Autojen vikojen ratkaisuthread

Audi A4 B6 vm. 03. Ollut kirjoitushetkellä jo yli kuukauden eräässä autokorjaamossa (ei merkkiliike), koska jäähdytysjärjestelmän merkkivalo välillä ilmoittelee itsestään. Korjaamolta ei ole tullut mitään selkeää infoa, mikä heidän mielestään autossa olisi vialla. Eivät ole vikakoodinlukijalla kai päässeet käsiksi, joten pitäis kai vaihtaa Laakkoselle tai muualle.

Ensiksi voisin silti kysyä täältä, jos joku täällä osaisi vastata. Auton lämpötilat nousevat noin 5-10min aikana 105 asteeseen, mutta putoavat sieltä sitten normaaliin 90 asteeseen eli lukiojärjellä jäähdytys ei ala "ajoissa" käyntiin. Merkkivalo on taulussa ehkä noin minuutin. Tuo merkkivalo ei pala, kun lämpö on laskenut takaisin normaaliin ja kun ajetaan tasaisesti esim. 80km/h, mutta herää taas, kun nopeus tippuu noin 3 minuutiksi 40km/h. Vikavalo ei jää tauluun siis pysyvästi, vaan palaa kylmänä käynnistämisen jälkeen noin 10 min kuluttua startista ja "lämpimänä" käynnistämisen jälkeen noin minuutissa. Lähtee sitten pois noin 1min kuluessa, kun vauhti on yli 50km/h.

En nyt jaksa uskoa, että ongelma olisi ammattimiehelle mitään rakettitiedettä. Harmittaa, kun tuli tutulle vietyä, eikä suoraan merkkihuoltoon tms varmasti osaavaan puljuun. Alkaa jo hivenen vituttamaan, kun on auto, joka makaa huollossa, eivätkä ilmeisesti halua nostaa käsiään pystyyn ongelman osalta.
 
Kuulostaa termarivialta. Helppo ja halpa homma, yleensä.

Kaveri vaihto tommosen omaan Audi S3. Vaihto vielä kahdesti kun se motonetin termari oli valmiiksi paskana....
 
Audi A4 B6 vm. 03. Ollut kirjoitushetkellä jo yli kuukauden eräässä autokorjaamossa (ei merkkiliike), koska jäähdytysjärjestelmän merkkivalo välillä ilmoittelee itsestään. Korjaamolta ei ole tullut mitään selkeää infoa, mikä heidän mielestään autossa olisi vialla. Eivät ole vikakoodinlukijalla kai päässeet käsiksi, joten pitäis kai vaihtaa Laakkoselle tai muualle.

Ensiksi voisin silti kysyä täältä, jos joku täällä osaisi vastata. Auton lämpötilat nousevat noin 5-10min aikana 105 asteeseen, mutta putoavat sieltä sitten normaaliin 90 asteeseen eli lukiojärjellä jäähdytys ei ala "ajoissa" käyntiin. Merkkivalo on taulussa ehkä noin minuutin. Tuo merkkivalo ei pala, kun lämpö on laskenut takaisin normaaliin ja kun ajetaan tasaisesti esim. 80km/h, mutta herää taas, kun nopeus tippuu noin 3 minuutiksi 40km/h. Vikavalo ei jää tauluun siis pysyvästi, vaan palaa kylmänä käynnistämisen jälkeen noin 10 min kuluttua startista ja "lämpimänä" käynnistämisen jälkeen noin minuutissa. Lähtee sitten pois noin 1min kuluessa, kun vauhti on yli 50km/h.

En nyt jaksa uskoa, että ongelma olisi ammattimiehelle mitään rakettitiedettä. Harmittaa, kun tuli tutulle vietyä, eikä suoraan merkkihuoltoon tms varmasti osaavaan puljuun. Alkaa jo hivenen vituttamaan, kun on auto, joka makaa huollossa, eivätkä ilmeisesti halua nostaa käsiään pystyyn ongelman osalta.

Siis mikä merkkivalo siellä palaa? Jäähdytysnesteen tason valo vai joku muu? Osassa (ainakin BMW) 2000-luvun autoissa on termostaatissa vastuselementti joka säätää lämpöjä kuormitustilanteen mukaan. Esimerkiksi juurikin niin, että kevyellä kuormalla normaali lämpötila on vaikka tuo 105C ja kuormituksen alaisena lämpötila 80-90C. 105C ei ole vielä mitenkään epätavallisen suuri jäähdytysnesteen lämpötila.

Toki voi olla mahdollista, että kyse ei ole em. toiminnasta vaan termari siellä vaan jumittaa.
 
Siis mikä merkkivalo siellä palaa? Jäähdytysnesteen tason valo vai joku muu? Osassa (ainakin BMW) 2000-luvun autoissa on termostaatissa vastuselementti joka säätää lämpöjä kuormitustilanteen mukaan. Esimerkiksi juurikin niin, että kevyellä kuormalla normaali lämpötila on vaikka tuo 105C ja kuormituksen alaisena lämpötila 80-90C. 105C ei ole vielä mitenkään epätavallisen suuri jäähdytysnesteen lämpötila.

Toki voi olla mahdollista, että kyse ei ole em. toiminnasta vaan termari siellä vaan jumittaa.

1d2bef265fe9f9a55ce96c951d94ab40.jpg
Tuo vika jäähdytysjärjestelmässä. Muistaakseni kirjassa luki, että nesteen taso olisi alhainen, mutta eipä ollut, kun pellin alle kurkkasin. Nesteetkin on vaihdettu, eikä auttanut. Täytynee kysellä, onko termostaattiin vielä kajottu.
 
Ettei olisi anturissa vikaa?
 
Onpa hassu että firmalla ei ole obd-vehkeitä, kun johan noita löytyy jokaiselta vähänkään tee-se-itse mieheltä.. :) Vai onko noissa jo joku eri systeemi?
 
Onpa hassu että firmalla ei ole obd-vehkeitä, kun johan noita löytyy jokaiselta vähänkään tee-se-itse mieheltä.. :) Vai onko noissa jo joku eri systeemi?

Eiköhän ton ikäseen autoon pitäisi ainakin löytyä.
 
Ei varmaan auta kuin ajaa auto asiansa osaavaan puljuun. Olkoonkin, että joulu on välissä, niin silti luulisi, että puljulla olisi jotain hajua viasta. Helppo tietysti nyt sanoa, mutta mieluusti viikko huoltoa, iso lasku ja asia ratkaistu kuin toista kuukautta huoltoa, mitätön lasku ja asia epäselvä.

Miten muuten tulisi toimia, jos tuolta joku lasku tulee? On vähän tympeää maksaa mitään, jos ei saa yhtään mitään. Ihan uteliaisuuttani kysyisin vielä, että jos autokorjaamolle tuodaan auto, jota ei pystytä korjaamaan, niin hankkiiko korjaamot apua muilta verstailta vai nostaako korjaamo kädet pystyyn ja käskee kiikuttamaan auton muualle?
 
Ei varmaan auta kuin ajaa auto asiansa osaavaan puljuun. Olkoonkin, että joulu on välissä, niin silti luulisi, että puljulla olisi jotain hajua viasta. Helppo tietysti nyt sanoa, mutta mieluusti viikko huoltoa, iso lasku ja asia ratkaistu kuin toista kuukautta huoltoa, mitätön lasku ja asia epäselvä.

Miten muuten tulisi toimia, jos tuolta joku lasku tulee? On vähän tympeää maksaa mitään, jos ei saa yhtään mitään. Ihan uteliaisuuttani kysyisin vielä, että jos autokorjaamolle tuodaan auto, jota ei pystytä korjaamaan, niin hankkiiko korjaamot apua muilta verstailta vai nostaako korjaamo kädet pystyyn ja käskee kiikuttamaan auton muualle?

Kysy ainakin että mitä ovat tehneet ja pyydä lista vian etsinnästä. Missäpäin pyörit? Mulla olis Espoosta pari pätevää paikkaa suositella.
 
Katsastuksesta hylsy korkeitten hc päästöjen takia (tyhjäkäynnillä). Sytytyksessä siis jotain vikaa, mutta ajettaessa auto tuntuu kuitenkin ihan normaalilta, eli puola on ainakin pois suljettu. Tulpatkin tsekkasin ja oli juuri oikean väriset että niissäkään tuskin vikaa on. Katti taasen vaihdettu vuosi sitten, ja lämmitetty huolella ennen katsastusta. Eli melkeen voisi epäillä pientä vuotoa jossain, mutta pitää ensin kysyä että voisko tulpat olla silti paskana vaikka väri kohdallaan? Hc arvo oli 150, ja sallittuhan on 100, joten katsastukseen aattelin kuitenkin heittää masinolit tankkiin että läpi menee, mutta voisko se silti tosiaan olla noi tulpat vaikka väri on kohdillaan, kuluneet tms.
 
Katsastuksesta hylsy korkeitten hc päästöjen takia (tyhjäkäynnillä). Sytytyksessä siis jotain vikaa, mutta ajettaessa auto tuntuu kuitenkin ihan normaalilta, eli puola on ainakin pois suljettu. Tulpatkin tsekkasin ja oli juuri oikean väriset että niissäkään tuskin vikaa on. Katti taasen vaihdettu vuosi sitten, ja lämmitetty huolella ennen katsastusta. Eli melkeen voisi epäillä pientä vuotoa jossain, mutta pitää ensin kysyä että voisko tulpat olla silti paskana vaikka väri kohdallaan? Hc arvo oli 150, ja sallittuhan on 100, joten katsastukseen aattelin kuitenkin heittää masinolit tankkiin että läpi menee, mutta voisko se silti tosiaan olla noi tulpat vaikka väri on kohdillaan, kuluneet tms.

Mikä auto?

Laita etanolia sekaan :D
 
Pösön 306. Joo tarkotus on tosiaa etanolia heittää tankkiin, mut ois sinänsä kiva paikantaa se vikakin ettei joka katsastukseen tarvii samaa kikkaa tehdä :D

Siksi vähän pohdinkin että voiko oikean värinenkin tulppa tosiaan olla vaihtokunnossa.
 
Ei se tulpan väri kerro enää mitään, kun ei bensan seassa ole lyijyäkään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom