Autojen vikojen ratkaisuthread

Onnistuukohan moinen uudemmalla autolla, mulla 08, ja melkolailla pakko käyttää autoa kunnes saan huoltoon.
Joo kyllä auto toimii ilman sitäkin. Tietty noin uudessa voi tulla pitkä lista vikakoodeja mikä taas vaikeuttaa huollossa vian etsimistä.

Eli paras kun luetuttaa koodit jossain pikahuollossa niin saa selvyyden...
 
Missähän mahtaa olla vika, kun 78-80km/h vauhdissa tasaisesti ajellessa (esim vakkari päällä" kierrokset alaa "heittelemään", olisiko 1,5k kierroksesta nousee hetkeks 1,7k ja takas. Ja sitten välillä tekee niin että vaikka kuinka painaa kaasua, ei ota kierroksia kunnolla mutta sitten lopulta nousee. Ja liikkeelle lähdettäessä sama. Kyseessä automaatti 200cdi pannu, vika ei kovin isolta tunnu eikä ihan hirveästi haittaa muuten kuin jos pitää nopeasti lähteä ohi tai liikkeelle. Tuntuu, että vikaa ei ole vaihteiston sport-asetuksella tai ei ainakaan niin huomattava kun pitää kierroksia korkealla muutenkin, ja samoin jos käsin vaihtaa niin ihan ok vaihteet pelittää.

Auto menossa muutenkin huoltoon pian, niin eiköhän se selviä. Ajattelin vaan jos joku tietäisi että uskaltaako lainkaan ajaa.
Äkkiseltään epäilisin polttoaineen paineensäädintä. aiheuttaa juuri tuota kierrosten vaeltelua, ja ollut aika monella muullakin ongelmana.
 
Ei nyt varsinainen vika enää, mutta millainen projekti olisi korjata auto kun takalaakeri(kö?) petti kesken ajon. Auto siis peugeot 306 ja kesken reissun tosiaan takarengas lähti mukavasti irti. Oireet alko ihan yhtäkkiä, pientä nyppimistä ja ajelin sit varovaisesti kotiin. Yhtäkkiä jarrut lakkas pelaamasta ja matkaakin kotiin oli enää tosi vähän joten ajattelin että ei mitään hätää. Kunnes sitten lopulta rengas lähti irti. Mitä kaikkee pitäis uusia jos tahtois kunnostaa?
 
Kuka tietää mikä sulake on kyseessä, kuvassa merkitty 1 ympyrään?
Punainen johto tulee akulta sulakkeelle ja sulakkeelta johto jatkuu 2. ympyrällä merkittyyn paikkaan.
Auto Avensis 2011 2.0 D4D. Auto on ollut korjaamolla ja nyt webasto ei toimi kaukosäätimellä. Yritin etsiä webaston sulakkeita ja huomasin että kuvan sulakkeen hattu oli huonosti. Avasin hatun ja huomasin ettei alla ollut ollenkaan sulaketta..

20150802_163655_zpsj62qzal5.jpg
 
Kokeillaan nyt täältäkin.. Auto on Ford Mondeo farkku vm.2003 ja 1.8 bensakoneella.

Elikkä ongelmana on pienemmillä kierroksilla, n. alle 3000, etenkin kiihdyttäessä ja ylämäessä voimakas nykiminen/tökkiminen ja tehon puute, ikäänkuin moottori olisi tukehtumassa. Mitä enemmän kaasua painaa, sitä enemmän tökkii ja meinaa "tukehtua". Kaikkein pahin tökkii 1000-2000 kierroksella. Kylmänä käynnistäessä lähtee vähän yskien käyntiin, ikään kuin "böm-böm-böböbööömmm", jos nyt tuo mitään selventää. :-D tänään huomasin kuulostellessa myös että sivuäänenä kuuluu tyhjäkäynnillä välillä jonkinmoista narinaa etenkin kun painaa kaasua voimakkaasti. Kaasuun moottori vastaa tyhjäkäynnillä vähän viiveellä jos painaa reippaasti, hitaasti kaasua lisätessä toimii normaalisti.

Onko ideoita missä vika? Ilmeisesti tulpat, tulpanjohdot tai puola? Pystyykö puolan toimintaa mitenkään tarkastamaan?

Tulpat on huoltokirjan mukaan vaihdettu 35tkm ja melkein pari vuotta sitten, jos siitä on apua.
 
Olisko sen Webaston kaukosäädön sulake. Mulla ainakin skodassa samanlainen viritelmä telestartille.
Jep, kyllä se oli Webaston sulake. Jännittenjakosulake konetilassa ja loput webaston kolme sulaketta löytyi hansikaslokeron takaa 15A, 10A ja 1A. Webaston ohjekirjan mukaan konetilan sulake pitää olla 30A, eli sellanen pitää käydä ostaan korjaamolla hävitetyn tilalle.
 
Kokeillaan nyt täältäkin.. Auto on Ford Mondeo farkku vm.2003 ja 1.8 bensakoneella.

Elikkä ongelmana on pienemmillä kierroksilla, n. alle 3000, etenkin kiihdyttäessä ja ylämäessä voimakas nykiminen/tökkiminen ja tehon puute, ikäänkuin moottori olisi tukehtumassa. Mitä enemmän kaasua painaa, sitä enemmän tökkii ja meinaa "tukehtua". Kaikkein pahin tökkii 1000-2000 kierroksella. Kylmänä käynnistäessä lähtee vähän yskien käyntiin, ikään kuin "böm-böm-böböbööömmm", jos nyt tuo mitään selventää. :-D tänään huomasin kuulostellessa myös että sivuäänenä kuuluu tyhjäkäynnillä välillä jonkinmoista narinaa etenkin kun painaa kaasua voimakkaasti. Kaasuun moottori vastaa tyhjäkäynnillä vähän viiveellä jos painaa reippaasti, hitaasti kaasua lisätessä toimii normaalisti.

Onko ideoita missä vika? Ilmeisesti tulpat, tulpanjohdot tai puola? Pystyykö puolan toimintaa mitenkään tarkastamaan?

Tulpat on huoltokirjan mukaan vaihdettu 35tkm ja melkein pari vuotta sitten, jos siitä on apua.

Päivitys tilanteeseen. Tulpanjohdot vaihdettu, takkuilu väheni jonkin verran mutta jatkuu edelleen. Varmaan seuraava operaatio on virranjakajan kannen vaihto?

Mietin myös että liittyykö mahdollisesti näihin oireisiin kun auto ei meinaa millään käynnistyä ilman että polkee samalla kaasua vähän kun kääntää avainta?
 
Osaakohan kukaan arvailla mistä voisi olla kysymys. Kyseessä melko uusi Mazda 6, vm.2013, 2.2 diesel automaatti. Joskus ilmaantuu seuraavanlainen ongelma: Kun painaa kaasun pohjaan niin auto ei kiihdy mihinkään vaan pysyy samassa nopeudessa (esim 80km/h) tai suorastaan hyytyy ja alkaa tiputtaa nopeutta hitaasti. Kun kaasun päästä takasin ylös ja jatkaa ajamista ilman kiihdyttelyä, niin mitään erikoista ei juurikaan huomaa. Ongelma kestää kerrallaan yhdestä kiihdytyksestä jonnekkin 15 minuuttiin. Ainoa muu asia mitä tuon kiihtyvyys ongelman lisäksi olen huomannut sillä hetkellä on se että keskikulutus nousee esim kuudesta litrasta lähemmän kymppiä.
Mazda huolto ei osaa sanoa mitään, eikä mitään vikakoodeja tms löydy.
 
Osaakohan kukaan arvailla mistä voisi olla kysymys. Kyseessä melko uusi Mazda 6, vm.2013, 2.2 diesel automaatti. Joskus ilmaantuu seuraavanlainen ongelma: Kun painaa kaasun pohjaan niin auto ei kiihdy mihinkään vaan pysyy samassa nopeudessa (esim 80km/h) tai suorastaan hyytyy ja alkaa tiputtaa nopeutta hitaasti. Kun kaasun päästä takasin ylös ja jatkaa ajamista ilman kiihdyttelyä, niin mitään erikoista ei juurikaan huomaa. Ongelma kestää kerrallaan yhdestä kiihdytyksestä jonnekkin 15 minuuttiin. Ainoa muu asia mitä tuon kiihtyvyys ongelman lisäksi olen huomannut sillä hetkellä on se että keskikulutus nousee esim kuudesta litrasta lähemmän kymppiä.
Mazda huolto ei osaa sanoa mitään, eikä mitään vikakoodeja tms löydy.

Mahdollisia vikakohteita melko paljon, itselle tulee ensimmäiseksi mieleen että DPF-polton suoritus aiheuttaisi tuon
 
Päivitys tilanteeseen. Tulpanjohdot vaihdettu, takkuilu väheni jonkin verran mutta jatkuu edelleen. Varmaan seuraava operaatio on virranjakajan kannen vaihto?

Mietin myös että liittyykö mahdollisesti näihin oireisiin kun auto ei meinaa millään käynnistyä ilman että polkee samalla kaasua vähän kun kääntää avainta?

Mulla on ollut monen auton kanssa sama ongelma, ja syynä ollut kosteus virranjakajassa.
Kannen vaihto voi auttaa, mutta jos kosteus pääsee jostain muualta niin ongelma palaa, joten virranjakaja kannattaa tutkia tarkkaan.
 
^ Ei kai tuossa mitään virranjakajan kantta ole?
Suorasytytyshän tuossa on, puolan vaihto varmaan seuraavaksi.
Tosin kuten mainittu, jos kerran starttaa paremmin kaasua painelemalla niin voisi olla myös polttoainepuolella häikkää.
 
Kokeillaan nyt täältäkin.. Auto on Ford Mondeo farkku vm.2003 ja 1.8 bensakoneella.

Elikkä ongelmana on pienemmillä kierroksilla, n. alle 3000, etenkin kiihdyttäessä ja ylämäessä voimakas nykiminen/tökkiminen ja tehon puute, ikäänkuin moottori olisi tukehtumassa. Mitä enemmän kaasua painaa, sitä enemmän tökkii ja meinaa "tukehtua". Kaikkein pahin tökkii 1000-2000 kierroksella. Kylmänä käynnistäessä lähtee vähän yskien käyntiin, ikään kuin "böm-böm-böböbööömmm", jos nyt tuo mitään selventää. :-D tänään huomasin kuulostellessa myös että sivuäänenä kuuluu tyhjäkäynnillä välillä jonkinmoista narinaa etenkin kun painaa kaasua voimakkaasti. Kaasuun moottori vastaa tyhjäkäynnillä vähän viiveellä jos painaa reippaasti, hitaasti kaasua lisätessä toimii normaalisti.

Onko ideoita missä vika? Ilmeisesti tulpat, tulpanjohdot tai puola? Pystyykö puolan toimintaa mitenkään tarkastamaan?

Tulpat on huoltokirjan mukaan vaihdettu 35tkm ja melkein pari vuotta sitten, jos siitä on apua.
Aika paljon on mahdollisia vikakohteita kyllä noilla oireilla. Se voi olla se puola tai sitten jotain polttoainepuolella tai sitten niin kuin emännän yhdessä autossa ilmamassamittari teki samantyyppistä vikaa. Nyki ja hyytyi kun painoi kaasua ja kiihdyttäminen tietystä nopeudesta yköspäin onnistui vain käsittelemällä kaasua erittäin hellästi.
 
^ Ei kai tuossa mitään virranjakajan kantta ole?
Suorasytytyshän tuossa on, puolan vaihto varmaan seuraavaksi.
Tosin kuten mainittu, jos kerran starttaa paremmin kaasua painelemalla niin voisi olla myös polttoainepuolella häikkää.

Kröh joo, meinaa mennä termit sekaisin, tosiaan puolahan se on mistä tulppien johdot lähtee eikä mikään virranjakajan kansi. No sitä aletaan seuraavaksi vaihtamaan kun näköjään pikaisella tutkimisella muistakin Mondeoista nykimiset lähtenyt silleen.. Ja se on sen verran helpossa paikassa et meikältäkin onnistuu vaihto. :D

Ja eikun huomenna motonettiin marssimaan, jossei auta niin sitten varmaan pitää tutkia tuo ilmamassamittari.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom