Autojen vikojen ratkaisuthread

Itsellä oli vastaavanlainen vika, ekalla kerralla oli bensapumpun rele mennyt, toisella kerralla avain oli sökö, uusi avain oli siinä 130e pintaan ja auto piti hinata opelille koodattavaksi ja taas toimis.

Vois Disgustille olla hyödyllinen tieto, kun kerrot releen sijainnin ja osanumeron/mallin, niin hän voi käydä motonetistä tahi vastaavasta hakemassa kympillä releen ja kokeilla.
 
Vois Disgustille olla hyödyllinen tieto, kun kerrot releen sijainnin ja osanumeron/mallin, niin hän voi käydä motonetistä tahi vastaavasta hakemassa kympillä releen ja kokeilla.
Rele on siellä moottoritilassa moottorin oikealla puolella olevassa sulake/rele kotelossa. Muuta ei muista kun kyseistä autoa ei enää ole. Rele maksoi motonetissä muistaakseni 19.90e.
Asian voi todeta helposti, jollei kuulu tankista surinaa kun kääntää virrat päälle ei saa pumppu virtaa. Tämä johtuu joko siitä että rele tai sulake sökö, tai pumppu rikki. Opelissa muistaakseni ajonesto ei katkaise virtaa bensapumpulta.
 
ei tarvii purkaa, ottaa 2 mustaa muovia pois jotka suojaa sitä varren alaosaa. Kumpikin on ihan klipseillä kiinni. Siellä alla on 2 tanko joitten päällä liikkuu holkit. Rasvat häviää sieltä ajan kanssa ja rupeaa tahmaamaan. Ostat motonetistä valkoista litium rasvaa Crc- white lithium grease), otat muovit pois, puhdistat rätillä tangot ja uudet rasvat sinne. Tämän voi/joutuu tekemään kerran puolessa vuodessa. Kun otat sitä isompaa "kilpikonnamuovia" pois, ole varovainen, sen alla on heikko muovilenkki joka hajoaa helposti. Se kilpparikoppa ei lähe siis kokonaan irti, vaan siirtyy sivuun tarpeeksi.

1. virrat päälle, pyyhkijä päälle, virrat pois kun pyyhkijä osottaa tuulilasin yläkulmaan

2. pienempi musta muovi irti, lähtee alaosasta nostamalla

3. isompi musta muovi irti, huom varo ettet riko!

4. tangot puhtaaksi

5. rasvaa tankoihin ja kamat kasaan, pelaa taas monta kuukautta

Alla video, jossa otetaan koko mekanismi irti, sinun ei tarvitse sitä tehdä. Katso videota eteenpäin kohdasta 7:40 niin hoksaat mistä on kyse

edit: sen rasvan ei ole pakko olla tuota, wd:t crc:t ja muutkin käy, mutta ne "häviää" nopeammin



Jumalan terve :)
Kiitos vinkeistä!

M
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Pösössä toimii kytkin normaalisti kylmänä. Lämpinä se luistaa aivan helvetisti. Miksi näin? Kytkinremppa lienee kuitenkin edessä?

Ei välttämättä, "lämpötilan" mukaan muuttuvat kytkinviat johtuu monesti kytkimen käyttölaitteista eli polkimesta/sylinteristä/letkusta. Itse ottaisin kytkinpolkimen päässä olevan sylinterin auki, sinne uudet tiivisteet ja jousi. Olettaen siis että siinä on nestekytkin :D Vika ei siis välttämättä johdu lämpötilasta, vaan siitä että poljinta on polettu muutaman kerran. Netin mukaan on myös mahdollista että kytkinnesteen letku on rikki sisältä, mutta luulisin että on harvinaisempi vika se. Komppaako joku että kannattaisi ottaa pääsylinteri polkimen päästä irti ja vaihtaa tiivisteet?
 
Ei välttämättä, "lämpötilan" mukaan muuttuvat kytkinviat johtuu monesti kytkimen käyttölaitteista eli polkimesta/sylinteristä/letkusta. Itse ottaisin kytkinpolkimen päässä olevan sylinterin auki, sinne uudet tiivisteet ja jousi. Olettaen siis että siinä on nestekytkin :D Vika ei siis välttämättä johdu lämpötilasta, vaan siitä että poljinta on polettu muutaman kerran. Netin mukaan on myös mahdollista että kytkinnesteen letku on rikki sisältä, mutta luulisin että on harvinaisempi vika se. Komppaako joku että kannattaisi ottaa pääsylinteri polkimen päästä irti ja vaihtaa tiivisteet?

ekana kannattaisi varmaan tarkistaa vuotaako se. kyllä sen kumin välistä näkee onko nestettä väärällä puolella. ja saattaapi tuo kylmänä pitäminen johtua siitä että kitkapinta toimii vielä jotenkuten viileänä ja luistaminen lisääntyy kun kitkapinta lämpenee liikaa.
jos nestekytkin niin aloittaa nestepinnan tarkistuksella. jos mekaaninen niin ekana tarkistaa että polkimessa on vapaa liikettä. tosin vapaa liike kasvaa ajan myötä, jos poljin ottaa vasta pohjassa ja silti luistaa niin aika todennäköisesti kytkin loppu.
 
Auto on Fiat Punto -03 150tkm ja moottoritielle kiihdyttäessä ei meinaa 4. tai 5. vaihe mennä päälle. Menee kyllä koloon, mutta kierrokset alkaa huutaa ja mitään ei tapahdu. Välillä ei meinaa pienemmätkään vaihteet ottaa kiinni ja alkaa jyskyttää. Esimerkiksi ykkösellä liikkeelle lähdössä. Onko vika kytkimessä ja mikä siinä mahdollisesti olisi vai vaihdelaatikossa?
 
Onko vauhteistoöljyjä vaihdettu ollenkaan? Ne pitäisi vaihtaa 100 000 kilsan paikkeilla. Öljyjen vaihdolla voisi saada hätäensiapua.

Mutta veikkaan syypääksi kytkimen painelaakeria tai vauhtipyörää. Kannattaa vika korjata piakkoin, ettei mene koko laatikko.
 
Onko vauhteistoöljyjä vaihdettu ollenkaan? Ne pitäisi vaihtaa 100 000 kilsan paikkeilla. Öljyjen vaihdolla voisi saada hätäensiapua.

Mutta veikkaan syypääksi kytkimen painelaakeria tai vauhtipyörää. Kannattaa vika korjata piakkoin, ettei mene koko laatikko.

En ole varma. Pitää selvitellä. Huoltokirjan mukaan on autoa kyllä käytetty huollossa 140tkm asti. Jos öljyt vaihtaisi, se ei kuitenkaan korjaisi ongelmaa pidemmän päälle? Osaatko sanoa monen sadan setti painelaakerin tai vauhtipyörän vaihto olisi pajalla? Pitää miettiä onko enää järkevää vaihdella osia, kun ohjaustehostinkin pitäisi vaihtaa. Se toimii välillä ja välillä ei. Romuttamolta niitä saisi parilla sadalla. Viimekuussa meni auto kylläkin vasta katsatuksesta läpi.
 
Motarilla ajaessa vakionopeudensäätimellä 110km/h nopeus putoaa yllättäen johonkin 100-105km/h enkä koskenut mihinkään, nopeus palautui takaisin. Äsken taas kaupungissa ajellessa nopeus oli jotain 40-50km/h ja kaasu ei vastaa lainkaan ja nopeus tippuu, ja noin 3-5sec taas reagoi normaalisti. Mikähän mahtaa olla vikana? 2.2l CDI automaatti kyseessä, toivottavasti ei ole iso/kallis vika.
 
Motarilla ajaessa vakionopeudensäätimellä 110km/h nopeus putoaa yllättäen johonkin 100-105km/h enkä koskenut mihinkään, nopeus palautui takaisin. Äsken taas kaupungissa ajellessa nopeus oli jotain 40-50km/h ja kaasu ei vastaa lainkaan ja nopeus tippuu, ja noin 3-5sec taas reagoi normaalisti. Mikähän mahtaa olla vikana? 2.2l CDI automaatti kyseessä, toivottavasti ei ole iso/kallis vika.
Vois kuulostaa siltä että se saa välillä vähän huonosti ainetta. Mulla teki diesel sellaisen tempun talvella kovalla pakkasella, että kun ajelin motarilla vakionopeudensäädin päällä niin alkoi vauhti tippua. Napautin vakkarin pois ja painoin kaasun pohjaan, mutta mitään ei tapahtunut vaan vauhti laski hitaasti, mutta varmasti. Kulutus oli ajotietokoneen mukaan kolme litraa sadalla (ja laski) vaikka kaasu oli pohjassa, joten arvasin, että polttoaineensuodatin on jäässä. Vedin tien sivuun ja sammutin. Kokeilin käynnistää ja ei mitään. Soittelin jo hinuria mutta kokeilin samalla startata uudestaan ja sehän lähti. Ehti varmaan sulaa lämpimässä konehuoneessa ilman ajoviimaa. Pääsin perille ja suodatin meni heti vaihtoon. Sen jälkeen ei sitä tehnyt.

Jospa sullakin on suodatin täynnä paskaa ja kohta se on kokonaan tukossa ja siihen jäit. Voi tietysti olla pumpussakin vikaa. Suodattimesta kuitenkin aloittaisin koska se on suhteessa halpa ja täytyy kuitenkin vaihtaa oikeastaan vuosittain. Äänestän kuitenkin vahvasti polttoainepuolen vian puolesta.
 
Onko vauhteistoöljyjä vaihdettu ollenkaan? Ne pitäisi vaihtaa 100 000 kilsan paikkeilla. Öljyjen vaihdolla voisi saada hätäensiapua.

Mutta veikkaan syypääksi kytkimen painelaakeria tai vauhtipyörää. Kannattaa vika korjata piakkoin, ettei mene koko laatikko.

Painelaakeri tai vauhtipyörä?

Itse epäilisin ensinnä vivustoa jos vaihde menee koloonsa, mutta laatikko on kumminkin vapaalla. Ykkösellä jos liikkeelle lähtiessä ravistaa niin yleensä vika on väsyneissä moottorin tukikumeissa, huonolla tuurilla kytkimessä.
 
Aargh! Auto seissyt talven ja nyt lähdin kaatosateeseen sillä ja pyyhkijät ei toimi. Tai toimii ne niin että liikkuu kuin hidastetussa elokuvassa joka asennossa ja takaisin laskeutuessa toiselta puolelta
kuuluu kova ääni, narina tai joku. Onko moottori menossa?
 
Painelaakeri tai vauhtipyörä?

Itse epäilisin ensinnä vivustoa jos vaihde menee koloonsa, mutta laatikko on kumminkin vapaalla. Ykkösellä jos liikkeelle lähtiessä ravistaa niin yleensä vika on väsyneissä moottorin tukikumeissa, huonolla tuurilla kytkimessä.
Yksi ääni tällekkin, ainakin Ford teki juuri samaa kun vaihde"vivusto" oli jostain syystä säätynyt väärään asentoon.

- - - Updated - - -

Motarilla ajaessa vakionopeudensäätimellä 110km/h nopeus putoaa yllättäen johonkin 100-105km/h enkä koskenut mihinkään, nopeus palautui takaisin. Äsken taas kaupungissa ajellessa nopeus oli jotain 40-50km/h ja kaasu ei vastaa lainkaan ja nopeus tippuu, ja noin 3-5sec taas reagoi normaalisti. Mikähän mahtaa olla vikana? 2.2l CDI automaatti kyseessä, toivottavasti ei ole iso/kallis vika.

Villi arvaus autossa on hiukkasloukku joka on tiensä päässä .
 
Kertokaas tietäjät mistä johtui ilmiö jossa auton kytkin luisti ihan s.......i ja nyt kun sillä on ajellut muutaman sata km niin kytkin tuntuu täysin normaalilta? Auto oli ilmeisesti seisonut muutaman viikon ennen ajoa.
 
Mistähän kannattas lähteä hakemaan vikaan kun tuon V40 kulutus on melko kova. Ajotietokoneen Range näyttää 650km ja todellisuudessa tankillisella pääsee häthätää sen 450km. Sitä mietin kun kylmällä koneella tarttaa niin pakosarjasta kuuluu pieni töpsötys, niinku ois pieni reikä siellä. Lämmetessä häviää. Voisko tuo pikkurako siis huijata bensansyöttöä? Renkaat on hyväkuntoset ja pienellä ylipaineella. Aurauskulmista ja näistä en tiedä. Voisko koneen puolella olla jotain juttuja. Vai onko vaan hyväksyttävä tuo kulutus?

Jarrut laahaa? Helppo testata kun nostaa kulman ylös.

Ei meilläkään oo ihan terve yksilö ja vie seka-ajossa 8.5L/100km.

Range pitäis näyttää ihan suht oikein. Ja kyllähän näet paljonko syö bensaa kun lasket paljonko tankkii meni piripintaan / trippimittari.

Tommoinen rangen antama 10L/100km ei pitäis olla ihan järkyttävä lukema tälle autolle jos ei hirveän nätisti aja ja pillurinkicruisailussa.
 
Kertokaas tietäjät mistä johtui ilmiö jossa auton kytkin luisti ihan s.......i ja nyt kun sillä on ajellut muutaman sata km niin kytkin tuntuu täysin normaalilta? Auto oli ilmeisesti seisonut muutaman viikon ennen ajoa.

Öljyvuoto kampuran takastefasta, öljyinen kytkinlevy? Jarrunestevuoto kytkimen työsylinteristä kytkinlevylle? Sitten kun on jonkin aikaa ajettu öljy/jarruneste hävinnyt kytkinlevystä. Vuoto sen verran vähäinen että vaatii seisonnan, että sitä on tarpeeksi kytkinlevyssä, jotta alkaa luistamaan. Pelkkää arvailua tuntematta autoa.
 
Aargh! Auto seissyt talven ja nyt lähdin kaatosateeseen sillä ja pyyhkijät ei toimi. Tai toimii ne niin että liikkuu kuin hidastetussa elokuvassa joka asennossa ja takaisin laskeutuessa toiselta puolelta
kuuluu kova ääni, narina tai joku. Onko moottori menossa?

Itellä ilmeni viime syksynä sama vika, ruiskutin pyyhkijöiden kaikkiin liikkuviin osiin niin perhanasti CRC:tä ja laitoin pyyhkijät päälle, samalla käsin avustaen niitä liikkumaan. Koko ajan lisäsin CRC:tä ja kuinka ollakkaan ne alkoivat taas toimimaan normaalisti. Kannattaa kokeilla ensin tota konstia ennen kun vie huoltoon.
 
Hoi tietäväiset! Tyttöystävän Seat Alteassa puhallin suostuu nykyään toimimaan vain suurimmalla teholla. Lämmintä ja kylmää silti puskee ac:lla ja ilman. Mistäköhän tämä kolmen matalemman tehon toimimattomuus johtuu? Sulakkeet on ok, mutta muuta syytä en osaa kädettömänä edes etsiä.
 
Hoi tietäväiset! Tyttöystävän Seat Alteassa puhallin suostuu nykyään toimimaan vain suurimmalla teholla. Lämmintä ja kylmää silti puskee ac:lla ja ilman. Mistäköhän tämä kolmen matalemman tehon toimimattomuus johtuu? Sulakkeet on ok, mutta muuta syytä en osaa kädettömänä edes etsiä.

Voisko se olla puhaltimen etuvastus sökönä. Mistäänhän en mitään tiedä mutta näin muistelisin että vastaava vika diagosoitiin joku aikaa sitten.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom