Autojen vikojen ratkaisuthread

Eli autona on Ford Mondeo ST V6 vuosimallia 2003. Aluksi käynnistäessä kierrosluku ja nopeusmittari menivät ääripäästä toiseen ja trippimittari nollaili satunnaisesti itseään omin päin. Myös cd-soitin alkoi käymään levyjä läpi niin kuin virrat olisivat olleet poissa siitäkin. Tätä jatkui noin pari kuukautta. Tämän jälkeen auto ei joskus käynnistynyt ensimmäisellä kerralla. Starttimoottori kyllä pyöri ja lähti toisella yrittämällä käyntiin.

Auto on ollut melko lyhyen matkan ajossa ja viime viikolla se sitten ensimmäisen kerran päätti olla käynnistymättä. Avainta käännettäessä autossa jää joku naksumaan noin 1 sekunnin välein kun avainta pitää starttiasennossa, mutta starttimoottori ei pyöri. Otin akun irti, sen jännite oli 12,4 V. Latasin sen täyteen. Tämän jälkeen jännitemittari näytti 13,3 ja auto käynnistyi pari kertaa ongelmitta, kunnes ongelmat palasivat. Soitin autosähköihin erikoistuneeseen liikkeeseen ja sanoivat että ensimmäisenä kannattaa ostaa uusi akku.

Noh nyt aloin miettimään että eikö sen startinkin pitäisi edes jotenkin pyöriä 12,4 V jännitteellä vai voiko olla että kun jännite on noinkin korkea niin startti ei edes pyöri, kun akun virranantokyky on muuten todella heikko? Akulla ikää +4 V ja on autoon tarkoitettu Fordin oma akku.
 
voiko olla että kun jännite on noinkin korkea niin startti ei edes pyöri, kun akun virranantokyky on muuten todella heikko?

Kyllä voi. Noilla oireilla uuden akun ostaminen heti ensimmäisenä kuulostaa minustakin hyvältä idealta, mutta jos et henno investoida olematta täysin varma, niin ota kaveri avuksi ja mittaa, mihin akkujännite tippuu käynnitysyrityksen aikana.
 
Mikähän mahtaa Golfissa kihnuttaa? Pari päivää aina välillä tuntunut, että auton takarenkaiden paikkeilta kuuluu outo kihnutus/rohina. Tänään töistä lähtiessä ajoin ikkuna auki ja paikallistin äänen matkustajan puolen takarenkaaseen. Ääni on sen kuuloinen, kuin jossakin välissä olisi hiekkaa, pikkukiviä tai jopa jonkinlainen oksa. Ääni kuuluu sekä suoralla että mutkissa, ainakin nopeuksissa 20-60km/h. Auto on vm.2007 VW Golf 1.9TDI comfortline, eli kolmiovinen mökki. Mielestäni ihan yhtäkkiä tuo alkanut. Voisiko olla kiviä/hiekkaa? Työt on just alkaneet joten ajelen pölyisiä hiekkateitä taas sata lasissa.
 
Mikähän mahtaa Golfissa kihnuttaa? Pari päivää aina välillä tuntunut, että auton takarenkaiden paikkeilta kuuluu outo kihnutus/rohina. Tänään töistä lähtiessä ajoin ikkuna auki ja paikallistin äänen matkustajan puolen takarenkaaseen. Ääni on sen kuuloinen, kuin jossakin välissä olisi hiekkaa, pikkukiviä tai jopa jonkinlainen oksa. Ääni kuuluu sekä suoralla että mutkissa, ainakin nopeuksissa 20-60km/h. Auto on vm.2007 VW Golf 1.9TDI comfortline, eli kolmiovinen mökki. Mielestäni ihan yhtäkkiä tuo alkanut. Voisiko olla kiviä/hiekkaa? Työt on just alkaneet joten ajelen pölyisiä hiekkateitä taas sata lasissa.

Vedä motarin ramppiin reipas jarrutus
 
Nyt siellä jo kolisee pelkän rahinan lisäksi. Pajalle tuo on varmaan vietävä. Sunnuntaihin seisköön ja sitten toivon että se vielä vie minut kotiin...
Jos saat renkaan pois, ja katsot, ettei ole kiveä jarrulevyn ja suojapellin välissä tms. niin säästät kyllä rahaa.

J
 
Mikähän mahtaa Golfissa kihnuttaa? Pari päivää aina välillä tuntunut, että auton takarenkaiden paikkeilta kuuluu outo kihnutus/rohina. Tänään töistä lähtiessä ajoin ikkuna auki ja paikallistin äänen matkustajan puolen takarenkaaseen. Ääni on sen kuuloinen, kuin jossakin välissä olisi hiekkaa, pikkukiviä tai jopa jonkinlainen oksa. Ääni kuuluu sekä suoralla että mutkissa, ainakin nopeuksissa 20-60km/h. Auto on vm.2007 VW Golf 1.9TDI comfortline, eli kolmiovinen mökki. Mielestäni ihan yhtäkkiä tuo alkanut. Voisiko olla kiviä/hiekkaa? Työt on just alkaneet joten ajelen pölyisiä hiekkateitä taas sata lasissa.

Saattaa olla itselleni tuttu vaiva kyseessä. Ripeä pakitus turvallisessa paikassa ja ongelma (kivi) on poissa.
 
Kokeillaan nyt täältäkin.. Auto on Ford Mondeo farkku vm.2003 ja 1.8 bensakoneella.

Elikkä ongelmana on pienemmillä kierroksilla, n. alle 3000, etenkin kiihdyttäessä ja ylämäessä voimakas nykiminen/tökkiminen ja tehon puute, ikäänkuin moottori olisi tukehtumassa. Mitä enemmän kaasua painaa, sitä enemmän tökkii ja meinaa "tukehtua". Kaikkein pahin tökkii 1000-2000 kierroksella. Kylmänä käynnistäessä lähtee vähän yskien käyntiin, ikään kuin "böm-böm-böböbööömmm", jos nyt tuo mitään selventää. :-D tänään huomasin kuulostellessa myös että sivuäänenä kuuluu tyhjäkäynnillä välillä jonkinmoista narinaa etenkin kun painaa kaasua voimakkaasti. Kaasuun moottori vastaa tyhjäkäynnillä vähän viiveellä jos painaa reippaasti, hitaasti kaasua lisätessä toimii normaalisti.

Onko ideoita missä vika? Ilmeisesti tulpat, tulpanjohdot tai puola? Pystyykö puolan toimintaa mitenkään tarkastamaan?

Tulpat on huoltokirjan mukaan vaihdettu 35tkm ja melkein pari vuotta sitten, jos siitä on apua.

Ongelma jatkuu. Elikkä Mondeo on alkanut tökkimään uudelleen. Vika on muuten täysin samanlainen kuin viimeksi, tökkii pienillä kierroksilla kaasua painaessa sitä enemmän mitä enemmän kaasua painaa. Mutta erona edelliseen että vika tulee esiin vasta kun kone on lämmin. Eli kylmänä ei mitään tökkimistä, vasta kun moottori alkaa lämpenemään niin alkaa tökkimään, ja tuntuu että sitä enemmän mitä enemmän kaasua painaa ja mitä kuumempana kone käy.

Tosiaan aiemmin tulpanjohdot ja puola vaihdettu, sillä vika hävisi vähäksi aikaa. Oisko edelleen sytytyspuolella häikkää vai voisko esim aiemmin mainittu ilmamassamittari aiheuttaa tämmöistä?
 
Josset tulppia vaihtanut samalla, niin teepä sekin. Voi ratketa sillä ongelma, jos johdoilla ja puolalla jo parani. Muutoin varmaan lämpötila-anturi tai se ilmamassa heikonlaisessa kunnossa, tuo kone kuumana viittaisi hyvinkin vahvasti vialliseen lämpötila-anturiin.
 
Ongelma jatkuu. Elikkä Mondeo on alkanut tökkimään uudelleen. Vika on muuten täysin samanlainen kuin viimeksi, tökkii pienillä kierroksilla kaasua painaessa sitä enemmän mitä enemmän kaasua painaa. Mutta erona edelliseen että vika tulee esiin vasta kun kone on lämmin. Eli kylmänä ei mitään tökkimistä, vasta kun moottori alkaa lämpenemään niin alkaa tökkimään, ja tuntuu että sitä enemmän mitä enemmän kaasua painaa ja mitä kuumempana kone käy.

Tosiaan aiemmin tulpanjohdot ja puola vaihdettu, sillä vika hävisi vähäksi aikaa. Oisko edelleen sytytyspuolella häikkää vai voisko esim aiemmin mainittu ilmamassamittari aiheuttaa tämmöistä?
E-mallin kadetissa oli takapönttö mennyt paskaksi ja auto toimi samanlailla kuten tuo mondeo. Kauan ihmeteltiin, että mikä on vikana. Sitten alkoi jonkin ajan kuluttua putken päästä tulla äänenvaimentimen eristeitä niin homma selvisi, että mistä tökkiminen johtui.
 
Eli kylmänä ei mitään tökkimistä, vasta kun moottori alkaa lämpenemään niin alkaa tökkimään, ja tuntuu että sitä enemmän mitä enemmän kaasua painaa ja mitä kuumempana kone käy.

Olisko mennyt magneettiventtiili joka ohjaa imusarjan läppiä? Ainakin 2-litrasessa duratecissä teki tuota että lämpimänä tökki kiihdytyksissä.
 
Mites lambda? Ainakin vanhemmissa autoissa lambda ei taida antaa signaalia tai lambdan signaalia ei lueta ennen kuin kone on lämmin. Helppo testata sillä, että ottaa lombdan pistokeen irti jolloin moottorinohjaus saatttaa lukea jotakin esiastettua karttaa. Riippuu varmaan autostakin. Ja riippuu autosta kuittaantuuko moottorihäiriön valo itsestään kun tökkäät lambdan takaisin kiinni vai tarviiko testerin.
 
Menin äsken vahingossa pistämään ohjaustehostimen tiivistysainetta bensatankkiin. Mun piti pistää STP Injector Cleaner ainetta http://www.motonet.fi/fi/tuote/608024/STP-Injector-Cleaner-bensiinimoottoreille-200ml , mut otin autotallissa vahingossa väärän purkin :(. Autoa ei ole käynnistetty ton jälkeen. Ainetta meni joku 1,5 desiä tankkiin, ennenkuin huomasin mokan. Pitääkö tankki tyhjentää ja pestä, vai riittääkö että imen letkulla tankin tyhjäksi? Auto on Volkswagen golf variant 2004 vuosimallia.
 
Menin äsken vahingossa pistämään ohjaustehostimen tiivistysainetta bensatankkiin. Mun piti pistää STP Injector Cleaner ainetta http://www.motonet.fi/fi/tuote/608024/STP-Injector-Cleaner-bensiinimoottoreille-200ml , mut otin autotallissa vahingossa väärän purkin :(. Autoa ei ole käynnistetty ton jälkeen. Ainetta meni joku 1,5 desiä tankkiin, ennenkuin huomasin mokan. Pitääkö tankki tyhjentää ja pestä, vai riittääkö että imen letkulla tankin tyhjäksi? Auto on Volkswagen golf variant 2004 vuosimallia.

Noin pieni määrä kyseessä niin tankki täyteen ja ajelemaan. En usko että vaikuttaa mitään, jos vaikka 40litran tankkiki on täynnä polttoainetta.
 
Tää ei ehkä ole oikea ketju, mutta kysyn silti...

Mitä kannattaa huomioida, jos haluaa myllyttää auton? Onko siinä jotain riskejä, minkä hintaista myllytys on pääkaupunkiseudulla ja onko suositella jotain hyvää paikkaa?

Kyseessä on vähän arvokkaampi Mersu, joka on väriltä musta.

Siinä on muutamia skraaduja, jotka eivät käsitykseni mukaan ulotu pohjamaaliin.

Vai olisiko joku fiksumpi tapa korjata asia?

Muoks: Mä en ymmärrä mitään näistä jutuista, joten tulkitsenko oikein, että myllytys tarkoittaa pintanaarmujen hiomista ja pinnan vahausta? Ja että myllytys tehdään siksi, jotta maalipinta ei lähde vaurioitumaan skraadun kohdalta enempää, esim. ruostumaan?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä kannattaa huomioida, jos haluaa myllyttää auton?

Kaikki eivät osaa tuotakaan tehdä eli lopputulos voi olla merkittävästi huonompi kuin alkutilanne... jotenkin pitäisi pystyä valitsemaan sellainen tekijä, joka osaa homman eikä auto ole enemmänkin "naarmuinen" homman jälkeen kuin haluttu lopputulos. Suositukset voisi olla hyvä alku ja sitten jos näkee tekijän aiempia tekeleitä, niin saa siitäkin jonkinlaisen kuvan laadusta.
 
Tarkentavana kysymyksenä vielä, onko kyseessä sellainen musta mersun maasturi jonka kyytiin kysyjä on poimittu kadunkulmasta? Tästä voisi tehdä johtopäätelmän että naarmut on todennäköisesti konepellissä....

Tätä ei tarvitse huomioida, huonoa sisäpiirihuumoria.
 
Nonniin, eilen alle uudet hakka8. Vanteet tulivat auton mukana ja yksi on ilmeisesti kolhittu. Kesärenkailla ei siis ongelmia vaan tämä tuli renkaiden vaihton jälkeen. Autona BMW 120d coupe.

Satunnaisesti pitää jotain matalaa ulinaa, siis tosi pientä, vaikea kuulostella välillä. Ihan pintakaasulla alkaa vilkuttaa luistonestoa. noin 250km ajettu renkailla ja ruutuun pamahti rengasrikon näyttö punasena. Kaikissa renkaissa paineet ok, ei mitään ongelmia ajossa, muuta kuin tuo pieni ulina.

Olisikohan tuo vanne sitten kehältään mennyt vituiksi, jolloin auto luulee kiihdyttäessä että se luistaa ja kehässä kun on heittoa, niin nyt anturi sitten tajusi, että voisi olla rengasrikko ja siitä tuo? Vai tuleeko jotain muuta mieleen?

Lähinnä mysteeriksi jää tuo ulina, kun rengaiden ei pitäisi paljoa ulista? Laakerit ok, ei klappia kokeilemalla ja kesärengailla ei ulvo. Taitaa joutua vaihtaan vanteita... Mutta tuleeko raadilla jotain muuta mieleen?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom