Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oletko nyt _ihan_varma, että koneessa on öljyä? En tiedä miten
tuo vag-insinöörin logiikka kulkee, mutta huohottimen jäätymisen
ei luulisi aiheuttavan tuollaista varoitusta ja varoitusvaloa. Siinä
tapauksessa paineet nousivat. Miten öljypumppu, hihnat?

-Franco

Jep, kyllä olen. Jos ne sieltä olisivat pois lorahtaneet parin päivän aikan, huomaisi sen aika selkeästi..En sen ihmeemmin katsonut tilannetta eilen illalla, kohta tulen ehkä viisaammaksi. Tuohon "itsekseen jarrutteluun" vielä, tarkemmin ajateltuna se tapahtui vain tuossa jälkimmäisellä kerralla auton sammuessa=kiinnileikkautuminen mun logiikalla. Siistiä.
 
Oletko nyt _ihan_varma, että koneessa on öljyä? En tiedä miten
tuo vag-insinöörin logiikka kulkee, mutta huohottimen jäätymisen
ei luulisi aiheuttavan tuollaista varoitusta ja varoitusvaloa. Siinä
tapauksessa paineet nousivat. Miten öljypumppu, hihnat?

-Franco

Huohottimen jäätyminen tutun 2003 vuoden Golf 1,4:sessa aiheutti sen, että öljyt lensivät öljytikun reiästä ja venttiilikopan tiivisteen läpi pitkin konehuonetta. Ja eipä ollut sen jälkeen mitään öljynpaineitakaan jäljellä. Eli jos öljyvalo vilahtaa, niin samantien auto seis ja konepelti auki ja katsokaa onko kone öljyn peitossa.

Eli kyllä huohottimen jäätyminen nostaa painetta, mutta esim. öljytikku ja moottorin tiivisteet eivät kestä painetta ja antautuvat, jolloin öljynpaine (ja öljyt) häviää.
 
Jep, kyllä olen. Jos ne sieltä olisivat pois lorahtaneet parin päivän aikan, huomaisi sen aika selkeästi..En sen ihmeemmin katsonut tilannetta eilen illalla, kohta tulen ehkä viisaammaksi. Tuohon "itsekseen jarrutteluun" vielä, tarkemmin ajateltuna se tapahtui vain tuossa jälkimmäisellä kerralla auton sammuessa=kiinnileikkautuminen mun logiikalla. Siistiä.
Tai kone vain sammunut -> veto loppunut -> "jarrutus"

Tsekkaa nyt ihmeessä ihan sillä öljytikulla se ölsätilanne eikä millään mutulla.
 
Mistä johtuu seuraavanlainen ilmiö:

Ajoin noi 160km matkan noin 20 asteen pakkasessa pösölläni ja huomasin jossain vaiheessa että kun kytkimen painaa alas, kierrokset ei laskeudu ollenkaan, vaan kierrosluku jopa nousi? Viimasuojaa mulla ei ollut keulassa tuolloin. 100m ennen kotia, tulin liikennevaloihin ja painoin kytkimen pohjaan--> kierrokset nollaan ja auto sammui. Starttasin auton ja se pysyi käynnissä vain kaasua painamalla, jos kaasun löysäsi-->kierrokset alas ja auto sammui. Eli tyhjäkäynti ei pelannut lainkaan. Kysymys kuuluu: Mikä jäätyi?

Vika parani itsestään kun ilma hieman lauhtui. Nyt olen rällännyt menemään viimasuojan kanssa ja hyvin lämpenee ja kulkee pakkasellakin!
 
Mistä johtuu seuraavanlainen ilmiö:

Ajoin noi 160km matkan noin 20 asteen pakkasessa pösölläni ja huomasin jossain vaiheessa että kun kytkimen painaa alas, kierrokset ei laskeudu ollenkaan, vaan kierrosluku jopa nousi? Viimasuojaa mulla ei ollut keulassa tuolloin. 100m ennen kotia, tulin liikennevaloihin ja painoin kytkimen pohjaan--> kierrokset nollaan ja auto sammui. Starttasin auton ja se pysyi käynnissä vain kaasua painamalla, jos kaasun löysäsi-->kierrokset alas ja auto sammui. Eli tyhjäkäynti ei pelannut lainkaan. Kysymys kuuluu: Mikä jäätyi?

Vika parani itsestään kun ilma hieman lauhtui. Nyt olen rällännyt menemään viimasuojan kanssa ja hyvin lämpenee ja kulkee pakkasellakin!

Työkaverin Peugeotissa samaa vikaa. Siinä tosin etenkin kun on ollut kostea ilma ja sitten pakastaa. Kaasuvaijerihan siellä jumittaa. Kädellä nostaa poljinta ylös niin kierroksetkin laskee.
 
Huohottimen jäätyminen tutun 2003 vuoden Golf 1,4:sessa aiheutti sen, että öljyt lensivät öljytikun reiästä ja venttiilikopan tiivisteen läpi pitkin konehuonetta. Ja eipä ollut sen jälkeen mitään öljynpaineitakaan jäljellä. Eli jos öljyvalo vilahtaa, niin samantien auto seis ja konepelti auki ja katsokaa onko kone öljyn peitossa.

Eli kyllä huohottimen jäätyminen nostaa painetta, mutta esim. öljytikku ja moottorin tiivisteet eivät kestä painetta ja antautuvat, jolloin öljynpaine (ja öljyt) häviää.

Totta, tarkoitin siis tilannetta ennen kuin paine hakee purkautumispaikan.
Kun sitä long lifeä on ympäri konehuonetta sen kyllä jo huomaa aika helposti.

Mites tuossa padassa muuten on tuo öljytikun ja sen reiän rakenne?
Vanhassa Discoveryssä reiän sisässä oli metallikaulus joka saattoi
irrota ja valahtaa öljytilaan. Tällöin kone saattoi olla kuiva, mutta
kauluksen sisään jäänyt öljy sai tikun näyttämään ylitäyttä.

Mutta jos öljyä on, veikkaan pumppua/hihnaa ja siitä ehken
johtuvaa varoitusvalon syttymistä. Jos kone leikkaisi sen
kyllä kuulisi äänestä.

-Franco
 
Sledgehammer: Kyllä tuo poljin pelasi mielestäni ihan normaalisti, mutta kaasarissa tai sielläpäin vika on todennäköisesti ollut.
 
Työkaverin Pököttimessä ei ole kaasaria, vaan kyse on 406:sesta 1,8-litraisella koneella, jossa on luonnollisesti polttoaineensuihkutus.
406:ssa on ollut paljon ongelmia tyhjäkäynnin kanssa. Mikäli kone ei kestä tyhjäkäynnillä ollenkaan käynnissä tai kierrokset vaeltaa miten sattuu, kannattaa ensimmäisenä tarkistaa (tarkistuttaa) "tyhjäkäyntimoottori" (aka. joutokäynninsäädin, ilmaluisti), jonka akseli tuppaa jumittamaan.

Kyseinen härpäke koostuu siis servosta ja kaasuläpästä, jota servo sitten availee ruiskuboksilta saatujen ohjeiden mukaan varsinaisen kaasuläpän ollessa kiinni (=ei paineta kaasupoljinta) ja päästää siis ilmaa vars. kaasuläpän ohitse.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
406:ssa on ollut paljon ongelmia tyhjäkäynnin kanssa. Mikäli kone ei kestä tyhjäkäynnillä ollenkaan käynnissä tai kierrokset vaeltaa miten sattuu, kannattaa ensimmäisenä tarkistaa (tarkistuttaa) "tyhjäkäyntimoottori" (aka. joutokäynninsäädin, ilmaluisti), jonka akseli tuppaa jumittamaan.

Kyseinen härpäke koostuu siis servosta ja kaasuläpästä, jota servo sitten availee ruiskuboksilta saatujen ohjeiden mukaan varsinaisen kaasuläpän ollessa kiinni (=ei paineta kaasupoljinta) ja päästää siis ilmaa vars. kaasuläpän ohitse.

[OT]
Kylmät kelit ja ranskalaiset autot eivät sovi yhteen. Esimerkkejä:
-Citroen Xantia 2,0 16V: Kun moottorin käynnisti pakkasessa niin öljytikku pompsahtaa ylös
-Citroen Xantia 1,8 8V: sama homma
-Peugeot 406: Em. ongelmien lisäksi uudessa autossa kaasu hirttänyt kiinni useampaan otteeseen
-Edellinen Renault Megane: Lähes kaikista puuttuu ensimmäisen talven jälkeen kumihuuli etuhelmasta, kun sen kiinnitys on liian heppoinen. Ko. autossa muuten etupuskuri on kiinni parilla puskurimuovin läpi menevällä ruuvilla. Näin kun Megane hipasi tallin ovea ja puskuri tippui maahan kuin jenkkielokuvissa konsanaan.
-Uusi Renault Megane. Kun auton toisen puolen pyörät ovat lumella/jäällä ja toiset asfaltilla auto kääntyy rajusti sivuttain jarrutettaessa. Vastaavassa kohdassa kunnon autot vaan raksuttavat ABS:llä ja etenevät lähes suoraan.
-Peugeot 206 Uudessakin autossa nopeusmittari raksuttaa pakkasella (vaijerikäyttöinen mittari 2000-luvulla valmistetussa autossa)

Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, mutta ei nyt enempää ärsytetä ranskanpastillien faneja.:piis:
[/OT]
 
Ei huohottimen jäätyminen ole enää yksinomaan ranskisten vaiva. Jäätymisongelmaa alkaa olla jo monessa merkissä. Tosin nuo vanhemmat ranskalaiset tuppaavat olemaan vieläkin herkempiä. Yksilöllistä vaihtelua jäätymisherkkyydessä kyllä on, ja myös se millaisia öljyjä käyttää ja millaisessa ajossa auto on vaikuttaa. Itselläni ja kaverilla oli aikoinaan täsmälleen samanlaiset Peugeot 406:t ja minun autossani ei ollut ikinä mitään jäätymisongelmia. Kaverin autossa taas oli joka talvinen riesa tuo huohottimen jäätyminen.
 
Työkaverin Pököttimessä ei ole kaasaria, vaan kyse on 406:sesta 1,8-litraisella koneella, jossa on luonnollisesti polttoaineensuihkutus.

Mulla 406 1.8 vm. 1997.

Pösöforumia kun lukee niin kyllähän siellä aika paljon näkyy olevan talviongelmia porukoilla. Mulla ei kyllä ole huohottimen kanssa ollut mitään ongelmia toistaiseksi. Tyhjäkäyntimoottori on käsittääkseni helppo irrottaa ja puhdistaa, jos on käynnin kanssa ongelmia. Jos ei korjaannu puhdistamalla niin ei ole kovin kallis osa ostaa.

:offtopic: Koeajoin muuten 2005 406:sen, ja kylläpä täytyy sanoa että oli melko paska ajettava!
 
Kysästään nyt alustavasti täältä, jos jollain olisi hajua...eli; käyttöautonani toimiva -02 Seat ibiza, 1.4 hyytyi tossa muutama tunti sitten. Olin ajanut n. kilometrin verran, kun öljyvalo alkoi vilkkua, ja samalla merkkiääni plinkuttaa (sellainen saatanan ärsyttävä piip-piip-piip..). Ajattelin kääntyä ensimmäisestä mahdollisesta risteyksestä pois päätieltä tsekatakseni tilanteen, kun yhtäkkiä auto sammui, ja jarrut vetivät itsestään lukkoon (tai ei nyt lukkoon, mutta you know..) No. Ajattelin, että kokeilen ainakin startata, josko siellä olisi vain joku häiriö ollut(elektroniikka on hanukasta). Auto lähti käyntiin, vähän nihkeästi, mutta kävi sen jälkeen ihan ok, ei sivuääniä. Lähdin liikkeelle, ajoin n.100m, kun öljyvalo ja plinkutus lähti taas päälle. Siitä n. 5-10sek, liinat kiinni jälleen itsestään, ja moottori sammui. Eikä muuten sanonut sen jälkeen enää mitään. Olisiko siellä nyt sitten huohotin jäässä, vaiko mitä vittua? Öljyä oli koneessa, eli siitä ei ole kysymys. Vai vain jotain elektroniikkahäikkää? En oikein tajua näistä uusista autoista paskaakaan...

Joko selvisi mikä tätä vaivasi?

-Franco
 
Harkinnassa olisi ostaa vm 1994 oleva VW Vento, jolla on ajettu n. 160 000 km. Itse en autoista pahemmin mitään tiedä (kuten tulee alla olevasta tekstistäkin ilmi :-P) Auto on ollut kuulemma seisonnassa puolisen vuotta ja on nyt n. kuukauden ollut käytössä. Lyhyen koeajon jälkeen mietintään jäi kuitenkin se, että kytkin ns. ottaa vasta hyvin hyvin ylhäältä. Tuntuu, että se on sentin parin matka yläasennosta, jolloin kytkin kytkeytyy pois ja auto lähtee liikkeelle. Myös vaihteet tuntuvat jäykiltä; löystyisivätkö kenties käytössä. Johtuneeko kytkimen vaiva kenties vähäisestä käytöstä vai onko jotain vakavampaa tiedossa? Saako sen helposti säädettyä vai vaatiiko isompaakin urakkaa? Laajenisiko ns. toimintasäde itsestään käytössä?
Lisäksi näyttäisi siltä, että ohjaustehostimen luota tiputtelisi öljyä tai ainakin moottoritila oli siellä main hieman kosteana öljystä. Johtuuko mahdollisesti ohjaustehostimen pumpusta vai vain hihnasta? Voiko tästä seurata jotain pahempaa?
Puolen tunnin kaupunkiajon aikana lämmöt eivät nousseet kovinkaan ylös, ei lähellekään 70 astetta. Ehkä suurinpiirtein reiluun 50. Tällöin oli kyllä pakkasta n. -10 astetta, että ehkäpä se ei sen takia myöskään paljoa ehtinyt nousemaan...
Noista kytkin arveluttaa kaikista eniten. Olisihan se mukava, jos "uudella" autolla sentään voisi ajellakin, kun kulutuksen puoleen autossa pitäisi kyllä olla ikää vielä jäljellä...


kytkin: onko neste vai vaijeri? muistasin ite ainakin et olis vaijeri, volkkaris helppo säätää. se säädetään sieltä kytkinvivuvsta. näkyy heti kun aukaiset konepellin niin kuskin puolella edessä. luistaako kytkin? eli kun painat vaikka kakkosvaihteella lämän tiskiin niin nouseeko kierrokset nopeasti ja vauhti hitaasti ja tuleeko sellainen efekti et ihan ku renkaat löis tyhjää?
ohjaustehostin: hihnal ei ole mitään tekemistä öljyvuodon kanssa. tarkasta tehostajan öljy ja auton pitää käydä silloin kun tarkistat sen. jollei ole vähentynyt niin sit se on jossain muualla se vika. mut ohjaustehostajan pumpun tiivisteet kyl aina joskus alkaa vuotaan mut siihen ei tarvitse laittaa kuin muutama kuparitiiviste.
Lämmöt: termostaatti sökö. vaihda uuteen. uus maksaa noin 5-10€
 
corollan jarrut jumittaa

Mistähän pitäisi etsiä vikaa kun 94-mallin corollan etujarrut jumittavat.

Auto seisoi runsaan kuukauden, minkä jälkeen sen etujarrut ovat jumittaneet. Vaihdoin molempiin etupyöriin uudet jarrupalat. Jarrupaloja vaihtaessa puristin männän sisään puristimella. se tuntui aluksi tosi jäykältä mutta meni kuitenkin. Koeajolla kaikki toimi hyvin. Kun lähdin myöhemmin uudelleen ajoon alkoivat jarrut taas levätä päällä. Molemmat etupyörät samalla tavalla. Tuntuu siltä, että jarrujen lämmetessä jumittuminen vain tehostuu. Naputin jarrusatulaa vasaralla ja ajoin tärisevää tietä, kumpikaan ei tunnu auttavan.


Mistä vikaa pitäsi etsiä seuraavaksi.
 
Veikkaan että jarrusatulan männän tiiviste, joka sen männän pääasiassa palauttaa on kovettunut pilalle, varsinkin jos se auto on pakkasessa seissyt niin tekee aika hallaa noille kumitiivisteille se käyttämättömyys ja kylmä.

Omassakin corollassa jää kovalla pakkasella ekoilla kilsoilla vähän jarru päälle mutta lähtee pois kun nesteet lämpenee.
 
Veikkaan että jarrusatulan männän tiiviste, joka sen männän pääasiassa palauttaa on kovettunut pilalle, varsinkin jos se auto on pakkasessa seissyt niin tekee aika hallaa noille kumitiivisteille se käyttämättömyys ja kylmä.

Omassakin corollassa jää kovalla pakkasella ekoilla kilsoilla vähän jarru päälle mutta lähtee pois kun nesteet lämpenee.



Minusta se ei tunnu siltä, koska molemmat jarrut lepäävät päällä samalla tavalla. Kumpikin jarru lämpiää saman verran eikä auto puolla. Lisäksi jarrut ovat eri jarrupiireissä.
Olisiko mahdollista, että jarrutehostimessa tai jossain muualla olisi joku/ jotain joka estaisi jarrunesteen virtaamisen takaisin päin?
 
:arvi:
Minusta se ei tunnu siltä, koska molemmat jarrut lepäävät päällä samalla tavalla. Kumpikin jarru lämpiää saman verran eikä auto puolla. Lisäksi jarrut ovat eri jarrupiireissä.
Olisiko mahdollista, että jarrutehostimessa tai jossain muualla olisi joku/ jotain joka estaisi jarrunesteen virtaamisen takaisin päin?

Jarrusatulan kun otat pois niin sinne jää jarrusatulan pohja missä on liukutapit tai niiden paikat. putsaa liukutapit ja jollei auta niin varaosa liikkeestä hakemaan jarrusatuloiden korjaussarja. ja se on virallinen nimi. eli satuloista männät pois, hionta ja uudet tiivisteet ja toimii. älä perkeleessä ala tekemään mitään tehostajalle tai pääsylinterille. ja viellä kun laitoit ne uudet jarrupalat paikkaan niin oliko palat "nihkeet" siihen pohjaan. ruuvarilla hyvä puhdistus ja kuparitahnaa jarrupaloihin ni kyl toimii:arvi:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom