Autojen vikojen ratkaisuthread

Todennäköinen astrassa on huonot tinaukset moottorin ohjainboxissa. Tinaamisen harjoittelulla pääset eteenpäin.
 
Haha.. vois alkaa opettele nyt yhtäkkiä tinaamaan :D Mutta kiitos vinkistä.

Tosiaan tuota käynnistysääntä pidemmälle en autoa ole saanut käynnistettyä. MUTTA.. äsken kun pyysin kaverin antamaan virtaa kaapeleilla, niin auto käynnistyi, mutta vain pariksi sekunniksi ja hyytyi. Myös auton käynnistysääni oli paljon pirteämpi.. mutta se ei tosiaan paria sekuntia pidempään pysynyt käynnissä. Ja moottorin kuva vilkkui silti käynnistäessä. Voiko akku vaan olla menny niin paskaksi, ettei lähe käyntiin vaikka virtaa antoi? Eli mahdollisesti uusi akku voisi kuitata ongelman? Koska heti kun otin kaapelit pois, niin taas sama homma.. eli käynnistysääni alkoi vähän laahaamaan, eikä auto käynnistynyt enää ollenkaan.. ei edes pariksi sekunniksi.

Mitä veikkaatte?
 
Siis se auto sammui vaikka kaapelit oli edelleen kiinni? Oliko virtaa antava auto edelleen käynnissä?

Jos molempiin kohtiin kyllä, niin vika ei ole akussa. Mutta se akku on todennäköisesti tyhjä paljosta sahaamisesta. Kyllä sen käynnissä pitäisi pysyä kaapeleillakin.

Itsekin Opel miehenä sanon edelleen, että vika voi olla missä vaan, eli vikakoodit antais suoran vastauksen.

Omassani ajoneston ollessa päällä, auto "kuolee", kun avaimesta kääntää. Eli ei tee yhtään mitään.
 
Onkohan tullu Astrasta tarkistettua, että saakohan se nollapeli kipinää tai bensaa kun koittaa starttailla? Jos kipinää ei tuu niinkuin pitäisi, saattaisi puola olla pimiä (sikäli kun näin edistyksellistä tekniikkaa autosta löytyy) tai sitten vaihtoehtoisesti virranjaka/jakajan kansi. Bensapuolella yleensä syynä väsynyt bensapumppu, eli pumppu jumissa ja bensa ei liiku kuten pitäisi. Edellä mainitut viat on verrattain helppo tarkistaa jos ei ole mahdollisuutta vikakoodien lukuun.
 
Autona VW Bora -03, koneena bensa 1.6 16V BCB.

Ajelin töihin eilen aamulla, n. 45km ja matka sujui ongelmitta. Kun pääsin pihaan ja sammutin auton, jarruvalot jäi palamaan. Pumppasin jarrupoljinta kun ajattelin sen ottavan vain jotain häiriötä kosteudesta tms, mutta ei auttanut. Sitten käynnistin auton uusiksi ja riemukseni jarruvalojen lisäksi myös mittaristoon jäi palamaan EPC- ja pakokaasujärjestelmän merkkivalot. Lisäksi ajoneuvotietokone huutaa moottorihäiriötä ja pakokaasuhäiriötä käynnistäessä. Noh jarruvalot sain sammumaan tarpeeksi rumppaamalla, mutta nuo EPC- ja pakokaasun varoitusvalot jäi edelleen palamaan. Auto oli yön yli lämpimässä tallissa kun ajattelin kokeilla johtuisiko kosteudesta, ei apua. Aamulla ajelin normaalisti kotiin, ei ongelmia muuten kuin että nuo merkkivalot palaa edelleen. Jarruvalot temppuili kyllä jo viime talvena pakkasilla, pari kertaa esim töistä lähtiessä oli akku tyhjentynyt yöllä sen vuoksi, mutta nuo merkkivalot eivät silloin ole syttyneet.

Lähinnä nyt kiinnostaisi selvittää miksi noi merkkivalot syttyvät. Googlettelun perusteella joillakin on ollut ongelmaa jarrupolkimen katkaisijan kanssa ja se aiheutti noiden merkkivalojen syttymisen, mikä kyllä sopisi kuvaan kun tosiaan jarruvalot temppuili just samalla hetkellä kun nuo valot ensimmäisen kerran syttyivät. Pitäisi myös kokeilla akun napojen irroittamista ja katsoa auttaako tämä "nollaus" asiaan. Autoa ostettaessa huomasin katsastuspapereissa merkinnän vikakoodista, joka liittyi kaasuläpän asentoanturiin tai vastaavaan, jonka vuoksi katsastus ei ollut mennyt läpi. Tokalla kerralla koodit oli pyyhitty, mutta ainakaan huoltokirjassa ei ole merkintää että tuolle jotain olisi tehty, voisiko johtua siis tosta anturista?

Tuleeko mieleen muita ideoita mikä tuota voisi aiheuttaa? Lambda ja EGR nyt ainakin ekana tulee mieleen, pitänee luetuttaa vikakoodit. Käynnissä ei ole ongelmaa, matka töistä kotiin sujui tosissaan ongelmitta: auto lähti nätisti käyntiin pakkasesta huolimatta, kierrokset pysyi tasaisena sekä ajossa että tyhjäkäynnillä, bensaa ei mene normaalia enempää, ei haise bensa autoon, auto nyi, tehot on ennallaan, enkä havainnut muutakaan normaalista poikkeavaa paitsi tietysti nuo merkkivalot. Pieni nakutus koneesta kuuluu ajoittain, mutta tuo on kuulunut niin pitkään kun olen auton omistanut.
 
Haha.. vois alkaa opettele nyt yhtäkkiä tinaamaan :D Mutta kiitos vinkistä.

Tosiaan tuota käynnistysääntä pidemmälle en autoa ole saanut käynnistettyä. MUTTA.. äsken kun pyysin kaverin antamaan virtaa kaapeleilla, niin auto käynnistyi, mutta vain pariksi sekunniksi ja hyytyi. Myös auton käynnistysääni oli paljon pirteämpi.. mutta se ei tosiaan paria sekuntia pidempään pysynyt käynnissä. Ja moottorin kuva vilkkui silti käynnistäessä. Voiko akku vaan olla menny niin paskaksi, ettei lähe käyntiin vaikka virtaa antoi? Eli mahdollisesti uusi akku voisi kuitata ongelman? Koska heti kun otin kaapelit pois, niin taas sama homma.. eli käynnistysääni alkoi vähän laahaamaan, eikä auto käynnistynyt enää ollenkaan.. ei edes pariksi sekunniksi.

Mitä veikkaatte?

Joko auto kulkee?

Jos ei niin tsekkaa seuraavat:
-Akun maadoitus (puhdista miinus kenkä ja johto molemmista päistä ja korin puoleinen johdon liitoskohta)
-Moottorin maadoitus (ota esim toinen käynnistyskaapeli, yhdistä se moottorin paljaaseen pintaan [pultti, korvake, tms.] ja toinen pää korin paljaaseen pintaan, koita startata)
-Nokka-akselin asentotunnistin tai kampiakselin asentotunnistin, niitä on Opeleihin mennyt aika lailla
 
Webaston kaukosäädin temppuilee aina aamuisin nyt pakkasilla. Muuten mitään vikaa ei ole, mutta se aamun ensikäynnistys päättyy kaukosäätimen tekstiin "Fail". Aina silloin tällöin sekunniksi ruudussa välähtää tyhjän patterin kuva, joka muuttuu puolitäyden patterin kuvaksi. Onko tämä vain ensioire kaukosäätimen patterin tyhjentymisestä; ensimmäisenä oirehtii vain kylminä aamuina tolleen? Tarviiko se patteri enemmän virtaa aamulla kylmän auton webaston starttaamiseen siis toisin sanoen?
 
Webaston kaukosäädin temppuilee aina aamuisin nyt pakkasilla. Muuten mitään vikaa ei ole, mutta se aamun ensikäynnistys päättyy kaukosäätimen tekstiin "Fail". Aina silloin tällöin sekunniksi ruudussa välähtää tyhjän patterin kuva, joka muuttuu puolitäyden patterin kuvaksi. Onko tämä vain ensioire kaukosäätimen patterin tyhjentymisestä; ensimmäisenä oirehtii vain kylminä aamuina tolleen? Tarviiko se patteri enemmän virtaa aamulla kylmän auton webaston starttaamiseen siis toisin sanoen?

tuo fail tulee kun signaalin vastaanotto ei onnistu. sitä miten kylmyys vaikuttaa signaaliin on paha sanoa. jää lumi jne.. ainakin. tuo patterin hiipuminen saattaa vaikuttaa myös signaalin voimakkuuteen? joka tapauksessa patteri kannattaa vaihtaa.
 
tuo fail tulee kun signaalin vastaanotto ei onnistu. sitä miten kylmyys vaikuttaa signaaliin on paha sanoa. jää lumi jne.. ainakin. tuo patterin hiipuminen saattaa vaikuttaa myös signaalin voimakkuuteen? joka tapauksessa patteri kannattaa vaihtaa.

Toivotaan, että pelkkä patterin loppuminen kyseessä. Usein kun webaston varsinaiset viat tarkoittavat 1000-2000 euron kustannuksia. Jos moinen on kyseessä ja kauko-ohjauksen temppuilu on ainoa oire, niin kannattaa melkein jättää korjaamatta, koska autonvaihto edessä vuoden sisään.
 
Mistähän kannattas lähteä hakemaan vikaan kun tuon V40 kulutus on melko kova. Ajotietokoneen Range näyttää 650km ja todellisuudessa tankillisella pääsee häthätää sen 450km. Sitä mietin kun kylmällä koneella tarttaa niin pakosarjasta kuuluu pieni töpsötys, niinku ois pieni reikä siellä. Lämmetessä häviää. Voisko tuo pikkurako siis huijata bensansyöttöä? Renkaat on hyväkuntoset ja pienellä ylipaineella. Aurauskulmista ja näistä en tiedä. Voisko koneen puolella olla jotain juttuja. Vai onko vaan hyväksyttävä tuo kulutus?
 
Mistähän kannattas lähteä hakemaan vikaan kun tuon V40 kulutus on melko kova. Ajotietokoneen Range näyttää 650km ja todellisuudessa tankillisella pääsee häthätää sen 450km. Sitä mietin kun kylmällä koneella tarttaa niin pakosarjasta kuuluu pieni töpsötys, niinku ois pieni reikä siellä. Lämmetessä häviää. Voisko tuo pikkurako siis huijata bensansyöttöä? Renkaat on hyväkuntoset ja pienellä ylipaineella. Aurauskulmista ja näistä en tiedä. Voisko koneen puolella olla jotain juttuja. Vai onko vaan hyväksyttävä tuo kulutus?

Onks sillä aikasemmin päässyt pidemmälle tankillisella? Ei kai siinä kovin iso tankkikaan ole?
 
En kyllä usko että pieni reikä pakosarjassa bensansyöttöön niin paljon vaikuttaisi että olisi oikeasti vaikutusta kulutukseen, toki voi muuten olla seokset pielessä esim. rikkinäisen ilmamassamittarin tai imuvuodon takia, näistähän kertoo aika pitkälle se että miten auto käy. Vikakoodien luvullahan tuo selviäisi jos seoksessa vikaa. Tietysti myös esim laahaavat jarrut lisäävät kulutusta.
 
jos massamittari on vituillaan,niin sillon on useesti myös käyntihäiriöitä. supsutus pakosarjasta vois tulla tiivisteen välistä.Tuo rangehan perustuu ihan suhteessa keskikulutukseen, tankkaa täyteen ja kato tripistä paljon sillä ajaa.tyhmä kysymys mut ei bensa vuotoa ole? ajotapa muuttunut? Lamda paskana?Onko turbo kone? Ootko bensaa vaihtanu 98-95 ?
 
Mistähän kannattas lähteä hakemaan vikaan kun tuon V40 kulutus on melko kova. Ajotietokoneen Range näyttää 650km ja todellisuudessa tankillisella pääsee häthätää sen 450km. Sitä mietin kun kylmällä koneella tarttaa niin pakosarjasta kuuluu pieni töpsötys, niinku ois pieni reikä siellä. Lämmetessä häviää. Voisko tuo pikkurako siis huijata bensansyöttöä? Renkaat on hyväkuntoset ja pienellä ylipaineella. Aurauskulmista ja näistä en tiedä. Voisko koneen puolella olla jotain juttuja. Vai onko vaan hyväksyttävä tuo kulutus?

Tommoiset pakoputken kylmänä säpsättämiset voi jättää ihan omaan arvoonsa. Veikkaan syyksi kylmää kattia. Katin ei luulisi näissä überhifi vehkeissäkään lisäävän kulutusta mitenkään (=sekoittamalla käyntiä?)

Käykö auto huonosti? Ei ilmeisesti tehotkaan ole hukassa? Lue vikakoodit.
 
Mistähän kannattas lähteä hakemaan vikaan kun tuon V40 kulutus on melko kova. Ajotietokoneen Range näyttää 650km ja todellisuudessa tankillisella pääsee häthätää sen 450km. Sitä mietin kun kylmällä koneella tarttaa niin pakosarjasta kuuluu pieni töpsötys, niinku ois pieni reikä siellä. Lämmetessä häviää. Voisko tuo pikkurako siis huijata bensansyöttöä? Renkaat on hyväkuntoset ja pienellä ylipaineella. Aurauskulmista ja näistä en tiedä. Voisko koneen puolella olla jotain juttuja. Vai onko vaan hyväksyttävä tuo kulutus?

Nouseeko koneen lämmöt normaalisti? Kaverin v40 alkoi janoiseksi kun termari oli mennyt pimiäksi ja kone oli kokoajan "kylmänä", jonka takia kävi rikkaalla. Tämä siis kävi kesä keleillä.
 
Osaatko selventää, miten ihmeessä termostaatti voi sekoittaa koko polttoaineen syötön? Mekaaninen laite, joka avautuu ja sulkeutuu lämpölaajenemisen johdosta. Ja ui vielä jäähdytysnesteessä. Niin yksinkertaista kuin olla ja voi.

Nykyään autoista tehdään vissiin tarkoituksella näin paskoja :curs:
 
Osaatko selventää, miten ihmeessä termostaatti voi sekoittaa koko polttoaineen syötön? Mekaaninen laite, joka avautuu ja sulkeutuu lämpölaajenemisen johdosta. Ja ui vielä jäähdytysnesteessä. Niin yksinkertaista kuin olla ja voi.

Nykyään autoista tehdään vissiin tarkoituksella näin paskoja :curs:

Koska termari jumissa eli kokoajan auki, ei koneessa nouse lämmöt ns normaaliksi, jolloin koneen lämpötilaa haisteleva anturi olettaa että kone käy kylmänä, jolloin ECU saa tiedon asiasta, joka taas useissa ECUissa johtaa siihen että seokset määrittää valmiit kartat, jotka melkein aina vetää seoksen rikkaalle. Pikku volvoissa tyyppivika.
 
Tehot on ihan normaalisti tallella. Lämmöt nousee tavallisesti. Tyhjäkäynnillä tapahtuu pientä humpaamista n 600-900 rpm välillä. Bensan kans oon tehny silleen että välillä ajanu tankin 95:llä ja välillä 98:lla, näiden välillä ei juurikaan eroa. Liekö sitten kylmä ilma mikä tekee.
Tuntuu vaan ihmeelliseltä ku seka-ajossa tankilla sen 350-400 km ja maantieajolla 450km tankillisella...
 
TStat_Broken.jpg

vag autoissa hajoili enemmänkin noita termareita. kuvassa vain toinen puoli paskana mutta nähnyt pari missä lähtenyt kokonaan irti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom