Autojen vikojen ratkaisuthread

Osaako joku tietävämpi kertoa, että miksi auto nykii ajon aikana? Esimerkiksi maantieajossa vauhdin ollessa 100 km/h kieppeillä on jatkuvasti sellaista pientä kengurubensaa... Ja sitten välillä ihan yhtäkkiä auto alkaa itsestään moottorijarruttamaan kesken ajon, eikä vastaa kaasuun ollenkaan. Vasta sitten kun laittaa lapun lattiaan niin kone herää. Ja jos vielä oikein vittumaisesti käy niin saattaa koko auto sammahtaa kesken vauhdin, jos hanan antaminen ei auta. Näinkin useamman kerran äsken tien päällä kävi ja meinas aiheuttaa melkosia vaaratilanteita...
Omina huomioina voisin sanoa, että näitä ongelmia ei ilmaannu jos kierroksia on yli 4000. Muutenkin usein kun pienellä vaihteella kiiihdyttää ei tahdo kierrokset välttämättä nousta yli 2000 vaikka mitä tekisi... Ei tietysti ole kauhean taloudellista ajella noin kovilla kierroksilla, mutta niinkin on täytynyt tehdä että pääsee edes eteenpäin. Yleensä nää ongelmat alkaa muutenkin aina pidemmillä matkoilla, tyyliin vasta 50 km päästä. Autona toimii siis Skoda Octavia vuosimallia 1997.
 
Kannattaa tsekata myös MAF-anturin (ilmamäärämittari) toiminta. Oli muinoin varsin simppeli löytää ja kattoa onko kunnossa ainakin omassa Skudassani (Octavia´99). Päädyin lopulta vaihtamaan tuon mittarin ja sen jälkeen oli kuin täysin eri pirssi. Mulla tosin toiminta oli sellaista, että esim. risteyksestä lähtö oli jatkuvaa kengurua ja kierrosten nousu + kulku oli todella laiskaa.
 
Eli kysessä on Opel Astra vm 2002:

Tänään moottoritieltä poistuessani ja hiljentäessäni risteykseen, huomasin moottorin kierrosten putoavan normaalia nopeammin. Risteykseen saavuttuani auto oli sammunut. Sain vehkeen käynnistettyä heti uudelleen ongelmitta, mutta kierroslukumittari värähteli melko lailla. Samaten vaihdekeppi tärisi. Auto pysyi käynnissä hyvin nopeuden ollessa 60, ja jalan ollessa kaasulla. Seuraavassa risteyksessä aloin hiljentämään ja auto sammusi melkein heti kaasusta irrottaessa. Mökkitiellä ajaessa auto sammuili jatkuvasti kun kierrokset pääsivät riittävän alhaisiksi. Tämän jälkeen menin isommalle tielle ajamaan kovilla kierroksilla ja sammuilu loppusi.

Osaako ketään sanoa mistäköhän ongelma johtuu?? Pääsääntöisesti ajan kaupungissa lyhyitä matkoja, mahtaako tämä vaikuttaa asiaan? Putsasin myös ilmansuodattimen, joka oli todella pölyinen.

Kiitos vastauksista :hyvä:
 
Eli kysessä on Opel Astra vm 2002:

Tänään moottoritieltä poistuessani ja hiljentäessäni risteykseen, huomasin moottorin kierrosten putoavan normaalia nopeammin. Risteykseen saavuttuani auto oli sammunut. Sain vehkeen käynnistettyä heti uudelleen ongelmitta, mutta kierroslukumittari värähteli melko lailla. Samaten vaihdekeppi tärisi. Auto pysyi käynnissä hyvin nopeuden ollessa 60, ja jalan ollessa kaasulla. Seuraavassa risteyksessä aloin hiljentämään ja auto sammusi melkein heti kaasusta irrottaessa. Mökkitiellä ajaessa auto sammuili jatkuvasti kun kierrokset pääsivät riittävän alhaisiksi. Tämän jälkeen menin isommalle tielle ajamaan kovilla kierroksilla ja sammuilu loppusi.

Osaako ketään sanoa mistäköhän ongelma johtuu?? Pääsääntöisesti ajan kaupungissa lyhyitä matkoja, mahtaako tämä vaikuttaa asiaan? Putsasin myös ilmansuodattimen, joka oli todella pölyinen.

Kiitos vastauksista :hyvä:


Tyhjäkäyntimoottori tukossa/hajalla? Jos ei käy yhtään tyhjäkäyntiä vaan kierrokset putoaa suoraan nollaan ja auto sammauu niin luultavasti tuossa vika. Mikä moottori?
 
Tyhjäkäyntimoottori tukossa/hajalla? Jos ei käy yhtään tyhjäkäyntiä vaan kierrokset putoaa suoraan nollaan ja auto sammauu niin luultavasti tuossa vika. Mikä moottori?

Autossa on 1.6l mikä lie ecotec moottori. Kierrokset putoaa suoraan nollaan. Ihmetyttää vaan ku tekee tuota vain koneen ollessa lämmin. Mitenköhän saisi testattua onko se ainoastaan tukossa, vai kokonaan rinkki? Kiitos vastauksesta.
 
Autossa on 1.6l mikä lie ecotec moottori. Kierrokset putoaa suoraan nollaan. Ihmetyttää vaan ku tekee tuota vain koneen ollessa lämmin. Mitenköhän saisi testattua onko se ainoastaan tukossa, vai kokonaan rinkki? Kiitos vastauksesta.

Kampiakselin asentotunnistin? Oireet on että lämpimällä koneella alkaa pätkimään ja sammuilemaan.
 
Kampiakselin asentotunnistin? Oireet on että lämpimällä koneella alkaa pätkimään ja sammuilemaan.
Kampiakselin tunnistin on kyllä myös mahdollinen oireiden aiheuttaja.
Syttyykö mittaristoon moottorin vikavalo kun rupeaa oireilemaan? Ainakin omasta Vectrasta tyhjäkäyntimoottori ei sytyttänyt mitään valoa mutta ei se käynyt kylmänäkään yhtään tyhjäkäyntiä.
 
Miten vitussa oikeen kolmoskopan golffista lähtee tuo virranjakaja irti? Eikös nuo yleensä lähde vain vetämällä irti vain tuo ei lähde vaikka hampaat irvessä vetää
Alhaalta oon sen pultin irrottanu ja kopan nostin kanssa pois
 
Kampiakselin tunnistin on kyllä myös mahdollinen oireiden aiheuttaja.
Syttyykö mittaristoon moottorin vikavalo kun rupeaa oireilemaan? Ainakin omasta Vectrasta tyhjäkäyntimoottori ei sytyttänyt mitään valoa mutta ei se käynyt kylmänäkään yhtään tyhjäkäyntiä.

Ei. Nyt homma menikin mielenkiintoiseksi kun kävin tarkastuttamassa auton korjaamolla. Vikakoodit luettiin ja muutenkin tarkasteltiin, mut ei mitään rikkinäistä löydetty. Vikakoodien mukaan auto oli jossain vaiheessa valittanut jotain pakokaasujen kiertoon liittyvää, mutta sekin osa oli tuolloin vaihdettu. Mitäs seuraavaksi, ennustajalle?? :puntti:
 
Ei. Nyt homma menikin mielenkiintoiseksi kun kävin tarkastuttamassa auton korjaamolla. Vikakoodit luettiin ja muutenkin tarkasteltiin, mut ei mitään rikkinäistä löydetty. Vikakoodien mukaan auto oli jossain vaiheessa valittanut jotain pakokaasujen kiertoon liittyvää, mutta sekin osa oli tuolloin vaihdettu. Mitäs seuraavaksi, ennustajalle?? :puntti:

Jos vika ei jätä sähköistä jälkeä, voisi silloin olettaa että joki mekaaninen osa on rikki/jumissa? Imu/pakosarja halki? Tyhmäkäyntimoottorille jos menee alipaineletkua, niin halki tai irti? Onhan noita.
 
Alko risomaan toi nopeusmittarin toimimattomuus ja katsastuskin alkaa lähestymään. Ongelma on, että nopeusmittari on pyörähtänyt ympäri ja jämähtänyt tappiin, joskus vähän värähtelee siellä tapissa. Nopeusmittari kerkesi oireilemaan noin viikon verran. Viisari jämähti useasti sinne, tänne ja takaisin mittaristossa.
Toisinaan viisari kuitenkin laskeutui takaisin nollaan ja toimi moitteettomasti.

Mikä mahdollisesti vikana? Mistä etsiä vikaa?

Autona siis BMW E46 320d sedan vuosimallia -98.
 
Lainasin siskon autoa ja ikkunat auki ajaessani kuulosti ajoittan eteenkin liikenneympyrässä käännyttäessä takaa renkaasta/vanteesta/jarrusta? kuuluvan laahaava suhina / hinkkaaminen. Mahtavatkohan jarrut laahata vai mikähän oli, koska oli outo auto niin en ajaessa huomannut mitään erikoista. Vai onkohan mahdollisesti jokin laakeri tms juttu, n. 20-30km/h vaundissa se kuului ja melko terävä ääni joka tuntui tiheentyvän nauhdin kasvaessa ja toisinpäin.
 
Lainasin faijalleni Audia ja sen jälkeen alkanut nykimään aika reilusti. Ylämäkeen ei tahdo saada edes liikkeelle kun meinaa moottori sammua ja tehot on kadoksissa. Faija oli tankannu E10:tä vaikka tohon sais lykätä vaan 98:a. Sitä oli kuitenkin jäljellä vaan johonkin 100km ajoon asti niin lykkäsin reilusti 98:a päälle. Jeesas hetkeksi mutta nykiminen palasi. Perjantaina ois toisen asian merkeissä pikanen huolto mutta en tiedä ehtiikö ne tota tutkia siinä ollenkaan. Mulla ei oo aiemmin tullut vastaavaa autolla vastaan. Voiko toi väärä löpö vaikuttaa noin reilusti?
 
Etanolihan tunnestusti irrottaa/syövyttää kaiken paskan, eli jos tyhjään tankkiin tirautettu e10 niin voi olla että lähteny tankissa kaikki paska liikkeelle -> suodatin/bensapumppu tukkoon, tai jos mäihä kohillaan niin suuttimissa asti menossa. Mutta harvemmin vaikutus on ihan noin reilu, joten laittaisin silti euroni esim sattumalta samaan aikaan vikaantuneeseen puolaan/sytytystulppaan. Eli uudet kynttilät koneeseen ja puolille mittailut, onnistuu muutamassa minuutissa huollossa kuin huollossa.
 
Ilmeisesti uudehko auto, kun huoltoon menossa? Sano, että lukevat vikakoodit samalla. Eiköhän sieltä oo menny joku oikeasti rikki, ei pitäis vaikuttaa noin paljon missään autossa..
 
Joo kyllä siellä jotain on paskana. Ajaessa toimii edes jotenkuten pienemmillä vauhdeilla mutta lähtiessä meinaa hyytyä pahasti. Täytyy ajella fillarilla töihin ja toivoa että noi ehtis perjantaina käydä huollossa autoa läpi.
 
Ilmeisesti uudehko auto, kun huoltoon menossa? Sano, että lukevat vikakoodit samalla. Eiköhän sieltä oo menny joku oikeasti rikki, ei pitäis vaikuttaa noin paljon missään autossa..

Eipä löytäny huoltomiehet mitään. Vikakoodi oli kampi-/nokka-aks. asentoanturi järjestys viallinen. Sähkömiehelle sai ajan vasta 1,5vkon päähän. Katotaan mitä löytyy ja saanko lyhyehköt työmatkat siihen asti ajeltua.
 
Järjestys viallinen???

Molemmat erikseen ja yhdessä ovat järkeenkäypiä selityksiä oireille. Audia en tunne, mutta ovat kautta aikain olleet kulutustavaraa yleisesti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom