Autojen vikojen ratkaisuthread

Mikäköhän saa auton nykimään niin perkelesti kiihdyttäessä. Mikäli kiihdytän vain kevyellä pintakaasulla, auto kiihtyy normisti, mutta jo kaasupolkimen laittaminen puoleen väliin saa auton nyppimään ilkeästi. Ikään kuin auto tukehtuisi. Samalla kuskin puolelta konepellin alta kuuluu pientä säksätystä.

Autona siis Peugeot 406 1,8l ja 96 vuoden. Tulpista vika ei ainakaan johdu.
 
Järjestys viallinen???

Molemmat erikseen ja yhdessä ovat järkeenkäypiä selityksiä oireille. Audia en tunne, mutta ovat kautta aikain olleet kulutustavaraa yleisesti.

Tota vikakoodia kampi- ja nokka-akselista tutkittiin mutta ei siellä mitään ollut. Siellä oli kuitenkin edelliskerralla joku toinenkin vikakoodi joka oli sitten kadonnut itsestään ja ne luuli sillon että huollon jälkeen hävitessä oli joku vanha. Ei vissiin kuitenkaan ollut ja se oli sitten johdattanut happianturiin joka on rikki. Huomenna tulee uusi ja katotaan josko sillä korjautuisi.
 
Mikäköhän saa auton nykimään niin perkelesti kiihdyttäessä. Mikäli kiihdytän vain kevyellä pintakaasulla, auto kiihtyy normisti, mutta jo kaasupolkimen laittaminen puoleen väliin saa auton nyppimään ilkeästi. Ikään kuin auto tukehtuisi. Samalla kuskin puolelta konepellin alta kuuluu pientä säksätystä.

Autona siis Peugeot 406 1,8l ja 96 vuoden. Tulpista vika ei ainakaan johdu.

Mää huuan et egr vittuilee
 
Merkki: Audi A6
Vuosimalli: -95
V6-bensakoneella.

Ongelma on seuraavanlainen:
- Jäähdytinnestettä valuu jalkatilaan
- Hanskalokeron irroituksen jälkeen vain kuskinpuolelle (vuotaa suurinpiirtein kaasupolkimen yläpuolelta)
- Ikkunat "jäähdytinneste huurussa"
- Yleensä valunut yön aikana, eilen ensimmäisen kerran ajon aikana (valitti jäähdytinnesteen vähyyttä ja kun sammutti auton työnsi kuskin jalkatilaan nesteet)
- Jäähdytinneste kupli ja seilasi ylös-alas, kun laitoin Bar's leakin korjausnesteen (ei vuotanut muutamaan päivään, eilen sitten senkin edestä)
- Lämmöt ei nouse yli 90 asteen eli ovat normaalilla tasolla
- Pakoputkesta tulee vähän valkeaa "höyryä"
- Öljy normaalin väristä eikä ole lisääntynyt

Osaisiko joku näiden perusteella sanoa olisiko vika pelkästään lämmityslaitteen kennossa tai siihen menevässä putkessa/letkussa vai olisiko kyseessä jokin isompi ongelma (esim. kansipahvi) ?
 
Lämppärin kenno kuulostaisi hyvin vahvalta veikkaukselta. Muuttuuko vuodon määrä havaittavasti, kun sisäpuhalluksen lämpöä vaihtelee mahd. kylmän ja kuuman välillä?
 
Lämppärin kenno kuulostaisi hyvin vahvalta veikkaukselta. Muuttuuko vuodon määrä havaittavasti, kun sisäpuhalluksen lämpöä vaihtelee mahd. kylmän ja kuuman välillä?

Vuoto tapahtuu yleensä auton ollessa parkissa (esim. yön yli), joten vaikea sanoa vaikuttaako. Ajaessa ei vuotoa ollut eiliseen mennessä havaittavissa. Lähdin viime yönä töistä ja n. 10km jälkeen ilmoitti jäähdytysnesteen vähyydestä, pysäyhdyin ja sammutin auton, jolloin työnsi nestettä pihalle kuskin jalkatilaan (kaasupolkimen yläpuolelta). Lisäsin vettä paisuntasäiliöön ja siirsin auton huolto-asemalle yön ajaksi. Kävin äsken hakemassa auton ja oli vuotanut nyt myös vänkärin jalkatilaan. Lisäsin taas vettä ja ajoin 20km kotiin, lämmöt pysyi normaalina, mutta kotipihassa ilmoitti taas jäähdytinnesteen vähyydestä. Tarkistin lähtiessä myös öljyt ja öljykorkin, mutta kaikki oli ok. Lämmityslaite oli 0-asennossa kokoajan, koska vetää muuten ikkunat niin helvetilliseen huuruun.
 
Lämppärin kennohan se tosiaan vuoti. Oli edellinen omistaja paikannut silikoonilla. Harvinaisen perseestä kyseinen vaihtotyö, mutta tulipahan tehdyksi.
 
audi a6 -00 automaatti tärryyttää lähtiessä liikkeelle ja jarruttaessa eli matalilla kierroksilla, kylmällä koneella ei juurikaan tärise eikä jarruttaessa vaihde vapaalla. Missä vika? tulpat ja tulpanjohdot vaihdettu.
 
audi a6 -00 automaatti tärryyttää lähtiessä liikkeelle ja jarruttaessa eli matalilla kierroksilla, kylmällä koneella ei juurikaan tärise eikä jarruttaessa vaihde vapaalla. Missä vika? tulpat ja tulpanjohdot vaihdettu.
Ainaki manuaaleissa tärryytys liikkeellelähdässä viittaa joko kytkinvikaan tai hajoavaan vetoakseliin. Kuuluuko ohjauksesta ylimääräsiä rutinoita kun parkkiksella ajat ympyrää kumpaan tahansa suuntaan ratti linkussa? Automaatissa järjestelmä on pikkasen erilainen, mutta "kytkin" se siellä automaattilootassakin on, ite veikkaisin siis vian löytyvän sieltä suunnalta...
 
Tänään aamulla olisin laittanut lohkolämmityksen ja sisätilanlämmittimen siinä samassa päälle kun oli miinuksen puolella ja ikkunat jäässä. Mutta eihän tuo perkele sitten toiminut joten mistä lähden vikaa selvittämään? Johdoissa ei pikasilmäyksellä näyttänyt mitään olevan mutta vitustako noista ikinä tietää. Tietty olis voinut kokeilla et lämpenikö ylävesiletku yhtään, pitää huomen kokeilla niin näkee onko tuo lohkolämmitin paskana vai vaan vänkäripuolen pistoke kun sisätilalämmitin ei lähteny päälle autossa.
 
Tänään aamulla olisin laittanut lohkolämmityksen ja sisätilanlämmittimen siinä samassa päälle kun oli miinuksen puolella ja ikkunat jäässä. Mutta eihän tuo perkele sitten toiminut joten mistä lähden vikaa selvittämään? Johdoissa ei pikasilmäyksellä näyttänyt mitään olevan mutta vitustako noista ikinä tietää. Tietty olis voinut kokeilla et lämpenikö ylävesiletku yhtään, pitää huomen kokeilla niin näkee onko tuo lohkolämmitin paskana vai vaan vänkäripuolen pistoke kun sisätilalämmitin ei lähteny päälle autossa.
Kokeilitko myös että tolpasta/pistokkeesta tulee virtaa, voihan olla että vika ei ole autossa?
 
Ainaki manuaaleissa tärryytys liikkeellelähdässä viittaa joko kytkinvikaan tai hajoavaan vetoakseliin. Kuuluuko ohjauksesta ylimääräsiä rutinoita kun parkkiksella ajat ympyrää kumpaan tahansa suuntaan ratti linkussa? Automaatissa järjestelmä on pikkasen erilainen, mutta "kytkin" se siellä automaattilootassakin on, ite veikkaisin siis vian löytyvän sieltä suunnalta...

Ei kuulu mitään ylimääräistä. Ja kylmällä koneella ei tee samaa joten ei vika voi olla vetarissa eikä jarrulevyt ole kierot yms.
 
Mulla kiristettiin huollossa auton etupyörän laakeria. Tyhmä kysymys, mistä sen löystyminen johtuu ja olisiko siihen auttanut esim uuden vaihto tms.?
 
Mulla kiristettiin huollossa auton etupyörän laakeria. Tyhmä kysymys, mistä sen löystyminen johtuu ja olisiko siihen auttanut esim uuden vaihto tms.?

Kulumisesta tai napamutterin löystymisestä. jos kulumisesta johtuva kannattaa varautua jo etukäteen laakerin vaihtoon.
 
Mulla kiristettiin huollossa auton etupyörän laakeria. Tyhmä kysymys, mistä sen löystyminen johtuu ja olisiko siihen auttanut esim uuden vaihto tms.?

Nyt vähän riippuu automallista. Mutta yleensä ensi säädön jälkeen ei laakeria pitäsi joutua kiristämään, vaan se ennakoi laakerin vaihtoa.

- - - Updated - - -

Kai se laakeri satasen pari maksaa + työt? Suuntaus ym.

Tääkin riippuu niin siitä automallista mitä ei ole kerrottu. Halvimmillaan laakeri on pari kymppiä, eikä mitään tukivarsia tarvi irroitella joten suuntaustakaan ei tarvita.
 
Nyt vähän riippuu automallista. Mutta yleensä ensi säädön jälkeen ei laakeria pitäsi joutua kiristämään, vaan se ennakoi laakerin vaihtoa.

- - - Updated - - -



Tääkin riippuu niin siitä automallista mitä ei ole kerrottu. Halvimmillaan laakeri on pari kymppiä, eikä mitään tukivarsia tarvi irroitella joten suuntaustakaan ei tarvita.

08- vuoden C mese kyseessä, kattelin että laakerisarja yhteen pyörään 70€. No jos alkaa oireilla tai tulee muuten syytä niin varmaan vaihdatutan. Olen vaan kovin herkkä tuon auton kanssa, että jos jokin pieni kolahdus tms kuuluu niin alan epäilemään jotain vikaa, ja haluan muutenkin pitää tuota hyvänä ja korjata viat ilma mitään viritelmiä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom