Autojen vikojen ratkaisuthread

Mersun pyyhkimensulka hidastelee kuin jossain superslowmotion videossa. Kyseessä 180 vm-97 malli ja yhdellä sulalla. Välillä ok ja toisinaan liikkuu joissain kohdin kuin aika pysähtyis, tuntuu kuin kitkaa olis liikaa.
No vetäsin Fairya nesteen sekaan ja hetken toimi jotenkin :)
Vinkkejä?
 
Nonniin, joskus aikaisemmin ihmettelin auton rahinaa kylmänä. Sellaista metalli vasten metalli ääntä, loppui varmaan kuukausiksi välillä. Nyt auto kylmänä välillä kiljuu ihan saatanasti kiihdyttäessä, siis sellasta hirveää vinkunaa (ei mitään pihinää, jostain vuodosta). Ei tule pienillä kierroksilla, eikä aivan huippukierroksillakaan, vaan jostain 2500-5500rpm. Ei kuulu paikallaan, eli moottorin äänet ovat aivan normaalit. Kun auto lämpeää, niin tuo loppuu (10-15km ajon jälkeen). Kytkin ja vaihteet pelaavat aivan normaalisti, nätisti päälle, ei tärinöitä tms.


Mitäs tuosta nyt ensimmäisenä lähtisi tsekkaamaan? Frendi sanoi, että voisi olla kardaanin tukilaakeri, mutta luulisi että laakerit kiljuisivat aina. Autossa on jatkuva neliveto 40:60 suhteella, Jaguar X-type siis kyseessä. Mikähän tuo voisi olla, jakolaatikko? Myös muita ehdotuksia?

Turbiinilta vähän kuulostais. Jos siis automaatti?

Meidän ex bemariin vaihdettiin kitkapinnat ja samalla vahvistettiin. Hinta oli 950e. Jos olis syöny kitkapinnat metalleille asti olis voinu summa nousta aina 2500e asti. Pelkkä öljynvaihtohan on automaattilaatikoihin yleensä noin 500e.

REPCON naantalissa hoiti homman.


Ja tuo turbiini kun alkoi menemään alkoi sellasta kumivasaralla perseeseen tärinää muodustamaan siinä kohilla kun turbiini lukittuu. Eli suunnilleen 80-90km/h ja kevyissä kiihdytyksissä.
 
Mitähän kaikkea tohon viiteensataan sisältyy? Isäntä vaihdatti just viikko sitten kaikki öljyt+suodattimet yhteishintaan alle 300. Lootaan meni 11 litraa.

Vai onko toi joku Audi/Bmw/Mersu hinta? :D
 
Mersun pyyhkimensulka hidastelee kuin jossain superslowmotion videossa. Kyseessä 180 vm-97 malli ja yhdellä sulalla. Välillä ok ja toisinaan liikkuu joissain kohdin kuin aika pysähtyis, tuntuu kuin kitkaa olis liikaa.
No vetäsin Fairya nesteen sekaan ja hetken toimi jotenkin :)
Vinkkejä?

Kannattaa purkaa pyyhkijän mekanismi ja herkistellä ja voidella kaikki liikkuvat/liukuvat osat ennen kuin pyyhkijän moottori hajoaa. Veikkaisin, että hidastelee yläkulmien kohdilla, joissa pyyhkijänvarren pitäisi liukua eteen-taakse suunnissa?
 
Mitähän kaikkea tohon viiteensataan sisältyy? Isäntä vaihdatti just viikko sitten kaikki öljyt+suodattimet yhteishintaan alle 300. Lootaan meni 11 litraa.

Vai onko toi joku Audi/Bmw/Mersu hinta? :D

BMW hinta.

Voi johtua öljystä, kun noissa Bemarin lootissa on ns. "ikuiset" öljyt.
 
Mersun pyyhkimensulka hidastelee kuin jossain superslowmotion videossa. Kyseessä 180 vm-97 malli ja yhdellä sulalla. Välillä ok ja toisinaan liikkuu joissain kohdin kuin aika pysähtyis, tuntuu kuin kitkaa olis liikaa.
No vetäsin Fairya nesteen sekaan ja hetken toimi jotenkin :)
Vinkkejä?

Itellä samaa vikaa aikoinaan. Korjaantui sulaketta vaihtamalla. Oli ilmeisesti kosketushäikkää tms..?
 
Kannattaa purkaa pyyhkijän mekanismi ja herkistellä ja voidella kaikki liikkuvat/liukuvat osat ennen kuin pyyhkijän moottori hajoaa. Veikkaisin, että hidastelee yläkulmien kohdilla, joissa pyyhkijänvarren pitäisi liukua eteen-taakse suunnissa?

Joo enempi ylävaiheilla jumitus, mutta myös välillä ääripäissäkin. Pitänee purkaa, koitin jo aiemmin katsoa ja koteloa en saanut nopeasti irti siitä varren alaosasta.
 
Joo enempi ylävaiheilla jumitus, mutta myös välillä ääripäissäkin. Pitänee purkaa, koitin jo aiemmin katsoa ja koteloa en saanut nopeasti irti siitä varren alaosasta.

ei tarvii purkaa, ottaa 2 mustaa muovia pois jotka suojaa sitä varren alaosaa. Kumpikin on ihan klipseillä kiinni. Siellä alla on 2 tanko joitten päällä liikkuu holkit. Rasvat häviää sieltä ajan kanssa ja rupeaa tahmaamaan. Ostat motonetistä valkoista litium rasvaa Crc- white lithium grease), otat muovit pois, puhdistat rätillä tangot ja uudet rasvat sinne. Tämän voi/joutuu tekemään kerran puolessa vuodessa. Kun otat sitä isompaa "kilpikonnamuovia" pois, ole varovainen, sen alla on heikko muovilenkki joka hajoaa helposti. Se kilpparikoppa ei lähe siis kokonaan irti, vaan siirtyy sivuun tarpeeksi.

1. virrat päälle, pyyhkijä päälle, virrat pois kun pyyhkijä osottaa tuulilasin yläkulmaan

2. pienempi musta muovi irti, lähtee alaosasta nostamalla

3. isompi musta muovi irti, huom varo ettet riko!

4. tangot puhtaaksi

5. rasvaa tankoihin ja kamat kasaan, pelaa taas monta kuukautta

Alla video, jossa otetaan koko mekanismi irti, sinun ei tarvitse sitä tehdä. Katso videota eteenpäin kohdasta 7:40 niin hoksaat mistä on kyse

edit: sen rasvan ei ole pakko olla tuota, wd:t crc:t ja muutkin käy, mutta ne "häviää" nopeammin

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
BMW hinta.

Voi johtua öljystä, kun noissa Bemarin lootissa on ns. "ikuiset" öljyt.

Ikiöljy :D

Öljypohja vaihtuu jokakerta lootaöljyjen kera, sisältää "suodattimen". Maksaa 70-270 euroa. Rehellinen hinta on tuon alle satasen.

Ravenolia 6€/litra huuhdellen sisälle niin on aivan alkuperäistä vastaavaa. Bmwn omakaan loota ölppä ei enään tänäpäivänä ole ihan hirmu kallista. Tuo kolmesataa on aika liki hinta huuhdellen varmaan monella korjaamolla, marmoriahan nyt me kaikki vältellään kuin ruttoa.
 
Astra yrittää käynnistyä.. eli lähtee käynnistysääni, mutta sitä viimeistä silausta ei tapahdu eli auto ei lähde käyntiin. Ja samalla vilkkuu moottorin kuva. Pitääkö starttimoottori vaihtaa siis?

Lainaan itseäni ja samalla kysyn, että aluksi ongelma oli siis yllä oleva eli auto yritti käynnistyä muttei startannut ja moottorin merkkivalo vilkkui. Yritin antaa kaapeleilla virtaa toisesta autosta, mutta ei auttanut. Auton starttausääni kyllä piristyi muttei lähtenyt käyntiin. Voiko akku mennä niin paskaks, ettei sitä vaan saa enää toimimaan vaikka virtaa antaisi toisesta autosta? Auto on nyt siis seissyt koko talven yli ja nyt se on täysin kuollut. Ei mitään virtaa, kun yrittää käynnistää. None. Eli voidaanko tästä päätellä nyt, että uusi akku vaan tilalle ja sillä pitäisi kaiken järjen mukaan lähteä käyntiin?

Voiko moottorin kuva siis syttyä palamaan jos akku on sökönä?
 
Ei pala Astrassa moottorin vikavalo akun takia. Tarvit edelleen sen vikakoodinlukijan, koska mahdolliset vikakohteet ovat edelleen ne samat: Puola, sytytystulpat tai ajonesto.

Windowsissa on käynnistysääni, ei autossa. Vaikka Opel ja Windows yhtä vikaisia ovatkin. Auto starttaa, eli starttimoottori pyörii, mutta auto ei käynnisty, joten joku em. mainituista estää käynnistymisen.
 
Lisäisin vielä että jos on seissyt auto pitkään, voi bensa olla vanhaa/bensan seassa vettä. Jos tankissa on tilaa, halvin kokeilu on ensin täyttää bensatankki tuoreella bensalla.
 
Kiitti kaikille vinkeistä, pitää yrittää tutustuu tässä viikolla taas vähän tuohon onkelmaan kun on aikaa!

Mersussa samaa vikaa aiheutti kaasuläppä, siinä meni kaasuläppäkotelo vaihtoon. Toimii aluksi normaaliksi kun tyhjäkäyntipiirillä mennään, sitten kun menee normilämmöille niin rupesi sammuilemaan juuri samalla tavalla. Mesessä on jotain elektroniikkaa kaasuläpässä, joka säätelee läpän kulmaa, ilmeisesti siis tyhjäkäynti säädetään kaasuläpän kulmaa muuttamalla (?) Vika kohdentui silleen, että kaveri laittoi virrat päälle kun olin itse konepellin alla kuuntelemassa ääniä -> kaasuläppäkotelosta kuului semmoinen rutina niinkuin rattaitten välissä olisi kiviä.
 
Omassa autossa on webasto ja ilmeisesti tuo Focus saattaa syödä akkua muutenkin aika paljon, kun on ajamatta. Pitäneekö paikkaansa? Mutta mielenrauhan takia ajattelin, että ostaisi sen Defan helppokäyttöisen laturin (smart charge?) ja latailisi sillä välillä akkua.

Netistä lueskelin, että parissakin päivässä saattaa akku tyhjentyä, kun auto seisoo. Ja varmasti kovilla pakkasilla webastoa käytettäessä ja lyhyttä matkaa ajettaessa ongelma korostuu.

Voiko tuo akun nopea tyhjentyminen koitua oikeasti ongelmaksi? Ja onko järkeä hommata tuommoista laturia itelle? Maksaa n. 70€. Halpa vakuutushan se toisaalta on, jos sillä säästää vaikka yhden hinauksenkin kotipihasta autohuoltoon.
 
Kyllä minä oon lohkolämppäristä ottanut haarotuksen akkulaturille ja lataa aina tolpassa ollessa. Vaikka se lataakin sen 2-4 A per kerta niin silti,...

Taisin kyllä laittaa sen siitä syystä kun startti oli metallipölyä täynnä ja otti tuplasti ehyeen verraten virtaa. Tuli ajeltua vuos kaks sen pölyisen startin kanssa ennenkun irrotin ja puhdistin. Joskus mökillä ollessakin kun musiikkia huudattanut autolla ja akku loppunut niin kätevä ladata akku kun laittaa vain roikan nokalle. Että ei siitä ainakaan haittaa ole.
 
Lisäisin vielä että jos on seissyt auto pitkään, voi bensa olla vanhaa/bensan seassa vettä. Jos tankissa on tilaa, halvin kokeilu on ensin täyttää bensatankki tuoreella bensalla.

Silloin kun ensimmäisen kerran kyseli, niin ei ollut vielä seissyt niin kauaa. Mutta kyllä se huonolla bensalla edes yrittää käyntiin.

Voihan siinä myös bensan suodatin olla tukossa/jäässä..
 
Pösössä toimii kytkin normaalisti kylmänä. Lämpinä se luistaa aivan helvetisti. Miksi näin? Kytkinremppa lienee kuitenkin edessä?
 
Ei pala Astrassa moottorin vikavalo akun takia. Tarvit edelleen sen vikakoodinlukijan, koska mahdolliset vikakohteet ovat edelleen ne samat: Puola, sytytystulpat tai ajonesto.

Windowsissa on käynnistysääni, ei autossa. Vaikka Opel ja Windows yhtä vikaisia ovatkin. Auto starttaa, eli starttimoottori pyörii, mutta auto ei käynnisty, joten joku em. mainituista estää käynnistymisen.

Itsellä oli vastaavanlainen vika, ekalla kerralla oli bensapumpun rele mennyt, toisella kerralla avain oli sökö, uusi avain oli siinä 130e pintaan ja auto piti hinata opelille koodattavaksi ja taas toimis.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom