Noniin, ongelma on siis seuraava (koittakaapa jaksaa lukea):
Vanhaan pökööni (mi16 1988) tehtiin kansiremppa, eli kansi plaanattiin, pakopuolen ohjurit jouduttiin vaihtamaan ja kaikki tiivisteet tietenkin uusittiin. No palikat kasaan ja auto tulille, hyvin lähti ja kävi nätisti, niinkuin ennenkin remppaa. Pysähdyttiin pienen ajon jälkeen huoltsikalle tekemään vielä viimeiset jäähdytinjärjestelmän ilmaukset kun kone oli lämminnyt, ja samalla huomasin, että kone päästi silloin tällöin "tiks" äänen ja sitä kierrätettäessä, kuului venakopasta välillä pientä helähtelyä aivan kuin sinne olisi jäänyt jokin irtopartikkeli joka osuisi venakopan kanteen. Hetken aikaa siinä kuullosteltiin, ja jonkin ajan kuluttua tämä "irto-osan helähtely" katosi, mutta tikitys/säksätys jäi päälle. Ääni ei ollut/ole kovin paha, joten jatkettiin tallilta kotia kohti.
No, auto sai säksätyksestä huolimatta leiman papereihin ilman huomautuksia, päästöissä jne ei mitään sanomista. Ajattelin, että joku hydraulisista nostajista olisi mennyt jumiin, se kun ei olisi mikään ihme 250tkm ajetulla koneella. Purin siis kannen, otin nostajat irti, paloittelin ne ja putsasin, eikä niissä ollut mitään sen kummempaa sanomista normaalia kulumista lukuunottamatta. Mitään irtopartikkelin jälkiä en myöskään nokkien puolelta löytänyt, enkä siis irroittanut kantta lohkosta joten männät, sylinteriputket ja venat jäi siltä osin tarkistamatta. Kone läjään, mutta säksätys ei poistunut tai muuttunut mitenkään.
Olen nyt ajanut n. 6tkm säksätystä kuunnellen, eikä se tänä aikana ole missään vaiheessa muuttunut mitenkään erilaiseksi. Kone ei myöskään syö öljyä tai "mustaa" sitä eli nyt 5tkm ajetut öljyt ovat kuin suoraan purkista tulleet. Säksätys on aivan samankuuloinen kylmällä ja kuumalla koneella ja sen taajuus on suoraan verrannollinen koneen kierroslukuun. Se ei myöskään muutu yhtään vaikka konetta kuinka rasittaa isolla vaihteella vedättämällä. Ääni ei kuulu ohjaamoon ollenkaan, kun ikkunat on kiinni, mutta ikkunat auki ajaen sen pystyy kyllä kuulemaan sekä parkkihallissa tms. kuuluu kovin hyvin kun kaikuu seinistä katosta jne.
Nyt kysynkin, mistä veikkaisitte äänen olevan lähtöisin? Joku sanoi että joku suuttimista säksättää vanhuuttaan, mutta kuuntelin ne ruuvaria apuna käyttäen eikä ainakaan ollut mikään niistä. Konetta kuunnellessa ääni paikallistuu jakopään puolelle kanteen, eikä alakerrasta kuunnellessa kuulu lähes ollenkaan.
Omat veikkaukset:
- joku nostin sittenkin jumissa
- kahdesta kohtaa haljenneen pakosarjan "jännitykset" katosivat sitä irroitettaessa ja on sieltä alkanut säksättämään (ääntä en ole kyllä sinne osannut paikallistaa)
- männänrengas katki
- sylinterissä ollut irtopartikkeli joka poistuessaan/sylinterissä heiluessaan on jäänyt imu/pakoventtiilin väliin ja vena näin vääntynyt ja hakkaa seetiin
- kiertokangen laakeri mennyt (pidän kyllä erittäin epätodennäköisenä koska jos olisi mennyt niin ääni olisi varmasti muuttunut kovemmaksi 6tkm aikana ja kuuluisi konetta rasitettaessa kovempana)
Jos joku näillä taustatiedoilla saisi vielä lisää ideoita mitä kannattaisi tarkistaa, niin olisin ihan kiitollinen. Kun kesäloma tulee, puran koneen ainakin osittain kun vaihdan kiertokankien lakrut ja silloin saisi tarkistettua melkein mitä vain. Puristuspaineitakaan en ole mitannut tai tarkistanut tulppia. Sinäänsä "harmittomalta" vaikuttava säksätys on vaan pirun noloa, kun auto kuullostaa ihan vanhalta venttiilivikaiselta corollalta...
Edit: on tää peugeot sairaus, kun jaksaa näin pitkän selostuksen tehdä vanhuuttaan valittavan koneen takia :D