Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oliskohan täällä ketään joka osaisi vastata, kun tuolla btcf:n sivuilla ei kukaan ole vastannut.

Eli kyseessä BMW 325i e36 -91. Startatessa ei tapahdu mitään, siis startti ei pyöri eikä edes naksahda. Sähkö lähtee virtalukolta eteenpäin. Onko virtalukon ja startin välissä relettä tai sulaketta? Jos on, niin missä? Autossa on uusi akku.

Onko startin maajohto ehjä tai startin soleidi on paskana, Meneekö virta startille saakka? jännitemittari startille kiinni ja starttaa. niin ei tarvitse miettiä missä vika.
 
Onko startin maajohto ehjä tai startin soleidi on paskana, Meneekö virta startille saakka? jännitemittari startille kiinni ja starttaa. niin ei tarvitse miettiä missä vika.



Siinäpä se onkin, kun sinne startille ei oikeen pääse käsiksi kovin helposti. Yläkautta jos yrittää niin täytyisi varmaan irrottaa ensiksi imusarja ja alakautta yhtä vaikea. Siksipä kysyinkin, että tietääkö kukaan josko virtalukon ja startin välissä olisi sulake ja/tai rele, mitä voisi testata että onko mennyt paskaksi, ennen kuin alkaa starttia räpläämään.
 
Siinäpä se onkin, kun sinne startille ei oikeen pääse käsiksi kovin helposti. Yläkautta jos yrittää niin täytyisi varmaan irrottaa ensiksi imusarja ja alakautta yhtä vaikea. Siksipä kysyinkin, että tietääkö kukaan josko virtalukon ja startin välissä olisi sulake ja/tai rele, mitä voisi testata että onko mennyt paskaksi, ennen kuin alkaa starttia räpläämään.

Pääseekö siihen käsiksi pyöräkotelon kautta pyörän irrottamalla.
 
Siinäpä se onkin, kun sinne startille ei oikeen pääse käsiksi kovin helposti. Yläkautta jos yrittää niin täytyisi varmaan irrottaa ensiksi imusarja ja alakautta yhtä vaikea. Siksipä kysyinkin, että tietääkö kukaan josko virtalukon ja startin välissä olisi sulake ja/tai rele, mitä voisi testata että onko mennyt paskaksi, ennen kuin alkaa starttia räpläämään.

Ei ole sulaketta eikä relettä startin ja virtalukon välissä.

- Virtalukolta (napa50) menee startin solenoidille (musta/keltainen?) johto, johon pitäisi tulla +12V kun startti asennossa.

- akulta tulee musta paksu johto (+) startille, ja samasta navasta tulee laturilta punainen johto (lataus)
- starttihan maadoittuu rungostaan (ei erillistä maajohtoa)

Epäilisin että startti vaihtoon...
 
Ei ole sulaketta eikä relettä startin ja virtalukon välissä.

- Virtalukolta (napa50) menee startin solenoidille (musta/keltainen?) johto, johon pitäisi tulla +12V kun startti asennossa.

- akulta tulee musta paksu johto (+) startille, ja samasta navasta tulee laturilta punainen johto (lataus)
- starttihan maadoittuu rungostaan (ei erillistä maajohtoa)

Epäilisin että startti vaihtoon...



Kiitoksia tiedosta! Sitä vähän itsekin pelkäsin että menee startti vaihtoon. Kauhee homma...
 
Kävinpä tänään heittämässä koeajon Renault Cliolla vm.2002 1.4 16v ajettu 56t. Muuten tuntuin pelittävän hyvin, mutta jossain 80 km/h nopeudessa alkoi etupääs tutisemaan. Ratissa ei tuntunut käsiin tutinaa, kuten voisi jos renkaat olisi tasapainottamatta, vaan ennemminkin jaloissa.

Auto on myynnissä jobbarilla, joten otti auton talliin sisälle, nosturilla ilmaan ja tasapainotti renkaat, kun mainitsin tuosta tutinasta. Ei tosin auttanut ongelmaan, kun kävin toisella koeajolla.

Noo... alustaa ihmetellessä ainoa kohta jossa jotain öljyn tapaista näkyi oli sisempi vasen vetonivel ja sen suojakumi (näytti päältä ihan ehjältä, mutta niinhän ne aina kunnes tarkemmin tutkii).

Mahtaisiko olla alle 60t ajetusta Cliosta vetari sökö? Mitään ylimääräisiä ääniä en osannut erottaa, kun melko vanhoilla paskoilla on tullut ajeltua tähän mennessä.

Ja mitenhän mahtaisi jobbari suhtautua jos sanoo, että vetari vaihtoon ni otan auton? Öljyisestä vetarin suojakumista huomauttaessa jobbari sanoi, että ainahan ranskalaisen vähän kosteena pitää olla! Varmaanhan tosta jotain diiliä saisi aikaan, mutta vähän näyttää kuulopuheet ranskalaisten autojen laadusta saaneen taas hiukan vahvistusta.
 
60t ajetusta Cliosta vetari sökö?
Pistää miettimään mihin sillä on rymytty, ja onko pitääkö km paikkansa. Liian nopeesti on menny. Eikä ranskattaret oo sen kosteempia.
Mut voihan se olla et se vaa on sanomassa sopimusta irti. Vähä riskaabelia. toivottavasti on hinta ees kohillaan.
 
Saattaa kilometrit pitää paikkansa, kun auto muuten näytti vasta tehtaalta tulleelta. Tosin olihan alustan osissa pintaruostetta, kun ei ole ruostesuojattu.

Varusteitakin oli; automaatti-ilmastointi, ajotietokone ja takaovet :). Hinnan tiputti 9600 euroon. En tosin vielä kertonut epäilyksiäni vetarin kunnosta.
 
Mielenkiintoinen sähkävika tuli. Käytin auton pesulassa ja sen jälkeen alko laturinvalo palamaan, mutta valot ja puhaltimet toimii normaalisti eikä käynnistyksessä mitään häikkää. Olisko joku sulake paukahtanu vai akku sökö?
 
Mielenkiintoinen sähkävika tuli. Käytin auton pesulassa ja sen jälkeen alko laturinvalo palamaan, mutta valot ja puhaltimet toimii normaalisti eikä käynnistyksessä mitään häikkää. Olisko joku sulake paukahtanu vai akku sökö?
Eikös laturin valo tarkoita sitä, että akku ei lataudu?

Joko akku väsähtää kohta tai sitten on kosketusvika jossain.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
aaapuva - Venton kytkimestä, ohjaustehostimesta, lämmöistä

Harkinnassa olisi ostaa vm 1994 oleva VW Vento, jolla on ajettu n. 160 000 km. Itse en autoista pahemmin mitään tiedä (kuten tulee alla olevasta tekstistäkin ilmi :-P) Auto on ollut kuulemma seisonnassa puolisen vuotta ja on nyt n. kuukauden ollut käytössä. Lyhyen koeajon jälkeen mietintään jäi kuitenkin se, että kytkin ns. ottaa vasta hyvin hyvin ylhäältä. Tuntuu, että se on sentin parin matka yläasennosta, jolloin kytkin kytkeytyy pois ja auto lähtee liikkeelle. Myös vaihteet tuntuvat jäykiltä; löystyisivätkö kenties käytössä. Johtuneeko kytkimen vaiva kenties vähäisestä käytöstä vai onko jotain vakavampaa tiedossa? Saako sen helposti säädettyä vai vaatiiko isompaakin urakkaa? Laajenisiko ns. toimintasäde itsestään käytössä?
Lisäksi näyttäisi siltä, että ohjaustehostimen luota tiputtelisi öljyä tai ainakin moottoritila oli siellä main hieman kosteana öljystä. Johtuuko mahdollisesti ohjaustehostimen pumpusta vai vain hihnasta? Voiko tästä seurata jotain pahempaa?
Puolen tunnin kaupunkiajon aikana lämmöt eivät nousseet kovinkaan ylös, ei lähellekään 70 astetta. Ehkä suurinpiirtein reiluun 50. Tällöin oli kyllä pakkasta n. -10 astetta, että ehkäpä se ei sen takia myöskään paljoa ehtinyt nousemaan...
Noista kytkin arveluttaa kaikista eniten. Olisihan se mukava, jos "uudella" autolla sentään voisi ajellakin, kun kulutuksen puoleen autossa pitäisi kyllä olla ikää vielä jäljellä...
 
Harkinnassa olisi ostaa vm 1994 oleva VW Vento, jolla on ajettu n. 160 000 km. Itse en autoista pahemmin mitään tiedä (kuten tulee alla olevasta tekstistäkin ilmi :-P) Auto on ollut kuulemma seisonnassa puolisen vuotta ja on nyt n. kuukauden ollut käytössä. Lyhyen koeajon jälkeen mietintään jäi kuitenkin se, että kytkin ns. ottaa vasta hyvin hyvin ylhäältä. Tuntuu, että se on sentin parin matka yläasennosta, jolloin kytkin kytkeytyy pois ja auto lähtee liikkeelle. Myös vaihteet tuntuvat jäykiltä; löystyisivätkö kenties käytössä. Johtuneeko kytkimen vaiva kenties vähäisestä käytöstä vai onko jotain vakavampaa tiedossa? Saako sen helposti säädettyä vai vaatiiko isompaakin urakkaa? Laajenisiko ns. toimintasäde itsestään käytössä?
Lisäksi näyttäisi siltä, että ohjaustehostimen luota tiputtelisi öljyä tai ainakin moottoritila oli siellä main hieman kosteana öljystä. Johtuuko mahdollisesti ohjaustehostimen pumpusta vai vain hihnasta? Voiko tästä seurata jotain pahempaa?
Puolen tunnin kaupunkiajon aikana lämmöt eivät nousseet kovinkaan ylös, ei lähellekään 70 astetta. Ehkä suurinpiirtein reiluun 50. Tällöin oli kyllä pakkasta n. -10 astetta, että ehkäpä se ei sen takia myöskään paljoa ehtinyt nousemaan...
Noista kytkin arveluttaa kaikista eniten. Olisihan se mukava, jos "uudella" autolla sentään voisi ajellakin, kun kulutuksen puoleen autossa pitäisi kyllä olla ikää vielä jäljellä...

Kyllä se kytkin voi noillakin kilometreillä olla lopussa, jos on paljon luistateltu kaupungissa.

Miten öljyntiputus voi johtua hihnasta? :rolleyes: Kannattaa nyt katsoa, mistä sitä öljyä tippuu. Moottorista, tehostimen säiliöstä, pumpusta vai mistä.

Puolen tunnin kaupunkiajossa pitää lämmöt nousta termostaatista riippuen 88 tai 92 asteeseen. Jos, ei niin veikkaan, että termostaatti jumittaa.
 
eskomille:

Näkyykö siinä lämpömittarissa asteikko? Vai arveletko mittarin alarajan olevan juuri 50astetta?

Moottorin päälle kaatunut moottoriöljy ei mihinkään kuivu moneen viikkoon/kuukauteen. Muutenkin pieni öljyvuoto näyttää paljon pahemmalta mitä käytännössä on.

Vaihteiden jäykkyyteen syynä pakkanen ja vaihteiston, ja vaihekepin väliset akselit ja niiden nivelet?
 
Myös vaihteet tuntuvat jäykiltä; löystyisivätkö kenties käytössä.

Joskus ajelin paljon -94 Golfilla. Mittarissa oli paljon vähemmän kilsojakin kuin tuossa sun ehdokkaassa. Vaihteet oli pakkasella aivan jumissa, mutta kyllä ne siitä auton lämmetessä taisi hiukan "löystyä". Mutta ekoissa vaihdoissa joutui käyttämään suorastaan voimaa.
 
Kyllä se kytkin voi noillakin kilometreillä olla lopussa, jos on paljon luistateltu kaupungissa.

Kytkimen korjaus lienee mahdollisista vioista kuitenkin halvimmasta päästä? Jos siis oletettavasti lämmönnousun vähuus johtunee termostaatin viasta ja jos ohjaustehostin oikeasti vuotaa...

Miten öljyntiputus voi johtua hihnasta? :rolleyes: Kannattaa nyt katsoa, mistä sitä öljyä tippuu. Moottorista, tehostimen säiliöstä, pumpusta vai mistä.

Piti sanomani, että hihnassa siis oli näkyvimmät tipat ja vaikuttaisi siltä, että sen kautta pisarat ovat levinneet laajemmallekin. Sen kun sitten tietäisi, mikä osa on mikäkin. :-P Toisekseen auto ei ole tällä hetkellä nähtävissä, mutta on se kyllä koeajettava uudelleen ennen mahd. ostopäätöstä. Tarkistettavia asioita kun tuntuu tulevan esille koko ajan enemmän ja enemmän.

Tokihan sitä on hyvinkin skeptinen ostovaiheessa ja epäilee pahinta kaikesta, ts. että auto leviää käsiin saman tien :-P

Näkyykö siinä lämpömittarissa asteikko? Vai arveletko mittarin alarajan olevan juuri 50astetta?

Ei siinä itse asiassa näkynyt asteikkoa sen enempää kuin, että 70 astetta oli merkitty abt keskelle ja alareunassa oli kolmisen viivaa pienin välein. Lämpö nousi abt sen viimeisen viivan kohdalle vasemmassa reunassa. Arvioisin viivojen ja 70 asteen väliksi n. 20 astetta ja siksi sen ajattelin olevan 50-60 astetta.
 
jos autossa on jotakin vikoja joita et 100% varmuudella tiedä ja osaa arvioida niiden kustannuksia niin jätä ostamatta. se ostohetkellä saatu hyöty häviää helposti ja turpaan tulee urakalla siinä vaiheessa kun sitä pitää korjata, varsinkin jos et osaa tai sinulla ei ole mahdollisuutta kotikonstein korjailla.

tämän on moni oppinut kantapään kautta, muunmuassa minä.
 
Kysästään nyt alustavasti täältä, jos jollain olisi hajua...eli; käyttöautonani toimiva -02 Seat ibiza, 1.4 hyytyi tossa muutama tunti sitten. Olin ajanut n. kilometrin verran, kun öljyvalo alkoi vilkkua, ja samalla merkkiääni plinkuttaa (sellainen saatanan ärsyttävä piip-piip-piip..). Ajattelin kääntyä ensimmäisestä mahdollisesta risteyksestä pois päätieltä tsekatakseni tilanteen, kun yhtäkkiä auto sammui, ja jarrut vetivät itsestään lukkoon (tai ei nyt lukkoon, mutta you know..) No. Ajattelin, että kokeilen ainakin startata, josko siellä olisi vain joku häiriö ollut(elektroniikka on hanukasta). Auto lähti käyntiin, vähän nihkeästi, mutta kävi sen jälkeen ihan ok, ei sivuääniä. Lähdin liikkeelle, ajoin n.100m, kun öljyvalo ja plinkutus lähti taas päälle. Siitä n. 5-10sek, liinat kiinni jälleen itsestään, ja moottori sammui. Eikä muuten sanonut sen jälkeen enää mitään. Olisiko siellä nyt sitten huohotin jäässä, vaiko mitä vittua? Öljyä oli koneessa, eli siitä ei ole kysymys. Vai vain jotain elektroniikkahäikkää? En oikein tajua näistä uusista autoista paskaakaan...
 
Lyhyen koeajon jälkeen mietintään jäi kuitenkin se, että kytkin ns. ottaa vasta hyvin hyvin ylhäältä. Tuntuu, että se on sentin parin matka yläasennosta, jolloin kytkin kytkeytyy pois ja auto lähtee liikkeelle.Myös vaihteet tuntuvat jäykiltä; löystyisivätkö kenties käytössä. Johtuneeko kytkimen vaiva kenties vähäisestä käytöstä vai onko jotain vakavampaa tiedossa? Saako sen helposti säädettyä vai vaatiiko isompaakin urakkaa? Laajenisiko ns. toimintasäde itsestään käytössä?

En tiedä mitä tarkkaan ottaen tolla "toimintasäteellä" tarkoitat, mutta se matka minkä kytkinpoljin kulkee kun sitä painaa, lyhenee aina hieman ajan kuluessa. En nyt muista paljon sen kytkinpoljin ylhäällä/-pohjassa erotuksen pitää suunnilleen olla ja se vaihtelee automerkeittäin, mutta se tieto löytyy korjausoppaista ja on helposti itse säädettävissä. Kun kytkin on tarpeeksi kulunut, ei tuo kytkinvaijerin säätökään enää auta. Noin paljon ajetussa autossa se kytkinkin voi olla jo lopussa.


Lisäksi näyttäisi siltä, että ohjaustehostimen luota tiputtelisi öljyä tai ainakin moottoritila oli siellä main hieman kosteana öljystä. Johtuuko mahdollisesti ohjaustehostimen pumpusta vai vain hihnasta? Voiko tästä seurata jotain pahempaa?

Todennäköisesti ohjaustehostimen tiivisteet menneet.

Puolen tunnin kaupunkiajon aikana lämmöt eivät nousseet kovinkaan ylös, ei lähellekään 70 astetta. Ehkä suurinpiirtein reiluun 50. Tällöin oli kyllä pakkasta n. -10 astetta, että ehkäpä se ei sen takia myöskään paljoa ehtinyt nousemaan...

Kyllä puolen tunnin ajon jälkeen moottorin lämpötilan olisi pitänyt jo saavuttaa normaali käyntilämpötilansa, vaikka pakkasta olisi -30 astetta.

Olisiko siellä nyt sitten huohotin jäässä, vaiko mitä vittua? Öljyä oli koneessa, eli siitä ei ole kysymys. Vai vain jotain elektroniikkahäikkää? En oikein tajua näistä uusista autoista paskaakaan...

Ei kai huohotinletkun jäätyminen tollaista aiheuttaisi. Ihan maalaisjärjellä ajatellen tulee mieleen, että auto yksinkertaisesti luulee öljyn olevan lopussa moottorista ja sammuttaa sen moottorivaurion estämiseksi. Jotain elektroniikkahäikkää nimenomaan tai öljymäärän anturissa vikaa.
 
Kysästään nyt alustavasti täältä, jos jollain olisi hajua...eli; käyttöautonani toimiva -02 Seat ibiza, 1.4 hyytyi tossa muutama tunti sitten. Olin ajanut n. kilometrin verran, kun öljyvalo alkoi vilkkua, ja samalla merkkiääni plinkuttaa (sellainen saatanan ärsyttävä piip-piip-piip..). Ajattelin kääntyä ensimmäisestä mahdollisesta risteyksestä pois päätieltä tsekatakseni tilanteen, kun yhtäkkiä auto sammui, ja jarrut vetivät itsestään lukkoon (tai ei nyt lukkoon, mutta you know..) No. Ajattelin, että kokeilen ainakin startata, josko siellä olisi vain joku häiriö ollut(elektroniikka on hanukasta). Auto lähti käyntiin, vähän nihkeästi, mutta kävi sen jälkeen ihan ok, ei sivuääniä. Lähdin liikkeelle, ajoin n.100m, kun öljyvalo ja plinkutus lähti taas päälle. Siitä n. 5-10sek, liinat kiinni jälleen itsestään, ja moottori sammui. Eikä muuten sanonut sen jälkeen enää mitään. Olisiko siellä nyt sitten huohotin jäässä, vaiko mitä vittua? Öljyä oli koneessa, eli siitä ei ole kysymys. Vai vain jotain elektroniikkahäikkää? En oikein tajua näistä uusista autoista paskaakaan...

Oletko nyt _ihan_varma, että koneessa on öljyä? En tiedä miten
tuo vag-insinöörin logiikka kulkee, mutta huohottimen jäätymisen
ei luulisi aiheuttavan tuollaista varoitusta ja varoitusvaloa. Siinä
tapauksessa paineet nousivat. Miten öljypumppu, hihnat?

-Franco
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom