainen mieleen, että pitäisi varmaan testata vielä uusilla sulakkeilla, siltä varalta, että sulake olisi mennyt siten rikki ettei sitä päällepäin huomaa.

EDIT: Lisäyksenä tuohon pyörännavan vaihtoon, jos vaikka jollakulla on sama homma joskus aiheellinen.

-Rengas irti
-Jarrusatula irti
-Jarrulevy irti (omassa tapauksessa vaati ruosteenirrotusainetta + väkivaltaa)
-Navan takaa ABS-anturin piuha irti (pieni torx-ruuvi)
-Tämän jälkeen voi irrottaa itse navan (muistaakseni Torx45 tai Torx50 pultit)
-Uusi napa paikalleen ja irti olevat osat kiinni

tähä haluaisin lisätä että kyseiseen autoon on erittäin helppo vaihtaa laakeri, koska siihen tulee koko napa uus. vaikeaa se on silloin kun laakeri on vaihdettavissa. eli napaan painetaan uus laakeri. ja se ei onnistu kotona ellei satu omistamaan prässiä ja ison kasan isoja ja pieniä holkkeja. eli karrikoidusti se vaihdetaan autoon näin. ja kyse on siis vetävän etupyörän laakerista.

-pyörä irti
-jarrusatula ja satulan kiinnike irti
-jarrulevy irti
-raidepää irti
-iskarin alapää irti
-mahdollinen abs anturi irti. harvemmin itse anturia kannattaa koittaa ottaa irti ku paskak se kumminkin menee, eli pistoke jostain irti
-vetonivel irti
-alapallonivel irti

nyt ollaan siinä vaiheessa että pyörännapa kokonaisuus on kädessä. vetoakselin puoleisella puolella navassa on seegeri sokka. se otetaan irti. sitten napa viedään prässiin. otetaan sopiva hylsy ja painetaan se itse napa pois laakerista. sitten käännetään napakokonaisuus toisinpäin ja painetaan laakerin ulkokoolista vanha laakerin jämä pois. yleensä aina pyöränapaan jää sisäkooli kiinni. sitä ei kannata alkaa koittaan vasaralla hakkaan poies. vaan rälläkällä leikkaa se koolin poikki ja sitten kajauttaa sen vasaralla poies. jotkut taas suosii sitä että hitsaa siihen koolin paksun kerroksen että se lämpii ja lyö sen sitten pois. sitten alkaa asennus. eli ensin painetaan uus laakeri napakokonaisuuteen, sitten seegeri paikalle. sitten aletaan painaan napaa kiinni niin, että napa prässiä vasten ja painetaan napakokonaisuuden puolelta hylsyllä laakerin sisäkoolista. jos koittaa painaa suoraan napaa laakeriin. niin laakeri menee paskaks. ja sitten vaan päinvastasessa järjestyksessä kasaan.

vaikea selittää. mutta tämäkin homma EI OLE iso homma korjaamolla. eli kannattaako 1-1,5 tunnin työn takia uhrata autotallissa koko päivä ja viellä hyvällä säkällä munata koko homma :hyvä:

tälläiset laakerit missä tulee koko napa. ne on helppo vaihtaa vaikka ulkona.
 
Elikkäs, civicin vasemman etusiiven päältä kun painaa renkaan kohdalta kuuluu natinaa. Silloin tällöin kuuluu myös ajossa aika ilkeesti samanlaista natinaa mutta kovempana, erityisesti kaarteissa. Eli wattafak??
 
Elikkäs, civicin vasemman etusiiven päältä kun painaa renkaan kohdalta kuuluu natinaa. Silloin tällöin kuuluu myös ajossa aika ilkeesti samanlaista natinaa mutta kovempana, erityisesti kaarteissa. Eli wattafak??
Alapallo ilmeisesti vetelee viimeisiään.
 
-97 Lancerin sisätilat lämpenee vähän laiskasti. Kone kyllä lämpenee ok, mutta menee pitkään ennenkuin puhaltaa lämmintä. Pitääkö tässä kaivaa sisälämppärin kenno esille vai mitäs vittua. :|
 
-97 Lancerin sisätilat lämpenee vähän laiskasti. Kone kyllä lämpenee ok, mutta menee pitkään ennenkuin puhaltaa lämmintä. Pitääkö tässä kaivaa sisälämppärin kenno esille vai mitäs vittua. :|
jäähdytinnesteet vähissä?
 
Ööh mulla taitaa olla joku pieni vuoto jäähdytys järjestelmässä koska neste vähenee pikkuhiljaa.Onko olemassa jotain ainetta jonka voi heittää jäähdytys nesteen sekaan joka tukkii vuodon?En viitti ennen kesää alkaa viemään autoa montulle ton takia.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ööh mulla taitaa olla joku pieni vuoto jäähdytys järjestelmässä koska neste vähenee pikkuhiljaa.Onko olemassa jotain ainetta jonka voi heittää jäähdytys nesteen sekaan joka tukkii vuodon?En viitti ennen kesää alkaa viemään autoa montulle ton takia.


On olemassa. Jos syyläri vuotaa niin lyöt sinne juuri jotain tommosta ainetta, sitä saa yleensä huoltsikoilta sun muilta.
 
Mites se täytetään sopivan täyteen? Syylärin korkista vaan vettä niin että tulvii vai miten?


Perstuntumalla se laitetaan. :D

Mutta jos haluat, niin pistä kone käyntiin ja puhallin päälle. Sitten aina lisäiset nestettä syyläriin sitä mukaan kun sinne menee.
 
Mites se täytetään sopivan täyteen? Syylärin korkista vaan vettä niin että tulvii vai miten?
Autot joissa on paisuntasäiliö, niin sen kyljessä olevan mitta-asteikon mukaan.
Ilman paisuntasäiliössä olevia syylärist joo, mutta ei tosiaankaan aivan täyteen. Koska lämmetessä se neste laajenee ja jos sillä ei ole mitään tilaa mihin laajeta, niin on syyläri kovilla. Eli jätä se syyläri jotain 3 desiä vajaaksi, niin hyvä on.
 
Ööh mulla taitaa olla joku pieni vuoto jäähdytys järjestelmässä koska neste vähenee pikkuhiljaa.Onko olemassa jotain ainetta jonka voi heittää jäähdytys nesteen sekaan joka tukkii vuodon?En viitti ennen kesää alkaa viemään autoa montulle ton takia.
On olemassa, mutta auton arvon mukaan miettisin että kannattaako laittaa. Sitä paskaa nimittäin jää sinne pyörimään, vaikka myöhemmin vaihtaisitkin syylärin. Niin ja täytyy muistaa että kyseessä on todellakin tilapäisviritys. Nimimerkillä syyläri posahti viime kesänä kuumana päivänä.. Puoli vuotta suunnilleen kesti tuo paikka-aineviritys.
 
On olemassa, mutta auton arvon mukaan miettisin että kannattaako laittaa. Sitä paskaa nimittäin jää sinne pyörimään, vaikka myöhemmin vaihtaisitkin syylärin. Niin ja täytyy muistaa että kyseessä on todellakin tilapäisviritys. Nimimerkillä syyläri posahti viime kesänä kuumana päivänä.. Puoli vuotta suunnilleen kesti tuo paikka-aineviritys.

Joo,pitää miettiä että annanko vuotaa sen kesään vai mitä tässä keksii.Ei se niin älyttömästi kuiteskaan vuoda.
 
Molemmissa tapauksissa kyllä kattosin eka että mistä se valuu. Vuotava syyläri kestää sellaisenaankin hetken, mutta ei ikuisuuksia. Ja uuden saa moneen autoon reilulla satasella, vaihtokin on monessa autossa suht helppoa. Letkut on helppo vaihtaa myös, jos ne vuotaa.
Jos taas ei ole mitään hajua mistä se vuotaa, niin käyttäisin korjaamolla jossa ne paineistaa jäähdytysjärjestelmän ja selvittää sillä vuotokohdan.
Niin ja yks mikä tuli mieleen, niin myös ne kennot voi vuotaa. Tämän huomaa ainakin siitä jos puhaltimet päällä alkaa haista jäähdytysneste.
 
No siis ei se vuoda mitään litra/kk läheskään mutta kyllä sitä sen verran kuluu että vuoto siellä on.Kyllä mä oon sitä vuotoa alustavasti koittanut etsiä mutta kyllä se vaatii sen montun
ja + asteita ennen kun jaksan siihen tosissaan ryhtyä.Mutta periaatteestakin jos mun autossa on joku vika niin mä korjaan sen.
 
Jahas, tuli tuommonen Nissan Micra 1.0 GL -87 hommattua "sikahalvalla" 2-3kk tilapäiskäyttöön ja nyt kaipaisin koneeseen ns. ääni diagnoosi apua... pitää tänään tarkemmin kuunnella stetoskoopilla mutta jospa nyt jotain apuja jo irtoisi..
Koneella on kilometreja noin 186k ja koneesta kuuluu jonkinmoista naputusta tasaisella rytmillä, eli semmoista "perinteistä venttiillin naputusta" joka ei nyt takaa mitään. Ääni kuuluu tyhjäkäynnillä pikkusen mutta kovimmillaan on ihan ylläpito kaasulla tasaisessa ajossa. Tyhjäkäynnillä auton sisällä oltaessa ääntä ei oikeastaan kuule ja tyhjäkäynti on tasaista (ei sellaista 3-pytyllä hakkaavaa...) samanten jos kiihdyttää niin nakutus vaimenee aikalailla (tai sitten auton muu melu hukuttaa sen :) )
Samoin moottorijarrutus vaimentaa nakutusta..

Eli ennekuin pääsen stetoskopooppia heiluttelemaan niin mitä teille tulee tuosta mieleen?
- venttiili?
- venttiilinvälys/nostaja?
- kiertokangen laakeri?
- kampiakselin laakeri?
- bensapumppu?
- väljä pytty/mäntä?
 
Tää menee vähän arvailuksi, mutta kaverilla oli saman tyylisen vian syynä se ettei kiertänyt öljyt kunnolla yläosassa konetta. Lopulta lasahti koko kone sitte.
 
Back
Ylös Bottom