Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ARGH! Mälläsin auton oikean renkaan katukiveen, jonka seurauksena rengas jarruttaessa / enemmän käännettäessä osuu lokasuojan koteloon (taakse ja eteen) + ratti on vinossa. Mitä siis on rikki? Otin renkaan pois mutta mitään näkyvää tuhoa en nähnyt/osannut katsoa. Onko jotain pultteja katki, vai jotain isompaa. Jos jollain tietoa tai valistuneita arvauksia siitä mitä on hajalla niin vastauksia kiitos.

Alatukivarsi ja/tai raidetanko. Arvaus...
 
Minkäslainen homma on 2004 vuoden farkku Mondeon takapyörännavan vaihtaminen? Laakeri paskana eikä sitä voi erikseen vaihtaa vaan menee koko setti vaihtoon. Oma veikkaus toimenpiteelle on kuta kuinkin seuraava.

- rengas irti
- jarrulevy irti
- pyörännapa irti ja uusi kiinni
- jarrulevy kiinni
- rengas paikoilleen

Tarviikohan tuossa hommassa mitään erikoisempia kaluja (ulosvetäjää tms) vai pärjääkö ihan perus hylsysarja, vasara, kirves, jallupullo satsilla?
 
Mazda 323 -89 Tai sinne päin...

Bensamittari ei värähdäkkään (joo tankki on täynnä) kuten ei myös lämpömittari.
öljynpaine valo eikä akun kuten ei myöskään käsijarrun valo ei pala mittaristossa.
Vilkut ei toimi paitsi hätävilkkuina.

Muuten toimii kaikki.

Sulakkeet päällisin puolin ok...

Mistä pitäis ettiä vikaa?
 
Bensamittari ei värähdäkkään (joo tankki on täynnä) kuten ei myös lämpömittari.
öljynpaine valo eikä akun kuten ei myöskään käsijarrun valo ei pala mittaristossa.
Vilkut ei toimi paitsi hätävilkkuina.

Muuten toimii kaikki.

Sulakkeet päällisin puolin ok...

Mistä pitäis ettiä vikaa?

Ainakin omassa autossa oli mittaristossa kylmäjuotoksia joiden takia nopeusmittari eikä bensamittari toiminut kunnolla, eli välillä mittari täysin nollissa ja välillä toimi ok. Bensamittarin vika voi olla myös siellä tankin päässä. Jos kolvi pysyy käsissä niin mittaristo irti ja kolvaamaan huonot liitokset uudestaan, siis jos sellaisia on. Nuo käsijarru ym. valot korjaantuu varmaan kun vaihdat lamput sinne.
Mulla ainakin korjaantui kaikki mittariston viat kolvaamalla. Siellä oli silminnähden haljenneita juotoksia. Samalla kun otin mittariston irti vaihdoin kaikki kärähtäneet lamput sinne.

Oisko vilkkuviiksessä vikaa jos muuten hätävilkun kautta toimii?
 
Miksi auto käynnistyy huonommin ollessaan "roikassa" kuin kylmänä? Onko loki voitu asentaa väärin? Huollossa vaihtoivat jonkun lämpötilamittarin, mutta ei apuja.
 
Miksi auto käynnistyy huonommin ollessaan "roikassa" kuin kylmänä? Onko loki voitu asentaa väärin? Huollossa vaihtoivat jonkun lämpötilamittarin, mutta ei apuja.

Joissakin nykyvehkeissä on ainakin ollut ongelmia moottorinohjausjärjestelmän kanssa, kun lämpöantureilta tulee ristiriitaista tietoa, koska lohkolämmitin ei lämmitä konetta tasaisesti. Jos esim. moottorin alakerta on lämmin mutta yläkerta on kylmä ja moottorinohjaus päättää, ettei käytetäkään kylmäkäynnistysseoksia, voi käynnistyminen olla heikkoa.
 
Joissakin nykyvehkeissä on ainakin ollut ongelmia moottorinohjausjärjestelmän kanssa, kun lämpöantureilta tulee ristiriitaista tietoa, koska lohkolämmitin ei lämmitä konetta tasaisesti. Jos esim. moottorin alakerta on lämmin mutta yläkerta on kylmä ja moottorinohjaus päättää, ettei käytetäkään kylmäkäynnistysseoksia, voi käynnistyminen olla heikkoa.

No tästä varmaan on kyse. Voiko kyseessä olla lokin virheellinen asennus, vai johtuuko näistä antureista?
 
Nykyautojen ongelma tuo anturitiedon vääristyminen, varsinkin jos on letkulämmitin kuten itselläni volvossa. Kun on lämmennyt noin 1-1,5h niin ei käynnisty ollenkaan :) Sitten odotellaan hetki ja sitten lähtee kuin palmun alta koska ensimmäinen käynnistysyritys saa nesteet kiertoon ja lämpötilat tasattua.
 
Volvo S60 D5 2004 ilmottaa infotaulussa että "Replace bulb, parking light" tjsp. Tiedän kyllä mitä tuo tarkoittaa mutta probleemana se, että kaikki valot ovat ehjiä eli tuo antaa turhaan "hälytyksen". Lisäksi tuo kehoitus/varoitus meni kertaalleen itsestään pois mutta tuli nyt takaisin.

Tuntuisi jonkinmoiselta anturin kytkentähäiriöltä tms. Asiantuntija kommentteja? :-)
 
Minkäslainen homma on 2004 vuoden farkku Mondeon takapyörännavan vaihtaminen? Laakeri paskana eikä sitä voi erikseen vaihtaa vaan menee koko setti vaihtoon. Oma veikkaus toimenpiteelle on kuta kuinkin seuraava.

- rengas irti
- jarrulevy irti
- pyörännapa irti ja uusi kiinni
- jarrulevy kiinni
- rengas paikoilleen

Tarviikohan tuossa hommassa mitään erikoisempia kaluja (ulosvetäjää tms) vai pärjääkö ihan perus hylsysarja, vasara, kirves, jallupullo satsilla?
Laakerin vaihto tuskin onnistuu ilman prässiä. Melkein jättäisin ammattimiehen huoleksi on sen verta paskamainen nakki ainakin kun itse yritin. Voit toki säästää raahaa ja irrottaa sen navan ja viet johonkin pajalle sen navan+uuden laakerin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Laakerin vaihto tuskin onnistuu ilman prässiä. Melkein jättäisin ammattimiehen huoleksi on sen verta paskamainen nakki ainakin kun itse yritin. Voit toki säästää raahaa ja irrottaa sen navan ja viet johonkin pajalle sen navan+uuden laakerin.

Laakeria ei pysty erikseen vaihtamaan vaan pitää vaihtaa koko pyörännapa.

Nyt tosin aloin miettimään, että onkohan sittenkään laakeri viallinen. Käytin auton perän ylhäällä ja koitin onko laakereissa klappia, eikä kummallakaan puolella tuntunut olevan ollenkaan väljyyttä. Voiko laakeri olla vaikkapa kuivunut ja sen vuoksi pitää hurisevaa ääntä jonka taajuus muuttuu nopeuden mukaan. Onko mitään muuta paikkaa mistä tuollainen hurina voisi kuulua.
 
Laakeria ei pysty erikseen vaihtamaan vaan pitää vaihtaa koko pyörännapa.

Nyt tosin aloin miettimään, että onkohan sittenkään laakeri viallinen. Käytin auton perän ylhäällä ja koitin onko laakereissa klappia, eikä kummallakaan puolella tuntunut olevan ollenkaan väljyyttä. Voiko laakeri olla vaikkapa kuivunut ja sen vuoksi pitää hurisevaa ääntä jonka taajuus muuttuu nopeuden mukaan. Onko mitään muuta paikkaa mistä tuollainen hurina voisi kuulua.
Laakerista on voinut menna pinta ja ääntää sen takia. Kokeile pienestä vauhdista jäällä loppuuko ääni, kun vetää käsijarrua. Jäät voi kyllä olla tiukassa nyt.
 
vito 112 cdi -99

osaakohan joku antaa vinkkiä mikä mahtaa 112 cdi vitoa vm-99 vaivata, kun kerran huollossa eivät siitä vikaa löytäneet. eli taudinkuva on: tyhjäkäynnillä auto resonoi ja tärisee aivan holtittomasti sekä kone "röpöttää" aivan kuin olisi vuoto jossain pakosarjassa (vaikka huollon mukaan siellä ei vuotoa ole). lisäksi koneesta kuuluu pientä nakutusta. kaikki nämä vaivat alkoivat ihan yht'äkkiä joten jotainhan siellä oli pakko hajota, mutta mitä??
 
Apua!!

Almera starttaa v&%#n nihkeästi. Siis näiden nollakelienkin aikaan. Akku vuodelta yksi ja kaksi vaihdettu upouuteen - ei muutosta.

Vika laturissa?
Starttimoottorissa?
 
Auto vähän nykii kiihdyttäessä täysikaasulla, ja 1400rpm on "kuollut", eli jumii siinä vähän aikaa. Voisiko olla tulpat?

Pirssi on Subaru Impreza GT '00. Seokset ovat vähän rikkaalla kun on tuo dumppi vielä kiinni, mutta vika on ilmennyt vasta hiljattain ja dumppi on ollut kiinni jo iät ja ajat. Ilmamäärämittarinkin vaihdoin jo.
 
osaakohan joku antaa vinkkiä mikä mahtaa 112 cdi vitoa vm-99 vaivata, kun kerran huollossa eivät siitä vikaa löytäneet. eli taudinkuva on: tyhjäkäynnillä auto resonoi ja tärisee aivan holtittomasti sekä kone "röpöttää" aivan kuin olisi vuoto jossain pakosarjassa (vaikka huollon mukaan siellä ei vuotoa ole). lisäksi koneesta kuuluu pientä nakutusta. kaikki nämä vaivat alkoivat ihan yht'äkkiä joten jotainhan siellä oli pakko hajota, mutta mitä??
En kummemmin autoa tunne, mutta kuullostaisi siltä että joku suutin tekee pisaraa. Suuttimet huoltoon niin luulis viankin helpottavan.
 
Apua!!

Almera starttaa v&%#n nihkeästi. Siis näiden nollakelienkin aikaan. Akku vuodelta yksi ja kaksi vaihdettu upouuteen - ei muutosta.

Vika laturissa?
Starttimoottorissa?
Mikä akku? kaikki akut ei anna samanlailla virtaa. Mutta tarkista akulta menevä maakaapeli. Itellä kerran oli hapettunut maajohdon ja moottorilohkon liitos ja seurauksena starttausongelmia. Laturin voit tarkistaa jos omistat jännitemittarin. Auto sammuksissa noin 12V ja käynnissä noin 14V, niin silloin laturi pelaa. Mutta vika tuskin siinä.
 
Ootko tulppia katellu? Tai ylipäätään muuten sytytyspuolen osia?

Tulpat vaihdettu syyshuollon yhteydessä. Pitäs olla vielä kondiksessa.

Mikä akku? kaikki akut ei anna samanlailla virtaa. Mutta tarkista akulta menevä maakaapeli. Itellä kerran oli hapettunut maajohdon ja moottorilohkon liitos ja seurauksena starttausongelmia. Laturin voit tarkistaa jos omistat jännitemittarin. Auto sammuksissa noin 12V ja käynnissä noin 14V, niin silloin laturi pelaa. Mutta vika tuskin siinä.

Tämä upouusi akku on Exiden akku, pitäs olla soiva peli. Täytyypä tarkastaa tuo maakaapelin kontakti. Jännitemittari vanhalta sähkömieheltä toki löytyy, mutta epäilen itsekkin, että vika olisi laturissa... Joku muu tässä mättää! :curs:
 
Koetetaan kepillä jäätä ja heitetään tännekin tämä kysymys, oli nimittäin toyota-forum niin sekainen kuin vaan voi olla.

-98 1.6 Avensiksessa outo ääni?

Eli vapaalla ollessa kuulostaa kylmänä siltä, kuin joku laakeri pitäis oikein vaimeaa ääntä. Loppuu heti kun painaa kytkimen pohjaan. Onko tämäkin jotain Avensiksen "perusääniä" vai miten tuota pitäis lähteä tutkimaan?
Korjaamolle kun soitin, niin sanoi että se ääni vois kuulua silloin vaihdelaatikosta. Mutta vaihteet pelaa normaalisti ja kytkinkin pitää joten mistä lähteä vikaa hakemaan?

Ylipäätään korjaamon mies oli sitä mieltä että turha tuolle tehdä mitään, ajattelin kuitenkin viedä vielä paikan päälle ja ajattaa sen auton sillä + vaihdattaa vaihteistoöljyt.
 
Back
Ylös Bottom