Autojen vikojen ratkaisuthread

08- vuoden C mese kyseessä, kattelin että laakerisarja yhteen pyörään 70€. No jos alkaa oireilla tai tulee muuten syytä niin varmaan vaihdatutan. Olen vaan kovin herkkä tuon auton kanssa, että jos jokin pieni kolahdus tms kuuluu niin alan epäilemään jotain vikaa, ja haluan muutenkin pitää tuota hyvänä ja korjata viat ilma mitään viritelmiä.

Odottelinkin, että nyt taitaa olla mersu, mutta ihan noin uudesta ei ole kokemuksia. Kuitenkin näyttäs pääpiirteittäin olevan samanlainen kuin vanhemmissakin.
Näissähän PITÄÄ olla pieni välys. Jos se kiristetään kokonaan pois niin laakeri on entinen hyvin pian.

Ainakin vanhemmissa, todennäköisesti tässäkin, laakerin vaihto on helppo homma. Ei myöskään vaadi pyöränsuuntauksia operaation jälkeen, joten pitäis olla edullinen suorittaa.

Jos haluu ite suorittaa, niin jarrulevy veks, laakerin rasvakuppi pois, sen alta kuusioruuvia löysemmälle ja laakerin kiristysmutteri pois olka-akselista. Tän jälkeen napa lähtee vetämällä. Liukuvasaraa voi käyttää jos tuntuu jumivan, pitäis lähtee ilmankin. Vanhat laakerikehät irti tuurnan kanssa lyömällä, on tiukassa. Uudet menee paikalleen naputtelemalla. Käyttää vanhaa laakerikehää välikapulana ettei suoraan uuteen laakeriin lyö. Tarttis sit saaha suorana menemään, ettei paljo samalta puolen kerralla hakata. Auttaa kun pistää uudet laakerit pakastimeen odottelemaan omaa vuoroa ja napa kuumaksi kaasun kanssa. Sormet vähän palaa naputellessa.. Näin se vanhemmissa menee. Paljon vain rasvaa sisälle, ja ei kiristetä liikaa.

Mutta jos on epävarma niin suosittelen korjaamoa. Puolessa välissä autoa on tosi vaikea siirtää pajalle kun siinä ei ole etupyörää...
 
Moro. Eli autona on Bmw 525 Tds, vm 95, automaattilaatikolla. Vikana on että kun auto on melkein lämmin, niin jääpi 3 vaihde päälle, vika korjautuu kun käyttää virtoja poissa. Ja tätä ei tapahdu kun auto on lämmin tai aivan kylmä. Vain kun se on "puoliksi lämmin". Mikä voisi olla syynä?
 
Moro. Eli autona on Bmw 525 Tds, vm 95, automaattilaatikolla. Vikana on että kun auto on melkein lämmin, niin jääpi 3 vaihde päälle, vika korjautuu kun käyttää virtoja poissa. Ja tätä ei tapahdu kun auto on lämmin tai aivan kylmä. Vain kun se on "puoliksi lämmin". Mikä voisi olla syynä?
Pitäisi viedä piuhan päähän että näkisi mikä vetää limp moden päälle. syttyykö mikään merkkivalo kojelaudassa samalla abs....yms
BMW E34 Website
 
Opeli ei toimi kunnolla !!!

muute toimii ihan hyvin mutta välillä ei lähde käyntiin vaikka kuinka sahaa mutta sittenkun laittaa kaasun ekana pohjaan ja starttaa samaan aikaan niin lähtee HETI käyntiin !? ja tapahtuu noin 2 kertaa viikossa apua tartteisin ja kyseessä opel astra 1.6 vm95.
 
muute toimii ihan hyvin mutta välillä ei lähde käyntiin vaikka kuinka sahaa mutta sittenkun laittaa kaasun ekana pohjaan ja starttaa samaan aikaan niin lähtee HETI käyntiin !? ja tapahtuu noin 2 kertaa viikossa apua tartteisin ja kyseessä opel astra 1.6 vm95.

Tekeekö tuo tuolleen vain silloin kun ajat lyhyttä matkaa?
 
vm 2001 Passatissa ajotietokoneen näytön kirkkaus vaihtelee välkkyen epäsäännöllisen säännöllisesti. Voi tapahtua auton ollessa paikallaan, tai liikkeellä, ei väliä. Mittariston valot eivät välky, joten jännitteensäädin taitaa olla pois vaihtoehdoista?
 
Osaisko joku sanoa missä on vuoden -98 MAZDA 323 S V (BA) 1.5 16V sytytyspuola/puolat?

Käytin auton katsastuksessa ja pakokaasu testi ei mennyt läpi. Eka arvo mikä ei menny läpi on toi lambda. Se on happi arvo, jonka aiheutti vuotava pakoputki. Nyt on uusi putki alla, joten se siitä.
Toinen arvo CO eli häkä renas myös. Kone tekee sellaista, että n.minuutin välein yskäsee tyhjäkäynnillä. Silloin hyppää CO arvo taivaisiin ja palaa parinsekunnin päästä takas 0.01
Kaupunki/maantie ajossa kone käy tasasesti eikä nykimistä ynnämuuta tapahdu. Ongelma esiintyy vain tyhjäkäynnillä. Yskäys on niin nopea ettei kone ehdi sammua.

Itse veikkaisin sytytys puolelta vian löytyvän. Kone luultavammin kadottaa kipinän pikkuseksi aikaa.
Ostin uudet tulpat/johdot, ilmanputsarin, virranjakajan kannen/lähetys-saarnaajan ja taikajimiä pullollisen. Puolan/puolat olisin hankkinut samalla, mutta motonetin koneet ei tunnistannu sellaista. Auton tiedot löyty toki oikein rekisterinumerolla.
Ajattelin katsoa puolan/puolien kupeesta mallin/merkin, mut missä ne on :nolo:

Osaisko joku sanoa missä on vuoden -98

Ups. Siis vuoden -97 MAZDA 323 S V (BA) 1.5 16V.
 
Osaisko joku sanoa missä on vuoden -98 MAZDA 323 S V (BA) 1.5 16V sytytyspuola/puolat?

Käytin auton katsastuksessa ja pakokaasu testi ei mennyt läpi. Eka arvo mikä ei menny läpi on toi lambda. Se on happi arvo, jonka aiheutti vuotava pakoputki. Nyt on uusi putki alla, joten se siitä.
Toinen arvo CO eli häkä renas myös. Kone tekee sellaista, että n.minuutin välein yskäsee tyhjäkäynnillä. Silloin hyppää CO arvo taivaisiin ja palaa parinsekunnin päästä takas 0.01
Kaupunki/maantie ajossa kone käy tasasesti eikä nykimistä ynnämuuta tapahdu. Ongelma esiintyy vain tyhjäkäynnillä. Yskäys on niin nopea ettei kone ehdi sammua.

Itse veikkaisin sytytys puolelta vian löytyvän. Kone luultavammin kadottaa kipinän pikkuseksi aikaa.
Ostin uudet tulpat/johdot, ilmanputsarin, virranjakajan kannen/lähetys-saarnaajan ja taikajimiä pullollisen. Puolan/puolat olisin hankkinut samalla, mutta motonetin koneet ei tunnistannu sellaista. Auton tiedot löyty toki oikein rekisterinumerolla.
Ajattelin katsoa puolan/puolien kupeesta mallin/merkin, mut missä ne on :nolo:



Ups. Siis vuoden -97 MAZDA 323 S V (BA) 1.5 16V.
Eiköhän se puola löydy mazdasta siitä akun vierestä mihin menee se yksi johto jakajalta...
 
Eiköhän se puola löydy mazdasta siitä akun vierestä mihin menee se yksi johto jakajalta...

Harmi vaan kun jakajalta menee 4 johtoa tulpille.

Siellähän ne tulpanjohtojen mukana ovat. Näköään integroitu ratkaisu. Ei olekaan irrallista puolaa/puolia. :thumbs:
 
Audi a4 b6 1.8t

Ongelma olisi seuraavanlainen:
Auto starttaa vasta 2-5 yrittämällä ja testeri antaa vikakoodia nokka-akselin asentotunnistimelta (P0341 koodi).
Viimeisen kahden viikon sisään on vaihdettu tuo tunnistin, jakopää + hilppeet, nokkaketju + kiristin, johdotukset testattu ja ajoitukset tarkistettu pariin otteeseen.
Viasta ihmeellisen tekee että vikakoodin nollauksen jälkeen lähtee ensimmäisellä yrittämällä käyntin ja seuraavalla startilla taas vikakoodi tulee takasin ja sahaa?
Enää ei ymmärrys ja rahat riitä mitä vaihtaa / testata :face:
 
Uusi asentotunnistin rikki tai väärin asennettu? Kannattaa koittaa lukea koodit eri paikoissa, esim. Maahantuoja ja Bosch autosähkö.
 
Emännällä on Clio missä on samantyyppistä ongelmaa. Saattoi jättää kotipihaan tai kaupan pihaan ihan ykskaks vaikka sillä oli juuri ajettu. Näytti siltä, että kun se saa vähän aikaa miettiä tekosiaan, lähtee se ihan kiltisti käymään. Onneksi, ennen kuin aloin soittamaan manaajaa paikalle, mulle tuli ihan tyhjästä mieleen, monen muun vian ohella, ajonestolaite. Googletin sen jälkeen onko tuollaista vikaa noissa ilmennyt ja sehän on tosi yleinen vika. Ja sehän se oli. Nykyään on kahdet avaimet aina mukana. Jos toisilla ei lähde niin vaihtaa toisiin ja johan hörähtää. Kohtuu ärsyttävä vika siinä mielessä, että monelle eri tule tuollainen mieleen ollenkaan, vaikka sen pitäisi oikeastaan olla ensimmäinen asia mikä kannattaa testata.
 
^Riippuu aika pitkälti autosta. Omasta Opelista repäsin ekalla viikolla koko ajoneston pois, koska tiesin että niissä on vikoja, ja haluan minimoida riskit kaupan pihaan jäämisestä :D
 
^Riippuu aika pitkälti autosta. Omasta Opelista repäsin ekalla viikolla koko ajoneston pois, koska tiesin että niissä on vikoja, ja haluan minimoida riskit kaupan pihaan jäämisestä :D

Kesti kauan, että sain ajoneston pois. Piti selata kaikki sähköt, mittailla jne. Vakuutusyhtiö sanoo, ettei ajonestoa voi ohittaa.
 
Audi a4 b6 1.8t

Ongelma olisi seuraavanlainen:
Auto starttaa vasta 2-5 yrittämällä ja testeri antaa vikakoodia nokka-akselin asentotunnistimelta (P0341 koodi).
Viimeisen kahden viikon sisään on vaihdettu tuo tunnistin, jakopää + hilppeet, nokkaketju + kiristin, johdotukset testattu ja ajoitukset tarkistettu pariin otteeseen.
Viasta ihmeellisen tekee että vikakoodin nollauksen jälkeen lähtee ensimmäisellä yrittämällä käyntin ja seuraavalla startilla taas vikakoodi tulee takasin ja sahaa?
Enää ei ymmärrys ja rahat riitä mitä vaihtaa / testata :face:
AudiClubilta kyseleen ;) Yksi syy omistaa Audi on tuo foorumi.
 
Audi a4 b6 1.8t

Ongelma olisi seuraavanlainen:
Auto starttaa vasta 2-5 yrittämällä ja testeri antaa vikakoodia nokka-akselin asentotunnistimelta (P0341 koodi).
Viimeisen kahden viikon sisään on vaihdettu tuo tunnistin, jakopää + hilppeet, nokkaketju + kiristin, johdotukset testattu ja ajoitukset tarkistettu pariin otteeseen.
Viasta ihmeellisen tekee että vikakoodin nollauksen jälkeen lähtee ensimmäisellä yrittämällä käyntin ja seuraavalla startilla taas vikakoodi tulee takasin ja sahaa?
Enää ei ymmärrys ja rahat riitä mitä vaihtaa / testata :face:

P0341 koodi tarkoittaa että nokka-akselin asentoanturin viesti ei ole uskottava.
Nokka-akselin anturin signaalia (ajoitusta) verrataan kampiakselin anturiin.
Syy: anturi, johtosarja, ajoitus

Pitäisi oskilloskoopilla mitata kahdella kanavalla startatessa nokan ja kampiakselin asentoanturin signaalit ja katsoa näkyykö mitään erikoista.
Nokalla on hall-anturi, syynä voi olla myös anturin jännitesyöttö tai maavika (ohjainyksikkö).
Kampiakselilla on induktiivinen anturi.
Käynnistyksessä tarvitaan nokka-akselin asentoanturin signaali, kun auto on lähtenyt käymään ei nokka-akselin asentoa välttämättä tarvita.
Johtosarja voi näyttää ehjältä yleismittarilla mitattaessa. Oskilloskooppi kertoo millaista signaalia ohjainyksikölle oikeasti menee..
 
Avensis dieseli 04 kävi jakohihnan vaihdossa ja samalla vaihdettiin vesipumppu. Huollon jälkeen hyttiin ei tullut lämpöä millään ja kovasti kiihdyttäessä alkoi lämmöt koneessa nousta liikaa -> takaisin korjaamolle ja autoa käytettiin jonkin aikaa webasto päällä ilmeisesti ilmaa poistaen samalla nesteen seasta. Tämä auttoi siihen, että lämmöt pysyy koneessa kurissa, mutta vieläkään auto ei lämpene kunnolla sisältä ennen kuin kone on ajettu kunnolla kuumaksi ja kierrokset pysyy ajolukemissa pidemmän aikaa... eli kun pintakaasulla tai ruuhkassa ajellaan, pukkaa vain haaleaa hyttiin, vaikka lämppäri on kuumimmillaan. Selitys korjaamolla oli se, että edellinen pumppu ei ehkä kierrättänyt vettä tarpeeksi ja vesi oli liian kuumana -> termostaatti sisälämppärille koko ajan auki. Noh, nielin selityksen, mutta nyt pari kk huollon jälkeen kun auto on etenkin pakkasilla kuin neuvostoliiton panssarivaunu, niin alkaahan se vituttaa. Tulin siihen johtopäätökseen, että johonkin on edelleen jäänyt ilmaa, koska tilanne siis silloin ekan käynnin jälkeen parani, muttei tullut entiselleen. Tätä tarinaa tukisi myös se, että kun käytin webastoa huollon jälkeen ja istuin samalla auton sisällä niin alkoi yhtäkkiä kuulua outoa lorinaa, mitä en ollut koskaan kuullut.. ja jos se lorina oli jäähdytinnestettä, niin tuskin ilmaton järjestelmä lorisee. Nyt siis webasto ei enää puhise, eikä pukahda, eli olisikohan hörpännyt nyt ilmaa sekin? Ajon aikana webastoa päällä pitäessä saa ehkä hiukka lämpimämpää ilmaa, kuin tuo pakastinarkku muuten sisään tuo, mutta konetta se ei kyllä lämmitä.

Kysymys kuuluu: mitenhän tuon ilman saisi pois ja jos webasto on hörpännyt samaa ilmaa, onko se entinen? Vai voisiko vika olla jossain muualla?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom