SUPERCARB 1kg -40%

Autojen vikojen ratkaisuthread

Isäni volvossa oli sama oire. Syyksi paljastui hiukkas-suodattimen lämpötila-anturi joka antoi vääriä arvoja. Tästä johtuen väännöt olivat täysin hukassa eikä auto ottanut kierroksia
 
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Ford Mondeo -03, 1.8 bensakoneella, nopeusmittari ei toimi kylmänä. Viime päivinä ilmestynyt semmoinen vika että kylmänä kun lähtee ajelemaan niin nopeusmittari näyttää nollaa, ei värähdäkään. Vikaan tuntuu liittyvän että bensamittari seilailee vähän miten sattuu, ja nopeusmittarin toimivuus tuntuu liittyvän ulkolämpötilaan. Eilen oli vähän lämpimämpi aamu ja toimi ihan hyvin heti lähtiessä, tänään ja toissapäivänä ei. Kuitenkin kun ajelee hetken aikaa niin että kone ehtii lämmetä kunnolla, vetää tien sivuun ja sammuttaa ja käynnistää auton uudestaan niin alkaa toimimaan. Mistähän tätä kannattaisi alkaa tutkimaan?
Mondeon ihmettely jatkuu.. Nyt ei tunnu toimivan nopeusmittari ollenkaan. Eilen käytin akkua irti jos ajotietokone sekoilee, ja se resetoituisi jotenkin. No, toimi sen jälkeen hetken kun ajelin pikku lenkin(kone oli tosin vielä lämmin). Pari tuntia myöhemmin ei toiminut, ja ilmaantui toinenkin vika(liittyiskö asiaan jotenkin?)

Kiihdyttäessä tuntuu hyytyvän(ihan kuin tukehtuisi) ja nykivän aivan älyttömästi, ja heti kun painaa kaasua reippaammin tai vaikka ajaa ylämäkeen. Tyhjäkäynnilläkin kaasua polkaistessa miettii pikku hetken ennenkuin kierrokset nousee. Tää vika tuli ihan yhtäkkiä. Samankaltaista oireilua kun vuosi sitten kun vaihdoin sytytysosia, paitsi että silloin oireet pahenivat pikkuhiljaa eikä käynnistynyt ihan niin helpolla. Nyt kyllä käynnistyy oikein nätisti.

Vinkkejä kaivataan...
 
Mondeon ihmettely jatkuu.. Nyt ei tunnu toimivan nopeusmittari ollenkaan. Eilen käytin akkua irti jos ajotietokone sekoilee, ja se resetoituisi jotenkin. No, toimi sen jälkeen hetken kun ajelin pikku lenkin(kone oli tosin vielä lämmin). Pari tuntia myöhemmin ei toiminut, ja ilmaantui toinenkin vika(liittyiskö asiaan jotenkin?)

Kiihdyttäessä tuntuu hyytyvän(ihan kuin tukehtui......

Vinkkejä kaivataan...

Vaivaako edelleen? Kuulostais äkkiseltään suolasuomen klassikolta eli maadoitus on huono tai puuttuu jostain kokonaan. Mutta jos jatkuu niin vilkaise koneen ja rungon väliset maadoitus kohdat, näissä kannattaa muutenkin edetä halvimmasta lähtien kun etsitään sähkövikaa, väyläohjauksen virrat on mitättömän pieniä ja maadoitus ongelmat paljon yleisempiä kuin uskotaan..
Toki siis onhan se kiva laskuttaa asiakkaalta BSI yksikön vaihdosta vaikka 1500€ mielummin kun johdon pätkä ja pari prikkaa ja vähän vaseliinia 3€ .. Perstuntuma vaan opetattanut ensin maadoitus läpi ja sitten joku muumikä, jos kyse oudon oloisesta sähköviasta
 
Volvo V50, Diesel. Ylämäessä loppuu veto, vauhti tippuu 100-->80. Moottori ei ota kierroksia kuin 2000, pienemmälle vaihteelle vaihto ei auta tilannetta. Mitään moottorihäiriötä ei tule. Vika ei poistu sammuttamalla ja käynnistämällä uudelleen. Välillä toimii normaalisti.

Voiko olla joku venttiilivika moottorissa, välillä jumittaa ja välillä ei? Ajotietokoneen mukaan keskikulutus noussut 0,3L sen jälkeen kun vika ilmaantui

Ns. Limp mode

Menee vikatilaan ja antaa sen verran voimaa että pääset lähimmälle korjaamolle, ilmestyy yleensä ei katastrofaalisissa vioissa. Mutta viat saattavat aiheuttaa myöhemmin koneen hajoamisen. Tässä ei kerrota mikä näistä koneista se on mutta oletan sen olevan 1.6D luultavimmin se menee tonne hiukkasuodin tai egr venttiili puolelle, isot korjaamot vaihtavat suoraan uusia osia, mutta me pienemmät joissain tapauksessa niitä pestään ja huolletaankin, vievät enemmän aikaa mutta osien hinnan takia se joskus kannattaa.

Nykyään joka kolmannella on joku obd lukija, olkaa oikeesti tarkkoja mitä niillä poistatte, saatatte poistaa oleellisen tiedon korjauksen kannalta.. Näin yleisenä varoituksena, itse en välttämättä edes ota autoa työn alle jos siitä on poistettu data ja oireiks kuvaillaa hassu ääni tms. Saattaa delete nappi tulla kalliiksi kun esimerkiksi 2 miestä 70€ tuntitaksalla etsii vikoja, jotka olisi koodista tullut sekunnissa
 
Moikka,
Joo vika selvisi, joku hiukkassuodattimelle menevä putki/letku poikki. Ei tarvinnut vaihtaa koko hiukkassuodatinta. Ja moottorina tosiaan tuo 1.6D
 
Moikka,
Joo vika selvisi, joku hiukkassuodattimelle menevä putki/letku poikki. Ei tarvinnut vaihtaa koko hiukkassuodatinta. Ja moottorina tosiaan tuo 1.6D

Hyvä

Tässä psa padassa. Jota siis on citikka pösö ford volvo 1.6 koneet, on tämä FAP suodatin paketin paineen tunnistus joskus ongelma, monesti se alempi pääsee liian lähelle putkea ja hiukkaspolton aikana sit kuumenee niin paljon että alkaa valskaamaan.

Muutenkin yleinen muistutus kaikille kenellä on diesel ja hiukkasuodatin. Valmistajasta riippumatta, kun lisäilette öljyjä yms. Varmistakaa aina että se täyttää vähintään ACEA C3 luokituksen, esim mobil 1 esp.. Taikka vastaava, ennen aikainen tukkeutuminen johtuu yleensä liiasta kaupunkiajosta tai väärästä öljystä
 
Mikä s40 Volvossa kun kierrokset leijailee lämpimällä koneella? Kun lähestyy risteystä ja moottorijarruttaa, niin kierrosten leijailu välillä hellittää ja pysyy normaalisti 700rpm. Myös kun ajaa "tyhjäkäynnillä" eli ei paina kaasua auto nykii kovasti. Myös moottorin vikavalo palaa ja dsa palaa myös. Kaasuläppäkotelo, tyhjäkäyntimoottori ja MAF puhdistettu. Puolat vaihdettu ja imuvuotoa etsitty. Ei tee siis kylmällä koneella tätä ollenkaan.
 
Mikä s40 Volvossa kun kierrokset leijailee lämpimällä koneella? Kun lähestyy risteystä ja moottorijarruttaa, niin kierrosten leijailu välillä hellittää ja pysyy normaalisti 700rpm. Myös kun ajaa "tyhjäkäynnillä" eli ei paina kaasua auto nykii kovasti. Myös moottorin vikavalo palaa ja dsa palaa myös. Kaasuläppäkotelo, tyhjäkäyntimoottori ja MAF puhdistettu. Puolat vaihdettu ja imuvuotoa etsitty. Ei tee siis kylmällä koneella tätä ollenkaan.

Lienee järkevintä käyttää piuhan päässä, jotta oikea vika varmasti selviää. Veikkaisin viallista kaasuläppäkoteloa tai MAF tai huonoimmassa tapauksessa vaikka molemmat.
 
3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Lienee järkevintä käyttää piuhan päässä, jotta oikea vika varmasti selviää. Veikkaisin viallista kaasuläppäkoteloa tai MAF tai huonoimmassa tapauksessa vaikka molemmat.

Ens viikolla varmaa piuhaan, jos vaan mahollista.

Tänään otin MAFin johdon irti ja rupes toimimaan. Vikavalot palaa vaan. Kävin kaverilta uuden MAFin hakemassa, mutta oireet olivat samat kun laittoi johdon kiinni uudellakin MAFilla. Mikähän tässä nyt mahtaa olla... lisää vinkkejä kaivataan
 
Ns. Limp mode

Menee vikatilaan ja antaa sen verran voimaa että pääset lähimmälle korjaamolle, ilmestyy yleensä ei katastrofaalisissa vioissa. Mutta viat saattavat aiheuttaa myöhemmin koneen hajoamisen. Tässä ei kerrota mikä näistä koneista se on mutta oletan sen olevan 1.6D luultavimmin se menee tonne hiukkasuodin tai egr venttiili puolelle, isot korjaamot vaihtavat suoraan uusia osia, mutta me pienemmät joissain tapauksessa niitä pestään ja huolletaankin, vievät enemmän aikaa mutta osien hinnan takia se joskus kannattaa.

Nykyään joka kolmannella on joku obd lukija, olkaa oikeesti tarkkoja mitä niillä poistatte, saatatte poistaa oleellisen tiedon korjauksen kannalta.. Näin yleisenä varoituksena, itse en välttämättä edes ota autoa työn alle jos siitä on poistettu data ja oireiks kuvaillaa hassu ääni tms. Saattaa delete nappi tulla kalliiksi kun esimerkiksi 2 miestä 70€ tuntitaksalla etsii vikoja, jotka olisi koodista tullut sekunnissa
 
Viimeksi muokattu:
Corolla 2005. Radio sekoilee. Aluksi parina päivänä nappulat lopettivat toiminnan. Vika meni ohi kun autosta otti virrat pois. Nyt ainoa toimiva nappula on poweri-nappi, jolla säädetään myös ääntä. Mikä ihme voisi olla vikana?

Yritin liittää viestiin samannäköisen keskihärpäkkeen kuin mulla.
 

Liitteet

  • h1.jpg
    h1.jpg
    82 KB · Katsottu: 579
Mazda 3 vm 2006, jatkuvasti menee sepelettä jarrulevyjen väliin ja ääni on kuin helvetistä. Aina on kivi lähtenyt kun pakittaa, jarruttaa lujaa tai muuten kikkailee, mutta onko olemassa mitään kikkaa millä tuota ongelmaa saisi minimoitua? Nettiä selanneena lähes täysin mahdoton päästä eroon, mutta edes minimoiminen olisi kuin siunaus. Kerran pari kuukaudessa ilmenee. Joudun ajaa sorateillä tuon tuosta, joten tuolta osin ei valitettavasti voi parantaa, mutta niitä muita keinoja? :)
 
Mazda 3 vm 2006, jatkuvasti menee sepelettä jarrulevyjen väliin ja ääni on kuin helvetistä. Aina on kivi lähtenyt kun pakittaa, jarruttaa lujaa tai muuten kikkailee, mutta onko olemassa mitään kikkaa millä tuota ongelmaa saisi minimoitua? Nettiä selanneena lähes täysin mahdoton päästä eroon, mutta edes minimoiminen olisi kuin siunaus. Kerran pari kuukaudessa ilmenee. Joudun ajaa sorateillä tuon tuosta, joten tuolta osin ei valitettavasti voi parantaa, mutta niitä muita keinoja? :)

Itsellä oli sama ongelma Volvossa. Syy oli tarvikejarrupaloissa jotka meni 1,5mm jarrulevyn ylitse. Ylimääräinen 1,5mm ei tietenkään kulunut muun palan mukana ja täten alkoi kanittamaan -> siitä irtoili paloja mitkä jäi jarrujen väliin. Mazdaasi sopii samat varaosapalat kuin Volvooni, joten ongelma voi olla sama.
 
-03 Passat 2 litrainen bensakone.
Starttuuttaa normaalia pidempään ja joskus ei lähde ensimmäisellä käyntiin, mutta toisella starttauksella käynnistyy normaalisti. Tämä on jännä, koska ekalla yrityksellä ei tarvitse kuin sen 0,5sec starttuuttaa, jonka jälkeen virrat pois ja sen jälkeen lähtee toisella ihan normaalisti. Starttaa siis iloisesti eli akussa tai starttimoottorissa tuskin on vika. Mistähän tätä lähtisi ratkomaan?
Muistelisin, että ongelma alkoi sen jälkeen kun auto jätti tielle ja siihen vaihdettiin korjaamolla uusi bensapumppu. Alkoi toimimaan taas sen jälkeen, mutta startatessa ei käynnistynyt enää ihan niin nopeasti mitä aiemmin. Pumpun vaihto oli siis noin 3 vuotta sitten ja ongelma pikku hiljaa pahentunut nykyiseen pisteeseen.
 
Mun corollan mystinen radiovika korjaantui itsestään. Nyt vaikuttaa siltä, että jarrulevyt ja -palat alkavat olla vaihdon tarpeessa. Vähän ajattelein, että osaisin vaihtaa itse. Varaosavaihtoehtoja vaan tuntuu löytyvän liikaakiin. Onko suosituksia minkä merkkisiä/hintaisia jarrulevyjä ja -paloja kannattaisi katsella?
 
-03 Passat 2 litrainen bensakone.
Starttuuttaa normaalia pidempään ja joskus ei lähde ensimmäisellä käyntiin, mutta toisella starttauksella käynnistyy normaalisti. Tämä on jännä, koska ekalla yrityksellä ei tarvitse kuin sen 0,5sec starttuuttaa, jonka jälkeen virrat pois ja sen jälkeen lähtee toisella ihan normaalisti. Starttaa siis iloisesti eli akussa tai starttimoottorissa tuskin on vika. Mistähän tätä lähtisi ratkomaan?
Muistelisin, että ongelma alkoi sen jälkeen kun auto jätti tielle ja siihen vaihdettiin korjaamolla uusi bensapumppu. Alkoi toimimaan taas sen jälkeen, mutta startatessa ei käynnistynyt enää ihan niin nopeasti mitä aiemmin. Pumpun vaihto oli siis noin 3 vuotta sitten ja ongelma pikku hiljaa pahentunut nykyiseen pisteeseen.
Kuulostaa vähän siltä että se hukkaa polttoainejärjestelmän paineet syystä tai toisesta.
 
Mun corollan mystinen radiovika korjaantui itsestään. Nyt vaikuttaa siltä, että jarrulevyt ja -palat alkavat olla vaihdon tarpeessa. Vähän ajattelein, että osaisin vaihtaa itse. Varaosavaihtoehtoja vaan tuntuu löytyvän liikaakiin. Onko suosituksia minkä merkkisiä/hintaisia jarrulevyjä ja -paloja kannattaisi katsella?

Riippuen siitä onko kyseessä etu- vai takajarrut, mutta ainakin Motonetin takajarrupalat on sellaisella toleranssilla että niistä on pakko viilata reilusti päistä pois että ne liikkuvat vapaasti. Muuten jarrulevyt on viim. kahden talven jälkeen hapettuenet pilalle koska jarrut on takaa jumissa. Kuparitahnaa kannattaa myös suosiolla käyttää reilusti ja voidella jarrurasvalla liukutapit niiden puhdistuksen yhteydessä. Jarrumäntään voi myös hieman sormella levittää suojakumin sisään jarrurasvaa jos ei halua herkistää ja irroittaa koko mäntää. Takajarrujen osalta kannattaa samalla puhdistaa ja voidella käsijarrun rumpujarru ja säätää molemmilta puolilta käsijarrun vaijeri. Jarrulevyn irroittamista kannattaa ostaa pari ruuvia (koska saattaa korkata kiereitä), vaikka jarrusatulan/liukutappien ruuveissa on sama kierre joita voisi myös käyttää. Muista ostaa myös jarrumäntä-työkalu samalla kun ostat jarruosat, koska jarrumäntä ei varmasti mene ilman sitä takaisin sisään. Jarrukilvissa saattaa olla myös jo reikiä ja niiden vaihtoa kannattaa myös harkita.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom