Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Viime päivinä on rakas Nissan sunny vm -93 ruvennut kettuilemaan. Mutta ei toki täysipäiväisesti, vain moottori kylmänä esiintyy ongelma.
Ja ongelman kuvaus on seuraava: moottori rupeaa nykimään, kun lisää kaasua. Ihan kuin se meinaisi tukehtua kokonaan hurjiin tehoihinsa.
Pintakaasulla ajettaessa ei mitään ongelmaa. Ja ongelma myös häviää kun moottori lämpiää.

Joko pitäisi huolestua? Ja mistä kannattaisi mahdollista vikaa lähteä etsimään?

Feikki edit: Sen verran voin vielä lisätä, että jos on ollut lohkossa yön niin ei mitään ongelmaa. Nyt ei vain ole jaksanut joka yö pistää lohkoon, kun on kuitenkin ollut suht lämmintä.
Kaasari vai ruiskukone?

Olisko ryypyssä jotain vikaa, kun homma lähtee lämpimänä pelaamaan normaalisti. Eli ei saa riittävästi bensaa kylmänä ja tästä johtuu tukehtuminen kaasua painaessa...
 
Viime päivinä on rakas Nissan sunny vm -93 ruvennut kettuilemaan. Mutta ei toki täysipäiväisesti, vain moottori kylmänä esiintyy ongelma.
Ja ongelman kuvaus on seuraava: moottori rupeaa nykimään, kun lisää kaasua. Ihan kuin se meinaisi tukehtua kokonaan hurjiin tehoihinsa.
Pintakaasulla ajettaessa ei mitään ongelmaa. Ja ongelma myös häviää kun moottori lämpiää.

Joko pitäisi huolestua? Ja mistä kannattaisi mahdollista vikaa lähteä etsimään?

Feikki edit: Sen verran voin vielä lisätä, että jos on ollut lohkossa yön niin ei mitään ongelmaa. Nyt ei vain ole jaksanut joka yö pistää lohkoon, kun on kuitenkin ollut suht lämmintä.

Bensan syötössähän selkeästi jotain häikkää. En tunne Sunny:a, mutta onko tuossa ruisku vai kaasarisyöttö? Automaattiryyppy sökönä tai kaasarin säädöt pielessä. Jos ruiskupeli, niin jotain häikkää siinä puolessa.

edit: olin hidas
 
Kaasari vai ruiskukone?

Olisko ryypyssä jotain vikaa, kun homma lähtee lämpimänä pelaamaan normaalisti. Eli ei saa riittävästi bensaa kylmänä ja tästä johtuu tukehtuminen kaasua painaessa...

Ruiskukone on. Itsekkin ajattelin, että bensansyötössä olisi ongelmaa. Mutta jotenkin ajattelin päinvastoin, että saisi liikaa ja meinaisi tukehtua siihen.
Kaasunkin auto ottaa välillä kone kylmänä normaalisti, jos kaasua pumppaa vähän.

Mutta tarvinnee häiritä jotain autonremppaamisesta tietävää kaveria, jahka kerkeää. Jos vaikka saisi vian korjattua ilman sen suurempia investointeja.
 
VW Jetta -89. Kauhee räminä pohjasta, kun moottori vetää, eli painaa kaasua ajossa. Kun vauhissa höllää kaasun pois, ääni häviää. Pakoputki?
 
Vm. -91 Toyota Carina II, ohjauksessa jotain vikaa. Välillä rattia saa kääntää hampaat irvessä, kun taas yhtäkkiä renkaat kääntyvätkin ihan kevyesti. Ohjaus on nyt siis siinä kunnossa, että autolla ei käytännössä uskalla ajaa. Renkaissa ilmeisesti on epätasapainoa, ja "lievää" täristystä on ollut havaittavissa. Onko sen seurauksena nyt jotain kunnolla mahdollisesti mennyt rikki...?

Tehostimessa on nestettä.
 
Vähän samaa vikaa Renault Lagunassa, kuin edellä. Kylmillä ilmoilla ratti kääntyy kuten pitää, mutta näin keväällä saa jo vääntää joko perkeleesti tai sitten pitää kaasulla avittaa. Ajattelin josko se tehostimen öljyn viskositeetti olis väärä, mutta en sit tiedä voiko se vaikuttaa niin paljon. Muuten ei kyllä ravistele eikä muutakaan:jahas:
 
Ruiskukone on. Itsekkin ajattelin, että bensansyötössä olisi ongelmaa. Mutta jotenkin ajattelin päinvastoin, että saisi liikaa ja meinaisi tukehtua siihen.
Kaasunkin auto ottaa välillä kone kylmänä normaalisti, jos kaasua pumppaa vähän.

Mutta tarvinnee häiritä jotain autonremppaamisesta tietävää kaveria, jahka kerkeää. Jos vaikka saisi vian korjattua ilman sen suurempia investointeja.

Tutkippa huvikseen ilmavuodot putsarin ja ruiskurungon väliltä. Joku ilmaletkun murtuma aiheuttaa usein samoja oireita.
 
Vm. -91 Toyota Carina II, ohjauksessa jotain vikaa. Välillä rattia saa kääntää hampaat irvessä, kun taas yhtäkkiä renkaat kääntyvätkin ihan kevyesti. Ohjaus on nyt siis siinä kunnossa, että autolla ei käytännössä uskalla ajaa. Renkaissa ilmeisesti on epätasapainoa, ja "lievää" täristystä on ollut havaittavissa. Onko sen seurauksena nyt jotain kunnolla mahdollisesti mennyt rikki...?

Tehostimessa on nestettä.

No tää homma selvisi. Joku ohjausnivel tms. oli mennyt. Osan hinta noin 130 €, vaihto vajaan satkun.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Morjesta,

Joo elikkä ostin auton yksityiseltä joka oli 3 omistaja. Hänellä ei ollut vara-avainta eikä punaista koodi-avainta ikinä ollutkaan. Nyt sitten soittelin autoliikkeeseen ja kyselin vara-avaimen tilaamisesta; no sitten tulikin ilmi, että ilman punaista koodiavainta ei voi suoraan uutta avainta tilata vaan sitten pitää sarjanumeron kanssa tilata uusi ajonestolaite ja tällöin hinta nousee 200e ++ ... Tämän takia mieleeni juolahti mahdollisuus ohittaa ajonestolaite, jotta voisin teettää normaalin kopion alkuperäisestä avaimesta ja käyttää autoa sillä? Mutta en tiedä yhtään miten sen saa ohitettua.. löysin kyllä sen rasian mutta sinne menee sen verran monta johtoa, että kokeilemalla saa vain tuhoa aikaan. :( Joten autoasentajana voisit ehkä neuvoa hieman? =/ Kiitokset!

Ja autohan on:

Honda Civic 1.5 lsi V-TEC (porrasperä, 4 ovea) vuosimallia 1995/1996
 
Mutta en tiedä yhtään miten sen saa ohitettua.. löysin kyllä sen rasian mutta sinne menee sen verran monta johtoa, että kokeilemalla saa vain tuhoa aikaan. :(
Ajoneston koko tarkoitus on estää auton käynnistyminen ilman oikeaa avainta. Jotta auto käynnistyisi, täytyy auton ECU:n, ajonestolaitteen ja avaimen kaikkien matchata toisiinsa. Ei siis ole mitään simppeliä tapaa "ohittaa" ajonestolaite.
 
Noniin, ongelma on siis seuraava (koittakaapa jaksaa lukea):

Vanhaan pökööni (mi16 1988) tehtiin kansiremppa, eli kansi plaanattiin, pakopuolen ohjurit jouduttiin vaihtamaan ja kaikki tiivisteet tietenkin uusittiin. No palikat kasaan ja auto tulille, hyvin lähti ja kävi nätisti, niinkuin ennenkin remppaa. Pysähdyttiin pienen ajon jälkeen huoltsikalle tekemään vielä viimeiset jäähdytinjärjestelmän ilmaukset kun kone oli lämminnyt, ja samalla huomasin, että kone päästi silloin tällöin "tiks" äänen ja sitä kierrätettäessä, kuului venakopasta välillä pientä helähtelyä aivan kuin sinne olisi jäänyt jokin irtopartikkeli joka osuisi venakopan kanteen. Hetken aikaa siinä kuullosteltiin, ja jonkin ajan kuluttua tämä "irto-osan helähtely" katosi, mutta tikitys/säksätys jäi päälle. Ääni ei ollut/ole kovin paha, joten jatkettiin tallilta kotia kohti.

No, auto sai säksätyksestä huolimatta leiman papereihin ilman huomautuksia, päästöissä jne ei mitään sanomista. Ajattelin, että joku hydraulisista nostajista olisi mennyt jumiin, se kun ei olisi mikään ihme 250tkm ajetulla koneella. Purin siis kannen, otin nostajat irti, paloittelin ne ja putsasin, eikä niissä ollut mitään sen kummempaa sanomista normaalia kulumista lukuunottamatta. Mitään irtopartikkelin jälkiä en myöskään nokkien puolelta löytänyt, enkä siis irroittanut kantta lohkosta joten männät, sylinteriputket ja venat jäi siltä osin tarkistamatta. Kone läjään, mutta säksätys ei poistunut tai muuttunut mitenkään.

Olen nyt ajanut n. 6tkm säksätystä kuunnellen, eikä se tänä aikana ole missään vaiheessa muuttunut mitenkään erilaiseksi. Kone ei myöskään syö öljyä tai "mustaa" sitä eli nyt 5tkm ajetut öljyt ovat kuin suoraan purkista tulleet. Säksätys on aivan samankuuloinen kylmällä ja kuumalla koneella ja sen taajuus on suoraan verrannollinen koneen kierroslukuun. Se ei myöskään muutu yhtään vaikka konetta kuinka rasittaa isolla vaihteella vedättämällä. Ääni ei kuulu ohjaamoon ollenkaan, kun ikkunat on kiinni, mutta ikkunat auki ajaen sen pystyy kyllä kuulemaan sekä parkkihallissa tms. kuuluu kovin hyvin kun kaikuu seinistä katosta jne.

Nyt kysynkin, mistä veikkaisitte äänen olevan lähtöisin? Joku sanoi että joku suuttimista säksättää vanhuuttaan, mutta kuuntelin ne ruuvaria apuna käyttäen eikä ainakaan ollut mikään niistä. Konetta kuunnellessa ääni paikallistuu jakopään puolelle kanteen, eikä alakerrasta kuunnellessa kuulu lähes ollenkaan.

Omat veikkaukset:
- joku nostin sittenkin jumissa
- kahdesta kohtaa haljenneen pakosarjan "jännitykset" katosivat sitä irroitettaessa ja on sieltä alkanut säksättämään (ääntä en ole kyllä sinne osannut paikallistaa)
- männänrengas katki
- sylinterissä ollut irtopartikkeli joka poistuessaan/sylinterissä heiluessaan on jäänyt imu/pakoventtiilin väliin ja vena näin vääntynyt ja hakkaa seetiin
- kiertokangen laakeri mennyt (pidän kyllä erittäin epätodennäköisenä koska jos olisi mennyt niin ääni olisi varmasti muuttunut kovemmaksi 6tkm aikana ja kuuluisi konetta rasitettaessa kovempana)

Jos joku näillä taustatiedoilla saisi vielä lisää ideoita mitä kannattaisi tarkistaa, niin olisin ihan kiitollinen. Kun kesäloma tulee, puran koneen ainakin osittain kun vaihdan kiertokankien lakrut ja silloin saisi tarkistettua melkein mitä vain. Puristuspaineitakaan en ole mitannut tai tarkistanut tulppia. Sinäänsä "harmittomalta" vaikuttava säksätys on vaan pirun noloa, kun auto kuullostaa ihan vanhalta venttiilivikaiselta corollalta...

Edit: on tää peugeot sairaus, kun jaksaa näin pitkän selostuksen tehdä vanhuuttaan valittavan koneen takia :D
 
Veikkaisin, että Pösö säksättää juurikin tuon pakosarjan vuoksi. Tuo alussa kuulunut "tiks" saattoi johtua siitä että pakosarjan jännitys poistui. Vaurioitunut laakeri pitäisi kolinaa ja katkennut männänrengas todennäköisesti lisäisi öljynkulutusta. Venttiilivika taas näkyisi päästöissä ja/tai moottorin tehottomuutena tietyillä kierrosalueilla.
 
Samanlaista ääntää pitää mullakin pösö. Kyseessä 1.9i -92 405GLX ajettu 286tkm. Onko tuo sitten joku enemmän ajetun pösön ominaisääni, en ole nimittäin itsekään tuohon syytä löytänyt vaikka venttiilin välykset on mitattu, öljyä ei syö ja päästöistäkin pitäis päästä selville kuukauden sisällä kun on katsastus pian edessä.
Niin ja tulpatkin olen kattonu, ei mitään ihmeellistä sielläkään.
 
Mistä johtuu kun BMW -93 316 aina joskus mittaritauluun syttyy huoltovaloja ja muita valjoa palamaan hetkellisesti ja nopeus ja kierros mittarit tipahtaa kohti nollaa vaikka mitään muuta mystista auton liikkeessä tai muuta havaittavaa ei tapahdu. Sitten parissa sekunnissa mittaristo palautuu normaaliksi
 
Tossa quazin pösön tapauksessa suosittelisin kyllä vaihtamaan ne nostajat, silloin kun vielä noita hommia tein niin pari vastaavanlaista tapausta tuli vastaan ja ne korjautuivat nostimien vaihdolla. Varsinkin kun ääni muuttuu kierroksien mukaan ja kuuluu sieltä venakopan suunnalta.
 
Mistä johtuu kun BMW -93 316 aina joskus mittaritauluun syttyy huoltovaloja ja muita valjoa palamaan hetkellisesti ja nopeus ja kierros mittarit tipahtaa kohti nollaa vaikka mitään muuta mystista auton liikkeessä tai muuta havaittavaa ei tapahdu. Sitten parissa sekunnissa mittaristo palautuu normaaliksi

Käy luettamassa vikakoodit?:rolleyes:
 
Omistan vanhan corollan (vm89). Laturin merkkivalo on jo useamman kuukauden ajan syttynyt ajoittain palamaan. Auto on kuitenkin pelannut moitteetta.

Tänään auto ei suostunut käynnistymään. Virtaa oli akussa, mutta kone ei edes yrittänyt pyörähtää käyntiin. n. 10 tunnin kuluttua kokeilin uudelleen, auto lähti ekalla yrityksellä käyntiin, mutta akusta loppui virta muutaman eka ajokilometrin aikana. Missähän mahtaa olla vika? Laturi sökö?
 
Ostin vaimolle kesäautoksi fiat tipon ja pitäs kytkinlevy+paneasetelma&laakeri vaihtaa. Oisko kokemusta hommasta? Kuin paljo menee aikaa & onko jotain erityistä mitä pitäs ottaa huomioon? Autossa vikana et etenkin kylmänä ykkösellä liikkeelle lähtiessä täristää pirusti niinku ei osais ajaa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom