Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mondeon ihmettely jatkuu.. Nyt ei tunnu toimivan nopeusmittari ollenkaan. Eilen käytin akkua irti jos ajotietokone sekoilee, ja se resetoituisi jotenkin. No, toimi sen jälkeen hetken kun ajelin pikku lenkin(kone oli tosin vielä lämmin). Pari tuntia myöhemmin ei toiminut, ja ilmaantui toinenkin vika(liittyiskö asiaan jotenkin?)Ford Mondeo -03, 1.8 bensakoneella, nopeusmittari ei toimi kylmänä. Viime päivinä ilmestynyt semmoinen vika että kylmänä kun lähtee ajelemaan niin nopeusmittari näyttää nollaa, ei värähdäkään. Vikaan tuntuu liittyvän että bensamittari seilailee vähän miten sattuu, ja nopeusmittarin toimivuus tuntuu liittyvän ulkolämpötilaan. Eilen oli vähän lämpimämpi aamu ja toimi ihan hyvin heti lähtiessä, tänään ja toissapäivänä ei. Kuitenkin kun ajelee hetken aikaa niin että kone ehtii lämmetä kunnolla, vetää tien sivuun ja sammuttaa ja käynnistää auton uudestaan niin alkaa toimimaan. Mistähän tätä kannattaisi alkaa tutkimaan?
Mondeon ihmettely jatkuu.. Nyt ei tunnu toimivan nopeusmittari ollenkaan. Eilen käytin akkua irti jos ajotietokone sekoilee, ja se resetoituisi jotenkin. No, toimi sen jälkeen hetken kun ajelin pikku lenkin(kone oli tosin vielä lämmin). Pari tuntia myöhemmin ei toiminut, ja ilmaantui toinenkin vika(liittyiskö asiaan jotenkin?)
Kiihdyttäessä tuntuu hyytyvän(ihan kuin tukehtui......
Vinkkejä kaivataan...
Volvo V50, Diesel. Ylämäessä loppuu veto, vauhti tippuu 100-->80. Moottori ei ota kierroksia kuin 2000, pienemmälle vaihteelle vaihto ei auta tilannetta. Mitään moottorihäiriötä ei tule. Vika ei poistu sammuttamalla ja käynnistämällä uudelleen. Välillä toimii normaalisti.
Voiko olla joku venttiilivika moottorissa, välillä jumittaa ja välillä ei? Ajotietokoneen mukaan keskikulutus noussut 0,3L sen jälkeen kun vika ilmaantui
Moikka,
Joo vika selvisi, joku hiukkassuodattimelle menevä putki/letku poikki. Ei tarvinnut vaihtaa koko hiukkassuodatinta. Ja moottorina tosiaan tuo 1.6D
Mikä s40 Volvossa kun kierrokset leijailee lämpimällä koneella? Kun lähestyy risteystä ja moottorijarruttaa, niin kierrosten leijailu välillä hellittää ja pysyy normaalisti 700rpm. Myös kun ajaa "tyhjäkäynnillä" eli ei paina kaasua auto nykii kovasti. Myös moottorin vikavalo palaa ja dsa palaa myös. Kaasuläppäkotelo, tyhjäkäyntimoottori ja MAF puhdistettu. Puolat vaihdettu ja imuvuotoa etsitty. Ei tee siis kylmällä koneella tätä ollenkaan.
Lienee järkevintä käyttää piuhan päässä, jotta oikea vika varmasti selviää. Veikkaisin viallista kaasuläppäkoteloa tai MAF tai huonoimmassa tapauksessa vaikka molemmat.
Ns. Limp mode
Menee vikatilaan ja antaa sen verran voimaa että pääset lähimmälle korjaamolle, ilmestyy yleensä ei katastrofaalisissa vioissa. Mutta viat saattavat aiheuttaa myöhemmin koneen hajoamisen. Tässä ei kerrota mikä näistä koneista se on mutta oletan sen olevan 1.6D luultavimmin se menee tonne hiukkasuodin tai egr venttiili puolelle, isot korjaamot vaihtavat suoraan uusia osia, mutta me pienemmät joissain tapauksessa niitä pestään ja huolletaankin, vievät enemmän aikaa mutta osien hinnan takia se joskus kannattaa.
Nykyään joka kolmannella on joku obd lukija, olkaa oikeesti tarkkoja mitä niillä poistatte, saatatte poistaa oleellisen tiedon korjauksen kannalta.. Näin yleisenä varoituksena, itse en välttämättä edes ota autoa työn alle jos siitä on poistettu data ja oireiks kuvaillaa hassu ääni tms. Saattaa delete nappi tulla kalliiksi kun esimerkiksi 2 miestä 70€ tuntitaksalla etsii vikoja, jotka olisi koodista tullut sekunnissa
Mazda 3 vm 2006, jatkuvasti menee sepelettä jarrulevyjen väliin ja ääni on kuin helvetistä. Aina on kivi lähtenyt kun pakittaa, jarruttaa lujaa tai muuten kikkailee, mutta onko olemassa mitään kikkaa millä tuota ongelmaa saisi minimoitua? Nettiä selanneena lähes täysin mahdoton päästä eroon, mutta edes minimoiminen olisi kuin siunaus. Kerran pari kuukaudessa ilmenee. Joudun ajaa sorateillä tuon tuosta, joten tuolta osin ei valitettavasti voi parantaa, mutta niitä muita keinoja?
Kuulostaa vähän siltä että se hukkaa polttoainejärjestelmän paineet syystä tai toisesta.-03 Passat 2 litrainen bensakone.
Starttuuttaa normaalia pidempään ja joskus ei lähde ensimmäisellä käyntiin, mutta toisella starttauksella käynnistyy normaalisti. Tämä on jännä, koska ekalla yrityksellä ei tarvitse kuin sen 0,5sec starttuuttaa, jonka jälkeen virrat pois ja sen jälkeen lähtee toisella ihan normaalisti. Starttaa siis iloisesti eli akussa tai starttimoottorissa tuskin on vika. Mistähän tätä lähtisi ratkomaan?
Muistelisin, että ongelma alkoi sen jälkeen kun auto jätti tielle ja siihen vaihdettiin korjaamolla uusi bensapumppu. Alkoi toimimaan taas sen jälkeen, mutta startatessa ei käynnistynyt enää ihan niin nopeasti mitä aiemmin. Pumpun vaihto oli siis noin 3 vuotta sitten ja ongelma pikku hiljaa pahentunut nykyiseen pisteeseen.
Mun corollan mystinen radiovika korjaantui itsestään. Nyt vaikuttaa siltä, että jarrulevyt ja -palat alkavat olla vaihdon tarpeessa. Vähän ajattelein, että osaisin vaihtaa itse. Varaosavaihtoehtoja vaan tuntuu löytyvän liikaakiin. Onko suosituksia minkä merkkisiä/hintaisia jarrulevyjä ja -paloja kannattaisi katsella?