Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikäköhän fiat unoa voi vaivata kun ei jaksa käydä matalilla kierroksilla, tyhjäkäyntiä ei ollenkaan ja esimerkiksi kun vaihtaa vaihdetta niin sammuu siinä välissä. Ryypyn kun laittaa päälle niin käy ja kukkuu mutta kiertääkin aika reippaasti jo tyhjäkäynnillä. Juu ja tulpanjohdot ja tulpat pitäis olla kunnossa.
imuvuodolta kuulostaa, tarkasta alipaineletkut ettei ole halki.
 
^Kyllä. Fuskua voi yrittää paikallistaa suihkimalla imusarjan ja kaasarin/kannen liitoskohtiin starttipilottia. Jos käynti muuttuu, niin siinä kohti on vuoto.
 
:nolo:Olisiko kellään ajatusta mikä voisi olla vialla chryslerissä kun autolla ajaa n.100-110km/h nopeutta niin se täristää ikävästi koko autoa. Renkaat on n.puoli talvea vasta ajetut ja vanteita ei ole ajettu kiinni mihinkään. Renkaat myöskin käyty tasapainoittamassa uudelleen jonka johdosta tärinä "hieman" väheni mutta ei poistunut kokonaan. Auto 3.3v6 Voyager ja vm-2001. Voisiko vaikka vialliset tulpanjohdot/tulpat tms. aiheuttaa tuollaista tärinää autossa?
 
:nolo:Olisiko kellään ajatusta mikä voisi olla vialla chryslerissä kun autolla ajaa n.100-110km/h nopeutta niin se täristää ikävästi koko autoa.
Renkaat tollasen useimmiten aiheuttaa. Melkein suosittelisin aina tarkastamaan ettei vanteen sisäpuolella ole paskaa tai jäätä tms. ennen kuin rengasliikkeeseen lampsii. Siinä säästää helposti pari kymppiä.

Tuli oltua rengasliikkeessä töissä tossa joku aika sitten, ja suurin osa tasapainotuksista selvisi sillä kun kaapi vanteesta paskat pois.
 
Renkaat tollasen useimmiten aiheuttaa. Melkein suosittelisin aina tarkastamaan ettei vanteen sisäpuolella ole paskaa tai jäätä tms. ennen kuin rengasliikkeeseen lampsii. Siinä säästää helposti pari kymppiä.

Tuli oltua rengasliikkeessä töissä tossa joku aika sitten, ja suurin osa tasapainotuksista selvisi sillä kun kaapi vanteesta paskat pois.


Joo, siis samalla kun renkaat tasapainoitettiin uudeestaan niin ne myös puhdistettiin... Ensi viikosta korjaamolle niin ehkä sitten selviää mikä tärinän aiheuttaa.
 
Joo, siis samalla kun renkaat tasapainoitettiin uudeestaan niin ne myös puhdistettiin... Ensi viikosta korjaamolle niin ehkä sitten selviää mikä tärinän aiheuttaa.
Joo, tietysti ne puhdistetaan samalla. Ei vaan oikein käynyt selväksi milloin ne viimeksi putsattiin. Ja onko tärinä taas tasapainotuksen jälkeen vähitellen lisääntynyt? Ihan keleistä ja siitä riippuen missä autolla ajetaan, saattaa se kerätä yllättävän nopeastikin sinne vanteen sisään jotain.

Sanoit että tasapainotus auttoi jonkin verran, mutta ei ilmeisesti poistanut koko ongelmaa? Tasapainotettiinko kaikki renkaat vai pelkät eturenkaat?
 
Joo, tietysti ne puhdistetaan samalla. Ei vaan oikein käynyt selväksi milloin ne viimeksi putsattiin. Ja onko tärinä taas tasapainotuksen jälkeen vähitellen lisääntynyt? Ihan keleistä ja siitä riippuen missä autolla ajetaan, saattaa se kerätä yllättävän nopeastikin sinne vanteen sisään jotain.

Sanoit että tasapainotus auttoi jonkin verran, mutta ei ilmeisesti poistanut koko ongelmaa? Tasapainotettiinko kaikki renkaat vai pelkät eturenkaat?

Kaikki renkaat tasapainoitettiin ja putsattiin. Tärinä väheni eikä ole ainakaan lisääntynyt. Oma epäilys on että vika voisi olla koiranluut, puslat jne...
 
Kaikki renkaat tasapainoitettiin ja putsattiin. Tärinä väheni eikä ole ainakaan lisääntynyt. Oma epäilys on että vika voisi olla koiranluut, puslat jne...
Aika oudolta kuulostaa että ne aiheuttaisi tärinää. Kolinaa kyllä aiheuttaa kuopista ajettaessa. Jos palataan vielä niihin renkaisiin, kun se tuntuu tässä vaiheessa todennäköisimmältä ongelman aiheuttajalta. Katsottiinko niistä tasapainotuksen aikana ettei niissä ole mitään kudosvikaa? Näkyy ihan selvästi kohoumana tai painanteena siinä renkaan pinnassa kun sitä pyörittää. Sellaisenkin renkaan saa tasapainoon, mutta silti täristää ajettaessa aika kivasti.
 
Aika oudolta kuulostaa että ne aiheuttaisi tärinää. Kolinaa kyllä aiheuttaa kuopista ajettaessa. Jos palataan vielä niihin renkaisiin, kun se tuntuu tässä vaiheessa todennäköisimmältä ongelman aiheuttajalta. Katsottiinko niistä tasapainotuksen aikana ettei niissä ole mitään kudosvikaa? Näkyy ihan selvästi kohoumana tai painanteena siinä renkaan pinnassa kun sitä pyörittää. Sellaisenkin renkaan saa tasapainoon, mutta silti täristää ajettaessa aika kivasti.

Eipä niitä mitenkään enempää pyöritelty. Hmm.. Mitään kolinaa ei kuoppaan ajettaessa kyllä kuulu. Täytyy tarkistaa noi kumit vielä paremmin.
 
Mulla ilmeni kans omassa autossa tärinää joka alkoi noin satasen vauhdissa. Syyksi paljastui kierot jarrulevyt, eli nekin kannattaa tarkistuttaa huollossa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
:nolo:Olisiko kellään ajatusta mikä voisi olla vialla chryslerissä kun autolla ajaa n.100-110km/h nopeutta niin se täristää ikävästi koko autoa. Renkaat on n.puoli talvea vasta ajetut ja vanteita ei ole ajettu kiinni mihinkään. Renkaat myöskin käyty tasapainoittamassa uudelleen jonka johdosta tärinä "hieman" väheni mutta ei poistunut kokonaan. Auto 3.3v6 Voyager ja vm-2001. Voisiko vaikka vialliset tulpanjohdot/tulpat tms. aiheuttaa tuollaista tärinää autossa?

Ex-autossa samat oireet tuli väljästä raidetangon päästä. Kyllä se jostain alustan osista johtuu, ei taida tulpat vaikuttaa.
 
E30 -91. Kylmänä toimii ok, mutta parin tunnin ajon jälkeen ei meinaa päästä liikkeelle, täristää todella reilusti. Olisko tuo kytkin joka on menossa? Hämää vaan tuo, että kylmänä toimii oikein hyvin ja kytkimessä on pitoa riittävästi.
 
Onko kellään kokemusta Ford Explorerista?

Omassa explorerissa syttyy ilmajousituksen varoitusvalo 15min ajon jälkeen. Eli autossa ei ole etuvalojen korkeussäätöä vaan säätö tapahtuu automaattisesti takana olevilla ilmajousilla.

Olen kysellyt huoltoliikkeistä, mutta eivät kukaan tunnu asiasta mitään ymmärtävän. Eli jos jollain on ollut sama ongelma, saattaisi pystyä auttamaan meikäläistä.
 
Omasta vanhemmasta mondeosta viallinen laakeri löytyi kun nosti auton ilmaan, otti jousesta kiini ja pyöräytti rengasta. Jousesta tunti että laakeri ei ollut kunnossa vaikkei väljä ollutkaan.

Tuollahan se viallinen laakeri löytyi. Enpä olisi tuota konstia itse varmasti keksinyt.

Mutta nyt on tullut uusi ongelma. Ajovalot pimenivät. Yksi päivä huomasin, että lyhyet valot eivät pala ollenkaan. Pitkät toimivat normaalisti.

Sen verran asiaan perehdyin, että tarkistin molemman puolen polttimot jotka olivat täysin ehjät. Valojen sulakkeet ovat ehjät ja rele toimii. Releen toimivuuden varmistin vielä vaihtamalla sen tilalle toisen samanlaisen, mutta ei vaikutusta. Merkkihuoltoonkin soitin, mutta kun sinne kerroin mitä olin jo tarkistanut, niin eivät osanneet mitään muuta neuvoa kuin tuomaan auton pajalle. Itsellä ei tule muuta mieleen kuin että releeltä valoille menevät piuhat olisivat vaurioituneet, mutta siinä samassa johtonipussa menevät myös parkkien ja pitkien piuhat.

Nyt tuli sellainen mieleen, että pitäisi varmaan testata vielä uusilla sulakkeilla, siltä varalta, että sulake olisi mennyt siten rikki ettei sitä päällepäin huomaa.

EDIT: Lisäyksenä tuohon pyörännavan vaihtoon, jos vaikka jollakulla on sama homma joskus aiheellinen.

-Rengas irti
-Jarrusatula irti
-Jarrulevy irti (omassa tapauksessa vaati ruosteenirrotusainetta + väkivaltaa)
-Navan takaa ABS-anturin piuha irti (pieni torx-ruuvi)
-Tämän jälkeen voi irrottaa itse navan (muistaakseni Torx45 tai Torx50 pultit)
-Uusi napa paikalleen ja irti olevat osat kiinni
 
kokeile uutta polttimoa vaikka ehjältä näyttääkin, mutta ennen sitä testaa yleismittarilla tuleeko lyhyen napaan virta. jos tulee niin melko varmasti polttimon vaihdolla ratkeaa tuo mystinen vika. on tullut jonku kerran vaihdettua polttimoja jotka näyttävät ehjiltä(lanka täysin kunnossa), mutta silti eivät toimi/lakkaavat toimimasta.
 
Itsellä ei tule muuta mieleen kuin että releeltä valoille menevät piuhat olisivat vaurioituneet, mutta siinä samassa johtonipussa menevät myös parkkien ja pitkien piuhat.

Nyt tuli sellainen mieleen, että pitäisi varmaan testata vielä uusilla sulakkeilla, siltä varalta, että sulake olisi mennyt siten rikki ettei sitä päällepäin huomaa.

Joo, itellä on kanssa ollut joskus ongelmia valojen kanssa. Ongelma oli siinä, että piuhat olivat sulaneet (tai oikeastaan koko kanta, joka pitää sitä polttimoa) ja menneet oikariin. Polttivat sitten lyhyiden valojen sulakkeen. Kannattaa tsekata tosiaan piuhat ja sulakkeet.
 
Back
Ylös Bottom